Тема: Символіка країни Недоладії та її мешканців у повісті-казці Галини
Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
Мета: продовжити роботу над казкою, вчити визначати незвичайне у
змісті та символіку образів, навчити розкривати символічний зміст
казкових персонажів; оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти
добро і зло; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні;
розвивати уміння формулювати і вільно висловлювати свої думки,
уявляти ситуацію; виховувати почуття відповідальності за власні
вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети.
Обладнання: презентація, мікрофон, роздатковий матеріал, скринька,
Книга, шкала само оцінювання.
Методи та прийоми роботи на уроці: «Мікрофон», «Твій настрій»,
«Плесни у долоні», «Лови помилку», дидактична гра «Бюро
знахідок», робота в групах, «Інформаційне гроно», сенкан,
фанфік, «Незакінчене речення».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Слово вчителя.
Доброго дня! Я рада Вас бачити. Сьогодні прекрасна погода і у мене чудовий настрій. А у Вас? На ваших партах лежать смайлики:
Одягніть той, який відображає Ваш настрій. А тепер погляньте один на одного і подаруйте посмішку, а тепер Ви – мені, а я – Вам. Сподіваюсь тепло посмішок і підтримка друзів змінили Ваш настрій на краще, то, можливо, хтось поміняє смайлик.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація уроку.
Світ казок не лише цікавий та повчальний, а й чарівний, фантастичний. Правда ж, дуже цікаво спостерігати за сюжетами, у яких живуть тварини або казкові істоти. Кожній людині подобається мріяти та фантазувати, тож казка цікава не тільки дітям, а й дорослим. Можливо, тому наші батьки та бабусі так люблять розповідати нам казки. Слухаючи їх, ми відразу уявляємо, як сторіччя тому такі самі казки оповідали своїм онукам наші прапрапрабабусі, вкладаючи у них народну мудрість і власну душу…
Сьогодні разом з вами ми продовжимо роботу над вивченням життєвого та творчого шляху Галини Малик та її повістю «Незвичайні пригоди Алі…», визначимо символічні образи у творі та поговоримо про надзвичайне. Тож запишіть, будь ласка, тему нашого сьогоднішнього уроку «Символіка країни Недоладії та її мешканців у повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
Отже, Сьогодні, діти, ми ще раз поринемо у чарівний казковий світ. Казка знову відкриє нам світ мудрості, добра і фантазії, навчить долати будь-які перешкоди.
Чого ви очікуєте від уроку? Про що хотіли б дізнатися?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Діти, а чи завжди ви виконуєте всі розпочаті справи до кінця? Підніміть руку, хто все ж таки залишає недороблене на завтра.
Якомога краще виконуйте те, що маєте робити.
Сьогодні роби все так, щоб завтра не мав ти червоніти зі стида.
Боско.
Ішовши до вас на урок, я знайшла незвичну книжку, яка називається «СПРАВАНОМЕР».
СТОРІНКА 1 «ЛИСТ»
«Діти, я знаю, що серед вас є такі, хто відкладає розпочату справу на завтра. Я дуже хочу перенести вас до своєї казкової країни Недоладії. Але якщо ви виконаєте усі мої завдання, то я залишу вас у вашому рідному місті».
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
СТОРІНКА 2 «ТЕСТИ»
1.У словах «… в руках у гвардійців була дивна залізяка, загострена з одного кінця» йдеться про
А. спис;
Б. виделку;
В. годинникову стрілку.
2.Будинок Недочеревика був
А. наче ножем перерізаний навпіл;
Б. на пустирі, за містом, без вікон і дверей;
В. увесь перекошений і кривулястий.
3.Недорадник ходив у лицарському шоломі, бо
А. мав дуже негарне обличчя;
Б. так вимагав етикет Недоладії;
В. у нього не було голови.
4. Аля потрапила до будинку Недочеревика, бо
А. він сам впустив дівчинку;
Б. намалював пальцем двері;
В. залізла у вікно.
5.Алі вдалося повернутися додому, бо вона
А. допомогла багатьом недоладцям;
Б. знищила злого Недорадника;
В. забрала з собою мешканців країни.
6.Одразу після повернення дівчинка
А. довишивала рушничка;
Б. домалювала Недораднику голову;
В. розповіла про свою пригоду друзям.
(взаємоперевірка)
СТОРІНКА 3 «ЛОВИ ПОМИЛКУ»
Наступне завдання. Уважно прослухайте цитати з повісті-казки, знайдіть та виправте помилки.
«…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені).
«…А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук» (голови).
«…- Цікаво, чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани» (морозива)
«… Інструкція № 12. Як перенестися до країни Недоладії. Рівно о 16 годині, коли хвилинна стрілка затулить годинну, стати перед годинником…» (12 годині)
СТОРІНКА 4 «ПЛЕСНИ У ДОЛОНІ»
Недочеревик приготував для вас речення. Якщо ви погоджуєтесь з тим, що ви почуєте, треба плеснути у долоні, а якщо - ні, то мовчати.
« Велика книга недороблених справ» (Ні. У книгу «Справаномер»).
СТОРІНКА 5 «ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ»
Художні твори бувають різних видів (жанрів). Багато жанрів ви вже знаєте. Пригадайте їх (казка, міфи, легенди, народні перекази, вірші, оповідання).
На попередньому уроці ви дізнались про новий жанром – повість-казку.
Що таке повість-казка?
Доведіть, що «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» за жанром – повість-казка. (Написана прозовою формою, діє багато героїв, події відбуваються впродовж тривалого часу)
Так, повість-казка створює вигадані світи, але при цьому дає можливість знайомитися зі світом реальним, його правилами та особливостями. Крім того, в повісті-казці діють вигадані герої, відбуваються чарівні події.
Персонажі повісті-казки найчастіше діляться на дві групи – тут є звичайні люди (як правило, діти), які живуть за звичайними законами і їх життя не віщує нічого особливого або незвичайного. Крім того, в повісті-казці діють також і чарівні персонажі, яких зустрічають головні герої, потрапляючи в казковий світ.
– Читаючи цей твір, ви, напевно, звернули увагу на незвичайних героїв твору. Назвіть їх. (Недороль Десятий, Недоштанько, Недоборода, Недовус, Недопопелюшка, Недождень, Недочеревик, Перший Недорадник, Недоладько.)
СТОРІНКА 6 «ПЕРСОНАЖІ ТВОРУ»
1. Маленький чоловічок у величезних зелених черевиках із червоними шнурками. |
А. Недождень |
2. Увесь перекошений, без лівого вуха, але очі його сяяли привітно й лагідно. |
Б. Недочеревик |
3. «Дорогу звідси знає тільки Недочеревик», -зізнався… |
В. Перший Недорадник |
4. Почав прилаштовувати шолом собі на плечі. |
Г. Недоладько |
5. Виліз на вежу і почав лагодити годинника. |
Д. Недороль Десятий |
(Відповіді: 1 – Б, 2 – Г, 3 – Д, 4 – В, 5 - А)- самоперевірка
СТОРІНКА 7 «РОБОТА В ГРУПАХ»
Діти, об’єднайтеся у 3 групи.
У кожній казці є герої, наділені добрими рисами характеру, і є герої, зі злими рисами характеру. Казка «Пригоди Алі…» не є винятком. Завдання кожної групи погрупувати героїв за їх характером. «Герої з добрими та злими рисами характеру»
(У цей час звучить музична композиція Наталії Май «Добра пісенька» )
Герої з добрими рисами характеру Герої зі злими рисами характеру
- Недоладько - Перший Недорадник
- Аля
- Недоладці
- Недочеревик
- Недороль Х
- Недопопелюшка
СТОРІНКА 8 «ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА»
(Діти розсідаються на свої місця)
СТОРІНКА 9 «БЮРО ЗНАХІДОК»
Хочу повідомити вам, що в «бюро знахідок» потрапили речі, які загубили літературатурні герої. Вам потрібно знайти власників цих речей та довести, що саме вони є власниками загублених речей.
Черевик – Недочеревику;
Кришталева туфелька – Недопопелюшці;
Стрічка – Алі;
Тканина у вигляді штанів – Недоштаньку;
Намальована голова – Першому Недораднику;
Намальоване вухо – Недоладьку;
Червоні нитки – не вишитому рушничкові;
Годинник – годинникарю;
Корона – Недоролю Х.
Сьогодні ми познайомимося з новим поняттям з теорії літератури. Символ та образ-символ.
8.Словникова робота.
Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища; це художній образ, який відтворює певну думку, ідею. Наприклад, хліб-сіль – символ української гостинності, голуб – символ миру, верба і калина символізують Україну.
Образи-символи – це спеціальні знаки, що заміняють собою деякі інші поняття, використовуючи для цього асоціацію або подібність.
Наприклад, часто в українських казках образ Лисички використовують тоді, коли хочуть показати дуже хитру людину, Зайчика – боягуза.
СТОРІНКА 10 «НАЗВИ СИМВОЛ»
Давайте спробуємо визначити, які ж образи-символи є у повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». (Країна Недоладія, Недоладько, Недопопелюшка, недокватирка, Недочеревик, Недороль Десятий, Перший Недорадник, Недовус, годинник, книга, недовишитий рушник.
СТОРІНКА 11 «ПОЯСНИ СИМВОЛ»
А зараз погляньте на екран і спробуйте пояснити значення даних образів- символів.
9.Робота з таблицею.
Символ Символічне значення
Країна Недоладія безлад і недороблені справи
Недоладько працьовитість і відданість
Недопопелюшка дружелюбність і безкорисливість
Недокватирка людська недбалість
Недочеревик справедливість, колекціонування недороблених справ
Недороль Десятий бездіяльність і боягузтво
Перший Недорадник жорстокість і лють
Недовус товариськість
-А тепер, діти, скажіть, хто є головним персонажем казки?
-Правильно, Аля.
А як ви думаєте, чи є обаз Алі символічним? (ТАК)
-Але, щоб сказати, що символізує образ Алі, треба обов’язково вам визначити, якою була Аля спочатку і як вона змінилась.
10.Бесіда вчителя з учнями.
-Якою була Аля спочатку?
-Якою стала дівчинка?
11.Робота в групах.
СТОРІНКА 12 «СЕНКАН»
Учитель ділить клас на дві групи. Учні складають сенкан.
I група (складає сенкан, якою Аля була спочатку).
1. Аля.
2. Неохайна, лінива.
3. Недороблює, не слухає, не виконує.
4. Аля недороблює свої справи.
5. Нечупара.
II група (складає сенкан, якою Аля стала після повернення з Недоладії).
1. Аля.
2. Охайна, відповідальна.
3. Працює, виконує, встигає.
12. Складання інформаційного грона «Зміни в характері Алі»
СТОРІНКА 13 «ІНФОРМАЦІЙНЕ ГРОНО»
Давайте ще раз підсумуємо, і пригадаємо, в якій послідовності відбувалися зміни в характері дівчинки. Для цього вам необхідно розташувати події, які ви бачите на дошці у правильній послідовності.
Недороблює розпочаті справи --------- Потрапляє до чарівної країни --------Пришиває бабці крильце ----------Радить Недопопелюшці, як позбутися Першого Недорадника ----------- Придумала, як полагодити годинник ------- домалювала чоловічка ----------- Подарувала бабусі вишитого рушничка.
Отож, що символізує образ Алі? (За бажанням усі справи можна довести до кінця)
13. Робота з підручником.
СТОРІНКА 14 «УВАЖНИЙ ЧИТАЧ»
Крім названих символів у повісті зустрічаються ще й інші символи. Зараз кожна група витягне символ, спробує пояснити його значення, знайде та зачитає його опис із підручника.
1 група – ставок, ромашки, сонце. (с.104)
2 група – башта з годинником. (с.112)
14. Творча робота. Прийом «Фанфік»
СТОРІНКА 15 «ФАНФІК»
У класі є творчі діти, які придумали пригоду, якої немає на сторінках казки Галини Малик. (Декілька учнів зачитують свої творчі роботи).
V. Підсумок уроку.
Повість-казка Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» уже давно полюбилася читачам, бо її герої – виховують, тішать, вчать, спонукають до роздумів.
Ми з вами крок за кроком переходимо до завершення нашого уроку.
«Незакінчене речення».
На уроці я зрозумів (ла), що …
Хочу пообіцяти …
Але не варто забувати про про нашу чарівну книгу. У ній залишилася лише одна сторінка. Тож давайте візьмемо долоньки, продовжимо на кожній з них речення і прикріпимо до сторінки. Нехай воно засяє і зігріває нас своїм теплом.
(Звучить пісня «Долоньки», діти дописують речення, приклеюють до сторінки )
Певні висновки для себе, думаю, зробили і ви. Якщо людина ставить перед собою ціль та наполегливо йде до неї, то її обов’язково досягне. Отже, кожна наша розпочата справа має бути завершена.
3. Оцінювання
Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,
всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,
тож роздаю вам очікувану нагороду –
гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.
Але мені б хотілося, щоб ви самі себе оцінили, позначивши на шкалі самооцінювання тей бал, на який ви сьогодні працювали.
VІ. Завдання додому
(на вибір)
Заключне слово учителя.
Усі ви дуже гарно попрацювали. На згадку про сьогоднішній урок я хочу подарувати вам символічні годиннички, на яких написані чарівні слова:
Тож кожна година – неначе людина.
Вона циферблатом крокує невпинно.
Тому ти годині іти помагай,
Тому ти ніколи її не вбивай!
А коли щодня і щогодини
Не втрачаєш ти ані хвилини –
Стане другом диво-циферблат,
І в ділах у тебе буде лад.
1