УРОК української мови. 6 КЛАС
ТЕМА: СКЛАДНІ ІМЕННИКИ (СІ).
МЕТА: вивчити складні іменники та способи їх творення; вивчити правопис складних іменників та запам’ятати правило та орфограми « о, е, є в складних іменниках»; запам’ятати правопис складних географічних назв; розвивати навички грамотного письма та коментованого письма; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до рідного слова, зацікавленість глибиною і багатством рідної мови.
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу. МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ: таблиця на дошці, заготовки для індивідуальних ОК, демонстраційні картки, глобус, ножиці, папір, словники.
Міжпредметні зв’язки: географія, література, біологія, трудове навчання.
ХІД УРОКУ
Робота біля дошки: у записаному вчителем реченні визначити особливості написання виділених слів.
Суфіксальний
Префіксальний
Суфіксально-префіксальний
Безафіксний
Перехід в іменники інших частин мови ( прикм.)
Складання слів, основ, початкових букв.
Завдання 1. « Придивись і повтори»: по таблиці творення СІ, що на дошці, з’ясувати способи творення СІ, і навести власні приклади на основі поданих.
Завдання 2. «Коментований диктант»
Пояснити спосіб творення складних іменників у диктанті.
Завдання 3. «Словотворці»: з поданих словосполучень утворити СІ (робота біля дошки), колективна перевірка.
Завдання 4. «Лексичне доміно»: СІ, які пишуться через дефіс, розкидані по різні частини доміно. Скласти їх правильно. Робота в групах.
Завдання 5. «Залатай дірку»: на правильне застосування сполучного голосного між іменниковими основами, між прикметниковою та іменниковою основою. Самостійна робота.
Додаткове завдання: повторити орфограму.
Завдання 6. «Перетвори і дай назву»: на малюнках – моделі одягу, овочі, фрукти, аркуші паперу тощо. За допомогою ножиць (колективна робота) перетворити їх, за «командою» складових частин міні -, міді -, максі -, пів -, напів -, полу -, з повних на частини та інші моделі. Назвати їх та пояснити правопис.
Завдання 7. «Відстеж закономірність»: віднайти спільне у іменниках горицвіт, Непийвода, перекотиполе, Перебийніс, Вернидуб, Вернигора, Крутивус. З’ясувати спосіб творення цих слів.
Завдання 8. «Обмін досвідом». На основі способу творення « кількісний числівник у відповідному відмінку + іменник» та «творення з трьох і більше основ» придумати (можна скористатися словниками) якомога більше складних іменників. Групи пояснюють одна одній суть своєї роботи і розповідають правопис «своїх» слів – обмінюються досвідом. Мінізмагання групами.
Завдання 9. « З джерел народознавчих...». Розповідь про субстантивовані сполучення, які, як правило, мають фольклорне коріння. Ввести у речення і записати на дошці слова сон-трава, Іван - та - Мар'я, чар - зілля, батько - мати, талан - доля.
Завдання 10. «Скарби дідуся Глобуса».
Знайти на глобусі та з’ясувати проміжні сторони світу, пригадати їх іншомовні назви та пояснити їх правопис. Відшукати та виписати з глобуса складні географічні назви. Пояснити їх правопис (разом, окремо,через дефіс). Колективна робота.
Оцінки. Д/з: розповідь про СІ за своїм ОК.