Тема: Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Наскрізний гуманізм казки.
Мета уроку: розглянути казку «Хуха-Моховинка»; розвивати навички виразного читання казки; переказу її змісту, творчі здібності учнів, уяву, фантазію, уміння знаходити описи зовнішності персонажів, аналізувати їх, визначати в ідейно-художньому змісті казки елементи добра і зла; формувати ключові компетентності (спілкування державною мовою, інформаційно-цифрову, уміння вчитися впродовж життя, соціальну та громадянську); оцінювати вчинки персонажів та життєві ситуації, у які потрапляють герої твору; усвідомлювати важливість толерантного ставлення до людей у сучасному світі, виховувати любов до ближнього, прищеплювати бажання робити добро.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, ілюстрації, презентація, кошик з фруктами, таблиця з проектом
Хід уроку
- Ішов сніг. Узимку – це справа звичайна. Погода була безвітряною, і великі пухнасті сніжинки, не поспішаючи, кружляли в химерному танці, повільно наближаючись до землі. Дві сніжинки, що летіли поруч, вирішили завести розмову. Боячись втратити одна одну, вони взялися за руки, і одна з них весело каже:
- Як добре летіти, насолоджуватись польотом!
- Ми не летимо-ми просто падаємо…– відповідала сумно друга.
- Скоро ми зустрінемося із землею і перетворимося на біле пухнасте покривало!
- Ні, ми летимо назустріч загибелі. А на землі нас просто будуть топтати.
- Ми станемо струмками та спрямуємось до моря, ми будемо жити вічно! – сказала перша.
- Ні, ми розтанемо й зникнемо назавжди…– заперечувала інша.
Нарешті їм набридло сперечатися. Вони розтиснули руки – і кожна полетіла назустріч долі, яку вибрала сама…
Бесіда
-Що ви можете сказати про ці сніжинки?
-Чому вони по-різному ставляться до однієї події?
-Чи однакові їхні долі? Від чого це залежить?
-Кому легше: оптимістам чи песимістам?
- Сьогодні ми поговоримо про різні життєві позиції, від чого вони залежать та чи можуть змінюватися протягом життя.
- Ви, як сніжинки, усі різні, як і ваші бажання. На сніжинках напишіть, що хотіли б вивчити, почути.
- Складаємо снігову кулю, бо… правильно: тільки разом ми – сила!
Слайд
-На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з творчістю В. Короліва-Старого. Розглядаючи казку «Хуха-Моховинка», спробуємо оцінити вчинки героїв із позицій добра і зла, дати відповідь на запитання: чому люди повинні вибирати між добром і злом?
- Питання добра і зла було і є актуальним для багатьох письменників.
- А в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці.)
- Так, адже найпоширенішим видом усної народної творчості є казка. З нею ми зустрічаємося на кожному кроці, починаючи з раннього дитинства. Казки увібрали в себе народну мудрість і життєвий досвід. У них добро перемагає зло, здійснюються найвибагливіші бажання. У казках народ завжди цінує людину!
V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
Слайд
-Отож, продовжуємо знайомство з казкою. Але на уроці ви будете активно працювати й самі у формі проєкту дослідите її мудрість. А щоб перевірити, як добре ви засвоїли матеріал, протягом уроку заповніть таблицю, яка є у кожного на парті.
Асоціативне питання
- Перед нами збірка казок В. Короліва-Старого із таємничою назвою «Нечиста сила». До цієї книжки увійшли фантастичні казки українського письменника про демонічні сили, створені народною фантазією, які діють у казках активно і переважно на користь людям. До збірки входить і наша казка. (Слайд )
- З чим у вас асоціюється назва цієї книги? ( з Бабою - Ягою, відьмами, чортами і т.ін.)
- Надаємо слово групі «Фольклористи»
( Слайди )
- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з якими потрібно вміти ладнати.
Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує і літає на мітлі Відьма.
То в людській, то в звірячій подобі являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.
Домашній затишок береже Домовик. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу.
У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком. Він уявлявся українцям у вигляді трохи здичавілого пастуха.
Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цієї красуні, щоб не було біди.
Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка. Це молоді вродливі дівчата, які живуть на дні річок. Уночі, коли сходить місяць, вони виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і водять хороводи. Інші живуть у полях та лісах, де полюбляють гойдатися на гілках дерев.
А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей. Міфічна істота, пухка, як мох. Інколи хухи з’являлися перед очима людей. Хто з нас не згадував цю істоту, коли зробивши якусь нелегку справу, добре натомившись, полегшено зітхав: «Хух!»
- Дякуємо групі.
- А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу, вважають її лихою, тому остерігаються).
Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому. Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав: «Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».
Слово вчителя
- Зі змістом казки «Хуха-Моховинка» ми познайомилися на попередньому уроці, тому дайте відповіді на такі питання:
-Хто є головним героєм казки? (Хуха - Моховинка)
-А чи можуть звичайні люди бачити хух? ( Ні, але іноді вони показуються добрим людям ).
-А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так).
-Тоді я вам відкрию таємницю. Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і оскільки ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться. Зараз я її покличу.
Група «Актори»
Слайд
Заходить Хуха-Моховинка, одягнута у відповідний костюм, і веде з дітьми розмову. ( Через діалог перевіряється знання тексту казки).
- Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей.
- Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали всі пригоди, що зі мною трапились.
- Розумники! Ви чудово пам’ятаєте мої пригоди. Найбільше правильних відповідей дали…
Найзмістовніша відповідь була…
Активними були…
Сподіваюсь, вам дуже сподобалась казка про мене. А ,можливо, у вас є питання до мене?
За те, що ви були такими розумними й добрими, я вам дарую танець.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
- Дякуємо, Хухо. Приєднуйся до нас!
Група «Художники» (Слайд )
Інтерв’ю з художником
- Діти, а чи схожа наша Хуха на ту, яку зобразив художник? А на Хуху з підручника? Знайдіть, будь ласка, в тексті її опис, прослідкуйте за ним (діти знаходять інапівголосом читають разом з диктором під аудіозапис уривків тексту з описом: початок казки, з 4 хв по5 хв).
-А, може, хтось намалював Хуху, чи знайшов її потрет? Покажіть нам, будь ласка.
(Виходять і демонструють малюнки).
-А зараз я запрошую дітей із групи «Літературознавці». Вони пограють з вами.
(Слайд )
Асоціативний ряд ()
Маленька Обережна Хороша Охайна Віддана, вірна И Наполеглива
Культурна, красива Активна, акуратна
(приносять мені листки)
-Усі асоціації склали «Хмарину слів» (Слайд)
-Хуха прийшла до нас не просто так. Вона допоможе вирішити проблеми
Група «Філософи» (Слайд)
Ситуація 1: Петрик
«Сьогодні була контрольна робота з математики. Я не встиг зробити останнє завдання, бо допомагав сусіду по парті. Усе. Не буде в мене гарної оцінки».
Ситуація 2:Сергійко
«Сьогодні в буфеті я відштовхнув Світланку, яка стояла попереду, і купив останній пиріжок. Дівчина чомусь плакала. Хто пояснить, чому?»
Ситуація 3: Миколка
«Наталка, мабуть, зі мною не дружить. Не зачекала мене. Щоб іти до їдальні. Думаю, Рита знову напліткувала про мене. Не буду дружити з обома».
-Чи правильно думають діти?
- Яку пораду можна дати їм?
VІІІ. Рефлексивно- оцінювальний етап
-Піднесіть руку, хто вважає себе оптимістом? Песимістом?
- Яку життєву позицію повинен кожен у собі формувати?
Чому? (добро–вічне, зло–гине)
Снігова куля перетворюється на хмаринку від добра й тепла, яке випромінюють діти. З побажаннями.
ХМАРИНКА(Слайд)
ІХ. Домашнє завдання. (Слайд)
Як у казці: у трьох вимірах
- На наступний урок– змінити кінцівку казки.
-На наступний рік– прочитати інші казки В.Короліва-Старого.
-На весь вік– здійснити якнайбільше добрих вчинків!!!
-Дякую за урок, мої оптимісти!
-Хуха прийшла до нас не просто так. Вона допоможе вирішити проблеми
Група «Філософи» (Слайд)
Ситуація 1: Петрик
«Сьогодні була контрольна робота з математики. Я не встиг зробити останнє завдання, бо допомагав сусіду по парті. Усе. Не буде в мене гарної оцінки».
Ситуація 2:Сергійко
«Сьогодні в буфеті я відштовхнув Світланку, яка стояла попереду, і купив останній пиріжок. Дівчина чомусь плакала. Хто пояснить, чому?»
Ситуація 3: Миколка
«Наталка, мабуть, зі мною не дружить. Не зачекала мене. Щоб іти до їдальні. Думаю, Рита знову напліткувала про мене. Не буду дружити з обома».
№ з/п |
Завдання |
Відповідь учня |
Кількість балів за завдання |
1 |
Назвіть жанр казки “Хуха-Моховинка” |
|
1 |
2 |
Між якими взаємопротилежними категоріями етики йде боротьба в казці “Хуха-Моховинка”? |
|
2 |
3 |
Народно-поетичний або писемно-літературний твір про вигадані події, осіб, іноді за участю фантастичних сил – це... |
|
1 |
4 |
Яка нечиста сила береже домашній затишок? |
|
1 |
5 |
Чому Хуха-Моховинка іноді змінює колір вбрання? |
|
2 |
6 |
Змалювання зовнішнього вигляду літературного героя – це… |
|
1 |
7 |
Напишіть побажання Хусі- Моховинці |
|
4 |
(Слайд 5).
7. А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей. Міфічна істота, пухка, як мох. Інколи хухи з’являлися перед очима людей. Хто з нас не згадував цю істоту, коли зробивши якусь нелегку справу, добре натомившись, полегшено зітхав: «Хух!»
- Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей. Зараз надворі осінь – пора року, коли дозрівають різні ласощі. Тому я принесла вам гостинці зі свого лісу – горішки та яблучка. Пригощайтесь!
(Іде поміж рядами і пригощає дітей яблуками, горішками).
- Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали всі пригоди, що зі мною трапились.
- Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей. Зараз надворі осінь – пора року, коли дозрівають різні ласощі. Тому я принесла вам гостинці зі свого лісу – горішки та яблучка. Пригощайтесь!
(Іде поміж рядами і пригощає дітей яблуками, горішками).
- Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали всі пригоди, що зі мною трапились.
- Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей. Зараз надворі осінь – пора року, коли дозрівають різні ласощі. Тому я принесла вам гостинці зі свого лісу – горішки та яблучка. Пригощайтесь!
(Іде поміж рядами і пригощає дітей яблуками, горішками).
- Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали всі пригоди, що зі мною трапились.
7. А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей. Міфічна істота, пухка, як мох. Інколи хухи з’являлися перед очима людей. Хто з нас не згадував цю істоту, коли зробивши якусь нелегку справу, добре натомившись, полегшено зітхав: «Хух!»
- Розумники! Ви чудово пам’ятаєте мої пригоди. Найбільше правильних відповідей дали…
Найзмістовніша відповідь була…
Активними були…
Сподіваюсь, вам дуже сподобалась казка про мене. А ,можливо, у вас є питання до мене?
За те, що ви були такими розумними й добрими, я вам дарую танець.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Ситуація 1: Оленка
«Сьогодні була контрольна робота з математики. Я не встигла зробити останнє завдання, бо допомагала сусіду по парті. Усе. Не буде в мене гарної оцінки».
Ситуація 2:Сергійко
«Сьогодні в буфеті я відштовхнув Світланку, яка стояла попереду, і купив останній пиріжок. Дівчина чомусь плакала. Хто пояснить, чому?»
Ситуація 3: Даринка
«Наталка, мабуть, зі мною не дружить. Не зачекала мене. Щоб іти до їдальні. Думаю, Рита знову напліткувала про мене. Не буду дружити з обома».