Тема. Розвиток мовлення. Складання власних казок.
Мета та завдання: формувати компетентності: предметні (удосконалити знання учнів про будову казки; навчати складати власні твори у формі казки); ключові (комунікативна, інформаційно-комунікаційна, уміння вчитися упродовж життя, здоров’язбережувальна, підприємницька); виховувати уважне ставлення до слова, інтерес до казки, повагу до батьків.
Очікувані результати: створення казки кожним учнем класу.
Місце уроку в системі уроків даного розділу: розділ «Велике диво казки». Урок 16.
Тип уроку: розвиток мовлення
Основні терміни і поняття: «казка», «види казок», «будова казки», «Технологічна картка казки», «Пам’ятка юного рецензента», «Вимоги до мовлення».
Міжпредметні зв`язки: українська мова, образотворче мистецтво, інформатика.
Освітні ресурси:
Обладнання :
Українська література : підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Чернівці: МПП «Букрек», 2024. 240 с. : іл..
Форми роботи: бесіда, прийом «Місткий кошик», гра «Асоціативний кущ», відео з домашнього архіву, вікторина «Загадки про казки», гра «Колесо фортуни», бліц-опитування, робота у групах, робота програмами Wordwall.net, генератор QR- коду та WordArt для створення «Карти подорожі», гра «Правда чи фейк», робота з пам’ятками «Вимоги до мовлення», «Юний рецензент», опрацювання технологічної картки «Казка», творчий звіт груп, створення «Стрічок ілюстрацій», складання сенкану «Казка», реклама власної казки, твір-мініатюра «Казка вчить, як на світі жить», гра «Руханка».
І. Організаційний момент.
Добрий день, діти! Уже дзвінок нам дав сигнал, працювати час настав.Отож часу не витрачаймо.Роботу швидше починаймо.Я пропоную девіз уроку такий: «Не просто слухати, а чути. Не просто відповідати ,а міркувати. Плідно й творчо працювати».
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Розгортаємо зошити, записуємо число (двадцять четверте жовтня).Класна робота.А щоб дізнатися тему нашого уроку, скористаємося QR-кодом.Отже, тема нашого уроку така.Розвиток мовлення.Складання власних казок.
А тепер здійснемо цілепокладання, визначимо мету нашого уроку.
Повторити…
З’ясувати…
Працюватимемо, щоб…
Урок проведемо у формі подорожі.Кінцевою зупинкою нашої зустрічі буде продукт праці, а саме складена самостійно казка.Сьогодні будемо здійснювати самооцінювання, отже, після кожної відповіді не забудьте робити позначки на полях зошита.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Епіграф
Казка-це диво, сповнене краси.
Та кожен із нас, дорослий чи малий,
Усяк казочку читати полюбляє.
Д.Луценко
Як ви розумієте цей епіграф?
2.Слово дня: казка.
Скласти словосполучення та речення.
3.Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «казка»?
Складання асоціативного куща.
4.Діти, які улюблені казки вашої сім’ї?
5.Перегляд відео з домашнього архіву сім’ї Боженко Варвари.
Отже, казка супроводжує нас усе життя.
ІV.Узагальнення і систематизація знань.
А ми рухаємося вперед, наша зупинка називається 1.«Теоретична».Проведемо гру «Колесо фортуни», використовуючи застосунокWordwall.
1.Казка- це…
2.Казка має таку будову:…
3.Які особливості будови казок?
4.Що таке літературна казка?
5.Яку роль відіграє портрет у казці?
6.Які різновиди казок ви знаєте?
2.Зупинка «У світі народної казки».
Гра «Правда чи фейк?» Kahoot
1.Найпоширенішим зразком усної народної творчості є прислів’я.
2. Події в казках є справжніми.
3.Чи існує група казок про людей?
4. «Летючий корабель» - це чарівна казка?
5. Батько віддав сина у найми до Оха на три роки?
6.За словами Марусі, прудкішим над усе є думка.
3. Зупинка «Долина мудрості».
Щоб здолати її, нам треба пояснити приказки та прислів’я про казку.
1.Казка- це мудрість у дитячій сорчці.
2.Казка вчить, як на світі жить.
3.Кожна казка- ключ до людської душі.
4.Без казки діти, як без сонця квіти.
5.Казка –це міст між минулим і майбутнім.
6.Казка-неправда, та в ній натяк: добрим молодцям урок.
7.У кожній казці є зерно правди.
8.Казка казкою, а життя своїм ходом їде.
V.Фізкультхвилинка «Гімнастика для очей».
VІ.Закріплення знань. Зупинка «Казка- це чудова мрія». Робота в групах. Опрацювання технологічної картки казки, «Пам’ятки юного рецензента», «Вимоги до мовлення».
Заголовок |
Казка про… |
|
Тема (про кого, що? йдеться мова) |
Боротьба добра і зла (конкретизувати) |
|
Основна думка (що я хочу сказати своєю казкою) |
Добро завжди перемагає зло (треба робити висновки з прочитаного) |
|
Дійові особи (герої, персонажі) 2-3, які уособлюють гарні чи погані риси характеру |
Люди, рослини, тварини, міфічні істоти, явища природи, предмети, планети тощо |
|
Структура:
|
В одному царстві.. Жили-були..Перший раз.. Другий раз.. Третього разу.. Жили вони довго й щасливо… |
|
Вид казки:
|
Тварини, що уособлюють людські риси; яскравий нереальний сюжет із вигаданими героями, протиставлення добрих і поганих вчинків, наявність багатих і бідних героїв |
|
Мовні засоби: Наявність слів із переносним значенням, епітетів, антонімів, синонімів, повторів, фразеологізмів |
Сонце запитує дівчину, Вовк каже… Говорили-говорили та й.. Добрі люди, розумний брат, убогий-багатий Золота видимо-невидимо |
|
Змістовність |
Висловлювання повинне відповідати темі та головній думці. Не говори й не пиши зайвого |
Послідовність |
Стеж за послідовністю викладення фактів |
Багатство |
Уживай різноманітні слова та речення. Намагайся не повторювати одні й ті самі слова, речення. |
Точність |
Уживай більше точних слів |
Виразність |
Добирай слова та вирази, що найяскравіше передають головну думку |
Доцільність |
Слід ураховувати, з ким говориш і за яких умов |
Правильність |
Правильно вимовляй слова та будуй речення |
VІІ.Практична діяльність. Зупинка «Казка- вигадка, але повчання в ній знайди».Робота в групах.Складання казок.Творчий звіт. Читання казок, створення «Стрічок ілюстрацій».
Індивідуальні творчі завдання
І група скласти сенкан «Казка».
ІІ група- реклама своєї казки.
ІІІ група- твір «Казка вчить, як на світі жить».
VІІІ.Рефлексія.
Ось і закінчилась наша подорож. Усі разом казки складали, як вдалося показали. От і казочці кінець, а хто слухав молодець.
Підбиття підсумків
1.Підрахування балів.
2.Звернення до епіграфа.
3.Рефлексія.Дошка Linoit.
4.Чи вдалося нам досягти поставленої мети?
ІХ. Домашнє завдання.
Відредагувати написані казки. Скласти твір-мініатюру:
А група- «Героєм якої народної казки я хотів би бути?»
Б група- «Із яким персонажем народної казки я хотів би познайомитися ?».