Вечірня загальноосвітня школа № 38
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області
Конспект уроку української літератури
у 7-му класі
м. Кропивницький
2022/2023 навчальний рік
Тема: Романтична ідея незнищеності справжнього кохання, краси, вірності (Т.Шевченко «Тополя»).
Мета: продовжити знайомство школярів з творчістю Т.Г. Шевченка;
ознайомити їх з однією із ранніх балад – «Тополя», розкрити ідейно- художній зміст твору, проаналізувати казково-фантастичні мотиви, художні засоби, внутрішній світ героїв; сприяти виробленню у школярів уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; виховувати в учнів любов до рідної літератури, до творчості Тараса Шевченка.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, підручники, малюнки та ілюстрації до балади «Тополя», аудіо-запис балади у виконанні артистів театру, тестові завдання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Проведення тестового опитування.
а) випасав ягнят; б) доглядав паненя; в) малював картини для продажу.
а) осінь; б) літо; в) весна.
а) заблукав; б) не отримав нічого від Бога; в) боявся грози, дощу.
а) копала картоплю; б) плоскінь полоскала; в) жито жала.
а) дівчина його поцілувала; б) заспівав соловейко; в) дядько дав йому цукерку.
а) Польського; б) Новгородського; в) Енгельгарда.
а) першій; б) другій; в) третій.
а) тяжким стражданням хлопця-пастушка; б) пропозицією пана надати герою вільну; в) радісні хлопець і дівчина погнали худобу до води.
а) на великому камені; б) у бур’яні; в) біля річки.
а) щирим; б) господнім; в) веселим.
а) копицю сіна: б) сухе бадилля; в) рай.
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку
Слово вчителя.
Темою нашого уроку є романтичний твір Т. Шевченка «Тополя». Ми визначимо ідейно-тематичну спрямованість балади, проаналізуємо казково-фантастичні мотиви, визначимо художні засоби.
походження на легендарну чи історичну тему, з драматично напруженим сюжетом.
Особливості балади як жанру художньої літератури:
чого-небудь.
Найближчим до поняття «мотив» у літературознавстві є поняття «тема».
неможливості змінити своє становище та оточуючий світ.
краєвидів у художньому творі, а також створює природу могутню, буйну, бурхливу або служить одним із засобів створення місцевого колориту за допомогою різних засобів.
Усна народна творчість була і є тим джерелом, звідки черпали творче
натхнення письменники усіх часів і народів. Так, саме на грунті народної
пісні і думи виріс поетичний геній Т.Г. Шевченка.
Тарас Шевченко починав свою творчість із балад, використовуючи в них багатющий матеріал з усної народної творчості. У 1837 році він написав баладу «Причина», яку було опубліковано в альманасі «Ластівка». У пеше видання «Кобзаря» (1840) ввійшла одна з найкращих Шевченкових балад «Тополя». Пізніше були створені балади «Утоплена», «Лілея», «Русалка», «Коло гаю в чистім полі», «У тієї Катерини...». Їх об’єднує казково-фантастичне розгортання подій, драматизм ситуацій, сильний ліричний струмінь, глибоке розкриття автором духовного світу людини.
Балада «Тополя» побудована за мотивами народної творчості й
стародавніх уявлень народу. Тут присутні й народна символіка, і міфологічні метаморфози, і народні враження.
Тема: розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею, перетворення самої дівчини на тополю, під дією чудотворного зілля.
вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів.
що любляче серце страждає у поневіряннях.
Твір за своєю будовою містить вступ, основну частину і закінчення. Тут
наявні й народна символіка, і міфологічні метаморфози, і народні
ворожіння.
Експозиція: вступ.
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край діброви гне тополю До самого долу.
Стан високий, лист широкий Марне зеленіє.
Зав’язка:
Полюбила чорнобрива
Козака дівчина.
Розвиток дії: зустрічі дівчини з козаком, які завдали їй чимало страждань
після її розлучення з хлопцем.
Кульмінація: рішення скористатися зіллям ворожки для швидкого
повернення козака.
Розв’язка: дівчина за допомогою зілля стала тополею.
душі людини в рослину.
Бесіда з учнями за змістом балади Т.Г. Шевченка «Тополя».
Епітети: «біле личко», «карі оченята», «щира правда»;
Повтори: «одна, одна...», «...пала, пала, стала», «плавай, плавай, лебедонько»;
Звертання: «Легше, мамо, в труні лежати», «Бабусенько, голубонько, серце моє, ненько», «Зроби, моя пташко!», «Добре, доню», «Спасибі, бабусю», «Плавай, плавай, лебедонько!», «Скажи, моє серце!», «Мамо, моя! Доле моя!» «Подивися, тополенько!», «Рости ж, серце-тополенько!», «Не знайте, дівчата!»
Метафори: «вітер виє, гуляє...», « море синіє», «серце ниє», «лихо зустрінеться», «серце знає», «личко червоніє», «брови полиняють», «серденько мліло», «чуло серце недоленьку», «серденько б’ється», «чорнобрива сохла», «стань місяць серед неба».
Порівняння: «поле, як те море», «одна, як сирота», «воркує, як голубка без голуба», «сонце світить, як ворог сміється», «сохне... як квіточка», «пішла стара, як каламар», «полетіла, мов на крилах».
Мікрофон/
Чим мені сподобалася балада Т.Г. Шевченка «Тополя»?
Ваші роздуми і почуття, навіяні поезією.
VII. Домашнє завдання
Вміти аналізувати баладу «Тополя», намалювати ілюстрацію до цієї балади.
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|