В.Королів-Старий "Хуха-Моховинка"

Про матеріал
Показовий урок-проект . Тема: Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Наскрізний гуманізм казки.
Перегляд файлу

Тема: Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Наскрізний гуманізм казки.

Мета уроку: розглянути казку «Хуха-Моховинка»;  розвивати навички виразного  читання казки; переказу її змісту, творчі здібності учнів, уяву, фантазію,  уміння знаходити описи зовнішності персонажів, аналізувати їх, визначати в ідейно-художньому змісті казки  елементи добра і зла; формувати  ключові компетентності (спілкування державною мовою, інформаційно-цифрову, уміння вчитися впродовж життя, соціальну та громадянську);  оцінювати вчинки персонажів та  життєві ситуації,  у які потрапляють герої твору; усвідомлювати важливість толерантного ставлення до людей у сучасному світі, виховувати любов до ближнього, прищеплювати бажання робити добро.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, ілюстрації, презентація, кошик з фруктами, таблиця з проектом

 

Хід уроку

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

- Ішов сніг. Узимку це справа звичайна. Погода була безвітряною, і великі пухнасті сніжинки, не поспішаючи, кружляли в химерному танці, повільно наближаючись до землі. Дві сніжинки, що летіли поруч, вирішили завести розмову. Боячись втратити одна одну, вони взялися за руки, і одна з них весело каже:

- Як добре летіти, насолоджуватись польотом!

- Ми не летимо-ми просто падаємо…– відповідала сумно друга.

- Скоро ми зустрінемося із землею і перетворимося на біле пухнасте покривало!

- Ні, ми летимо назустріч загибелі. А на землі нас просто будуть топтати.

- Ми станемо струмками та спрямуємось до моря, ми будемо жити вічно! – сказала перша.

- Ні, ми розтанемо й зникнемо назавжди…– заперечувала інша.

      Нарешті їм набридло сперечатися. Вони розтиснули руки – і кожна полетіла назустріч долі, яку вибрала сама…

Бесіда

-Що ви можете сказати про ці сніжинки?

-Чому вони по-різному ставляться до однієї події?

-Чи однакові їхні долі? Від чого це залежить?

-Кому легше: оптимістам чи песимістам?

  1. Цілевизначення та планування

- Сьогодні ми поговоримо про різні життєві позиції, від чого вони залежать та чи можуть змінюватися протягом життя.

- Ви, як сніжинки, усі різні,  як і ваші бажання.  На сніжинках напишіть, що хотіли б вивчити, почути.

- Складаємо снігову кулю, бо… правильно:  тільки разом ми – сила!

  1. Повідомлення теми, мети уроку

Слайд

   -На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з творчістю В. Короліва-Старого. Розглядаючи казку «Хуха-Моховинка», спробуємо оцінити вчинки героїв із позицій добра і зла, дати відповідь на запитання: чому люди повинні вибирати між добром і злом?

  1. Актуалізація опорних знань

-    Питання добра і зла було і є актуальним для багатьох письменників.

- А в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці.)
- Так, адже найпоширенішим видом усної народної творчості є казка. З нею ми зустрічаємося на кожному кроці, починаючи з раннього дитинства. Казки увібрали в себе народну мудрість і життєвий досвід. У них  добро перемагає зло, здійснюються найвибагливіші бажання. У казках народ завжди цінує людину!

V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

Слайд

-Отож,  продовжуємо знайомство з казкою. Але на уроці ви будете активно працювати й самі у формі проєкту дослідите її мудрість. А щоб перевірити, як добре ви засвоїли матеріал, протягом уроку заповніть таблицю, яка є у кожного на парті.

Асоціативне питання

- Перед нами збірка казок В. Короліва-Старого із таємничою назвою «Нечиста сила». До цієї книжки увійшли фантастичні казки українського письменника про демонічні сили, створені народною фантазією, які діють у казках активно і переважно на користь людям. До збірки входить і наша казка. (Слайд )

 - З чим у вас асоціюється назва цієї книги? ( з Бабою - Ягою, відьмами, чортами і т.ін.)

- Надаємо слово групі  «Фольклористи»

 ( Слайди )

- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з якими потрібно вміти ладнати.

 Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує  і літає на мітлі Відьма.

 То в людській, то в звірячій подобі  являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.

 

 Домашній затишок береже Домовик. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу.

 У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком. Він уявлявся українцям у вигляді трохи здичавілого пастуха.

 

 Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цієї красуні, щоб не було біди. 

 Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка. Це молоді вродливі дівчата, які живуть на дні річок. Уночі, коли сходить місяць, вони виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і водять хороводи. Інші  живуть у полях та лісах, де полюбляють гойдатися на гілках дерев.

 

А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей. Міфічна істота, пухка, як мох. Інколи хухи з’являлися перед очима людей. Хто з нас не згадував цю істоту, коли зробивши якусь нелегку справу, добре натомившись, полегшено зітхав: «Хух!»

- Дякуємо групі.

- А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу, вважають її лихою, тому остерігаються).

  • У народних повір’ях представники нечистої сили не лише шкодили, а й допомагали людям. При цьому кожен займався своїм ділом.

Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому. Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав:  «Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».

  •  -Давайте ж перевіримо, чи така вже страшна та зла та нечиста сила.

Слово вчителя

           - Зі змістом казки «Хуха-Моховинка» ми познайомилися на попередньому уроці, тому дайте відповіді на такі питання:

-Хто є головним героєм казки? (Хуха - Моховинка)

-А чи можуть звичайні люди бачити хух? ( Ні, але іноді вони показуються добрим людям ).

-А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так).

-Тоді я вам відкрию таємницю. Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і оскільки ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться. Зараз я її покличу.

 

Група «Актори»

Слайд

  Заходить Хуха-Моховинка, одягнута у відповідний костюм, і веде з дітьми розмову. ( Через діалог перевіряється знання тексту казки).

-  Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей.

-  Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали всі пригоди, що зі мною трапились.

  • Скажіть, де і коли я народилася?
  • За що мене любили в родині?
  • Чому я залишилась без домівки взимку? Де я собі знайшла притулок?
  • З ким іще я познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві?
  • Чому все ж таки я сумувала, адже я мала теплу домівку, їжу, друзів?
  • Яке нещастя трапилося одного разу в хліві, як я допомогла?
  • Якого лиха завдав мені дід?
  • Чому він не любив хух?
  • Що після цього випадку я вирішила зробити?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було моє ставлення до діда? Чому?
  •                  Яку віддяку я попросила від діда за свою добру справу?

- Розумники! Ви чудово пам’ятаєте мої пригоди. Найбільше правильних відповідей дали…

Найзмістовніша відповідь була…

Активними були…

Сподіваюсь, вам дуже сподобалась казка про мене. А ,можливо, у вас є питання до мене?

За те, що ви були такими розумними й добрими, я вам дарую танець.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

- Дякуємо, Хухо. Приєднуйся до нас!

 

Група  «Художники» (Слайд )

  •  (з місця)Пропонуємо вашій увазі інтерв’ю з художником.

Інтервю з художником

         -  Діти, а чи схожа наша Хуха на ту, яку зобразив художник? А на Хуху з підручника? Знайдіть, будь ласка, в тексті її опис, прослідкуйте за ним (діти знаходять інапівголосом читають разом з диктором під  аудіозапис уривків тексту з описом: початок казки, з 4 хв по5 хв).

 -А, може, хтось намалював Хуху, чи знайшов її потрет? Покажіть нам, будь ласка.

(Виходять і демонструють малюнки).

  • Дякуємо групі. Ось яка гарна наша Моховинка. Скажіть, чи може така маленька ніжна істота бути злою?
  1. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

-А зараз я запрошую дітей із групи  «Літературознавці». Вони пограють з вами.

(Слайд )

Асоціативний ряд  ()

  •                    Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.

Маленька   Обережна  Хороша  Охайна Віддана, вірна И Наполеглива

Культурна, красива   Активна, акуратна

 (приносять мені листки)

-Усі асоціації склали «Хмарину слів» (Слайд)

 

  1. Підведення підсумків уроку.

-Хуха прийшла до нас не просто так. Вона допоможе вирішити проблеми

Група «Філософи» (Слайд)

Ситуація 1: Петрик

«Сьогодні була контрольна робота з математики. Я не встиг зробити останнє завдання, бо допомагав сусіду по парті. Усе. Не буде в мене гарної оцінки».

Ситуація 2:Сергійко

«Сьогодні в буфеті я відштовхнув Світланку, яка стояла попереду, і купив останній пиріжок. Дівчина чомусь плакала. Хто пояснить, чому?»

Ситуація 3: Миколка

«Наталка, мабуть, зі мною не дружить. Не зачекала мене. Щоб іти до їдальні. Думаю, Рита знову напліткувала про мене. Не буду дружити з обома».

-Чи правильно думають діти?

- Яку пораду можна дати їм?

VІІІ. Рефлексивно- оцінювальний етап

-Піднесіть руку, хто вважає себе оптимістом? Песимістом?

- Яку життєву позицію повинен кожен у собі формувати?

Чому? (добро–вічне, зло–гине)

  • Людина одержує від інших те, що випромінює сама.

Снігова куля перетворюється  на хмаринку від добра й тепла, яке випромінюють діти. З побажаннями.

ХМАРИНКА(Слайд)

  • В. Сухомлинський казав: «Казки, прочитані в дитинстві, назавжди відкладають у серці зернятка людяності, з яких складається совість». Тож, любі мої, читайте казки, залишайтесь якнайдовше дітьми – і усе буде добре!

ІХ.  Домашнє завдання. (Слайд)

Як у казці: у трьох вимірах

- На наступний урок– змінити кінцівку казки.

-На наступний рік– прочитати інші казки В.Короліва-Старого.

-На весь вік– здійснити якнайбільше добрих вчинків!!!

-Дякую за урок, мої оптимісти!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Хуха прийшла до нас не просто так. Вона допоможе вирішити проблеми

Група «Філософи» (Слайд)

Ситуація 1: Петрик

«Сьогодні була контрольна робота з математики. Я не встиг зробити останнє завдання, бо допомагав сусіду по парті. Усе. Не буде в мене гарної оцінки».

 

 

Ситуація 2:Сергійко

«Сьогодні в буфеті я відштовхнув Світланку, яка стояла попереду, і купив останній пиріжок. Дівчина чомусь плакала. Хто пояснить, чому?»

 

 

Ситуація 3: Миколка

«Наталка, мабуть, зі мною не дружить. Не зачекала мене. Щоб іти до їдальні. Думаю, Рита знову напліткувала про мене. Не буду дружити з обома».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ з/п

               Завдання

Відповідь

учня

Кількість балів за завдання

1

Назвіть жанр казки “Хуха-Моховинка”

 

1

2

Між якими взаємопротилежними категоріями  етики йде боротьба в казці “Хуха-Моховинка”?

 

2

3

Народно-поетичний або писемно-літературний твір про вигадані події, осіб, іноді за участю фантастичних сил – це...

 

1

4

Яка нечиста сила береже домашній затишок?

 

1

5

Чому Хуха-Моховинка іноді змінює колір вбрання?

 

2

6

Змалювання зовнішнього вигляду літературного героя – це…

 

1

7

Напишіть побажання Хусі- Моховинці

 

4

(Слайд 5).

 

 

 

 

 

 

  1. Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує  і літає на мітлі Відьма.
  2.  То в людській, то в звірячій подобі  являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.

 

 

  1.  Домашній затишок береже Домовик. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу.

 

 

  1.  У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком. Він уявлявся українцям у вигляді трохи здичавілого пастуха.
  2.  Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цієї красуні, щоб не було біди. 

 

  1. . Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка. Це молоді вродливі дівчата, які живуть на дні річок. Уночі, коли сходить місяць, вони виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і водять хороводи. Інші  живуть у полях та лісах, де полюбляють гойдатися на гілках дерев.

 

7. А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей. Міфічна істота, пухка, як мох. Інколи хухи з’являлися перед очима людей. Хто з нас не згадував цю істоту, коли зробивши якусь нелегку справу, добре натомившись, полегшено зітхав: «Хух!»

 

 

-  Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей. Зараз надворі осінь пора року, коли дозрівають різні ласощі. Тому я принесла вам гостинці зі свого лісу горішки та яблучка. Пригощайтесь!

(Іде поміж рядами і пригощає дітей яблуками, горішками).

-  Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали всі пригоди, що зі мною трапились.

  • Скажіть, де і коли я народилася?
  • За що мене любили в родині?
  • Чому я залишилась без домівки взимку? Де я собі знайшла притулок?
  • З ким іще я познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві?
  • Чому все ж таки я сумувала, адже я мала теплу домівку, їжу, друзів?
  • Яке нещастя трапилося одного разу в хліві, як я допомогла?
  • Якого лиха завдав мені дід?
  • Чому він не любив хух?
  • Що після цього випадку я вирішила зробити?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було моє ставлення до діда? Чому?
  • Яку віддяку я попросила від діда за свою добру справу?

 

-  Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей. Зараз надворі осінь пора року, коли дозрівають різні ласощі. Тому я принесла вам гостинці зі свого лісу горішки та яблучка. Пригощайтесь!

(Іде поміж рядами і пригощає дітей яблуками, горішками).

-  Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали всі пригоди, що зі мною трапились.

  • Скажіть, де і коли я народилася?
  • За що мене любили в родині?
  • Чому я залишилась без домівки взимку? Де я собі знайшла притулок?
  • З ким іще я познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві?
  • Чому все ж таки я сумувала, адже я мала теплу домівку, їжу, друзів?
  • Яке нещастя трапилося одного разу в хліві, як я допомогла?
  • Якого лиха завдав мені дід?
  • Чому він не любив хух?
  • Що після цього випадку я вирішила зробити?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було моє ставлення до діда? Чому?
  • Яку віддяку я попросила від діда за свою добру справу?

 

-  Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей. Зараз надворі осінь пора року, коли дозрівають різні ласощі. Тому я принесла вам гостинці зі свого лісу горішки та яблучка. Пригощайтесь!

(Іде поміж рядами і пригощає дітей яблуками, горішками).

-  Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали всі пригоди, що зі мною трапились.

  • Скажіть, де і коли я народилася?
  • За що мене любили в родині?
  • Чому я залишилась без домівки взимку? Де я собі знайшла притулок?
  • З ким іще я познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві?
  • Чому все ж таки я сумувала, адже я мала теплу домівку, їжу, друзів?
  • Яке нещастя трапилося одного разу в хліві, як я допомогла?
  • Якого лиха завдав мені дід?
  • Чому він не любив хух?
  • Що після цього випадку я вирішила зробити?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було моє ставлення до діда? Чому?
  • Яку віддяку я попросила від діда за свою добру справу?

 

  1. Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує  і літає на мітлі Відьма.
  2.  То в людській, то в звірячій подобі  являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.

 

 

  1.  Домашній затишок береже Домовик. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу.

 

 

  1.  У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком. Він уявлявся українцям у вигляді трохи здичавілого пастуха.
  2.  Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цієї красуні, щоб не було біди. 

 

  1. . Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка. Це молоді вродливі дівчата, які живуть на дні річок. Уночі, коли сходить місяць, вони виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і водять хороводи. Інші  живуть у полях та лісах, де полюбляють гойдатися на гілках дерев.

7. А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей. Міфічна істота, пухка, як мох. Інколи хухи з’являлися перед очима людей. Хто з нас не згадував цю істоту, коли зробивши якусь нелегку справу, добре натомившись, полегшено зітхав: «Хух!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Розумники! Ви чудово пам’ятаєте мої пригоди. Найбільше правильних відповідей дали…

Найзмістовніша відповідь була…

Активними були…

Сподіваюсь, вам дуже сподобалась казка про мене. А ,можливо, у вас є питання до мене?

За те, що ви були такими розумними й добрими, я вам дарую танець.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

 

Ситуація 1: Оленка

«Сьогодні була контрольна робота з математики. Я не встигла зробити останнє завдання, бо допомагала сусіду по парті. Усе. Не буде в мене гарної оцінки».

 

 

Ситуація 2:Сергійко

«Сьогодні в буфеті я відштовхнув Світланку, яка стояла попереду, і купив останній пиріжок. Дівчина чомусь плакала. Хто пояснить, чому?»

 

 

Ситуація 3: Даринка

«Наталка, мабуть, зі мною не дружить. Не зачекала мене. Щоб іти до їдальні. Думаю, Рита знову напліткувала про мене. Не буду дружити з обома».

 

docx
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку