Урок української мови в другому класі розроблено за підручником автора Захарійчук М.Д. на якому діти не тільки знайомляться з вживанням великої букви, але й дізнаються нове про своє ім'я, його походження та значення.
Українська мова, 2 клас
вчитель: Єрмякіна О.Г.
Тема. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.
Мета: ознайомити учнів з іменниками на позначення власних і загальних назв (без уживання термінів); навчити розрізняти їх, писати з великої літери імена, по батькові та прізвища; розвивати вміння групувати слова за певними ознаками; виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: віночок, квіти, малюнок дівчинки, хлопчика, батька, словникові слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок
Час почати наш урок.
Активно будем працювати,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі –
Діти просто молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Послухайте і відгадайте загадку.
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все житгя мене людина,
А відгадайте-но, що я таке?
(Ім'я)
І і Ім’я
Ведмідь, диван, черевики, вулиця, театр.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, як ви вже знаєте, усі предмети, що нас оточують, мають своє ім’я. Тобто "книжка” – це не зошит, бо зошит має своє ім’я… Так і люди. Як тільки маленька дитина народжується, їй дають ім’я.
- Які імена хлопчиків і дівчаток ви знаєте? Так, Галинка, Оля, Олег – це імена.
- А от літніх людей, ваших батьків, вчительку кличуть не просто по імені, а й по батькові.
- Кожна людина має своє ім'я, по батькові, прізвище. Сьогодні спробуємо дослідити, як правильно пишуться вони, чому саме так, звідки прийшли до нас наші імена, яким способом утворились прізвища, по батькові. Навчимося правильно писати ці іменники, бо грамоти вчиться — завжди знадобиться. Для людини її ім'я звучить найсолодше, тому імена тих, хто гарно працюватиме, міркуватиме, буде красиво писати, правильно сидіти, даватиме цікаві відповіді на питання, звучатимуть найчастіше. Це буде найкращим визначенням його хорошої роботи на уроці.
Як висновок роботи — правило на с. 100.
Ім’я своїй дитині батьки вибирають за бажанням. Кожне ім’я неповторне і має особливі значення. Утворилися ваші імена дуже давно і примандрували до нас з різних країн.
— Зараз ми спробуємо сплести віночок ваших красивих імен
— Принесіть квіточку до віночка і розкажіть, що означає ваше ім’я.
Жовті квіти. Ці імена прийшли до нас з Древньої Греції.
Рожеві квіти. Ці імена прийшли до нас з древньої латинської мови.
Блакитні квіти. Ці імена прийшли зі слов’янської мови.
Червоні квіти. Ці імена прийшли з древньої єврейської мови.
—Подивіться який гарний віночок утворили ваші імена.
—Якщо вас зацікавили значення імен, ви можете скористатися Словником імен (Вчитель демонструє словник)
Намалюйте словами своє ім’я.
Воно неповторне, його неможливо намалювати словами.
Спробуємо зобразити його рухами. Яке воно? Високе чи низьке, широке чи вузеньке?
Ім’я неможливо намалювати словами чи зобразити рухами, його можна тільки вимовити, з ненавистю чи любов’ю, повагою чи зневагою. Тож вимовте своє ім’я з любов’ю.
VІ. Закріплення та систематизація знань.
(Богдан Хмельницький, Тарас Шевченко, Іван Франко, ЛесяУкраїнка,)
Перевірка — індивідуальне опитування.
Мал. Мал. Мал.
дівчинки хлопчика чоловіка
---------- ------------ ------------
Ірина Олег Михайло
— Складіть ім’я та по батькові сестрички та братика.
— Запишемо в зошити
Ірина Михайлівна, Олег Михайлович
— Яким правилом будете користуватися під час письма ?
Цікаво, що в Німеччині до імені дитини додається ім’я не батька, а матері. Тому імена звучать так Вільгельм-Тереза, Марія- Стефанія, Генріх- Марія.
VІІ. Підсумок уроку.
Гра «Руки догори».
Пташка, Євген, Василь Петрович, сніг, мороз, Сухомлинський, школа.
VІІІ. Домашнє завдання.
Підготовка до виконання домашнього завдання
хлопці:
дівчата:
1