Урок української мови

Про матеріал
Матеріал містить відомості з теми "Рід іменників", завдання на вправи на закріплення.
Перегляд файлу

УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. 6 КЛАС

 

ТЕМА:РІД ІМЕННИКІВ

 МЕТА: вивчити детальніше рід іменника; дізнатися про іменники спільного роду; навчитися  визначати рід іменника за рядом ознак та розрізняти рід іменника; удосконалювати навички словникової роботи; розвивати творчу уяву та образне мислення школярів; збагачувати словниковий запас учнів та навчити їх з’ясовувати лексичне значення слів, їх правопис за допомогою словників; прищеплювати  естетичний смак та виховувати зацікавленість національною кухнею.

  ТИП УРОКУ: комбінований.

 МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ: муляжі овочів, фотографії овочів та готових страв, картки «Овочі на вашому столі», тлумачний та орфографічний словники, підручник.

 ХІД УРОКУ.

  1. Актуалізація опорних знань. Повторення вивченого про рід іменника як граматичну його ознаку.
  2. Вправа на відновлення вивченого ( впр. 179 з підручника О. Олійник).
  3. Оголошення теми та мети уроку. Вивчення нового матеріалу. Навідні питання та завдання про закінчення різного роду іменників, узагальнення:
  • чим відрізняються між собою іменники чоловічого, жіночого та середнього роду

(закінченнями – перша ознака);

  • які іменники належать до чоловічого, жіночого та середнього роду;
  • навести приклади.

Вправи на закріплення:

« Знайди рід»: з вірша «Ходить гарбуз по городу» виписати іменники та визначити їх рід; виділити в них  закінчення.

«Добери пару»: за продемонстрованими муляжами  з’ясувати рід     іменників – назв овочів (диня, огірок, морква тощо); завдання до цього -  «знайти їм пару»: відповідники чоловічого роду моркві або жіночого – огірку…

«А хто ними смакує?» Творче завдання: назвати тварин, які харчуються овочами, та дібрати до їх назв іменники чоловічого (жіночого) та середнього роду, наприклад,

   Корова – бик – теля

   Коза – цап – козеня

«Дослідники». За зв’язками з іншими словами з’ясувати рід іменників у словосполученнях: квасоля спаржева, картопля ранньосортова, капуста кольрабі, капуста пекінська, цибуля ріпчаста, гарбуз кормовий, буряк столовий, борщ щавлевий, бабка морквяна, тушкований шпинат.

4. Колективне складання таблиці «Визначення ряду  ознак, за якими встановлюється рід іменників:

  • закінчення
  • суфікси
  • різні основи
  • зв’язки  з іншими словами».

5.Узагальнення вивченого. Завдання: в поданих на дошці фото відшукати овочі, скласти з ними речення та написати чим більше страв, які з них готують. Визначити їх рід.

6. Розповідь про іменники спільного роду як про такі, що застосовуються і в чоловічому, і в жіночому, і в середньому роді:

  • назви професій (вчитель, токар, бухгалтер, лікар, муляр, журналіст)
  • вади та недоліки людини (каліка, інвалід, лівша(шульга), (базікало, пустомеля)
  • назви птахів, риб та тварин (білка, горобець, сом, акула, оса, стриж)

Увага! Рід має істотне значення лише для істот: він потрібен для розрізнення статі та віку у назвах людей і тварин. Це потрібно запам’ятати!

 

7. Завдання на закріплення. У стравах української кухні з застосуванням овочів також існує багато цікавинок у роді іменників.

 Завдання з картками «Овочі на нашому столі». У реченнях з карток(зразок) відшукати:

А) назви страв та їх інгредієнтів різного роду:

 З томатів готують сік, томатне пюре і пасту.

 Кабачки й патисони – цінна сировина для оладок, ікри, зимових салатів.

Найкраще  мені смакує ріпа, тушкована з яблуками та родзинками.

Для перцю, фаршованого овочами, треба моркву, петрушку, цибулю, селеру, капусту нарізати соломкою, спасерувати з томатом-пастою на олії, посипати сіллю, перцем, тертим часником...

Шніцель з баклажанів  подають до столу з кефіром, змішаним з дрібно посіченою зеленню петрушки, подрібненим часником та сіллю...

Зелений горошок добре поєднується у омлеті і в салаті.

Зі стиглої квасолі можна приготувати паштет, а зелену – запекти з яйцем.

Біб годиться, разом з шинкою, на паштет.

А з брюссельської капусти виходить дуже смачний суп!

Приємне і запашне часникове масло.

З гарбуза можна приготувати салати, соки, напої, печуть з нього оладки, варять кашу, супи, пюре, ікру, варення, джем, повидло, цукати, додають до хлібних виробів.

Пиріг з ревенем – справжня смакота і дорослим, і дітям.

З савойської капусти готують фарш для пирогів і кулеб’як, шніцелі, а цвітну капусту найкраще готувати в клярі.

Кольрабі смачна тушкованою, а  пекінська – в салаті.

З зелені селери та горіхового соусу виходить смачний салат.

Для морквяно-сирного пюре моркву натирають на тертці і змішують з свіжим сиром, додають цукор і заправляють сметаною. 

Б) Робота з словником: з’ясувати значення слів пюре, кольрабі, кляр, цукати, паштет, омлет, спасерувати, шніцель, інгредієнт.

В) пояснити правопис слів із завдання Б.

8. На прикладі слів пюре, кольрабі дати початкові відомості про незмінювані іменники.

9. Систематизація отриманих знань. Формулювання правила, почергове наведення прикладів.

10. Підсумки. Оцінки.

Домашнє завдання: самостійно опрацювати тему «Незмінювані іменники»

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку