Конспект уроку з української літератури у 8 кл. за творчістю Лесі Українки Поезія "Давня весна"..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
8 клас, українська література
Тема: ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ДАВНЯ ВЕСНА». ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ
Я була малою горда, -
Щоб не плакать, я сміялась
(Л. Українка)
- Як ви розумієте слова Л. Українки?
(Ці слова говорять про те, що Леся Українка була сильною особистістю і вона не хотіла показувати свої почуття, хотіла здаватися веселою, навіть тоді, коли на душі було сумно).
Мета: ознайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»; з’ясувати його ідейно-художню цінність; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічного мислення, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет Лесі Українки, її програмовий текст, учнівські малюнки до поезії «Давня весна», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
2. Питання для міні-дискусії
Дослідіть, яким шляхом намагалася боротися Леся Українка з невиліковною хворобою?
Про що свідчить всебічна обдарованість поетеси?
Вмотивуйте, чому слово в поезіях Лесі Українки — це зброя.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
IV. Основний зміст уроку
1. Вступне слово вчителя про весняну пору року.
Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто.
Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою — власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи.
Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.
Дана поезія написана під час хвороби поетеси. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її поезії «Давня весна».
1.1.Розповідь про життя і творчість Л.Українки
2. Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна»
2.1. Виразне читання твору.
2.2. Тема: відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси.
2.3. Ідея: возвеличення краси весняної природи, за сприянням якої людина забуває про свою хворобу, самотність.
2.4. Основна думка: Моя душа ніколи не забуде Того дарунку, що весна дала.
2.5. Жанр: пейзажна лірика.
2.6. Композиція.
Експозиція: «була весна…».
Зав’язка: хворобливість і самотність поетеси під час буяння весни.
Кульмінація: радість ліричної героїні з приводу того, що її «не забула» весна.
Розв’язка: вдячність поетеси весні за її дарунок.
2.7. Слухання пісні «Давня весна»
2.7. Обговорення ідейно-художнього змісту твору. Бесіда за питаннями:
— Як у вашій свідомості асоціюється прихід весни?
— Що відбувається в природі навесні?
— Яким чином лірична героїня твору ставиться до приходу весни?
— Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну. («Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки») Чи можна зо допомогою цього опису визначення ставлення поетеси до весни?
— Які зміни відбуваються в природі навесні? (Все ожило, усе загомоніло — Зелений шум, веселая луна! Співало все, сміялось і бумніло, А я лежала хвора й самотна)
— Дослідіть, яким чином самотність і хворобливість ліричної героїні поезії контрастує з яскравістю і шумом весняної пори?
— Чому поетеса висловлює обурення весні? (Для мене тільки дару не придбала, Мене забула радісна весна) Чим вони виправдані?
— У зв’язку з чим лірична героїня змінила своє ставлення до красуні-весни?
— За допомогою яких художніх засобів Леся Українка відтворила весну як живу істоту?
— Якими звуками переповнена дана поезія? (Приплинув вітер, і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав А з ним прилинули пісні пташині І любий гай свій відгук з ним прислав)
— Як ця поезія пов’язана з життям її авторки?
— Чи полюбляєте ви подарунки? Які саме? Чим весна обдарувала героїню твору?
— Чому поетеса згадує про давню весну?
— Яким пафосом пройнятий даний твір?
— За що героїня поезії вдячна весні?
2.8. Завдання. Скласти інформаційне ґроно до образу весни.
2.9. Художні засоби у творі.
Метафори: «весна промінням грала, сипала квітки»; «летіла хутко», «весна… дарунки всім несе», «заглянули від яблуні гілки», «зам иготіло листячко зелене», «прилинув вітер, заспівав», «прилинули пісні пташині», «гай свій відгук… прислав», «весна дала», «весна… за вікном цвіла».
Порівняння: «летіла хутко, мов стокрила».
Риторичні оклики: «За нею вслід співучії пташки!», «Зелений шум, веселая луна!», «Ні, не забула!».
2.10.Фізкультхвилина.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. До якого ліричного жанру належить поезія «Давня весна»?
а) Пейзажного;
б) інтимного;
в) філософського;
г) громадського.
2. Ознака, за якою поетеса не характеризує весну. Красуня-весна:
а) весела;
б) щедра;
в) мила;
г) пахуча.
3. Весна «летіла хутко, мов…»:
а) стріла;
б) куля;
в) стокрила;
г) мить.
4. Під час свого руху красуня розсипала:
а) квіти;
б) пісні;
в) сонячне проміння;
г) позитивні емоції.
5. Вслід за весною можна було побачити:
а) політ співучих птахів;
б) радість на обличчях людей;
в) як тане крига;
г) зграю метеликів.
6. З приходом весни все довкола:
а) загуділо;
б) задзвеніло;
в) загомоніло;
г) зашуміло.
7. Для всіх весна — це…:
а) сільськогосподарські роботи;
б) можливість вирушити на полювання;
в) дарунки;
г) нові клопоти.
8. Через що лірична героїня поезії обурена на весну? Бо ця пора:
а) дратує її;
б) завдає болю і страждань;
в) забула про неї;
г) змушує працювати на землі.
9. З якого дерева посипалися квіти у вікно до героїні поезії?
а) З вишні;
б) сливи;
в) каштану;
г) яблуні.
10. Листячко зелене на дереві:
а) заблищало;
б) замайоріло;
в) затріпотіло;
г) замиготіло.
11. Гай письменниця називає:
а) замріяним;
б) щирим;
в) любим;
г) казковим.
12. Хатинка, в якій мешкала лірична героїня поезії:
а) знаходилася неподалік від річки;
б) була широкою і просторою;
в) названа піснею;
г) вважалася однією з гостинних.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Дослідіть, як змінюється настрій героїні впродовж твору з приходом весни? Свої спостереження аргументуйте, посилаючись на зміст твору.
2. Яким чином, на ваш погляд, Леся Українка відтворила весну як живу істоту?
3. Чого не забуде душа ліричної героїні?
а) Співу пташок у лісі;
б) тепла від сонячного проміння;
в) дарунку весни;
г) позитивних враженнь від прогулянки у гаю.
Картка № 2
1. Доведіть, що весна полегшила страждання хворої героїні поезії. Відповідь вмотивуйте.
2. За допомогою поезії «Давня весна» Лесі Українки відтворіть картину краси весняної пори. Які фарби переважатимуть у вашому творі мистецтва? Відповідь вмотивуйте.
3. Весна за вікном хати:
а) квітнула;
б) прикрашала дерева;
в) організувала спів пташок;
г) творила дива.
Картка № 3
1. Як ви вважаєте, чому весну поетеса називає давньою? Висловіть власні міркування щодо цього.
2. Чому, на ваш погляд, лірична героїні поезії спочатку не сприймає красу весни, а потім із захопленням милується нею? Свою думку вмотивуйте.
3. Про весняну волю у хатині заспівав:
а) вітер;
б) невідомий птах;
в) сонячний промінь;
г) ранковий гість.
VII. Підсумок уроку
VIII. Оголошення результатів роботи учнів на уроці
IX. Домашнє завдання