Урок української літератури в 5 класі «В. Симоненко "Цар Плаксій і Лоскотон". Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (оптимістична і песимістична)"

Про матеріал

Урок з використанням методу "Шести капелюхів", що дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв'язання проблем та прийняття рішень.


Перегляд файлу

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №121

Вчитель Вовк Наталя Миколаївна

Урок української літератури в 5 класі

Тема. В. Симоненко "Цар Плаксій і Лоскотон". Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона  (оптимістична  і песимістична). Казкова історія і сучасне життя.

Мета: (формувати компетентності):

-предметні:  розуміти особливості віршованої казки (ритм, риму, поділ на строфи);  визначати основні риси характеру дійових осіб твору; простежувати різні способи життя та поведінки дійових осіб; пояснювати значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; виокремлювати основні епізоди; пояснювати відмінність прозової і віршованої мови казок; висловлювати свою думку про прочитане; проводити аналогії із сучасним життям;

-ключові: аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо  проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму;

-емоційно-ціннісні: усвідомлювати значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ, потреби керувати своїми емоціями.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь і навичок..

Обладнання: портрет В.Симоненка, книжкова виставка творів письменника для дітей, учнівські малюнки до змісту казки, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.

Які щасливі очі у казок!

Ліна Костенко

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент.  

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Наш сьогоднішній урок хочу розпочати із народної легенди.Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими. І ось одна жабка, вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.

- Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.

- Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.

Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно -врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.

Учитель. Проблемні питання: Як треба сприймати життєві труднощі? Яке значення для людини має оптимістичний погляд на світ?

(Слайд. Хто такі оптимісти і песимісти)

...Оптимісти і песимісти. Оптимісти - це  люди з позитивним ставленням до навколишньої дійсності і до життя в цілому. Песимісти – це люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми. А до якої групи ви б віднесли себе, підійміть смайлики?

Саме такі протилежні постаті і є героями казки Василя Симоненка "Цар Плаксій і Лоскотон". (стук у двері). Цікаво, хто ж завітав до нас у гості?

Під звуки казкової мелодії заходять цар Плаксій та Лоскотон.

Цар Плаксій.

Я люблю, як плачуть діти,

Бо люблю їх сльози пити.

Я прийшов, щоб гірко ви

Сльози тут свої лили.

Бачить сльози ваші, діти,

Це моя найбільша втіха,

Бо сміятись і радіти

У моєму царстві – ні!

Хто всміхнеться – в часі тім

Я того негайно з’їм!

Отакий я цар Плаксій

Із країни Сльозолий.

Цар Лоскотон.

Я прийшов з країв далеких

І усім приніс вам сміх

В розмальованій торбині,

В пальцях лагідних своїх.

Схочеш сам піти в цей край,

То маршрут запам’ятай:

Треба йти спочатку прямо,

Потім вправо завернуть,

А тоді поміж дубами

Поведе наліво путь.

Після цього вже помалу

Чимчикуй куди попало:

Як од втоми не впадеш,

В цю країну попадеш.

Вчитель. Ви впізнали героїв? Ви прочитали її? Сподобалася вам ця казка? Запрошую вас у казку Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон ».

IІI. Оголошення теми, мети, навчальних завдань уроку

Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами визначимо основні риси характеру головних героїв твору, простежимо різні способи їх життя та поведінки; охарактеризуємо інших дійових осіб казки; визначити значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; а також поговоримо про казку як жанр літературної творчості. Запишіть у зошити число, класна робота, тема уроку {завдання записані на дошці)

1. Інструктування.

Засобом досягнення нашої мети стане робота в групах. Кожна група має кольоровий капелюшок. Колір залежить від завдання, яке стоїть перед групою. Це шість капелюхів мислення.

1 група «Новатори» має зелений капелюх.Що нам нагадує зелений колір? Він нагадує про рослини, зростання, енергію, життя. Зелений капелюх - це режим творчості, ідей, нестандартних підходів до вирішення проблеми.

2 група «Песимісти» користується чорним капелюхом. Чорний колір нагадує про мантію судді і означає обережність. Чорний капелюх - це режим критики і оцінки, вона вказує на недоліки і ризики і говорить, чому щось може не вийти.

3 група «Оптимісти» мають жовтий капелюх. Що він символізує? Жовтий колір наводить на думку про сонце та оптимізм. Під жовтим капелюхом ми намагаємося знайти чесноти і переваги , перспективи та можливі виграші.

4 група «Експерти» отримала Синій капелюх. Використовується на початку обговорень, щоб поставити завдання мислення і вирішити, чого ми хочемо досягти в результаті.Ця група ставить запитання і робить узагальнення, підсумки.

А білим і червоним капелюхом ми будемо користуватися всі по черзі під час уроку. Червоний колір наводить на думку про вогонь. Червоний капелюх пов'язаний з емоціями,  почуттями і передчуттями. Тут не треба нічого обгрунтовувати. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти. Білий колір наводить на думку про папір. У цьому режимі ми зосереджені на тій інформації, якою володіємо або яка необхідна для прийняття рішення: тільки факти і цифри.                 

ІV. Основний зміст уроку     

1. Робота в групах.

Білий капелюх. Збір інформації методом «Мозкового штурму»

  1.               З скількох частин складається казка?
  2.               Як називалася країна , в якій проживали наші герої? Її столиця?
  3.               Які імена були в дітей царя?
  4.               Хто був вірним посіпакою царя Плаксія?
  5.               Хто протистоїть Плаксію?
  6.               Як у творі відображено народні маси,їх діти? (Батраки, змучені, невеселі, «голодна малеча», «здружена сім’я»)

Оптимісти і Песимісти відповідають на питання.

1) Опишіть країну Сльозолий? (Оптимісти як краса-країна, песимісти як країна горя)

2) Звертаючись до галереї  ілюстрацій до казки, зробіть «Усне малювання»: яким ви уявляєте дядька Лоскотона, царя Плаксія?

4) Чому охоронці злих законів полювали за дядьком Лоскотоном?

Завдання № 1: Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу Лоскотона. Свою думку доведіть цитатами із твору. Створіть інформаційне гроно.

Злий, жорстокий песиміст; добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність. Відповідь побудуйте таким чином:

Наша група вважає, що образу Лоскотона відповідають такі риси:

(твердження - доказ, твердження - доказ....)

Отже, Лоскотон був

Завдання № 2:     Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу царя Плаксія. Свою думку доведіть цитатами із твору.

Злий, жорстокий песиміст; добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність. Відповідь побудуйте таким чином:

Наша група вважає, що образу царя Плаксія відповідають такі риси:

(твердження - доказ, твердження - доказ....)

Отже, цар Плаксій був Складання асоціативної павутинки у вигляді сонечка, хмарки з дощем.

Червони капелюх. Відповідають на питання (питання на дошці)

 1) Яке враження на вас справили головні герої казки?

2) Чим приваблює образ Лоскотона?

3) Чи викликають у вас відразу царські посіпаки і цар? 

Синій капелюх робить висновки про героїв казки та їх учинки, а група «Новаторів» складає сенкан на тему «Цар Плаксій», «Лоскотон», придумує іншу назву країни Сльозолий та столиці Плаксоград.

 

Висновки :

 цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; його народ  живе бідно і не любить свого володаря.

 Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці – визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата.

 Заповнити таблицю.

 

Цар Плаксій

Лоскотон

Портрет

«голова мов бочка»;

«очі ніби кавуни»

лоскотливі м'які вуса, наче пух.
м'яке русе волосся

Ставлення до людей

забороняє радіти:

«Хто всміхнеться- того з’їм»

«усім приносив сміх»;
тепла й щира вдача

У чому сила впливу на людей

«Ще була у Плаксія грізна гвардія своя»

«Голосний  та щирий сміх»

Життєва позиція

песимістична

оптимістична

 

Новатори. Рольова гра «Даємо поради»

-Чим був сміх дядька Лоскотона : зброєю чи ліками?

-Чому ви так вважаєте?

-А кого б ви хотіли запросити до себе в гості : Лоскотона чи Плаксія? Чому?

-Та до нас завітали не Плаксій, не добрий дядько Лоскотон,а…лікар і психолог.Послухаємо, які поради вони принесли.

Лікар. Ви були праві.Сміх-це ліки.Вони виробляють у мозку людини  такі речовини,що протистоять вірусам та інфекціям.  А ще хочу повідомити вам,що щирий сміх захищає нас від нервових розладів. На 40% частіше страждають від серцевих захворювань похмурі люди порівняно з веселими.

Психолог. А я хочу повідомити ,що всього лише одна хвилина здорового і природного сміху  замінює склянку фруктового соку.

А ще…одна година щирого сміху замінює путівку найпрестижнішого курорту в Сочі. 17 хв сміху за добу продовжують життя на 1 рік;

17 м’язів обличчя працюють, коли ми усміхаємось, а коли похмурі – 43;

найвеселіші люди живуть у Бразилії і на Кубі, а найпохмуріші – у Скандинавських країнах.

 Ну що ж,поїдемо на 1 хвилину на курорт,щоб відпочити?

Фізкультхвилинка

Вчитель. Пропоную зіграти в гру «Снігова куля».

Алгоритм: слово- речення-питання- відповідь.

