Тема . Буква Д,що позначає звуки[ д ], [ д’ ]. Словниково-логічні вправи. Вправи на зіставлення парних дзвінких і глухих [д]- [т], [д’]-[т’].
Очікувані результати :дати учням уявлення про букву «Д», яка позначає звуки [д] , [д’] ; удосконалювати вміння ділити слова на склади, складати поширені речення ; формувати вміння розрізняти тверді і м’які приголосні звуки; розвивати увагу, образне мислення, мовлення, пам'ять; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати інтерес до навчання.
Обладнання: казкові герої, таблиці літер, складові таблиці, звукові схеми, схеми речень, музика з казки «Пригоди Буратіно», магнітофон.
Методи і прийоми: звуковий аналітико – синтетичний, бесіда, розповідь, пояснення.
Зміст уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності . (2хв.)
Учитель .
Продзвенів уже дзвінок.
Починаємо урок.
Учні.
Одне одному всміхнемося
Сядемо рівненько
Будемо добре працювати,
Щоб знання міцніші мати.
-
Сьогодні на уроці читання ми з вами потрапимо в казку. Де з нами будуть приключатися різні пригоди, де ми будемо спостерігати за різними чудесами. Але, щоб казка відчинила нам свої двері, ми повинні виконати деякі завдання. То ж рушаймо назустріч казці.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. ( 5хв)
-
Бесіда.
-
В казку потрапляють ті, хто багато знає. Тому дайте відповіді на запитання.
-
Які бувають звуки? (мовні і немовні)
-
Які це немовні звуки? (плескання, стукіт, шорхіт і т.д.)
-
Назвіть мовні звуки? ( [а], [о], [р], [м], [у] і т. д.)
-
На які дві групи поділяються мовні звуки? (голосні та приголосні)
-
Скільки в українській мові голосних звуків? Назвіть їх. (6, [а], [о], [у], [е], [и], [і])
-
А якими бувають приголосні звуки? (твердими і м’якими)
-
Як позначаються звуки на письмі? (буквами)
-
Повторення вивчених букв.
-
На дошці літери. Назвіть їх. (А, В, Е, К, Л, М, Н, О, П, Р, Т, У)
-
Назвіть букви, що позначають голосні звуки. (А, Е, О, У)
-
Назвіть букви, що позначають приголосні звуки. (В, К, М, Н, П, Р, Т )
-
Назвіть ці звуки.
А, В, Е, К, Л, М, Н, О, П, Р, Т, У
[-] [-] [-] [-] [-] [-] [-][-]
[=] [=] [=][=][=] [=][=][=]
-
Читання складів.
та то ту ти ті те
пи пу пі пе по па
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (25 хв.)
-
Звуковий аналіз слів. Складання схем речень.
-
Отже, із завданнями ми впоралися, то ж нам відчиняються двері у казку. (Звучить мелодія «В гостях у казки», під мелодію виходить Мальвіна, виставляється малюнок Буратіно)
-
Хто з казкових героїв до нас завітав на урок? (Мальвіна і Буратіно)
-
Мальвіна прийшла не з порожніми руками. У неї є чарівний кошик. А в ньому завдання?
Мальвіна.
-
Моє перше завдання. Складіть речення за малюнком.
-
Складіть схему цього речення. (Учні за партами, один біля дошки)
-
Відгадайте загадки.
-
Живу я на галявині між сосен та беріз,
Стоїть там красивесенький, з віконцями до сонця,
Малесенький мій … (дім)
-
Що це? - каже Артемон?
Стоїть дім із димаром.
В цій хатині дуже тепло!
Бачить він через малий тин,
Що з труби йде густий … (дим)
-
Молодці! Загадки відгадали, а тепер до відгадок складемо звукові схеми. (Всі учні за партами, а один біля дошки)
-
Фізкультхвилинка.
(Виконуються вправи під мелодію «Бу-ра-ті-но»)
-
Артикуляційно – слухові спостереження
-
Назвіть перший звук у слові дим.
-
Який цей звук: голосний чи приголосний?
-
Твердий чи м’який?
-
Назвіть перший звук у слові дім.
-
Це який звук?
-
Аналітико-синтетичні вправи.
-
А тепер завдання від Буратіно.
-
Утворіть злиття звуків [д] - [а] - да, [д] - [у] - ду, [д] - [е] - де, [д´] - [і] - ді, [д] - [о] - до, [д´] - [а] - дя, [д´] - [у] - дю.
-
А тепер навпаки, я називаю злиття, а ви називаєте звуки: ду - [д] - [у], да - [д] - [а], ді - [д´] - [і], де -[д] - [е].
-
Вправи на впізнання звуків[ д ][д’] у заданих словах ( на початку, в середині, у кінці слова). Виявлення слів, у яких відсутні ці звуки.
-
Наступне завдання від Буратіно.
-
Приготуйте свої долоньки. Я буду називати слова. Якщо у них є звук [д] , або [д´] на початку слова плескає перший ряд, якщо у середині – другий ряд, якщо в кінці – третій ряд.
Дерево, лід, помідор, огірок, сад, лист, будинок, мед, хліб, діжка, мак, дім, динозавр, дід, жолудь.
-
Оголошення теми і мети уроку.
-
З якими звуками ми працювали? ([д], [д´])
-
А чим на письмі позначаються звуки? (буквами)
-
Так от Мальвіна на урок нам принесла нову букву.
-
Звуки [д], [д´] на письмі позначаються буквою «де». І з цією буквою ми будемо працювати на уроці.
-
Аналіз букв.
-
Роздивіться малу літеру «д» і велику літеру «Д».
-
Що ви можете сказати про розмір і форму цих літер? (однакові за формою, але різні за розміром)
-
На що схожа буква «Д»?
-
Буква «Де» неначе дім,
височезний дах на нім.
-
Друкування літери «Д».
-
Відкрийте зошити на сторінці, де буква «Д».
Зошит свій я розгортаю
І похило покладу,
Ручку правильно тримаю,
Сяду рівно не зігнусь.
-
Надрукувати чотири великих літери і чотири малих.
-
Утворення складів з буквою «Д».
-
Буква «Д» товаришує з багатьма літерами. І коли вони зустрічаються, то утворюють склади. Давайте навчимо нашого Буратіно читати склади, бо йому дуже важко дається навчання.
ад ду аду
од да ода
ед ди еди
уд д іуді
ид де иде
ід до ідо
-
Фізкультхвилинка.
Буратіно потягнувся,
Раз – нагнувся, два – нагнувся,
Руки в сторони розвів –
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стати.
Відпочили, розім’ялись
Й до роботи знову взялись.
-
Робота за букварем.
-
Робота зі звуковими моделями.
-
Відкриваємо буквар на сторінці з буквою «Д». Продовжимо навчання Буратіни.
-
Назвіть предмети біля літери.
-
Назвіть послідовно звуки у слові дерево.
-
Назвіть послідовно звуки у слові диня.
-
Назвіть послідовно звуки у слові дятел.
-
Назвіть трискладове слово.
-
Назвіть двоскладове слово.
-
Порівняння звуків [д] - [т]
-
Почитайте перші два слова у зелених віконечках. (ра-ді-ли, ле-ті-ли)
-
Назвіть другий склад у кожному слові. (ді, ті)
-
Вимовте перший звук у кожному складі. ([д´] - [т´])
-
Який з них вимовляється дзвінко, а який глухо? ([д´] – дзвінкий, [т´] – глухий)
-
Прочитайте наступні два слова у зелених віконечках. (Да-ни-ло, Та-ма-ра)
-
Назвіть перший склад у кожному слові. (да, та)
-
Назвіть перший звук у цих складах? ([д] ,[т])
-
Який з них вимовляється дзвінко, а який глухо? ([д] – дзвінкий, [т] – глухий)
-
Отже, як вимовляємо звуки [д], [д´]? (дзвінко)
-
А як вимовляємо звуки [т], [т´]? (глухо)
-
Прочитайте слова на кубиках. (кро-ко-дил, ве-ло-си-пед)
-
Погляньте на малюнок і складіть речення з цими словами.
-
Прочитайте перший стовпчик слів. (дині, діти, дорослі)
-
Назвіть слова, де буква «д» позначає м’який звук. (діти)
-
Прочитайте другий стовпчик слів. (липи, клени, тополі)
-
Як ці предмети можна назвати одним словом? (дерева)
-
Прочитайте третій стовпчик. (дитина, долина, дерева)
-
Що це за слова: дія, предмет чи ознака? (предмет)
-
Прочитайте слово, що відповідає на питання хто? (дитина)
-
Прочитайте наступний стовпчик. (Дмитрик, Дениско, Даринка)
-
Чому ці слова написані з великої літери? (Бо це імена людей)
-
Хорове читання.
-
Читання ланцюжком.
-
Читання слів у клітинках.
дід дно
диво двір
диван дрізд
десерт диктор
дарунок двірник
-
На яку літеру починається кожне слово? («д)
-
Що таке десерт? (Десерт – це заключне блюдо столу, найчастіше щось солодке)
-
Хто такий дрізд? (Це пташка, яка прилітає навесні)
-
Хто такий диктор? (Це людина, яка повідомляє різні новини з мікрофону або по запису з магнітофона)
-
Читання слів – назв річок.
-
Прочитайте слова у синіх віконечках. Що означають ці слова?
Десна
Дніпро
Дністер
-
Так це назви річок України. А з якої літери написані назви річок, з великої чи з малої?
-
Отже, імена людей, їх по батькові, прізвища, клички тварин та ще й назви річок ми пишемо з великої літери.
-
Творче завдання. Робота в парах.
-
Мальвіна дуже полюбляє творчих та розумних діток. І хоче дізнатися, які ж ви ще й кмітливі.
-
Прочитаймо наступне завдання. Вам потрібно дібрати слово і закінчити речення. Мальвіна вам принесла це завдання з малюнками. Вам в парах потрібно прочитати речення пошепки. Яка пара прочитає всі речення піднімає руку.
Летіли під
Прилетіли в
Долетіли до
Налетіли на
Полетіли у
Пролетіли над
(Летіли під хмарами.
Прилетіли в аеропорт.
Долетіли до дерева.
Налетіли на гори.
Полетіли у небо.
Пролетіли над селом)
-
Роздивіться малюнок на сторінці букваря.
-
Кого ви бачите на малюнку? (Хлопчика)
-
Що робить хлопчик? (Хлопчик грає на сопілці)
-
Біля годинника написана скоромовка. Прочитайте її пошепки.
-
А зараз ми проведемо змагання, хто швидше прочитає скоромовку. А журі буде Мальвіна.
-
Робота зі спорідненими словами.
-
Прочитайте наступні слова. (Читання окремими учнями)
сад садили рід
садок садівник родина
-
Буратіно не знає, які слова ми називаємо родичами. Навчіть його. (Слова, у яких однакова частина та спільне значення)
-
Знайдіть слова-родичі серед цих слів? (сад, садок, садили, садівник)
-
Яка у них однакова частина? (сад-)
IV. Підсумок уроку (3 хв.)
-
Молодці діти! Усі завдання нашого казкового уроку виконали. Мальвіна дуже задоволена. Тому наш урок закінчується десертом. Вона спостерігала за вами весь час і кожному приготувала нагороду.
-
Наші гості теж отримають десерт. Ми вам даруємо листівки.
(Звучить мелодія «В гостях у казки», Мальвіна роздає дарунки.)