Пропонується 9 уроків з української мови з теми « Формування орфографічної дії. Позиційне чергування голосних звуків» для колег, які працюють за системою розвивального навчання Д.Б.Ельконіна – В.В.Давидова
Робота з « Робочим зошитом з української мови № 1» для 2 класу за системою розвивального навчання ( Д.Б.Ельконіна – В.В.Давидова), який відповідає змісту програми « Українська мова» ( автори І.П.Старагіна, О.А. Перепелицина, Н.П.Сосницька)
Позиційні чергування голосних звуків
Урок 1. Звук [ιе ].
Мета. Виявити з учнями, чи може той самий звук позначатися різними буквами. Повторити позначення звука на письмі відповідною буквою з урахуванням позиції цього звука у слові відносно сусіднього звука. Розвивати спостережливість, увагу, критичне мислення. Виховувати культуру спілкування під час роботи в парах ( кожен член пари виконує свою роботу, вислуховує товариша і критично, але тактовно ставиться до його роботи).
Хід уроку
І. Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок.
Починається урок.
То ж і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
ІІ. Каліграфічна хвилинка з актуалізацією необхідних знань.
[ сúн’е нéбо]; [ сúне, давúде]
Синє небо; сине, Давиде.
ІІІ. Ситуація успіху. Постановка навчального завдання.
Щоб малювати в альбомах, потрібний ___________________.
Щоб читати на уроці, потрібна __________________________.
Щоб зберігати ручки й олівці, потрібний __________________.
« пинал»?)
На дошці записуємо цю проблему так: П?НАЛ.
ІV. Розв’язання навчального завдання.
( Не звично [e- и].)
( Учні пропонують: [e- и], [ и/e], [ιe]. Усі погоджуються з останнім записом.)
V. Фізкультхвилинка ( вправи під музику).
VІ. Формування контрольно-оціночних дій.
Що росте в саду? Як зветься підземний транспорт? Хто тебе навчає в школі? Що повідомляє про початок уроку? Що буває між уроками?
( На дошці і в зошитах учні записують слова транскрипцією. Звук [ιe] обводять кружечком. Це сприяє кращому баченню орфограми.)
[д ιe рéва], [ м ιe трó], [ учит ιe л’],[ дзвін ιe к], [ п ιе рéрва].
( Перед виконанням вправи читаємо та відгадуємо загадки.)
1)Я кругленька, червоненька, з хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть і до столу подають. [р ιе дúска ]
2) Білі зуби маю та усі ховаю.
Довгі коси маю та не заплітаю. [ кукурýдза]
3) Сто вдяганок вона має, та ніколи не скидає. [ капýста]
4) Сидить Марушка в семи кожушках.
Хто на неї гляне, той заплаче. [ц ιе бýл’а]
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Вправа 28. Прочитати речення і списати. Знайти і підкреслити зміни одного слова.
Для диференціації можна запропонувати дітям дібрати і записати транскрипцією слова , у яких є звук [ιe]
Урок 2. Слабка та сильна позиція голосних звуків. Чергування [ ιe] //[ é],
[ ιe ] // [ ú] як позиційні чергування.
Мета. З’ясувати з учнями, що існує « слабка» ( ненаголошена) і « сильна»
(наголошена)позиція голосних звуків. Формувати поняття про
позиційне чергування « слабкої» і « сильної» позицій голосних
[ιe] // [é], [ιe] // [ú], учитися виділяти їх у звукових записах слів.
Формувати контрольно-оцінювальні дії учнів під час звукового запису
слів. Розвивати логічне і критичне мислення, уміння робити
висновки. Виховувати старанність і охайність при письмі, культуру
спілкування при роботі в групах.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вправа 28.
ІІІ. Постановка та вирішення навчального завдання.
