познайомити учнів з історією написання та із змістом твору, розкрити тему, ідею, проблематику твору, його джерела, багатоплановість художнього змісту; закріпити вивчене про драматичний твір, дати уявлення про драму-феєрію; розвивати в учнів твору уяву, навики аналізу твору, вміння вивчати його підтекст, образи-символи; розвивати творчі здібності учнів;прищеплювати любов до звичаїв і вірувань свого народу; утвердити думку про те, що рідний край для людини-це її життя, рідна земля-мати.
Урок української літератури. 10 кл.
Семчук Дарія Богданівна,
учитель української мови та літератури
Чернівецького ліцею №3 медичного профілю
Чернівецької міської ради
Тема уроку: Фольклорно-міфологічна основа сюжету драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Мета уроку: познайомити учнів з історією написання та із змістом твору, розкрити тему, ідею, проблематику твору, його джерела, багатоплановість художнього змісту; закріпити
вивчене про драматичний твір, дати уявлення про драму-феєрію; розвивати в учнів твору уяву, навики аналізу твору, вміння вивчати його підтекст, образисимволи; розвивати творчі здібності учнів;прищеплювати любов до звичаїв і вірувань свого народу; утвердити думку про те, що рідний край для людини-це її життя, рідна земля-мати; Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: посібники, текст твору, ілюстрації до твору, мультимедійний супровід, відеофрагменти
Епіграф уроку:
“Лісова пісня” - це діамантовий вінець Лесі Ураїнки.
М. Рильський
ЗМІСТ І СТРУКТУРА УРОКУ
І.Організаційно-вступна частина
Вправа «Решето»
Уявно «просіявши» набір літер, відкинувши однакові у рядку, прочитаємо закодований вислів: «лісова пісня»
ІІ.Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово.
«Геній в умовах заблокованої літератури», – так назвала Ліна Костенко Лесю Українку. Дійсно, у важкий час жила поетеса. «Мені видається, що на руках і на шиї у мене видно червоні сліди, що понатирали кайдани та ярмо неволі, і всі бачать тії сліди і мені сором за себе...», – так писала Леся Українка у листі до брата М.Косача. Всупереч «під'яремному життю» великої Росії, де панували «голод, неосвіченість, злодійство, лицемірство, тиранія», співає пісні про волю.Слово «пісня» поетеса вживає часто. За її словами, «пісня – це ж єдине наше добро…»
-Які ви знаєте твори Лесі Українки з цим ключовим словом? («Не співайте мені сеї пісні…», «Хотіла б я піснею стати» (цикл «Мелодії»); «Грай, моя пісне!» цикл «Невольницькі пісні»)
І драматичний твір поетеса назвала «Лісова пісня», який став шедевром світової драматургії. Він, за словами М.Рильського, «як чарівний заквітчаний острів височіє в творчій спадщині Лесі Українки». Це «пісня пісень» не лише Лесі Українки, а й усієї української драматургії; твір, який варто б називати Леcиним символом-дивоцвіт. Вслухайтесь у весняні лісові звуки, і ви відчуєте те ж саме, що і Леся Українка. Лунає музика сопілки Проблемне питання.
Розглядаючи зміст твору, розкриваючи основні проблеми через призму образів ми повинні дати відповідь на питання, які поставив автор у п’єсі: Людина – вінець природи чи байдужий споживач її благ?
ІІІ.Сприймання та усвідомленння учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами вивченого
Розповідь учителя з елементами бесіди та заповнення динамічної таблиці, що характеризує роботу над сюжетно-композиційною особливістю твору
Історія написання твору
«Лісову пісню» написала поетеса за досить нетривалий термін. Доказом того, що це було саме так, є її лист до сестри О. П. Косач: «Писала я її недовго, 10-12 днів, і не писати ніяк не могла, бо такий уже був непереможний настрій, але після неї я була хвора і досить довго приходила до пам’яті». Та до його написання готувалася все життя. Бо з дитинства зачарувала краса Волині й образ таємничої Мавки. У листі до матері зізнавалася: «Я й здавна тую Мавку «в умі держала», оце аж з того часу, як ти в Жабориці мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь лісом... Потім я в Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс (ви того ніхто не знали) і там ждала, щоб мені привиділася мавка. І над Нечімним вона мені мріла, як ми там ночували у дядька Лева Скулинського. Зачарував мене цей образ на весь вік». Отож, «Лісова пісня» творилася Лесею Українкою у хвилини високого поетичного натхнення, у хвилини, за визначенням поетеси, «божественного безумства».
-А, можливо, вона побачила себе в цьому образі - образі досконалості природи і приречеаності водночас?Як на вашу думку?
«Назва... при всій своїй стислості є насамперед синтез, душа твору, і потрібно чимале вміння, щоб кристалізувати в двох-трьох словах цю душу. Назва... повинна бути точною, стислою, характерною, ... прямо витікати з сюжету, з характерів або з основної ідеї твору» (І. Кочерга).
- Прокоментуйте слова І. Кочерги щодо назви твору. Як ви розумієте даний вислів?
- Як ви розумієте заголовок драми?
- Чому свій твір Леся Українка назвала «Лісова пісня»?
- У чому символічність назви драми?
Мистецькі паралелі. Етнографічна довідка.
Село Колодяжне лежить у перехідній зоні між Волинню і Поліссям, де вже починаються поліські кущі.
Ой, чи так красно в якій країні,
Як тут на нашій рідній Волині!
Волинсько-Поліський фольклор, міофологію Леся Українка знала досконало.
Своїх героїв-поліщуків Леся Українка не мислила в якомусь іншому, а тільки в поліському вбранні. Вона хотіла дати докладні вказівки режисерам, які збиралися ставити “Лісову пісню”, щодо костюмів, бо виписувати все це в ремарках не відповідало стилю драми. Перегляд ілюстрацій українського костюма Волині. Прослуховування записів народних пісень Волині.
Використані у «Лісовій пісні» народнопоетичні джерела-це не тільки образиперсонажі, але й фольклорні художні деталі.
Навіть сцену сварки свекрухи з невісткою взято з волинської пісні:
Ой, встань, невістко, бодай не встала,
Подій корови, що ти нагнала…
З метою типізації письменниця використала також багато приказок, примовок, прислів’їв, характерних для мови селян Волині:
«В голову зайшов», «Такої матері такий і син», «Якщо й було, то в стовпець пішло», «Бийся по губі», «Відьомське кодло» та інші.
Літературознавчий тренажер. Ноеромантизм (неоромантизм). Драма-феєрія.
(Робота зв словниками літературознавчих термінів: коментар протягом уроку). Динамічна таблиця
п |
Особливості сюжетно- композиційної структури |
Пояснення (коментар) |
|
|
Джерела твору:
|
-фольклор і міфологія; -чарівна природа Волині; -уявний світ образів. |
|
|
Жанр |
-драма-феєрія, один із жанрових різновидів драми, якому властивий фантастично-казковимй сюжет. У листі до А.Кримського Леся Українка визначила жанр свого твору: «Се драма-казка, за термінологією Гауптмана (так він зве свій «Потоплений дзвін»). |
|
|
Тема |
– зіставлення світу людини й природи в їх гармонійних і дисгармонійних взаєминах. |
|
|
Провідна ідея |
– утвердження думки, що краса врятує світ. |
|
|
Проблематика |
– людина і природа; людина і мистецтво; сила кохання; першопричина людського горя; трагедія самозради. |
|
|
Особливості сюжету: |
дві кульмінаційні вершини |
|
-експозиція І дія
зав’язка; розвиток подій ІІ дія кульмінація
ІІІ дія кульмінація; розв’язка |
– пролог. І ось ми в пролозі потрапляємо в царство фольклорних образів, витворених фантазією мешканців волинського Полісся і своєрідно трансформованих письменницею: Той, що греблі рве, Потерчата, Русалка, Водяник; |
||
– весна; зародження кохання між Мавкою та Лукашем; |
|||
– пізнє літо; конфлікт і перипетії кохання; в’януть романтичні почуття; душевна роздвоєність; |
|||
–пізня осінь; боротьба пристрастей: Лукаш обертається вовкулакою і знову стає людиною; Килина закляла Мавку в вербу. Але кохання перемагає смерть, вогонь палить усе нікчемне, зайве, очищаючи людину звільняючи її від пут буденщини. Розв'язка «Лісової пісні» оптимістична — прекрасне не вмирає: воно є символом вічності. |
|||
|
Ремарики |
пейзажні замальовки |
|
№
.
.
.
.
.
.
Вправа «Плутанка»
Завдання: визначити зайвого персонажа:
Робота в групах. Захист «свого» героя (портрет- мова-вчинки).
1.Казкові істоти: Той, що греблі рве, Потерчата, Русалка, Водяник.
Лісовик, Мавка, Куць, Перелесник 2.Реальні люди: Лев та його небіж Лукаш, мати, Килина.
Асоціативний кущ
Методична ремарка. Кожен учень отримує паперовий свиток, на якому записана цитата, що характеризує персонажа твору. Необхідно його відгадати : назвати і записати ті асоціації, які викликає цей літературний герой.
Неповторною є композиція високопоетичної драми-мрії, драми-пісні, в якій природа виступає повноправною дійовою особою. (Після відповідей учнів вчитель демонструє ілюстрації до твору Н.Лопухової).
Бесіда.
- Яку роль відіграє природа і її жителі в драмі-феєрії?
(Зародженню почуттів Лукаша і Мавки відповідає весняне пробудження природи, зраду Лукаша і душевні муки Мавки супроводжують пейзажі пізнього літа, фінал твору відбувається пізньої осені).
-Які цінності для міфічних персонажів найголовніші? (воля, краса, порядок у лісі й на озері).
“Той, що греблі рве”
… бо весняна вода, як воля молода.
Русалка:
Я - вільна! Я - вільна, як вода!
Лісовик:
Я звик волю шанувати.
- Як до несподіваної появи людей поставилися лісові мешканці?
Водяник:
Ой, ті люди… Я їх не зношу! Я їх топлю.
Русалка:
Дідусю! Лісовий! Біда! Рятуйте!
…Там хлопець на дудки ріже очерет.
Перша зустріч Мавки з Лукашем (відео)
- Які риси характеру героїні проявляються в сценах її перших зустрічей з Лукашем?
- Чому Мавка не соромиться афішувати свої родинні стосунки з лісом? Як це показано в творі?
- Чи можемо сказати, що лісовичка змусила сільського хлопця усвідомити, що в лісі все живе?
Мавка: Німого в лісі в нас нема нічого.
Лукаш: Я думав-дерево німе, та й годі.
Мавка: Твоя сопілка має кращу мову.
- Хто з героїв світу людей є найбільш природолюбом у драмі? В чому полягає його любов до лісу?
Лісовик: Люблю старого. Та ж якби не він
Давно б уже не стало сього дуба,
Що стільки бачив наших ряд і танців
І лісових великих таємниць…
Дядько Лев у творі – типовий образ мудрого знахаря, який своєю розважливою поведінкою урівноважує співвідношення добрих і злих сил у навколишньому світі.
- Чи пробував дядько Лев врятувати дуб навіть після смерті? Як саме?
- Як ви розцінюєте те, що дерево зрубали з могили?
- Чи вміє берегти ліс Лукаш? Якої шкоди він завдав лісові?
Вільнолюбивість героїв драми перекликаються з світобаченням поетів-символістів.
Мистецькі паралелі. Ш.Бодлер. Вечірня гармонія. Ридає скрипка десь, як серце в самотині, зненавидівши те, що чорним звуть нічим; сумна краса небес в спокої віковім, пірнуло сонце в кров, що застигає в сині...
ІV. Закріплення вивченого матеріалу Літературна вікторина
1. Де і коли була написана драма-феєрія «Лісова пісня»?
2. Хто збирався будувати хижину в лісі?
3. Від чого застерігає Лісовик Мавку?
4. За яких обставин відбулася перша зустріч Мавки з Лукашем?
5. Про що запитала Мавка Лукаша?
6. Як ставиться Лукашева мати до Мавки і як її називає?
7. Чим хвалилася Килина перед свекрухою?
8. Хто помстився Лукашеві за Мавку?
9. З якою метою з’явилася Мавка після свого повернення з підземного царства?
10. Що сталося з сухою вербою біля Лукашевої хати?
11. Чим закінчується драма – феєрія? 12. Які проблеми піднімає Леся Українка в драмі – феєрії “Лісова пісня”?
Вправа «Моя позиція»
Чи міфічна істота Мавка? Адже вона кохає, сумує, плаче, з руки тече кров
Висновок: Мавка - міфічний образ - символом ідеальної, гармонійної людини, яка узгоджує свої потреби із законами природи, пізнає світ через своє «я», живе любов’ю до людини і здатна на самопожертву в ім’я людини, вона «має в серці те, що не вмирає». Отже, Мавка є втіленням всього доброго, світлого, є втіленням вимріяного щастя.
ІV. Підсумки уроку, оцінювання, самооцінювання знань Обговорення проблемного питання, коментар епіграфа.
Драма – феєрія була справжнім ріумфом її творчого генія. Створена на фольклорному матеріалі, вона стала гімном людини з її природним і невід’ємним прагненням до волі, до щастя, до змістовного життя. Герої зливаються з природою в єдине ціле, в єдину симфонію. У філософському тоні й змісті пейзажів теж криється хвала всьому живому, криється авторове захоплення багатством і щедрістю самого життя. Своєю «Лісовою піснею» Леся Українка в нових умовах ще раз підтвердила стару істину, що народна творчість завжди залишається щедрим джерелом розвитку справді демократичної, справді передової літератури», - відзначав О.Ф. Ставицький.
«Лісова пісня» Лесі Українки вражає нас глибиною і витонченістю авторської думки, музикою слова, неповторним образом Мавки, в якій чудово поєдналися духовне багатство і зовнішня краса, ніжність і доброта. Мавка виражає Лесин ідеал людини з її устремлінням до високих і світлих почуттів, з її нерозривним зв'язком зі світом природи.
Це не просто твір про кохання і красу, це глибоко філософська драма, в якій автор визначає мрії людської душі, дає відповідь на питання сенсу життя.
Вустами Мавки Леся Українка стверджує, що людина повинна бути вільною і щасливою як частинка природи, відчувати красу, надихатися нею, мати в серці невмирущі сили життя.
Мистецькі паралелі. Композиція «Оркестр природи» (сл.А.Демиденка,
муз.О.Злотника, вик. Н.Яремчука)
Підсумок-рефлексія
Повідомлення домашнього завдання
І.Скласти комбінований план до характеристики образу: 1)група – Мавки; група – Лукаша.
ІІ.Вивчити напам’ять монолог Мавки