Урок української мови

Про матеріал
Матеріал уроку містить відомості про складні іменники та вправи на закріплення й цікаві завдання.
Перегляд файлу

УРОК української мови. 6 КЛАС

ТЕМА: СКЛАДНІ ІМЕННИКИ (СІ).

МЕТА: вивчити складні іменники та способи  їх творення; вивчити правопис складних іменників та запам’ятати  правило та орфограми « о, е, є в складних іменниках»; запам’ятати правопис складних географічних назв; розвивати навички грамотного письма та коментованого письма; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до рідного слова, зацікавленість глибиною і багатством рідної мови.

ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу. МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ: таблиця на дошці, заготовки для індивідуальних ОК, демонстраційні картки, глобус, ножиці, папір, словники.

Міжпредметні зв’язки: географія, література, біологія, трудове навчання.

 ХІД УРОКУ

  1. Актуалізація опорних знань про іменник, власні й загальні назви, про істоти й неістоти.

Робота біля дошки: у записаному вчителем реченні визначити особливості написання виділених слів.

  1. Повторення основних способів творення іменника:

Суфіксальний

Префіксальний

Суфіксально-префіксальний

Безафіксний

Перехід в іменники інших частин мови            ( прикм.)

Складання слів, основ, початкових букв.

  1.   Оголошення теми й мети уроку, (пов’язати тему з  останнім способом творення іменника).
  2. Пояснення вчителя. Евристична бесіда з класом:
  • які іменники можна віднести до складних
  • з яких частин складаються такі іменники
  • способи творення складних іменників
  • правопис складних іменників
  • правило «о, е, є в складних словах»
  1. Робота над закріпленням вивченого.

Завдання 1. « Придивись і повтори»: по таблиці творення СІ, що на дошці, з’ясувати способи творення СІ, і навести власні приклади на основі поданих.

Завдання 2. «Коментований диктант»

Пояснити спосіб творення складних іменників у диктанті.

Завдання 3. «Словотворці»: з поданих словосполучень утворити СІ (робота біля дошки), колективна перевірка.

Завдання 4. «Лексичне доміно»: СІ, які пишуться через дефіс, розкидані по різні частини доміно. Скласти їх правильно. Робота в групах.

Завдання 5. «Залатай дірку»: на правильне застосування сполучного голосного між іменниковими основами, між прикметниковою та іменниковою основою. Самостійна робота.

Додаткове завдання: повторити орфограму.

Завдання 6. «Перетвори і дай назву»: на малюнках – моделі одягу, овочі, фрукти, аркуші паперу тощо. За допомогою ножиць (колективна робота) перетворити їх, за «командою» складових частин міні -, міді -, максі -, пів -, напів -, полу -,  з повних  на частини та інші моделі. Назвати їх та пояснити правопис.

Завдання 7. «Відстеж закономірність»: віднайти спільне у іменниках горицвіт, Непийвода, перекотиполе, Перебийніс, Вернидуб, Вернигора, Крутивус. З’ясувати спосіб творення цих слів.

Завдання 8. «Обмін досвідом». На основі способу творення « кількісний числівник у відповідному відмінку + іменник»  та «творення з трьох і більше основ» придумати (можна скористатися словниками) якомога більше складних іменників. Групи пояснюють одна одній суть своєї роботи і розповідають правопис «своїх» слів – обмінюються досвідом. Мінізмагання групами.

Завдання 9. « З джерел народознавчих...». Розповідь про субстантивовані  сполучення, які, як правило, мають фольклорне коріння. Ввести у речення і записати на дошці слова сон-трава, Іван - та - Мар'я, чар - зілля, батько - мати, талан - доля.

Завдання 10. «Скарби дідуся Глобуса».

Знайти  на глобусі та з’ясувати проміжні сторони світу, пригадати їх іншомовні назви та пояснити їх правопис. Відшукати та виписати з глобуса складні географічні назви. Пояснити їх правопис (разом, окремо,через дефіс). Колективна робота.

  1. Підсумок уроку. Створення індивідуальних ОК за вивченим на уроці матеріалом.

Оцінки. Д/з: розповідь про СІ за своїм ОК.

docx
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку