Розробка проведення уроку з української літератури у 8 класі починається з висування проблемних запитань учителем. Використовуються інтерактивні форми навчання: методи «Прес», «Займи позицію», «Мозкова атака», «Нескінченний ланцюжок»; сучасні засоби навчання: інтерактивний плакат, кроссенс, хмарина слів, вікторина за допомогою інтерактивного модуля LearningApps.org.
Наповнюючи зміст уроку українознавчим компонентом, пам'ятками української культури, фольклорними елементами, учитель збагачує духовний світ дитини, пробуджує її пізнавальні інтереси до національної історії та культури, формує художньо-естетичні цінності, бажання творчо ставитися до народної спадщини.
Назва: Урок української літератури в 8 класі «Вони розуміють життя як світло гідності та честі» (за думою «Маруся Богуславка»).
Автор: Кандибка Наталія Тимофіївна, учитель української мови та літератури Водянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №11 Добропільської міської ради Донецької області
Анотація: Розробка проведення уроку з української літератури у 8 класі, що починається з висування проблемних запитань учителем. Використовуються інтерактивні форми навчання: методи «Прес», «Займи позицію», «Мозкова атака», «Нескінченний ланцюжок»; сучасні засоби навчання: інтерактивний плакат, кроссенс, хмарина слів, вікторина за допомогою інтерактивного модуля LearningApps.org
Висновки: Наповнюючи зміст уроку українознавчим компонентом, пам'ятками української культури, фольклорними елементами, учитель збагачує духовний світ дитини, пробуджує її пізнавальні інтереси до національної історії та культури, формує художньо-естетичні цінності, бажання творчо ставитися до народної спадщини. Використання на уроці жанрів фольклору сприяє всебічному вихованню учнів, збагаченню їхнього мовлення зразками народної мудрості, формуванню самостійного мислення, підвищенню грамотності. Звернення до народної творчості на уроках допомагає школярам відчути красу і велич української духовної культури.
По закінченні уроку учні оволоділи новими знаннями з української літератури, фольклору наших предків, змогли оформити матеріал ( комп’ютерну презентацію, статтю)
Розробка уроку
Тема. Вони розуміють життя як світло гідності та честі за думою «Маруся Богуславка»
Мета.
Навчальна: Продовжити опрацьовувати ідейний зміст народної думи «Маруся Богуславка»; проаналізувати образ української полонянки Марусі, її сміливий, героїчний вчинок.
Розвивальна: Розвивати навички аналізу художнього образу, культуру зв’язного мовлення; уміння удосконалювати, робити висновки. Поглибити знання про Великодні свята.
Виховна: Виховувати почуття любові до Вітчизни – одної з найбільших людських чеснот, поваги до культурної спадщини рідного краю. Показати красу та значущість одного з найвеличніших християнських свят.
Тип уроку. Узагальнення вивченого матеріалу.
Обладнання: інтерактивний плакат, кроссенс, картина Дерегуса «Маруся Богуславка», музичний запис.
Форми роботи: фронтальна, робота в парах.
Міжпредметні зв’язки: історія України, українознавство
Перебіг уроку
І Організаційний момент.
Доброго ранку. Рада вас бачити на уроці української літератури. Нас чекає незвичайний матеріал. Подібне ми вже робили, тому із завданнями легко впораєтеся.
Отже, спробуємо закріпити успіх.
ІІ Актуалізація опорних знань.
Бесіда. Єдині живі свідки всіх подій минулого – це думи, що складають одну з найвеличніших сторінок духовного життя народу – поетичний епос України. Думи допомагали найкращим синам і дочкам українського народу піднімати маси на боротьбу проти гнобителів. Національними героями були ті, кого на подвиг вів високий душевний злет, почуття гідності та честі, що ставилися вище за особисте життя.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Учень 10 класу міста Глухів Сумської області Микола Решетник, повертаючись зі школи, побачив у ставку односельчанку, яка, переходивши дерев’яний місток, оступилася і впала у воду. Самостійно з холодної води жінка не могла вибратися, тонула. Хлопець, не задумуючись, кинувся у воду, врятував її.
Те місце у ставку має недобру славу: там загинула не одна людина. Жінка вже наглиталася води, тяжкий від води одяг тягнув її на дно. Миколі у нагоді стали заняття спортом та здобуті знання з медицини з надання першої допомоги.
На шкільній лінійці хлопця нагородили грамотою за проявлену мужність при рятуванні життя людини, юнак представлений до участі у Всеукраїнській акції «Герой-рятувальник року»
Висновок: Отже, ми будемо говорити про місце подвигу і небайдужості.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
1.Чого ми повинні досягти на уроці? ( обговорити образ, сюжет, композицію думи «Маруся Богуславка», героїчний вчинок полонянки, з’ясувати проблему вибору Марусі. Назвати риси, притаманні українському діячу і творцю України. Висловити ставлення до цих рис.)
2. Проблемне питання: Як пов’язана життєва історія з темою уроку?
У житті Миколи Решетника та Марусі Богуславки є місце честі, гідності та подвигу.
3. Метод ПРЕС. ( я вважаю, наприклад, отже)
- Хто така Маруся: реальна особа чи художній вимисел?
Я вважаю, що реальна особа, тому що літописи нам розповідають про українок, які ставали дружинами турків. Отже, Маруся Богуславка, як і Настя Лісовська – дружина турецького султана, дівка-бранка.
V. Узагальнення окремих фактів, подій, явищ.
Робота в групах.
І група: Визначення теми, ідеї думи.
Тема: відтворення часів боротьби українського народу з турками та тривалого перебування козаків у ворожому полоні, яким прагне допомогти Маруся Богуславка.
Ідея: засудження поневолення, страждань, яких зазнали українці під час нападу турків, віра у щасливе вільне життя.
ІІ група: Визначення художніх засобів
Епітети: «білий камень», «бідні невільники», «святий день», «тяжка неволя», «розкіш турецька», «лакомство нещасне», «тихі води».
Метафора: «сльозами проливали».
Пестливі слова: біленькому, бідній
Повтори: «…стояла темниця кам’яная»; «…козаки, ви, бідні невольники»; «Словами промовляли, Сльозами проливали»; «…дівкабранка, Маруся, попівна Богуславка». Риторичні оклики: «Козаки, ви, бідні невільники!», «Гей. Козаки, ви, бідні невільники!», «Як ти нам святий Великдень і сказала!», «Тільки города Богуслава не минайте!», «…Между мир хрещений!», «Пошли, Боже, на многая літа І до конця віка!»
Риторичне запитання: «Чи ви знаєте, що в нашій землі та й день затепера?»
ІІІ група: Визначення композиції твору.
Вступ: розповідь про те, як козаки перебували в ув’язненні у пана турецького.
Основна частина: обіцяння Марусі звільнити запорожців з неволі після від’їзду турецького пана до мечеті.
Закінчення: Маруся дотрималася обіцянки — визволила козаків з неволі; відмова героїні тікати на рідну землю.
IV група: Прийом креативного мислення.
Розгадування кроссенса (таблиці з 9 малюнків, мета- знайти асоціативний зв’язок)
VI. Повторення й узагальнення понять, засвоєння відповідної їм системи знань.
На прикладі Марусі усвідомлюємо, що ми творці держави. Адже Богуславка виступає гарантом існування українського народу в майбутньому.
Богуславка – патріотка чи зрадниця? (наприклад, зрадниця: звикла до розкошів, потурчилася. Щоб виправдатися, випускає козаків на волю. А це не патріотизм, а докори сумління.
Патріотка: її критерії – наполеглива у досягненні мети, любить свій народ. Вона жертва обставин. Якщо почне чинити опір, значить заплатить життям. Дочекавшись моменту, випускає невільників, бо це в її силах. Це сміливо!!!
Отже, це смілива дівчина, яка з примусу залишила Батьківщину, але любить її всім серцем, пам’ятає свята, дбає про своїх земляків.
( одна з форм обговорення питань, за якої учні приймають власне рішення за обмежений час, утворюючи єдиний “ланцюжок” думок)
Обдумати й аргументувати свою позицію щодо образу-характеристики.
( Наприклад, Маруся – бранка-попівна Богуславка, добра, відповідальна, благородні вчинки, турботлива до батьків, співчутлива, рішуча, здатна на самопожертву, кається, бореться, цілеспрямована, товариська).
Отже, ми навели приклади діяльнісного та творчого вираження українського Я ( Я – українець).
Чому в думі згадується саме свято Великдень, а не Різдво…?
Наприклад, Великдень – символ перемоги над гріхами, смертю.
Великдень – це подія, яка змінила розвиток та життя всього людства.
Син Божий надав людям надію на вічне життя, здійснив духовний подвиг.
https://www.thinglink.com/scene/947793185499774978
Робота з інтерактивним плакатом дає можливість зацікавити учнів до вивчення даної теми.
Пропоную учням створити власну хмару зі слів, які були провідними на уроці.
Наприклад:
VII. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Оцінювання ( самооцінювання, взаємооцінювання)
Отже, у житті завжди є місце подвигу! Але хочеться вірити, що новий час народить нових героїв, яким не стільки потрібно буде боротися зі злом і рятувати загублене кимось, скільки творити добро!
На початку уроку ви перед собою висували очікування від уроку, чи досягли ви їх?
Прийом «Незакінчене речення»
VIII. Інструктаж домашнього завдання
|
|
|
|
|
|
Додаток до уроку.
Кроссенс.