Цар Плаксій-Цар любив, як плачуть діти- Чим щодня займалися Плаксій і його родина?-Цілі дні вони сиділи, голосили та сопіли, сльози відрами лили.

Вчитель. Проблемні питання.

Група експертів підібрала кілька проблемних питань, на

які ми спробуємо дати відповідь.

- Чим відрізняються сльози царя Плаксія від сліз простих людей?

- Кажуть, що сміх продовжує життя. А яка ваша думка?

- Чому Лоскотона Василь Симоненко показав у образі дядька, а не хлопчика, дідуся?

 -  Що стало причиною «самознищення» капітана Макаки?

-  Чому веселий Лоскотон «носить дітям сміх у розмальованій торбині»? Згадайте Дідуся Мороза, святого Миколая, адже вони теж мають такі торбини. Про що це свідчить? (Про гостинність)

- А чи можна купити або продати сміх?

                     Міжпредметні зв'язки. Слово вчителя.

Відповідь на це питання ви можете отримати у героя повісті відомого німецького письменника Джеймса Крюса «Тім Талер, або Проданий сміх».

Тім Талер продав свій сміх, отримавши багатство і незалежність, але щастя так і не знайшов. І тільки друзі допомогли йому повернути втрачений сміх. Тому будьмо обачні у своєму виборі.

Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон» Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом. (головна думка казки)

Висновок: Хоч Плаксій та Лоскотон постаті і протилежні, але їх об’єднує одне поняття: вони є кожен для свого оточення ким? Звісно ж, лідерами. Але лідерами з різними характерами: один – добрий, веселий, щедрий, ним захоплюється автор, а інший викликає співчуття, тому, що він не уявляє свого життя без сліз. А плаксивість хіба може бути сенсом життя? І тому гине цар Плаксій, тому добро перемагає, тому виграє оптимізм.

Експерти. Відповідають на питання. «Я-письменник».Робота над питаннями з теорії літератури.

-Це літературна казка чи народна?Чому?

-А ви не хочете стати співавтором казки?

Отже,домашнє завдання:змінити останній розділ казки.

-Це віршований чи прозовий твір?Доведіть.

-Які ознаки віршованої мови?

Доведіть, що казка написана віршованою мовою.

2 рядки-двовірш

3 рядки – тривірш

4 рядки – чотиривірш, катрен

Не поділений на строфи – астрофічний

«Цар Плаксій та Лоскотон» - ліро-епічний твір.

Новатори.     "Мозковий штурм"

 - Як і в будь-якій казці, злий цар боїться за трон і свою владу, тому він відчуває себе безпорадним перед силами добра, уособленням яких є, як було уже сказано, Лоскотон.

Дядько Лоскотон становить загрозу для царювання Плаксія, і, як виявилося в кінці казки, навіть для його життя.

Давайте спробуємо врятувати Плаксія і запропонуємо йому шляхи для збереження трону і життя.

Отже, уявімо себе на місці Плаксія, щоб зробили ви для того, щоб зберегти владу? (учитель записує на дошці шляхи вирішення поставленої проблеми і робить узагальнення: Плаксію необхідно змінити життєву позицію і почати нести в народ сміх і радість)

 V.Підсумок уроку. Рефлексія

А тепер давайте перенесемося із далекої країни Сльозовий у наше сьогоденне життя і визначимося, яку ж позицію нам слід обирати: оптимістичну (позиція дядька Лоскотона) чи песимістичну (позиція Царя Плаксія) при вирішенні будь-яких, навіть, на перший погляд, невирішених проблем.

"Мікрофон"  

Дайте відповідь на запитання, обґрунтувавши її.           

1) Чи сподобався вам цей твір і чим?

2) Чого навчає нас ця казка?

3) Чи потрапляли ви в країну Плаксія і Лоскотона? Де було вам краще і чому?

5) Як, на вашу думку, казка — це вигадка чи дійсність? Чи траплялися у вашому житті казкові елементи?

- Як ви вважаєте, чи стає людина сильнішою, добрішою, якщо не впадає у відчай від негараздів і невдач, а з гумором ставиться до них? (Речення записане на дошці).

У ході уроку ми з’ясували, що казкова країна, про яку розповідає Симоненко, – це люба автору Україна, яку він хоче бачити щасливою, радісною, з мудрим і добрим керівником, який щиро любить людей, піклується про їхнє життя, добробут та благополуччя. Отже, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон»  втілилася мрія автора про щасливу Україну.

 VІІІ. Домашнє завдання.

Написати фанфік до останньої частини казки; прочитати І частину повісті Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», намалювати ілюстрації (за бажанням).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. den jenna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Редько Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Долгорукова Валентина Василівна
    Розрбка дуже сподобалася. Використаю.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
10 липня 2018
Переглядів
15474
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку