Урок № 4
Тема. Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок!», «Ой ну, люлі, дитя, спать ». Колискова пісня в житті дитини. Провідні мотиви колискових, їхні лексичні особливості
Мета: ознайомити учнів із народними колисковими піснями, особливостями цього жанру; розвивати навички виразного читання, культуру зв’язного мовлення, пам'ять, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові до своїх рідних і близьких людей, шанобливого ставлення до них.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок із використанням
інноваційних технологій.
Форма проведення: урок-проект.
Обладнання: аудіозаписи народних колискових пісень, ілюстрації до творів, тексти пісень (дитячі збірники, книжечки), проектні роботи учнів, мультимедійні презентації.
Епіграф. Нічого кращого немає, як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим… (Т.Г.Шевченко)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. 1. Оголошення теми та завдань уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Звучить аудіозапис колискової пісні.
Учитель. Ніжна, лагідна мелодія, яку ви щойно почули, це і є колискова пісня. До сьогоднішнього уроку ви готувались заздалегідь, а це означає, що кожен із вас продемонструє щось цікаве і нове. Тож нехай наш урок перетвориться у дивоказку, головними героями якої станете ви самі.
ІV. Основний зміст уроку
План
а) «Провідні мотиви колискових пісень»;
б) «Поетика жанру колискових пісень, їхні лексичні особливості»;
в) «Колискові нашого дитинства».
3. Аналіз програмових колискових пісень.
ІV.1. Пояснення вчителя
Народні колискові пісні є різновидом родинно-побутових пісень. Це частина дитячого фольклору, до якого ще належать забавлянки, лічилки, дражнили, скоромовки, небилиці, приповідки, казки й загадки, пісні-потішки.
Колискова пісня – ліричний пісенний твір, який виконується матір’ю (рідше батьком чи іншим членом родини) над колискою дитини для того, щоб її приспати. Вона вирізняється особливо уповільненим ритмом виконання, пестливою лексикою.
Робота з підручником. Опрацювання статті «Ключик розуміння» (ст.24).
ІV.2. Колискова пісня в житті людини (захист проектних робіт)
Учні заздалегідь були поділені на групи для організації пошукової діяльності. Кожна група дітей отримала тему проекту та рекомендації щодо її виконання. Робота тривала впродовж декількох тижнів. Учні добирали відповідний матеріал, виділяли в ньому головне, оформляли цитати, ілюстрували (добирали фотографії та репродукції картин із різних джерел, малювали власні ілюстрації до творів), дехто створив мультимедійні презентації.
Тези із проектних робіт учнів
а) «Провідні мотиви колискових пісень»
- Колискові пісні – один із найдавніших жанрів народної словесності, що сягає своїм корінням міфологічного періоду творчості.
- Набір мотивів пісень дуже обмежений:
а) закликання чи запрошення сну до дитини (сон як істота, яка може заспокоїти і приспати дитину);
б) відігнати від колисочки дитини злу, негативну силу (образ Бабая);
в) через образи птахів (голуба, зозулі) приспати дитину надворі, бо, за народними уявленнями, сон на свіжому повітрі – духовне очищення;
г) використання у піснях магічної сили трав ( рути, м’яти, хрещатого барвінку), у яких дитину купали перед сном, щоб він [сон] був міцнішим і здоровішим.
- Колискові пісні – це твори, у центрі яких не стільки сама дитина і магічна дія слова на її ріст, здоров’я, щастя, а скоріше світ, у якому вона живе – її дім, родина.
- Більшість колискових передбачає їх виконання мамою дитини, але зустрічаються також тексти пісень, які немовляті співає батько (звернення до свого малого сина з побажаннями йому швидко вирости і стати у всьому подібним до батька).
б) «Поетика жанру колискових пісень, їхні лексичні особливості»
- Колискові пісні – жанр, який має чітко визначену конкретну функцію: заспокоїти і приспати дитину. З цим основним їх призначенням і пов’язані особливості поетики жанру.
- Ефект заколисування підсилюється гойданням дитини в колисці.
- Одноманітний ритм виконання пісні.
- Найпоширеніший прийом – різноманітні повтори, від анафори до повторів цілих рядків у вигляді наскрізних рефренів (деякі колисанки побудовані так, що кожен рядок повторюється по два чи більше разів).
- Фонетичні ефекти, що надають мові мелодійності й ритмізації.
- Заколисувальні вигуки-кліше «баю-баю», «Ой люлі-люлечки» і т. ін.
- Здрібніло-пестливі форми (дитинонька, колисонька, матіночка).
- Емоційність та багатопочуттєвість матерів при виконанні колискових пісень.
- Форма діалогу матері, зверненого до дитини.
- Використання найпростішої загальновживаної лексики, відсутність поетичних прийомів і тропів:
а) з художньо-поетичних засобів найчастіше зустрічаються епітети
(«золотенькі бильця», «шовкові вервечки», «пухові подушечки», «хата
тепленька»);
б) рідко зустрічаються порівняння («білий, як лілея», «очка, як тернина»).
- Одноманітність і монотонність виконання пісні.
в) «Колискові нашого дитинства»
- Найдорожчою людиною для кожної дитини є її мама.
- Перша мамина колискова.
- Кожній матусі хочеться, щоб її дитина виросла здоровою, щасливою,
доброю та порядною людиною.
- Мрії та сподівання наших мам у колискових піснях.
- Ласкавий котик, воркітливі голуби, щебетливі ластівочки та фантастичні
Сонко й Дрімко – найулюбленіші наші перші казкові герої.
- Прикликання доброї долі та щастя в колискових наших найрідніших.
- Тексти колискових пісень, які співались у дитинстві учням класу (зі слів матусь, бабусь).
ІV.3. Аналіз програмових колискових пісень.
«Ой ти, коте, коточок!»
«Ой ну, люлі, дитя, спать»
Метод «Прес»
своєї дитини в паралельному зіставленні з її власною
долею, роздумами про життя)
дитини і бажання бачити її щасливою, здоровою)
Щастя-долю мало
І добрую годину)
V. Закріплення набутих знань
1. Вправа «Асоціативний кущ».
Учні повинні підібрати й записати якомога більше слів, що виникають
від асоціації з колисковими піснями.
VІ. Підсумок уроку
Учитель. Чуттєвий зв'язок, що від дня народження існує між матір’ю та дитиною, дістає правильне відображення у зворушливо щирих і безпосередніх колисанках. Усю любов, ніжність, бажання бачити своє дитя щасливим, розумним, здоровим, гарним мати вкладає в невибагливі рядки і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Монотонний тихесенький наспів і пестливі, лагідні слова мають заспокоїти, приспати дитину, тому м’якесенькими лапками підступає до колисочки пухнастий, волохатий, вуркотливий котик, голуби приносять на крилечках сон-дрімоту; і реальні котик, голуби, ластівочки, і фантастичні Сонко і Дрімота в колискових піснях діють, як люди, що цілком відповідає дитячому первісному світосприйманню. Ці пісні водночас є і першими уроками, що в доступній формі знайомлять дитину з побутовими речами і з моральними цінностями, заохочуючи до працелюбності, порядку, доброти і справедливості.
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VІІІ. Домашнє завдання (за рівнями)
І рівень. Творча робота. Написати твір-мініатюру «Пісня над колискою» або «Тепло рідного дому».
ІІ рівень. Відновити текст «Колискові пісні» (учням роздаються роздруківки, а вдома текст потрібно переписати, доповнюючи його власними міркуваннями).
Колискові належать до … пісень. Це пісні, які виконують матері … . Колисковою мати виражає …, висловлює бажання бачити свою дитину …. Глибокі почуття любові й ніжності мати передає за допомогою … . У колискових піснях часто зустрічаються образи милих дитині тварин … , назви квітів … , уособлені образи сну і … . Колисковим пісням властива … мелодія. Крім народних, є також … колискові.
1