Урок. Проза Івана Франка. Жіноча доля в новелі Івана Франка «Сойчине крило». Образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком».

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Проза Івана Франка. Жіноча доля в новелі Івана Франка «Сойчине крило». Образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком»" допоможе вчителю ознайомити учнів з прозою Івана Франка, зробити детальний аналіз новели «Сойчине крило», поглибити знання про український модернізм; формувати вміння дискутувати, аргументувати власну думку, навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом; виховувати почуття відповідальності за власні дії та вчинки, позитивні морально-психологічні якості, естетичні смаки.
Перегляд файлу

Тема. Проза Івана Франка. Жіноча доля в новелі Івана Франка «Сойчине крило». Образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком».

Мета. ознайомити учнів з прозою Івана Франка, зробити детальний аналіз новели «Сойчине крило», поглибити знання про український модернізм; формувати вміння дискутувати, аргументувати власну думку, навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом; виховувати почуття відповідальності за власні дії та вчинки, позитивні морально-психологічні якості, естетичні смаки.

Обладнання: презентація, художнє оформлення кабінету.

Що таке чоловік для чоловіка?

І кат, і Бог!

З ним живеш – мучишся,

а без нього ще гірше!

Іван Франко

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Слово вчителя. Сьогодні ми продовжуємо вивчати творчість І.Я.Франка. До цього часу ми вивчали його лірику, а сьогодні ознайомимося з його прозою. Іван Франко заснував у Галичині монументальну прозу – монументальну не за обсягом, а за художньою вартістю та впливом на розвиток подальшого письменства. Він описав усі верстви населення, звернув увагу на селянські й робітничі теми, на роль інтелігенції в розвитку нації. Проза Каменяра охоплює понад 100 оповідань, новел («Малий Мирон», «Грицева шкільна наука», «Ріпник» та інші) і 10 повістей та романів («Перехресні стежки», «Захар Беркут», «Борислав сміється» та інші). Як прозаїк, І.Франко починав із реалізму: зображував громадські конфлікти, указував на соціальну достовірність людських характерів, змальовував переважно звичайних людей. Однак письменник розумів, що література постійно розвивається, тому письменник шукав особливі художні засоби, нові жанри для передачі своєрідності епохи. Саме він заклав основи нового напряму – модернізму.

Модернізм (від фр. moderne — новітній, сучасний) - течія у мистецтві й літературі, суб'єктивізм в художній творчості, для якої характерний відхід від демократичних і гуманістичних традицій художньої культури.

У 1905 році, у «золотий період» творчості Івана Франка виходить друком новела «Сойчине крило», один чи не найкращий твір Франкової малої прози. Отже, розгорніть зошити й запишіть тему уроку та визначення поняття «модернізм».

Модерна новела «Сойчине крило» має підзаголовок «Із записок відлюдька». Це щоденник головного героя, в канву якого вплітається лист-сповідь молодої жінки про свою драматичну долю, що надає твору психологічного напруження. Уперше в українській прозі Іван Франко вводить прийом розлогого листа, з якого ми дізнаємося про життєві пригоди головної героїні у пошуках щастя.

Сюжет твору напружений, динамічний, має дві сюжетні лінії: розповідь про відлюдька Массіно, який занурився в егоїстичне, самозакохане життя і Манюсі, яка тікає від свого справжнього щастя у вир злочинного світу. Ці сюжетні лінії тісно переплітаються і доповнюють одна одну.

  1. Перед тим, як розпочати роботу над змістом твору, хочу  запропонувати вам літературний диктант, щоб перевірити, наскільки ви уважно прочитали новелу «Сойчине крило».

