Урок української мови

Про матеріал
Тема . Буква Д,що позначає звуки[ д ], [ д’ ]. Словниково-логічні вправи. Вправи на зіставлення парних дзвінких і глухих [д]- [т], [д’]-[т’].
Перегляд файлу

Тема . Буква Д,що позначає звуки[ д ],  [ д’ ]. Словниково-логічні вправи. Вправи на зіставлення парних дзвінких і глухих [д]- [т], [д’]-[т’].

Очікувані результати :дати учням уявлення  про букву «Д», яка позначає звуки  [д] , [д’] ; удосконалювати вміння ділити слова на склади, складати поширені речення ; формувати вміння розрізняти  тверді і м’які приголосні звуки; розвивати увагу,   образне  мислення, мовлення, пам'ять; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати інтерес до навчання.

Обладнання: казкові герої, таблиці літер, складові таблиці, звукові схеми, схеми речень, музика з казки «Пригоди Буратіно», магнітофон.

Методи і прийоми: звуковий аналітико – синтетичний, бесіда, розповідь, пояснення.

Зміст уроку

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної  діяльності .  (2хв.)

Учитель .

Продзвенів уже  дзвінок.

Починаємо урок.

Учні.

Одне одному всміхнемося

Сядемо рівненько

Будемо добре працювати,

Щоб знання міцніші мати.

  • Сьогодні на уроці читання ми з вами потрапимо в казку. Де з нами будуть приключатися різні пригоди, де ми будемо спостерігати за різними чудесами. Але, щоб казка відчинила нам свої двері, ми повинні виконати деякі завдання. То ж рушаймо назустріч казці.

ІІ.  Повторення вивченого матеріалу. ( 5хв)

  1. Бесіда.
  • В казку потрапляють ті, хто багато знає. Тому дайте відповіді на запитання.
  • Які бувають звуки? (мовні і немовні)
  • Які це немовні звуки? (плескання, стукіт, шорхіт і т.д.)
  • Назвіть мовні звуки? ( [а], [о], [р], [м], [у] і т. д.)
  • На які дві групи поділяються мовні звуки? (голосні та приголосні)
  • Скільки в українській мові голосних звуків? Назвіть їх. (6, [а], [о], [у], [е], [и], [і])
  • А якими бувають приголосні звуки? (твердими і мякими)
  • Як позначаються звуки на письмі? (буквами)
  1. Повторення вивчених букв.
  • На дошці літери. Назвіть їх. (А, В, Е, К, Л, М, Н, О, П, Р, Т, У)
  • Назвіть букви, що позначають голосні звуки. (А, Е, О, У)
  • Назвіть букви, що позначають приголосні звуки. (В, К, М, Н, П, Р, Т )
  • Назвіть ці звуки.

 

А, В, Е, К, Л, М, Н, О, П, Р, Т, У

    [-]      [-] [-] [-] [-]      [-] [-][-]

    [=]    [=] [=][=][=]     [=][=][=]

  1. Читання складів.

та то ту ти ті те

пи пу пі пе по па

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (25 хв.)

  1. Звуковий аналіз слів. Складання схем речень.
  • Отже, із завданнями ми впоралися, то ж нам відчиняються двері у казку. (Звучить мелодія «В гостях у казки», під мелодію виходить Мальвіна, виставляється малюнок Буратіно)
  • Хто з казкових героїв до нас завітав на урок? (Мальвіна і Буратіно)
  • Мальвіна прийшла не з порожніми руками. У неї є чарівний кошик. А в ньому завдання?

Мальвіна.

  • Моє перше завдання. Складіть речення за малюнком.

Описание: http://www.raskraska.com/catalog0001/285.gifОписание: http://deti-online.com/images/skazki-tolstogo--zolotoi-klyuchik-ili-priklyuchenija-buratino.jpg                                   

 

 

 

 

  • Складіть схему цього речення. (Учні за партами, один біля дошки)
  • Відгадайте загадки.
  • Живу я на галявині між сосен та беріз,

Стоїть там красивесенький, з віконцями до сонця,

Малесенький мій … (дім)

 

  • Описание: http://bukashka.org/wp-content/2010/01/dom1.jpgЩо це? - каже Артемон?

Стоїть дім із димаром.

В цій хатині дуже тепло!

Бачить він через малий тин,

Що з труби йде густий … (дим)

  • Молодці! Загадки відгадали, а тепер до відгадок складемо звукові схеми. (Всі учні за партами, а один біля дошки)
  1. Фізкультхвилинка.

(Виконуються вправи під мелодію «Бу-ра-ті-но»)

  1. Артикуляційно – слухові спостереження
  • Назвіть перший звук у слові дим.
  • Який цей звук: голосний чи приголосний?
  • Твердий чи мякий?
  • Назвіть перший звук у слові дім.
  • Це який звук?
  1. Аналітико-синтетичні вправи.
  • А тепер завдання від Буратіно.
  • Утворіть злиття звуків [д] - [а] -  да, [д] - [у] - ду, [д] - [е] - де, [д´] - [і] - ді, [д] - [о] - до, [д´] - [а] - дя, [д´] - [у] - дю.
  • А тепер навпаки, я називаю злиття, а ви називаєте звуки: ду - [д] - [у], да - [д] - [а], ді - [д´] - [і], де -[д] - [е].
  1. Вправи на впізнання звуків[ д ][д’] у заданих словах ( на початку, в середині, у кінці слова). Виявлення  слів, у яких відсутні ці звуки.
  • Наступне завдання від Буратіно.
  • Приготуйте свої долоньки. Я буду називати слова. Якщо у них є звук [д] , або [д´] на початку слова плескає перший ряд, якщо у середині – другий ряд, якщо в кінці – третій ряд.

Дерево, лід, помідор, огірок, сад, лист, будинок, мед, хліб, діжка, мак, дім, динозавр, дід, жолудь.

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  • З якими звуками ми працювали? ([д],  [д´])
  • А чим на письмі позначаються звуки? (буквами)
  • Так от Мальвіна на урок нам принесла нову букву.
  • Звуки [д],  [д´] на письмі позначаються буквою «де». І з цією буквою ми будемо працювати на уроці.
  1. Аналіз букв.
  • Роздивіться малу літеру «д» і велику літеру «Д».
  • Що ви можете сказати про розмір і форму цих літер? (однакові за формою, але різні за розміром)
  • На що схожа буква «Д»?
  • Буква «Де» неначе дім,

височезний дах на нім.

  1. Друкування літери «Д».
  • Відкрийте зошити на сторінці, де буква «Д».

Зошит свій я розгортаю

І похило покладу,

Ручку правильно тримаю,

Сяду рівно не зігнусь.

  • Надрукувати чотири великих літери і чотири малих.
  1. Утворення складів з буквою «Д».
  • Буква «Д» товаришує з багатьма літерами. І коли вони зустрічаються, то утворюють склади. Давайте навчимо нашого Буратіно читати склади, бо йому дуже важко дається навчання.

ад ду аду

од да ода

ед ди еди

уд д іуді

ид де иде

ід до ідо

  1. Фізкультхвилинка.

Буратіно потягнувся,

Раз – нагнувся, два – нагнувся,

Руки в сторони розвів –

Мабуть, ключик загубив.

А щоб ключик відшукати,

Треба нам навшпиньки стати.

Відпочили, розімялись

Й до роботи знову взялись.

  1. Робота за букварем.
  • Робота зі звуковими моделями.
  • Відкриваємо буквар на сторінці з буквою «Д». Продовжимо навчання Буратіни.
  • Назвіть предмети біля літери.
  • Назвіть послідовно звуки у слові дерево.
  • Назвіть послідовно звуки у слові диня.
  • Назвіть послідовно звуки у слові дятел.
  • Назвіть трискладове слово.
  • Назвіть двоскладове слово.
  • Порівняння звуків [д] - [т]
  • Почитайте перші два слова у зелених віконечках. (ра-ді-ли, ле-ті-ли)
  • Назвіть другий склад у кожному слові. (ді, ті)
  • Вимовте перший звук у кожному складі. ([д´] - [т´])
  • Який з них вимовляється дзвінко, а який глухо? ([д´] – дзвінкий, [т´] – глухий)
  • Прочитайте наступні два слова у зелених віконечках. (Да-ни-ло, Та-ма-ра)
  • Назвіть перший склад у кожному слові. (да, та)
  • Назвіть перший звук у цих складах? ([д] ,[т])
  • Який з них вимовляється дзвінко, а який глухо? ([д] – дзвінкий, [т] – глухий)
  • Отже, як вимовляємо звуки [д], [д´]? (дзвінко)
  • А як вимовляємо звуки [т], [т´]? (глухо)
  • Читання слів.
  • Прочитайте слова на кубиках. (кро-ко-дил, ве-ло-си-пед)
  • Погляньте на малюнок і складіть речення з цими словами.
  • Прочитайте перший стовпчик слів. (дині, діти, дорослі)
  • Назвіть слова, де буква «д» позначає мякий звук. (діти)
  • Прочитайте другий стовпчик слів. (липи, клени, тополі)
  • Як ці предмети можна назвати одним словом? (дерева)
  • Прочитайте третій стовпчик. (дитина, долина, дерева)
  • Що це за слова: дія, предмет чи ознака? (предмет)
  • Прочитайте слово, що відповідає на питання хто? (дитина)
  • Прочитайте наступний стовпчик. (Дмитрик, Дениско, Даринка)
  • Чому ці слова написані з великої літери? (Бо це імена людей)
  • Повторне читання слів.
  • Хорове читання.
  • Читання ланцюжком.
  • Читання слів у клітинках.

дід                                       дно

диво                                    двір

диван                                 дрізд

десерт                                диктор

дарунок                             двірник

  • На яку літеру починається кожне слово? («д)
  • Що таке десерт? (Десерт – це заключне блюдо столу, найчастіше щось солодке)

Описание: http://kuharka.com/uploads/taginator/Nov-2011/recept-s-foto-desert.jpg

 

 

 

  • Хто такий дрізд? (Це пташка, яка прилітає навесні)

Описание: http://www.ecosystema.ru/08nature/birds/141.jpg

 

 

  • Хто такий диктор? (Це людина, яка повідомляє різні новини з мікрофону або по запису з магнітофона)

Описание: http://900igr.net/datas/chelovek/Professii-4.files/0012-012-Diktor.jpg

  • Читання слів – назв річок.
  • Прочитайте слова у синіх віконечках. Що означають ці слова?

Десна

Дніпро

Дністер

  • Так це назви річок України. А з якої літери написані назви річок, з великої чи з малої?
  • Отже, імена людей, їх по батькові, прізвища, клички тварин та ще й назви річок ми пишемо з великої літери.
  • Творче завдання. Робота в парах.
  • Мальвіна дуже полюбляє творчих та розумних діток. І хоче дізнатися, які ж ви ще й кмітливі.
  • Прочитаймо наступне завдання. Вам потрібно дібрати слово і закінчити речення. Мальвіна вам принесла це завдання з малюнками. Вам в парах потрібно прочитати речення пошепки. Яка пара прочитає всі речення піднімає руку.

Описание: http://razukraska.ru/wp-content/gallery/derevnya/derevnya12.gif

Летіли під                  

 

Описание: http://www.raskraska.ru/avia/avia2002-3-bw.gif

 

Прилетіли в

 

Описание: http://www.solkids.ru/images/stories/raskraski/derevo/4c89e0fedbd662b2_autumn_tree_coloring_pages.gif

Долетіли до

 

Описание: http://img254.imageshack.us/img254/2522/montonhaeditadopc3.jpg

Налетіли на

 

Описание: Откуда на небе тучки появляются???

Полетіли у

Описание: http://razukraska.ru/wp-content/gallery/derevnya/derevnya12.gif

           Пролетіли над   

(Летіли під хмарами.

Прилетіли в аеропорт.

Долетіли до дерева.

Налетіли на гори.

Полетіли у небо.

Пролетіли над селом)

  • Робота зі скоромовкою.
  • Роздивіться малюнок на сторінці букваря.
  • Кого ви бачите на малюнку? (Хлопчика)
  • Що робить хлопчик? (Хлопчик грає на сопілці)
  • Біля годинника написана скоромовка. Прочитайте її пошепки.
  • А зараз ми проведемо змагання, хто швидше прочитає скоромовку. А журі буде Мальвіна.
  • Робота зі спорідненими словами.
  • Прочитайте наступні слова. (Читання окремими учнями)

сад                  садили                         рід

садок              садівник                      родина

  • Буратіно не знає, які слова ми називаємо родичами. Навчіть його. (Слова, у яких однакова частина та спільне значення)
  • Знайдіть слова-родичі серед цих слів? (сад, садок, садили, садівник)
  • Яка у них однакова частина? (сад-)

IV. Підсумок уроку (3 хв.)

  • Молодці діти! Усі завдання нашого казкового уроку виконали. Мальвіна дуже задоволена. Тому наш урок закінчується десертом. Вона спостерігала за вами весь час і кожному приготувала нагороду.
  • Наші гості теж отримають десерт. Ми вам даруємо листівки.

(Звучить мелодія «В гостях у казки», Мальвіна роздає дарунки.)

 

 

 

 

docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку