Урок української мови 2 клас "Тематичні групи слів"

Про матеріал

Ознайомити учнів з поняттями «тематична група слів»; учити розподіляти слова на тематичні групи; розвивати вміння розподіляти ряд слів на дві групи за смисловою ознакою, доповнювати кожну групу 2–3 словами; виховувати уважність.

Перегляд файлу

Українська мова 2 клас

Тема. Тематичні групи слів

Мета: формувати ключові  компетентності:

  • компетентність уміння вчитися  (виконувати розумові операції й практичні дії);
  • соціокультурну компетентність (загальнокультурний розвиток учнів, адаптацію їх до життя в певному соціальному середовищі, морально-етичне, естетичне виховання);
  • загальнокультурну компетентність ( культура відносин в колективі);
  • інформаційно-комунікативну компетентність (здатності успішно користуватися мовою (всіма видами мовленнєвої діяльності) в процесі спілкування, пізнання навколишнього світу, вирішення життєво важливих завдань;
  • здоров’язбережувальну компетентність ( уміння долати труднощі, дбати про власне здоровя).

формувати предметні компетентності: 

ознайомити учнів з поняттями «тематична група слів»; учити розподіляти слова на тематичні групи; розвивати вміння розподіляти ряд слів на дві групи за смисловою ознакою, доповнювати кожну групу 2–3 словами; виховувати уважність.

Обладнання: таблиця «Тематичні групи слів», картки для роботи в парах, малюнки різдвяних страв, комах.

Хід уроку


I. Організаційний момент
Шкільний дзвінок уже лунає,

до роботи школярів скликає.

Хто поважає рідну мову –

вживає всі її слова безпомилково.

ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Ланцюжок»
— Назвіть слово. Поставте до нього питання.
Зима, бурулька, сніг, мороз, ялинка, подарунок, сани.
— Що називають ці слова? (предмети)
2. Гра «Добери ознаку»
— До поданих слів доберіть назви ознак. Запишіть їх.
Зразок. яблуко — кругле, стигле, соковите, зимове.
Зима — …, …, … .
Сніг — …, …, …
Ялинка — …, …, …

Мороз - …, …, ,..
3. Гра «Злови слово»
— Послухайте загадку. Про що вона?

Кружляє ніжно-білий пух,

Міняє зайчик свій кожух.

Вдягає лиска рукавички,

Співають весело синички.

Ведмідь в барлозі вже дріма…

Яка пора, скажіть?… (зима).

— Які дії виконує зима? (розтрушує, наганяє, сковує).
— Що робите ви, коли приходить Свято Миколая? (діти називають тільки дії).

4. Гра «Спіймайте друзів Віхоли»

Ой на дворі метелиця,

Крутить, вертить хурделиця.

Не обійтися без кожуха,

Коли завіє завірюха.

Зібрались хмари звідусіль,

І закружляли заметіль.

Зима лютує. Хуртовина.

Мороз сердитий надворі.

І сніжна котиться лавина,

Нема ні зіроньки вгорі.

-Яких друзів Віхоли запам’ятали? Назвіть їх.

5. Каліграфічна хвилинка

- Запишіть у зошити каліграфічно назви друзів Віхоли. (Учні записують, коментуючи кожне слово).

III. Мотивація навчальної діяльності
1. Слухання вірша
Буква до букви —

 І виникло слово.

Слово до слова —

Звучить рідна мова…
                   І. Січовик
— Як ви розумієте зміст цього вірша?
— Слово — важлива одиниця української мови. За допомогою слів ми спілкуємося, передаємо думки. Слова називають предмети, ознаки, дії. Кожне слово має своє лексичне значення.
— Хто такий вчитель? (Це людина, яка навчає учнів.)
— Що таке літак? (Це машина, яка літає в небі.)
— Є слова, які мають спільне значення.
IV. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми розглянемо такі слова і дізнаємося, які тематичні групи вони утворюють.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Коментоване письмо
— Продовжте за зразком.
Зразок. Пальто, шапка, плаття — це одяг.
Ведмідь, лисиця, заєць — це…
Ворона, синичка, горобець — це…
Різдво, Новий рік, Стрітення — це…
Висновок. Ми утворили тематичні групи, у яких слова мають спільне значення.
2. Гра «Вилучи “зайве” слово».
Зима, літо, осінь, ніч, весна.
Січе, віє, завиває, лікує.

— Яке слово «зайве»? Чому?
3. Робота в парах.

Групування слів за видовою або родовою ознакою.
— В українській мові багато слів. Усі вони належать до різних тематичних груп.

— Запишіть назви предметів у дві групи.
Ознаки зими: …
Назви зимових місяців: …
Сніг, лютий, бурулька, заметіль, грудень, мороз, лід, січень.
4. Гра «Відгадай, що це?»

Легенькі, білі, пухнасті, сріблясті, ніжні, лапаті …(сніжинки).

Холодний, сильний, тріскучий, міцний …(мороз).

5. Творчий диктант із самостійним доповненням тексту.


Зима

Прийшла (холодна) зима. Усе в дворі вкрилося (білосніжною) ковдрою. Дерева стоять у (пухнастому) вбранні. Усі милуються (чарівною) красунею-зимою.

VІ. Фізкультхвилинка

Із-за парти піднялись,

Всі добряче потяглись,

Гарно спинки всі прогнулись

І про втому геть забули.

Пальці всі в замок закрили

Й стисли їх мерщій щосили.

А тепер присіли – раз!

Фізкультпауза у нас.

Піднялись і пострибали,

Мов сніжинки покружляли.

Сіли рівно – і до праці.

Хай не стомлюються пальці.
VIІ. Осмислення й узагальнення отриманих знань.

  1. Гра «Зимуючі — перелітні»

 Відгадайте загадки. Якщо птах перелітній — помахайте руками, якщо зимуючий — поплещіть в долоні.

   Маленький, сіренький 

По гаях літає.

Уночі співає.

Як сонце заходить.

Він чарівний спів заводить… (Соловей).

   Вона животик жовтий має. 

Ще й чорну краватку одягає. 

Пташина жвава і маленька. 

Співає дзвінко, веселенько,— 

Той спів узимку кожен чує. 

Шматочок сальця їй смакує. 

Що ж це за пташка невеличка, 

Чи здогадались ви?.. (Синичка).

  В лісі лине дивний звук:

Тук-тук-тук!  Тук-тук-тук!

Гострий дзьоб, як молоток:

Тук-тук-тук! Цок-цок-цок!

Буде лісу помагати

Працьовита пташка …(дятел).  

  Дивний ключ у небі лине. 

Не залізний, а пташиний. 

Цим ключем в осінній млі 

Відлітають... (журавлі).

   Хто це каже: «Кар-кар-кар!»

Хто літає поміж хмар?

Це дзьобата горда пані

Ходить в сірому жупані.

Як зоветься ця матрона?

Знають всі, що це … (ворона).

— Як допоможемо зимуючим пташкам пережити люті холоди, завірюхи?

  1.  Тренувальна вправа
    — Прочитайте текст. Випишіть виділені слова. Назвіть їх одним словом.
    Як чудово на прогулянці в зимовому лісі! Берізки, дуби одягли білі шапки. На горобині висять кетяги червоних ягід. Ялини красуються у зеленому вбранні.

«Цікаво знати!»
— Ви знаєте, що є тематичні групи, у яких слова об’єднуються за кольором.
— Назвіть предмети білого кольору. (Білий сніг, біла вата, біле молоко).
— Назвіть «кольорові» моря нашої планети. (Чорне море, Біле море, Червоне море, Жовте море).
4.  Самостійна робота
Кутя, узвар, вареники, голубці — …
Комахи: …, …., …
VIIІ. Підсумок уроку
— Що ж таке тематичні групи слів? (Це слова, які мають спільне значення.)
— Як назвати одним словом: вересень, липень, січень, травень?
 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Поліщук Валентина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Nakonechnyi Mykhailo
    дуде хороший урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 січня 2018
Переглядів
20639
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку