Липченко Тамара Ананіївна,
учитель початкових класів
навчально-виховного комплексу
«загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів –
дошкільний навчальний заклад»
Тростянецької районної ради
Сумської області
Українська мова, 3 клас
Тема. Речення. Поділ тексту на речення.
Навчальна мета: Повторити і закріпити знання учнів про речення; вдосконалювати навички грамотного, логічного і послідовного формулювання думок та поєднувати їх у зв’язному викладі; вдосконалювати вміння ділити текст на речення;
Розвиваюча мета: розвивати зв’язне мовлення школярів; розвивати вміння аналізувати, співставляти; розвивати вміння точно добирати слова в реченні; розширити уявлення дітей про давні традиції та звичаї вшанування хліба.
Виховна мета: виховувати любов та повагу до хліба і людської праці.
Обладнання: сигнальні картки, мультимедійний комплект, повний мультимедійний супровід уроку.
Форми і методи навчання: інтерактивні (робота в парах), словесні (бесіда, розповідь, робота з підручником), практичні (складання речень за схемою), частково-пошукові.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Структура уроку:
теми і завдання уроку …………. …………………… 10 хв.
Хід уроку
( слайд 2 )
I. Організаційний момент
Стали дітки всі рівненько
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Привітання учнів
Ми Вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
II. Актуалізація опорних знань учнів
На дворі похмуро і сумно. Але ми не сумуватимемо. Ми засвітимо у нашому класі сонечка. Це ваші посмішки. Поверніться один до одного, доторкніться долоньками один до одного, подаруйте посмішку сусідові, нашим гостям і мені. І всім навколо одразу стане тепліше і веселіше. Клас засяяв. Ось тепер ми готові до роботи.
( слайд 3 )
( слайд 4 )
III. Мотивація навчальної діяльності.
( 1 - перший звук, який позначається буквою - …(ер)
2 - другий звук, який позначається буквою - …(е)
3 - перший звук, який позначається буквою - …(ча)
4 - другий звук, який позначається буквою - …(е)
5 - перший звук, який позначається буквою - …(ен)
6 - четвертий звук, який позначається буквою - …(ен)
7 - вісьмий звук, який позначається буквою - …(я)
( слово – речення)
( слайд 5)
IV. Повідомлення теми і мети уроку
Урок у нас сьогодні незвичайний. Ми вирушимо в захопливу мандрівку до країни Речення та давніх традицій нашого народу. А поведуть нас туди матінка – рідна мова й батечко – хліб.
( слайд 6)
( слайд 7)
Довідкове бюро.(Сьогодні Федори. Осіннє рівнодення. Початок затяжних дощів. Всякому літові приходить кінець.)
А зараз нап’ємося водиці із чистого джерела народної мудрості – відгадаємо загадку.
Він і чорний, він і білий
І завжди він загорілий.
Як до столу ми йдемо,
То без нього не їмо.
( хліб )
(слайд 8)
( слайд 9 )
Х х Хх хх хл лі іб хліб
( слайд 10 )
.
(робота з картками) (додаток 2)
( слайд 11 )
І лежить хліб – золотий, руками роботящими подарований.
(пояснення – золотий хліб, роботящі руки)
( слайд 12 )
( слайд 13 )
Діти, перед вами на столі лежить батечко – хліб, який супроводжує нас у дорозі. Ось він – гарний, запашний. З ним зустрічають новонароджених і проводжають в останню путь померлих. Із хлібом ідуть і на родини й поминальний обід. Жодне весілля не обходиться без короваю.
( слайд 14 )
Жито дозріває на горі за гаєм.
Зерна обважніли на міцнім стеблі.
Колоски схилились,- це вони вклонились
за тепло, за щедрість матері – землі.
Пам’ятайте:
У кінці речення голос понижується. Між реченнями та перед комою робіть паузу.
( слайд 15)
(слайд 16,17)
Колись гордістю в оселі була піч. Ставив її найкращий майстер у селі. Якщо вогонь у печі яскраво горить щастя в новій хаті, а як дим іде на хату – жди біди. Піч була як друга мати. Її любили, дбали про неї, білили, розмальовували, прикрашали. Хліб пекли у спеціально відведені дні – середу чи п’ятницю. Тоді він особливо вдавався. У хаті в цей час має бути тихо, мирно інакше хліб не вдасться.
Ще діти, хочу аби ви запам’ятали, гріх казати на хліб що він поганий. Поганого хліба не має, є лише невмілі руки, які випекли його. У таких випадках говорять: невипечений, глевкий, сирий, перепечений.
(слайд 18)
IY. Підсумок уроку. Рефлексія
« Мікрофон»
Наша мандрівка завершилась.
Про що ви дізналися, мандруючи?
(Родинний оберіг)
Кому сподобався наш урок він наклеює на наш рушник – класний оберіг червону квіточку, в кого виникали труднощі – жовта, не сподобався – синього кольору квіточка.
(слайд 19)
Додаток 1
Додаток 2
Картка №1
На Україні дівчата любили плести віночки.
Картка №2
Наші предки ліпили посуд руками.
Картка №3
Слова для тексту-опису: лляний, білий, український, красивий, кольоровий,червоний, чорний, дорогий.
Картка №4
Перебування на свіжому повітрі має велике значення для мого здоров’я. Повітря сприяє зміцненню мого організму. Повітря підвищує опір інфекціям та застудам.
Картка №5
Я люблю свій дім. Мені тут добре і затишно. Удома я почуваюся безпечно. Я пам’ятаю, що треба бути обережним з вогнем, гарячою водою та гострими предметами.
Додаток 3
Хліб ось він – святий, м’який, запашний лежить на столі на вишитому рушнику
Із дитинства дорослі привчають дитину дбайливо відноситися до хліба його не можна викидати, не можна про нього погано казати
Додаток 4
Широка простяглася земля України величезні багатства нашої країни від краю до краю на її просторах буйно колоситься золотиста пшениця, зеленіють безмежні поля цукрових буряків любо вітають нас золотими шапками стрункі соняшники, висока зелень пишної кукурудзи на степових просторах випасаються великі стада худоби запашні сади і зелені городи оточують наші міста і села.
Здавна в українців мак був оберегом його насінням обсипають садибу, людей, худобу мак вважається добрим лікарським засобом від безсоння його вплітали у віночки дівчата маки рясніють на вишитих сорочках та рушниках як обереги використовували й інші рослини: полин, часник, терен.
Вишитий рушник - символ українського народу він був неодмінним атрибутом багатьох обрядів з рушником зустрічали дорогих гостей, виходили в поле чи справляли обжинки дівчина подавала рушник на знак згоди при сватанні, молоді ставали на рушник під час шлюбного обряду з рушником проводжали в останню дорогу вишивали їх різними способами і кольорами найчастіше червоним і чорним кольором.