[ сад] [садú] [á] = [a]
[дуб] [дубú] [ý] = [у]
[л’іс ] [л’ісú] [í] = [і]
[сом] [сомú] [ó] = [о]
[серп] [cιерпú] [é] // [e]
[син ] [сιенú] [ú] // [ιе]
( Звуки [ а, о, у,і ] залишилися в обох стовпчиках, а замість звуків [ е ] та [и] з’явився звук [ιе].)
Наголошена позиція голосних звуків є сильною позицією, а ненаголошена – слабкою позицією.
Безвиняткові чергування, пов’язані зі зміною позиції, мають назву
позиційних чергувань.
( В українській вимові завжди при зміні слова в ненаголошеній ( слаб-
кій) позиції на місці [é] та [ú] вимовляють звук [ιe]. Тобто говорять, що [é] та [ú] чергуються з [ιe]. Записують так: [é] // [ιe ], [ú] // [ιe].)
Фізкультхвилинка.
ІV. Формування контрольно – оціночних дій.
Визначте, які голосні чергуються зі звуком [ιe] в поданих нижче парах слів. Запишіть пари слів так: [зιемá] - [ зúму]
[ιe] // [ú]
( Запис слів аналогічно виконуємо з коментарем на дошці і в зошитах.)
Картка
Змініть слова так, щоб вони називали один предмет. Зробіть звуковий запис утворених змін. Визначте і запишіть позиційні чергування голосних.
[жιетá ] – [ ] [стιепú] – [ ] [лιестú] – [ ]
___ // ___ ___ // ___ ___ // ___
V. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися на уроці? ( Існують позиційні чергування [é] та [ú] із звуком [ιe] в українській вимові. « Сильна» позиція голосного звука – це наголошена позиція, а « слабка» - ненаголошена.)
- Чого навчилися? ( Визначати і позначати позиційні чергування [é] // [ιe ], [ú] // [ιe].)
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити правила сторінки 18. Виконати вправу 31 .
Для диференціації можна запропонувати дітям підготувати для класу подібні завдання.
Уроки 3, 4. Застосування правила позиційного чергування голосних звуків.
Мета. Продовжувати формування поняття про « сильну» і « слабку» позиції голосних звуків, їх позиційне чергування. Формувати контрольно-оціночні дії учнів . Розвивати критичне мислення, уважність, комунікативні компетенції при роботі в парах і в групах. Виховувати старанність та охайність при виконанні завдань.
Хід уроку
І. Організація класу.
Не кажу: « Не вмію.»
Говорю: « Навчусь.
Труднощі здолаю,
Ніколи не лінюсь!»
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
( Двоє учнів зарані записують на дошці слова і позиційні чергування голосних звуків.)
[клιенú] - [ клен ] [клιенú] - [клúн]
[ιe] // [é], [ιe] // [ú]
[гιербú] // [герб] [гιербú] // [герб]
[ιe] // [é] [ιe] // [é]
[грιебú] // [ грúб ] [грιебú] // [ грúб]
[ιe] // [ú] [ιe] // [ú]
Слабка позиція Сильна позиція
[ιe] // [ú]
[ιe] // [é]
ІІІ. Рефлексія.
Вправа 32 стор. 19. Фронтально.
Змініть слова так, щоб вони називали один предмет. Зміни кожного слова затранскрибуйте. Покажіть позиційні чергування звуків.
[вéсла ] - [вιеслó], [чúсла] – [ч ιеслó], тощо до кінця вправи.
[é] // [ιе] [ú] // [ιе]
ІV. Формування контрольно- оціночних дій.
Вправа 33. Лист, степ, лікар, дощ, кут.
( Діти повинні побачити,що не в усіх словах є позиційні чергування голосних звуків, що чергуються тільки [ιe] // [é], [ιe] // [ú].)
Вправа 34 ( Учні перевіряють роботу інопланетянина Плямса, який списав із книги цікавий текст, щоб передати його на свою планету Плямсиду. Але помилок у тексті не повинно бути. Виникла потреба проконтролювати списування. Одночасно ненав’язливо перевіряються і знання учнів.)
Річка огорнута голубим туманом. На її хвилях багато краплинок сонця. У прозорій воді грають карасі. Погойдує волоссям річкова травичка. Яка краса!
Запис Плямса:
Річка огорута голубим туманом. на її хвилях каплинок сонця. У прозрій воді грають карасі. Погойдує болоссям річкова трабичка. Яка краса!
Яка помилка |
Скільки разів Плямс її зробив |
Пропуск букви |
|
Пропуск слова |
|
Заміна букви |
|
Орфограми |
|
V. Підсумок уроку.
- Над чим працювали? ( Над позиційними чергуваннями голосних звуків і перевіркою списування тексту.)
- Що нового дізналися? ( Позиційно чергуються не всі голосні звуки, а тільки
[ιe] // [é], [ιe] // [ú].)
VІ. Домашнє завдання
Списати за алгоритмом текст вправи 34, оцінити свою роботу за критеріями
« легко –важко», «правильно – неправильно», « охайно – неохайно».
( Урок 4 проводиться аналогічно на матеріалах вправ 35 -38.)
Урок 5. Закон позначення на письмі позиційних чергувань як закон українського письма.
Мета уроку. Закріплювати навички знаходження орфограми [ιе]; з’ясувати, що при позиційному чергуванні звук у « слабкій» позиції позначається тією ж буквою, що й звук, який вимовляється на його місці у тому ж слові в «сильній» позиції; формувати контрольно-оціночні дії, уміння працювати в парах і самостійно. Розвивати логічне і критичне мислення, уміння робити висновки;зв’язне мовлення. Виховувати старанність та охайність.
Хід уроку
І. Організація класу.
Пролунав уже дзвінок.
Починається урок.
Рівно сіла дітвора –
Навчатися всім пора.
То ж і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
( Транскрипцією.)
А навесні примху має – в косу котики вплітає. ([вιербá])
2) Прийшла сива бабуся і холодом дмуха.
Одягайте, не баріться,
Теплого кожуха. ( [зιемá] )
ІІІ. Постановка навчальної задачі.
( Лунає стук у двері. Спеціально на цей момент уроку доцільно запросити якусь дорослу людину або розіграти ситуацію з ляльковими персонажами про те, що вони не бачили таких записів слів, бо так у книжках не пишуть. Усі слова записані буквами , а не транскрипцією.)
ІV. Розв’язання навчальної задачі.
[вιербá]
[зιемá]
( За « сильною», тобто наголошеною.)
[вιербá] - [ вéрби] [ιe] // [é]
вербá - вéрби
[зιемá] - [зúми] [ιe] // [ú]
зимá - зúми
Висновок. При позиційному чергуванні звук у слабкій позиції позначається тією ж буквою, що й звук, який вимовляється на його місці у тому ж слові в наголошеній « сильній» позиції.
Фізкультхвилинка.
V. Формування контрольно-оцінювальних дій.
Виконання вправи 39 стор. 22. Запишіть зміни слів буквами, ураховуючи позиційне чергування звуків. Робіть так: [ ст ιе блó ] – [ стéбла] [ιe] // [é]
cтеблó – стéбла
а) фронтально
[зιемл’á] – [ зéмл’і] ___ // ___
______ – ______
[лιестú] – [лúст] ___ // ___
_____ – ______
б) робота в парах
[п ιетл’á] – [пéтл’і] ___ // ___
______ – _____
[ стрιеж’í] – [стрúж] ___ // ___
______ – _____
- Оцініть роботу за критеріями « легко – важко».
в) самостійна робота
- Виконайте подібне завдання самостійно і оцініть свою роботу за попередніми критеріями.
[мιежá] – [мéжі] ___ // ___
______ – _____
[клιенú] – [клúн] ___ // ___
______ – ____
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Підібрати й записати 3 – 5 подібних пар слів
Урок 6. Орфограма слабкої позиції голосних звуків.
Мета. Формувати поняття « орфограма», повторити відомі орфограми «велика буква»; конкретизувати поняття орфограми, формуючи поняття «орфограми слабкої позиції звука» при роботі з голосними звуками. Розвивати орфографічне бачення, пам’ять, уміння виконувати контрольно-оціночні дії. Виховувати терпіння та доброзичливість , уміння співпрацювати в групі.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Каліграфічна хвилинка. Актуалізація знань.
Поїхав Юрко у місто Полтава. Там протікає річка Ворскла.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
( Двоє-троє учнів записують на дошці підібрані вдома слова . Потім пояснюють їх звуковий і буквений запис. Усі інші діти класу контролюють і висловлюються,чи згодні, чи незгодні і чому.)
Наприклад:
[вéсни ] - [ вιеснá] [é] // [ιе] [ грúб] - [ грιебú] [ú] // [ιе]
вéсни - веснá грúб - грибú
[ιe] // [é], то обираємо літеру е для його позначення.)
Фізкультхвилинка.
ІV. Постановка та розв’язання навчального завдання.
é
[ιе]
ú
« велика буква».)
V. Формування контрольно-оціночних дій.
1. Виконання вправи 40 стор.23. Фронтально.
( Текст затранскрибованого вірша записано на дошці. Працюємо і на дошці по черзі, і в друкованих зошитах № 1.)
2. Виконання вправи 41 стор.23. Робота в групах.
( Робота в групах відбувається на спеціально розлінованих аркушах формату А-4 маркерами. Кожен член групи «відповідає» за одне слово. Це дозволяє швидше здійснити перевірку роботи груп. Помилки при перевірці роботи кожної групи розбираємо фронтально. )
[ івáсιек т ιе лéсιек]
[к’іт л ιе опóл’д]
[ поп ιе л’ýшка]
[ кот ιе горóшко]
VІ. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Вправа 42 стор.23. Списати загадку. Зробити звукозапис відгадки. Обвести кружечком звуки,позначення яких на письмі є орфограмою.
Для диференціації можна запропонувати дітям дібрати свої слова з орфограмою слабкої позиції, затранскрибувати їх.
Урок 7. Формування вміння виділяти орфограми слабких позицій звуків безпосередньо в процесі письма( письмо з пропуском орфограм на позначення орфограми проміжного звука).
Мета. Закріплювати навички знаходження орфограми [ιe] ; формувати вміння записувати слова буквами з пропуском орфограми слабкої позиції проміжного звука [ιe]; формувати вміння співпрацювати в парі. Розвивати пам’ять, мислення, фонетичний слух, контрольно-оціночні дії. Виховувати інтерес до вивчення і розуміння народної мудрості; тактовність.
Хід уроку
І. Організація класу.
Попрацюємо старанно.
Знання набудемо – це ж гарно!
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Вправа 42.
[ чιерιевúк ] ч_р_вúк
Де є охóта,там гáрна робóта.
ІІІ. Рефлексія.
ІV. Формування контрольно-оціночних дій.
Вправа 44. Запис окремих слів з транскрипції з пропуском орфограми слабкої позиції голосних. Спочатку діти в звукозаписах обводять кружечком звуки,позначення яких на письмі є орфограмою слабкої позиції звука. Оцінюють по лінієчках, легко чи важко було працювати колективно.
Т_л_фóн, хлóп_ць, ос_лéд_ць, б_рéза, яс_н, зóш_т, ап_льсúн, пíвн_к, ч_рéмха.
Вправа 47 перше і друге прислів’я списати. ( Одна пара працює за дошкою.)
Так біжúть, аж з_мля др_жúть. Вб_ри п_нькá, то зíйде за панкá.
Вправа 47 до кінця.
V. Підсумок уроку.
- Що уточнили на уроці? ( Запис слів з пропуском орфограми слабкої позиції голосних.)
- Чому навчилися? Записувати слова і речення з пропуском орфограми слабкої позиції голосних з транскрипції.)
VІ. Домашнє завдання.
Вправа 48. Записати вірш буквами, пропускаючи орфограми слабких позицій звуків.
Для диференціації можна запропонувати дописати 3-5 імен , у яких є орфограма слабкої позиції голосних.
Урок 8. Формування вміння виділяти орфограми слабких позицій звуків безпосередньо в процесі письма ( письмо з пропуском орфограм слабкої позиції голосних).
Мета. Закріплювати навички знаходження орфограми [ιе]; формувати уміння записувати слова буквами з пропуском орфограми слабкої позиції голосних без опори на транскрипцію; почати складання алгоритму запису слів з пропусками орфограм слабкої позиції; формувати контрольно-оціночні дії учнів під час письма. Розвивати критичне мислення, уміння аналізувати; зв’язне мовлення. Виховувати уміння співпрацювати в групах за умови наявності в кожного члена групи певної функції.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Каліграфічна хвилинка. Письмо по пам’яті.
Хто багáто знáти хóче, той навчáється охóче.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Рефлексія.
Виконання вправи 48 перевіряємо фронтально. Додатково виписані імена з пропуском орфограм діти зарані пишуть на дошці, а потім колективно перевіряємо правильність їх написання.
ІV. Робота над темою.
У корови __________. У кози _________.У собаки __________.
Алгоритм запису слів
Є НЕМАЄ
___ пиши
Вправа 51. Дайте відповіді на запитання. Запишіть відповіді, пропускаючи орфограми слабких позицій звуків. Кожний із членів групи відповідає за одне висловлювання. ( Записуємо відповіді маркером на окремому аркуші, щоб вивісити на дошку результати роботи кожної групи і оцінити її правильність. Одна група працює за дошкою.)
В_РБЛЮД
В_ДМІДЬ
ОЛ_НЬ
Ж_РАФА
Вправа 52. Допишіть речення, роблячи на місці орфограм слабких позицій звуків пропуск. Оцініть свою роботу за критеріями « легко – важко».
V. Підсумок уроку.
- Над чим працювали? ( Над записом слів з пропуском орфограми слабкої позиції голосних.)
- Яка послідовність такого запису? ( Повторюємо алгоритм.)
- Чого навчилися?
- Кому було важко виконувати такі записи? Що допомагає? ( Робота за алгоритмом.)
VІ. Домашнє завдання.
Записати 7 слів з пропусками орфограми слабкої позиції голосного.
Для диференціації можна запропонувати скласти речення з одним із записаних слів.
Урок 9. Перевірна робота.
Мета. Перевірити уміння учнів записувати слова з пропуском орфограм слабких позицій голосних та написанням слів з орфограмою « велика буква». Розвивати орфографічне бачення, уважність. Виховувати самостійність,чесність, старанність і охайність.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повторення алгоритму списування з пропуском орфограми слабкої позиції голосних звуків.
ІІІ. Перевірна робота.
Списати текст за алгоритмом. ( Текст для списування є у кожного учня. Спочатку діти обводять кружечками орфограми « слабка позиція голосних звуків» та « велика буква», підкреслюють звуки, написання яких відрізняється від звучання, а потім списують текст буквами з пропуском орфограми [ιе].)
1 варіант
[ чéрιез сιелó п ιетр’íвка прот’ікáй’е р’íчка дιеснá ]. [ навкóло зιе- лιен’íй’ут’ жιетá, б’іл’íй’ут’ грιечкú]. [ край’ сιелá стой’íт’ самóтн’а вιербá]. [ колúс’ тут булó óзιеро л’од’анé].
2 варіант
[ п’ідн’алó сóнιечко свой’í очιен’áта і побáчιело нιевιелúчке сιелó корó-тιеч].[поблιезý сιелá прот’ікáй’е р’íчιечка лιеб’íдка].[а там колúс’ булó óзιеро кол’орóве].[ б’іл’á н’óго багáто дιерéв ].
ІV. Підсумок уроку.