План-конспект уроку присвячений вивченню життя та творчості Павла Тичини. Конспект уроку має поетапне планування. Кожен етап уроку сприяє засвоєнню учнями нового матеріалу. У конспекті розглядаються короткі відомості з біографії поета, огляд творчості Павла Тичини та робота зі словником літературознавчих термінів.
План-конспект уроку
Тема: Павло Тичина – майстер пейзажної лірики.
Мета: ознайомити учнів з поезією Павла Тичини; розвивати абстрактне мислення та уяву дітей; виховувати любов до природи, Батьківщини та української літератури.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Засоби навчання: підручник, портрет П. Тичини, ілюстрації природи.
Словник: епітет.
Перебіг уроку
III. Повідомлення теми та мети уроку.
Природа – це джерело натхнення для багатьох письменників та поетів.
Павло Григорович Тичина дуже любив природу та свій рідній край. І ця любов розлилася чарівним словом у його поезії. Саме з цим автором і з його мелодійною лірикою ми сьогодні познайомимося.
IV. Опрацювання теми уроку.
1. Учитель розповідає про Павла Тичину.
Павло Григорович Тичина народився 23 січня 1891 р. в с. Пісках на Чернігівщині. Рідний край поета – це край з неймовірно мальовничими пейзажами. Квіти й дерева, птахи й тварин – усе зливається в чарівну та гармонійну музику природи, яку Павло вже змалку навчився слухати.
З дитинства Павло Григорович мав чудовий музичний слух та дзвінкий голос. Батько поета, який був сільським дяком, став для свого сина першим учителем музики. У 9 років Павло співав у церковному хорі.
Любов до музики та природи Тичина проніс крізь все життя, саме тому його поезію називають музикальною. Першу збірку віршів Павло Григорович назвав «Сонячні кларнети» (кларнет – музичний інструмент).
Крім того, поет знав близько 15 мов. Павло Тичина був дуже обдарованою й талановитою людиною, проте саме поезія стала справою його життя!
2. Учитель демонструє портретні фото Павла Тичини.
3. Виразне читання поезії «Блакить мою душу обвіяла»
4. Бесіда за прочитаним.
5. Робота зі словником.
Епітет – це художнє означення, яке вживається для образності мови й виразності предмета чи явища: золоте сонце, золоті руки, сріблястий дощ, ясні зорі.
Метафора – це слова чи словосполучення, що вживаються в переносному значенні: перешіптуються листочки, сміється душа, реве ріка.
6. Гра «Утвори епітет»
Небо - (прозоре, чисте, безкрає);
душа…;
погляд...
7. Прочитайте виразно вірш «Гаї шумлять» та знайдіть в ньому метафори.
V. Узагальнення знань.
- Я дізнався…
- Я навчився…
- Мені сподобалося…
- Хочу дізнатися про…
VI. Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять один з віршів П. Тичини (на вибір).