Харламова А.Г.
Вчитель української мови та літератури
КЗО «Циганівська ЗШ І-ІІІ ступенів Раївської сільської ради»
Дніпропетровської області Синельниківського району
ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ТИША МОРСЬКА». УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 6 КЛАСІ.
Мета: поглиблювати знання про дитинство Лесі Українки, продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати думки про неї; розвивати вміння аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти; формувати компетентності:
предметні – продовження знайомства учнів із поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці, аналіз ліричного твору, з’ясування ідейно-тематичного спрямування, вміння знаходити художні засоби та помічати художні особливості поезії, розвиток логічного мислення, пам’яті, уваги, спостережливості;
ключові: уміння вчитися - розвивати активну пізнавальну діяльність;
комунікативні: розвиток культури мовлення, уміння виразного читання поетичних творів, узагальнення і систематизації висновків, активізації словника учнів, вдосконалення навичок спілкування в колективі, толерантного ставлення до думок і почуттів інших;
інформаційні: вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її;
загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, світогляд, виховання почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки, виховання мужності, цілеспрямованості, наполегливості.
Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, мариністичні картини І.Айвазовського, учнівські фото,малюнки учнів, роздавальний матеріал, записи звуку моря.
Хід уроку
І. Органзаційний момент. Емоційне налаштування на роботу.
Вітання учителя з учнями. (Фантастична добавка)
Закриємо очі, скажемо чарівні слова і перенесемось у край, де тепло, сонечко ласкаво лоскоче наші личка, легенький вітерець привітно посилає нам запахи солоної морської води… Ми чуємо шум хвиль. (під звук моря)
Які асоціації до слова «море»? – хвилі, вода, чайки, пісок, мушлі, риба, човен, каміння…
ІІ Оголошення теми і мети уроку.
Вчитель: наша подорож до моря з неабиякої причини. Ми побуваємо у Криму разом з Лесею Українкою. Ознайомимося із поезією «Тиша морська» і відчуємо разом як заспокоює морський бриз.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Давайте разом пригадаємо відомості про Лесю Українку і коротко дамо відповідь на питання.
IV.Основний зміст уроку.
1.Слово вчителя. Учні нашого класу- дослідили коли і чому Леся Українка подорожувала Кримськими містами? Послухаємо їх.
2. Дослідники. Значну частину життя Лесі довелося провести у теплих краях – так вимагала хвороба. Кримський період займає особливе місце в долі поетеси.
На початку 90-х років поетеса почала готувати до видання першу збірку поезій «На крилах пісень» (1893 р.). Збірка була перейнята мотивами стоїчної (мужність, стійкість, цілеспрямованість, наполегливість) боротьби з долею.
У цій збірці є розділ «Кримські спогади». 1890 року за порадою лікарів мати, Олена Пчілка, повезла Лесю в Крим (Саки, Євпаторія, Севастополь, Ялта, Бахчисарай). Крим. Лагідне синє море. Гомінкі чайки. Леся почувалася окриленою. Євпаторія – один із найкращих курортів, адже у мілкій затоці вода легко прогрівається, а пісок на дні відбиває теплими оксамитовими барвами. Морські ванни дуже добре впливали на фізичний стан Лесі. Не дивно, що тут рука поетеси відразу потяглась до пера.
Лагідне Євпаторійське море навіяло поетесі вірш «Тиша морська». (1890 р. 16 серпня). Лесі було 19 років.
Це один з перших віршів розділу «Кримські спогади» - враження від зустрічі з морем, природою цього дивовижного краю півострова Крим.
3.Опрацювання поезії «Тиша морська».
Виразне читання вчителем поезії.
Лексична робота.
Полудне´вий – полуде´нний – до дванадцятої години дня, до середини дня;
Негода – непогода - погана погода з дощем, снігом, сильним вітром;
Перли´стий - подібний до перлів, схожий на перли (формою, забарвленням, блиском);
Чове́нце - зменшено-пестливе до чо́вен.
4. Про що не чути в «країні світла»? - (про негоду у світі)
6. Як у поезії описано чарівність руху човника по морю, осяяному сонцем?
7. Яке бажання було в ліричної героїні? - (вирушити у подорож по морю).
8. Край, в якому перебувала б героїня твору, вона називає краєм - (вічного проміння)
9. Чого не боїться героїня? - (вітру і підводного каміння) Чому? Як це її характеризує?
10. Які риси характеру притаманні героїні твору? - (чуйна, душевна, вразлива, багата, поетична, спостережлива. романтична, добра, чутлива, рішуча, смілива, цілеспрямована, сильна, волелюбна, природолюб)
На хмарі слів знайти і назвати усі риси характеру ліричної героїні.
11. Чи схожа лірична героїня твору на авторку цього твору? З яким вітром і підводним камінням у життєвому морі зустрічалась Леся Українка? – Із хворобою, якій віддала 33 роки свого життя.
12. Які, по-вашому, тема й головна думка твору?
(Записи в зошити)
Тема твору - опис краси моря в період затишшя.
Ідея – возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди.
Головна думка – приємна погода сприятливо впливає на внутрішній стан людини, її настрій; треба долати всілякі життєві труднощі, бути оптимістом.
Жанр: пейзажна лірика з елементами філософських роздумів.
У поезії наявні символи:
малий човен – мала життєва дорога,
в’ється стежечка злотиста – світла дорога без перешкод,
край вічного проміння – мир, добро, любов,
вітри, підводне каміння – труднощі та перешкоди, які з’являються на життєвому шляху.
Відеопоезія «Тиша морська» . Колективне читання поезії.
V.Закріплення знань, умінь і навичок.
Вправа «Читаємо зором, читаємо слухом».
Слово вчителя. Об’єднаємось в групи за інтересами.
Художники спробують відобразити на картині тишу морську.
Дослідники розкажуть про відомого художника-мареніста І.Айвазовського
Літературознавці попрацюють із текстом поезії.
Слово літературознавцям:
Художні засоби поезії:
Повтори – ледве-ледве,
Риторичні оклики: Що бува негода в світі!, Золотим шляхом поплисти!
Епітети: час гарячий, ясне небо, море, хмарки, сонце; злотиста блакить, тихий плескіт, хвилечка перлиста, стежечка злотиста, щире золото, золотий шлях.
Метафори: колихає море хвилі, рине хвилечка, в’ється стежечка, золото спадає, шлях, що проложило сонце.
Пестливі слова: - віконце, човенце, стежечка, весельце.
Небо , море, хмарки, сонце - тиша в морі
Човни,білі вітрила – колихає море хвилі
Мале човенце - плескіт хвилечки
Стежечка злотиста - вітри
золото спадає
підводне каміння
вічне проміння
Слово дослідникам.
Море надихало на творчість не лише поетів, а й художників .
Айвазовський Іван Костянтинович (1817 – 1900 р. р.) - видатний український і російський художник-мариніст, що прожив довге життя на березі улюбленого ним моря, яке живило його мистецтво яскравими образами.
Марина (іт. Marina – морський) – один із видів пейзажу, об'єктом зображення якого є море. (демонструють картини і портрет І.Айвазовського)
Художники демонструють свої маренистичні картини та фото, які готували заздалегідь.
Якими засобами образотворчого мистецтва найкраще можна передати красу пейзажу поезії Лесі Українки? – аквареллю, гуашшю, пастеллю, маслом чи графікою?. Поясни, чому ти так думаєш?
Випишіть з вірша назви кольорів та їх відтінки. Які зорові асоціації вони у вас викликають?
VI. Підсумок уроку. Урок добігає кінця. Так швидко пролітає час, коли ви відпочивали на морі. Правда ж? Додому ви везли з собою частинку спогадів про відпочинок, про море. Що ви з собою візьмете з уроку?
Я усвідомила…
Найкомфортніше я себе почуваю…
Найбільшим щастям у житті…
Я помітив…
Леся Українка хотіла попливти у маленькому човнику на схід сонця…тим шляхом, що проложило ясне сонце через воду. Покажіть на своїх картинах цю доріжку.
Що це за край вічного проміння?
Оцінювання учнів за урок.
VII.Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру за темою «Що означає край вічного проміння для мене?»