 

  1. Який підзаголовок має твір? (Із записок відлюдька)
  2. Скільки років виповнилось головному герою? (40 років)
  3. Коли відбуваються події? (31 грудня о 19 год)
  4. Ім’я головного героя новели ? (Хома-Массіно)
  5. У якому місті живе головний герой ? (Львів)
  6. Ким був батько Марії? (Лісничим)
  7. Чому до самої смерті батько вважав Манюсю злодійкою? (Думав, що вона вкрала в нього гроші)
  8. Як довго тривали мандри Манюсі? (3 роки)
  9. Яка історична подія згадана в новелі ? (Російсько-японська війна 1904-1905рр.)
  10. Назвіть героя за характеристикою: «То був пан високий, сильний, плечистий, як ведмідь, з великою чорною бородою, з малими блискучими очима, з понурим видом, від якого віяло якимось холодом і жахом». (Зигмунд)
  11. Назвіть міста, у які доля закинула Марію. (Краків, Варшава, Лодзь, Одеса, Нижній Новгород, Іркутськ, Порт-Артур)
  12. Кому належать слова : «Що таке чоловік для чоловіка? І кат, і Бог! З ним живеш – мучишся, а без нього ще гірше!» (Хомі)
  1. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу. Робота над змістом твору.

Учні коротко переказують сюжет твору.

Символіка новели

Образ Сойки – символ самої героїні, символ волі, свободи.

Червона сукня з круглими цятками – символ пристрасті.

Дзвінок – тривога, очікування чогось.

Крило – символ душі.

Подвійне сонце – подвійне життя: одне в побуті, інше в житті.

Характеристика образу Марії

Сенс буття Марії полягав у пошуках щастя. Вона мріяла про достаток, волю, палке кохання. Та доля жорстоко покарала її за втечу і зраду. Зрештою вона зрозуміла, що щастя поруч, його не потрібно шукати по світі. Марія повертається до коханого, бо розуміє, що основним принципом життя є любов.

  • Учні складають сенкан до образу головної героїні твору.

1.Марія.

2.Кокетлива, легковажна.

3.Втікає, зраджує.

4.Вражає байдужістю та хитрістю.

5.Егоїстка.

  • Як ви ставитися до Марії ? Співчуваєте чи засуджуєте її? Чому?
  • Яка її доля? Охарактеризуйте одним словом.

Долю головної героїні твору «Сойчине крило» досліджувала Сімора Юлія (учениця представляє свій проєкт «Жіноча доля у творі «Сойчине крило»»).

Вчитель. А зараз спробуємо довести, що образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком».

Словникова робота.

Адресат – одержувач листа.

Кореспонденція – листування між особами, сукупність поштових відправлень.

Скептик – той, хто до всього ставиться недовірливо, в усьому сумнівається.

Відлюдник – той хто тримається, або живе осторонь від інших людей.

Естет – прихильник усього прекрасного, витонченого.

Фатальний – який приносить горе, нещастя, страждання, приречений на невдачу.

Упродовж усієї новели ми спостерігали духовне очищення головного героя. На початку твору  він – відлюдько, самітник. Поступово в ньому відбувається пробудження до життя, до кохання, він вчиться не просто існувати, а жити і отримувати задоволення. Він інтелігентний, розумний, освічений, добре розуміється в мистецтві. У його затишному кабінеті на стінах висять портрети великих митців: Гете, Емерсона, Рескіна. На поличках стоять улюблені книги в гарних оправах, а на столиках - його улюблені кольорові хризантеми. Він захоплюється музикою. Герой працює радником в одному бюро, зайнятий працею, що напружує розум, але не торкає серце. Він ввічливий, має гарні манери, проте не має друзів, нікого не пускає у свою душу, бо після втечі коханої молодий чоловік боляче переживає зраду, і це породжує в ньому черствість, замкнутість, відчуженість. Це нам доводить ,що він, справді, естет. Але водночас він -  людина, у глибині серця жевріє іскра кохання, яка запалює боротьбу в його душі між «естетом» і «живим чоловіком». Як би він не старався «… жити для самого себе, з самим собою, самому в собі…», але його життя було «осяяне подвійним сонцем, наповнене красою й гармонією», бо це був чоловік з ніжною, вразливою душею. Массіно не спроможний вирвати з душі чарівний образ дівчини, котру кохає, тому не може протистояти живим почуттям.

У душі Хоми-Массіно відбувається боротьба між байдужістю до життя, самотністю, образою і почуттями «живого чоловіка», які перемагають, бо кохання – рушійна сила життя. І тому в кінці твору звучать слова: «Голубочко моя! Де ти, озовися! Нехай у сю новорічну годину хоч дух твій перелине через мою хату і торкне мене своїм крилом!».

Учні складають сенкан до образу головного героя.

  1. Массіно.
  2. Інтелігентний, розумний.
  3. Кохає, страждає, переживає.
  4. Не може протистояти почуттям.
  5. Однолюб.

Паспорт твору «Сойчине крило»

Автор : І.Франко

Рік видання : 1905.

Літературний рід : епос

Жанр : психологічна новела.

Тема : змалювання жіночої долі в новітній інтерпретації; розкриття стосунків між Марією та Хомою.

Ідея : возвеличення кохання, як найвищого почуття; засудження помилок, за які доводиться розплачуватися.

У творі є підзаголовок “Із записок відлюдька”.

Проблематика твору:

  • людські стосунки;
  • кохання, вірність, зрада;
  • щастя;
  • доля людини;
  • суїцид;
  • вибір людини.

5. Перевірка домашнього завдання (учні зачитують власне продовження новели «Сойчине крило»).

 

6. Інсценізація кінцівки твору.

Массіно

      -   Ти-и-и?

Манюся

  • Я, та нещасна Сойка, яка облетіла весь світ і повернулася до тебе… Прости мене, Массіно. Я сильно завинила перед тобою. Розумію, що не маю морального права повертатися у цей дім і дивитися у твої очі. Я дуже шкодую, що зрадила тебе. Массіно, благаю, прости мене. За свій гріх я заплатила сповна, я сама себе покарала. Ти навіть не уявляєш, що прийшлося мені пережити за ці жахливі три роки. Але ці випробування змусили мене усвідомити, що я не знайшла своє щастя, а втратила його. Так, я втратила справжнє кохання, ніжність, спокійне та безтурботне життя. Все це давав мені ти, але, на жаль, я не цінувала. Повір, я вже давно щиро розкаялася у своїх гріхах і мріяла опинитися у твоїй затишній оселі, відчути тепло твоїх рук, почути твій голос, запах оцих хризантем. Прости мене, Массіно. Обіцяю, ти ніколи про це не пошкодуєш.

Массіно

  • Ти замерзла, моя пташко… Ти замучила себе і мене, моя бідна Сойко. Я віддав тобі все, що було найкраще в моїй душі, а ти погралася моїми святощами й кинула їх у болото. Я вірив у тебе, як у себе самого. Я вкладав усе своє життя, всю свою душу в кожний свій погляд, у кожне своє слово до тебе… Сьогодні Новий рік! Я завжди вірив у новорічне диво. І воно сталося… До мене повернулася єдина кохана жінка. Голубочко моя! Я радий, що у цю новорічну годину почув твій ніжний голос. Нехай твоя присутність забере мене з того негідного існування й поверне знову до життя… Ці три роки стали мукою не лише для тебе, а й для мене. З того часу, як ти пішла від мене, я став самітником і відлюдьком, нікого не впускав у своє життя та у свою душу. Лише сьогодні вирішив святково зустріти Новий рік. Мабуть, душа відчула твоє повернення. Навіть Івась, накриваючи стіл, поставив два бокали. Хіба це не містика? Нехай ця ніч стане не лише початком Нового року, а й початком нашого нового життя. Бо що таке чоловік для чоловіка? І кат, і Бог! З ним живеш – мучишся, а без нього ще гірше! Жорстока безвихідна загадка… Я приймаю тебе і прощаю все. Адже любов жертовна. Я задля любові сьогодні жертвую своєю гордістю, своїми принципами, своїми образами, бо я кохаю тебе!

7. Підсумок уроку

Новаторство Івана Франка:

  • «Сойчине крило» - новела, у якій поєднано епос, лірику й драму;
  • твір написано у формі щоденникових записів і листа;
  • новітня інтерпретація жіночого образу;
  • вся увага зосереджена на розкритті внутрішнього світу особистості;
  • драматична напруга.

Хто з героїв твору вам імпонує, а хто ні? Чому?

Які поради ви дали б головним героям?

Якою людиною ви вважаєте Хому: сильною чи слабкою?

Чи може людина впливати на свою долю?

8. Домашнє завдання

Підготувати біографію Ольги Кобилянської. Прочитати новелу «Impromtu phantasie».

docx
Додав(-ла)
Шамбрай Ольга
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
2003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку