Урок української літератури
5 клас
Тема: Іван Франко «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру
1
Гаврилівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Урок української літератури
5 клас
Тема:
Іван Франко «Фарбований Лис».
Образ Лиса, риси його характеру
Учитель:
Федоров С. І.
Українська література
5 клас
Тема: Іван Франко «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.
Епіграф: Слова ласкаві, а думки лукаві.
Народна мудрість
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки, охарактеризувати образ Лиса Микити, визначити основні риси його вдачі;
розвивати увагу, пам’ять, культуру зв’язного мовлення, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади, раціонально використовувати навчальний час;
виховувати найкращі людські якості, інтерес до наслідків власної праці.
Очікування. Після уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет І. Франка, вишитий образ Миколая Чудотворця, підручник, текст казки, збірки казок, ілюстрації школярів до образу Лиса, дидактичний матеріал, кросворди, ребуси, «смайлики» (емоції людини), ноутбук, мобільні телефони.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, релігієзнавство.
План уроку
Оголошення епіграфа
б) Інтелектуальна гра «Найрозумніший».
в) Евристична бесіда з елементами гри («Щасливий білет»).
г) Перевірка домашнього завдання.
5. Фізкультхвилинка.
6. Надання учням необхідної навчальної інформації.
7. Інтерактивна частина.
8. Закріплення вивченого матеріалу.
9. Підсумок уроку вчителем.
10. Оголошення результату навчальної діяльності учнів на уроці.
11. З’ясування емоційного стану учнів.
12. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
(Учні показують «смайлики», на яких зображено певну якусь емоцію, що відповідає настрою школяра на даний момент).
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Слова ласкаві, а думки лукаві.
Народна мудрість
ІV. Актуалізація опорних знань.
Завдання та умови заходу. Клас обирає дві команди по п’ятеро представників, решта учнів – журі та вболівальники. Кожна біля дошки розгадуватиме кросворд упродовж 6 хв. Виграє та команда, яка у визначений час упорається із завданням, надавши правильні відповіді.
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|||||
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
||||||
6 |
|
|
|
|
||||||||||
По вертикалі: 1. Професійна діяльність батька І. Франка (Коваль).
По горизонталі: 1. Письменник, поезії якого Іван Якович вивчив майже всі напам’ять (Шевченко). 2. Місто, де навчався І. Франко у гімназії (Дрогобич). 3. Одна із пристрастей письменника (Рибальство). 4. За жанром Фарбований Лис» є казка … (Літературна). 5. Назва оповідання І. Франка для дітей («Олівець»). 6. Ім’я, з яким зверталася мати письменника до сина (Ясьо).
Кросворд Федорова Олега
|
1О |
|
||||||||||||||
|
2Ц |
|
3Х |
|
с |
|
||||||||||
4Ф |
а |
5Р |
б |
а |
о |
т |
|
|||||||||
|
і |
|
6Р |
о |
з |
і |
р |
в |
р а |
л |
и |
|
||||
к |
е |
|
о |
|
||||||||||||
|
м |
|
7В |
е |
д |
м |
і |
д |
ь |
|||||||
|
и
|
|
||||||||||||||
с |
||||||||||||||||
|
л |
|
||||||||||||||
о |
||||||||||||||||
м |
||||||||||||||||
По вертикалі:
1. Ким назвався Лис Микита при першій зустрічі зі звірями? 2. Ким проголосив себе Лис Микита? 3. Що організували Лисиці, Вовки та Ведмеді на святі в честь Лиса Микити? 5. Скільки царював персонаж у синій шубі?
По горизонталі:
4. У який розчин ускочив Лис Микита? 6. Як звірі покарали Лиса за брехню? 7. Хто зі звірів першим заговорив із фарбованим Лисом?
Кожен учень вибирає свій «щасливий білет».
За наведеними рядками з казки І. Франка «Фарбований Лис» визначити, кого з героїв вони стосуються або характеризують.
Учитель: Хто такий Миколай, який виліпив Лиса Микиту із небесної глини? знайдіть уривок у казці про це (с. 55).
Учнівські повідомлення:
Майже всі християнські народи мають звичай обдаровувати малих дітей у ніч з 18 на 19 грудня. Відомо, що подарунки отримують лише чемні діти. Тому всі намагаються бути ввічливими, слухняними, вчать віршики, пісні й молитви. Опівночі Чудотворець заходить до кожної оселі разом зі своїми помічниками – Ангелом і маленьким чортиком Антипком. Ангел роздає подарунки чемним дітлахам, Антипко розносить різки непослухам. Усе це складається до торбинки й кладеться разом з печивом-«миколайчиком» дитині біля подушки.
У народному побуті існувало вірування, що під час життя і навіть після смерті Микола продовжував здійснювати чудеса: рятував мореплавців та втопаючих, звільнював засуджених. Перекази про нього стали основою багатьох народних казок, у яких він також здійснював чимало чудес, але вже у фантастичній формі. Микола піклується не тільки про людей, а й про тварин. Одного разу,– розповідається в одній із легенд,– застала селянина в лісі ніч. Розпріг він коней, дав їм сіна і бачить – недалеко від нього зібралося багато звірів. Селянин очам своїм не повірив: заєць сидить поруч із вовком і не боїться його. Що за диво? Придивився уважніше – сидить між звірями сива людина і щось розповідає тваринам, а ті уважно її слухають. У старій людині впізнав селянин Миколу-Угодника.
Із цим святом у селян пов’язано багато прикмет. Так, господар вставав у цей день дуже рано, щоб першим перейти через подвір’я. Якщо ж це буде хтось інший – прикмета погана. Помічали: який день на Миколу зимнього – такий і на Миколу літнього, іній на Миколу – до врожаю. Перші серйозні морози – на Миколая. У цей день починали продавати залишки хліба. З Миколая молодь готувалася до вечорниць.
V. Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Трішечки понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
VІ. Надання учням необхідної навчальної інформації.
Знайти і прочитати рядки, у яких розкривається життя звірів за царювання Лиса. (Робота з підручником: с. 55 ; від слів «Жили собі звірі…»).
Підсумок учителя. Саме в цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки – бажання вищого жити за рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління свого героя «добрим», «справедливим», «м’якосердним». Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: «Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи». Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів. У цій казці змальовано найосновніші риси тиранії. Тиран – це «великий егоїст», який править незаконними методами за допомогою насильства. У цьому теж полягає алегоричний зміст казки. А тираном у ній виступає Лис Микита.
VІІ. Інтерактивна частина.
Учитель: Які ж риси характеру притаманні Лисові Микиті?
Риси характеру Лиса
VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Чим ця казка близька до народної?
Підсумок учителя. Казка «Фарбований Лис», як і багато інших казок І. Франка, близька до народної, тому що у своїх творах автор розкриває проблеми життя народу в алегоричній формі.
ІХ. Підсумок уроку вчителем.
Ознайомившись із казкою І. Франка «Фарбований Лис », ми переконались, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору. Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене? Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку й своїй власній поведінці. Англійське прислів’я влучно стверджує: «Найдовша у світі відстань – відстань від голови до серця». Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю людиною?
Х. Оголошення результату навчальної діяльності учнів на уроці.
ХІ. З’ясування емоційного стану учнів.
(На допомогу приходять «смайлики»).
ХІІ. Домашнє завдання.
Додаток
Здивований Наляканий Засмучений Спокійний
Радісний Зніяковілий Замислений Розлючений
Задоволений Захоплений Мрійливий Ображений