Урок з використанням методу "Шести капелюхів", що дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв'язання проблем та прийняття рішень.
Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №121
Вчитель Вовк Наталя Миколаївна
Урок української літератури в 5 класі
Тема. В. Симоненко "Цар Плаксій і Лоскотон". Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (оптимістична і песимістична). Казкова історія і сучасне життя.
Мета: (формувати компетентності):
-предметні: розуміти особливості віршованої казки (ритм, риму, поділ на строфи); визначати основні риси характеру дійових осіб твору; простежувати різні способи життя та поведінки дійових осіб; пояснювати значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; виокремлювати основні епізоди; пояснювати відмінність прозової і віршованої мови казок; висловлювати свою думку про прочитане; проводити аналогії із сучасним життям;
-ключові: аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму;
-емоційно-ціннісні: усвідомлювати значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ, потреби керувати своїми емоціями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь і навичок..
Обладнання: портрет В.Симоненка, книжкова виставка творів письменника для дітей, учнівські малюнки до змісту казки, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.
Які щасливі очі у казок!
Ліна Костенко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Наш сьогоднішній урок хочу розпочати із народної легенди.Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими. І ось одна жабка, вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.
- Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.
- Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.
Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно -врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.
Учитель. Проблемні питання: Як треба сприймати життєві труднощі? Яке значення для людини має оптимістичний погляд на світ?
(Слайд. Хто такі оптимісти і песимісти)
...Оптимісти і песимісти. Оптимісти - це люди з позитивним ставленням до навколишньої дійсності і до життя в цілому. Песимісти – це люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми. А до якої групи ви б віднесли себе, підійміть смайлики?
Саме такі протилежні постаті і є героями казки Василя Симоненка "Цар Плаксій і Лоскотон". (стук у двері). Цікаво, хто ж завітав до нас у гості?
Під звуки казкової мелодії заходять цар Плаксій та Лоскотон.
Цар Плаксій.
Я люблю, як плачуть діти,
Бо люблю їх сльози пити.
Я прийшов, щоб гірко ви
Сльози тут свої лили.
Бачить сльози ваші, діти,
Це моя найбільша втіха,
Бо сміятись і радіти
У моєму царстві – ні!
Хто всміхнеться – в часі тім
Я того негайно з’їм!
Отакий я цар Плаксій
Із країни Сльозолий.
Цар Лоскотон.
Я прийшов з країв далеких
І усім приніс вам сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх.
Схочеш сам піти в цей край,
То маршрут запам’ятай:
Треба йти спочатку прямо,
Потім вправо завернуть,
А тоді поміж дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш,
В цю країну попадеш.
Вчитель. Ви впізнали героїв? Ви прочитали її? Сподобалася вам ця казка? Запрошую вас у казку Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон ».
IІI. Оголошення теми, мети, навчальних завдань уроку
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами визначимо основні риси характеру головних героїв твору, простежимо різні способи їх життя та поведінки; охарактеризуємо інших дійових осіб казки; визначити значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; а також поговоримо про казку як жанр літературної творчості. Запишіть у зошити число, класна робота, тема уроку {завдання записані на дошці)
1. Інструктування.
Засобом досягнення нашої мети стане робота в групах. Кожна група має кольоровий капелюшок. Колір залежить від завдання, яке стоїть перед групою. Це шість капелюхів мислення.
1 група «Новатори» має зелений капелюх.Що нам нагадує зелений колір? Він нагадує про рослини, зростання, енергію, життя. Зелений капелюх - це режим творчості, ідей, нестандартних підходів до вирішення проблеми.
2 група «Песимісти» користується чорним капелюхом. Чорний колір нагадує про мантію судді і означає обережність. Чорний капелюх - це режим критики і оцінки, вона вказує на недоліки і ризики і говорить, чому щось може не вийти.
3 група «Оптимісти» мають жовтий капелюх. Що він символізує? Жовтий колір наводить на думку про сонце та оптимізм. Під жовтим капелюхом ми намагаємося знайти чесноти і переваги , перспективи та можливі виграші.
4 група «Експерти» отримала Синій капелюх. Використовується на початку обговорень, щоб поставити завдання мислення і вирішити, чого ми хочемо досягти в результаті.Ця група ставить запитання і робить узагальнення, підсумки.
А білим і червоним капелюхом ми будемо користуватися всі по черзі під час уроку. Червоний колір наводить на думку про вогонь. Червоний капелюх пов'язаний з емоціями, почуттями і передчуттями. Тут не треба нічого обгрунтовувати. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти. Білий колір наводить на думку про папір. У цьому режимі ми зосереджені на тій інформації, якою володіємо або яка необхідна для прийняття рішення: тільки факти і цифри.
ІV. Основний зміст уроку
1. Робота в групах.
Білий капелюх. Збір інформації методом «Мозкового штурму»
Оптимісти і Песимісти відповідають на питання.
1) Опишіть країну Сльозолий? (Оптимісти як краса-країна, песимісти як країна горя)
2) Звертаючись до галереї ілюстрацій до казки, зробіть «Усне малювання»: яким ви уявляєте дядька Лоскотона, царя Плаксія?
4) Чому охоронці злих законів полювали за дядьком Лоскотоном?
Завдання № 1: Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу Лоскотона. Свою думку доведіть цитатами із твору. Створіть інформаційне гроно.
Злий, жорстокий песиміст; добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність. Відповідь побудуйте таким чином:
Наша група вважає, що образу Лоскотона відповідають такі риси:
(твердження - доказ, твердження - доказ....)
Отже, Лоскотон був
Завдання № 2: Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу царя Плаксія. Свою думку доведіть цитатами із твору.
Злий, жорстокий песиміст; добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність. Відповідь побудуйте таким чином:
Наша група вважає, що образу царя Плаксія відповідають такі риси:
(твердження - доказ, твердження - доказ....)
Отже, цар Плаксій був Складання асоціативної павутинки у вигляді сонечка, хмарки з дощем.
Червони капелюх. Відповідають на питання (питання на дошці)
1) Яке враження на вас справили головні герої казки?
2) Чим приваблює образ Лоскотона?
3) Чи викликають у вас відразу царські посіпаки і цар?
Синій капелюх робить висновки про героїв казки та їх учинки, а група «Новаторів» складає сенкан на тему «Цар Плаксій», «Лоскотон», придумує іншу назву країни Сльозолий та столиці Плаксоград.
Висновки :
• цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; його народ живе бідно і не любить свого володаря.
• Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці – визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата.
Заповнити таблицю.
|
Цар Плаксій |
Лоскотон |
Портрет |
«голова мов бочка»; «очі ніби кавуни» |
лоскотливі м'які вуса, наче пух. |
Ставлення до людей |
забороняє радіти: «Хто всміхнеться- того з’їм» |
«усім приносив сміх»; |
У чому сила впливу на людей |
«Ще була у Плаксія грізна гвардія своя» |
«Голосний та щирий сміх» |
Життєва позиція |
песимістична |
оптимістична |
Новатори. Рольова гра «Даємо поради»
-Чим був сміх дядька Лоскотона : зброєю чи ліками?
-Чому ви так вважаєте?
-А кого б ви хотіли запросити до себе в гості : Лоскотона чи Плаксія? Чому?
-Та до нас завітали не Плаксій, не добрий дядько Лоскотон,а…лікар і психолог.Послухаємо, які поради вони принесли.
Лікар. Ви були праві.Сміх-це ліки.Вони виробляють у мозку людини такі речовини,що протистоять вірусам та інфекціям. А ще хочу повідомити вам,що щирий сміх захищає нас від нервових розладів. На 40% частіше страждають від серцевих захворювань похмурі люди порівняно з веселими.
Психолог. А я хочу повідомити ,що всього лише одна хвилина здорового і природного сміху замінює склянку фруктового соку.
А ще…одна година щирого сміху замінює путівку найпрестижнішого курорту в Сочі. 17 хв сміху за добу продовжують життя на 1 рік;
17 м’язів обличчя працюють, коли ми усміхаємось, а коли похмурі – 43;
найвеселіші люди живуть у Бразилії і на Кубі, а найпохмуріші – у Скандинавських країнах.
Ну що ж,поїдемо на 1 хвилину на курорт,щоб відпочити?
Фізкультхвилинка
Вчитель. Пропоную зіграти в гру «Снігова куля».
Алгоритм: слово- речення-питання- відповідь.
Цар Плаксій-Цар любив, як плачуть діти- Чим щодня займалися Плаксій і його родина?-Цілі дні вони сиділи, голосили та сопіли, сльози відрами лили.
Вчитель. Проблемні питання.
Група експертів підібрала кілька проблемних питань, на
які ми спробуємо дати відповідь.
- Чим відрізняються сльози царя Плаксія від сліз простих людей?
- Кажуть, що сміх продовжує життя. А яка ваша думка?
- Чому Лоскотона Василь Симоненко показав у образі дядька, а не хлопчика, дідуся?
- Що стало причиною «самознищення» капітана Макаки?
- Чому веселий Лоскотон «носить дітям сміх у розмальованій торбині»? Згадайте Дідуся Мороза, святого Миколая, адже вони теж мають такі торбини. Про що це свідчить? (Про гостинність)
- А чи можна купити або продати сміх?
Міжпредметні зв'язки. Слово вчителя.
Відповідь на це питання ви можете отримати у героя повісті відомого німецького письменника Джеймса Крюса «Тім Талер, або Проданий сміх».
Тім Талер продав свій сміх, отримавши багатство і незалежність, але щастя так і не знайшов. І тільки друзі допомогли йому повернути втрачений сміх. Тому будьмо обачні у своєму виборі.
Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон» Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом. (головна думка казки)
Висновок: Хоч Плаксій та Лоскотон постаті і протилежні, але їх об’єднує одне поняття: вони є кожен для свого оточення ким? Звісно ж, лідерами. Але лідерами з різними характерами: один – добрий, веселий, щедрий, ним захоплюється автор, а інший викликає співчуття, тому, що він не уявляє свого життя без сліз. А плаксивість хіба може бути сенсом життя? І тому гине цар Плаксій, тому добро перемагає, тому виграє оптимізм.
Експерти. Відповідають на питання. «Я-письменник».Робота над питаннями з теорії літератури.
-Це літературна казка чи народна?Чому?
-А ви не хочете стати співавтором казки?
Отже,домашнє завдання:змінити останній розділ казки.
-Це віршований чи прозовий твір?Доведіть.
-Які ознаки віршованої мови?
Доведіть, що казка написана віршованою мовою.
2 рядки-двовірш
3 рядки – тривірш
4 рядки – чотиривірш, катрен
Не поділений на строфи – астрофічний
«Цар Плаксій та Лоскотон» - ліро-епічний твір.
Новатори. "Мозковий штурм"
- Як і в будь-якій казці, злий цар боїться за трон і свою владу, тому він відчуває себе безпорадним перед силами добра, уособленням яких є, як було уже сказано, Лоскотон.
Дядько Лоскотон становить загрозу для царювання Плаксія, і, як виявилося в кінці казки, навіть для його життя.
Давайте спробуємо врятувати Плаксія і запропонуємо йому шляхи для збереження трону і життя.
Отже, уявімо себе на місці Плаксія, щоб зробили ви для того, щоб зберегти владу? (учитель записує на дошці шляхи вирішення поставленої проблеми і робить узагальнення: Плаксію необхідно змінити життєву позицію і почати нести в народ сміх і радість)
V.Підсумок уроку. Рефлексія
А тепер давайте перенесемося із далекої країни Сльозовий у наше сьогоденне життя і визначимося, яку ж позицію нам слід обирати: оптимістичну (позиція дядька Лоскотона) чи песимістичну (позиція Царя Плаксія) при вирішенні будь-яких, навіть, на перший погляд, невирішених проблем.
"Мікрофон"
Дайте відповідь на запитання, обґрунтувавши її.
1) Чи сподобався вам цей твір і чим?
2) Чого навчає нас ця казка?
3) Чи потрапляли ви в країну Плаксія і Лоскотона? Де було вам краще і чому?
5) Як, на вашу думку, казка — це вигадка чи дійсність? Чи траплялися у вашому житті казкові елементи?
- Як ви вважаєте, чи стає людина сильнішою, добрішою, якщо не впадає у відчай від негараздів і невдач, а з гумором ставиться до них? (Речення записане на дошці).
У ході уроку ми з’ясували, що казкова країна, про яку розповідає Симоненко, – це люба автору Україна, яку він хоче бачити щасливою, радісною, з мудрим і добрим керівником, який щиро любить людей, піклується про їхнє життя, добробут та благополуччя. Отже, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон» втілилася мрія автора про щасливу Україну.
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати фанфік до останньої частини казки; прочитати І частину повісті Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», намалювати ілюстрації (за бажанням).