Тема. Закріплення знань про прикметник як частину мови.
Мета: систематизувати знання учнів про прикметник; вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови, встановлювати зв'язок між іменниками і прикметниками; розвивати зв'язне мовлення школярів, граматичну пильність; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання:підручник, зошит, аудіоматеріали.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Привітання.
- Добрий день, учні!
- Добрий день!
- Сідайте всі !
Пролунав дзвінок
Починається урок.
Ви тихенько поверніться
Щиро один до одного посміхніться.
-Перевірте чи є на партах все необхідне для уроку?( підручник, зошит , ручка).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-Учні,пригадайте, яку тему ми вивчаємо зараз з української мови?( Прикметник, зв'язок прикметників з іменниками, родові закінчення прикметників, змінювання прикметників за числами).
-Що таке прикметник?Хто хоче розповісти правило?(Прикметник-частина мови, яка виражає ознаку предмета.)
-Наведіть приклади прикметників?( красивий, милий, приємний, важкий…)
-З якою частиною мови пов'язаний прикметник?(Він зв’язаний з іменником.)
-Від яких слів ставимо питання? (Питання треба ставити від іменника до прикметника. І відповідає на питання який ? яка? ).
-Як змінюється прикметник? (за родами, числами).
-Нащо вказує прикметник?(вказують на ознаку іменника).
-Доповніть або заперечте мою думку.
Прикметник злий( добрий)
холодний ( теплий)
сумний( веселий)
лінивий( працьовитий)
Що це за слова?(прикметники).
2.Перевірка домашнього завдання.
- Учні, що було задано на домашнє завдання?(вправа 331).
-Що потрібно було виконати у вправі? (списати сполучення іменників із прикметниками у потрібній формі і змініть число,а також позначити закінчення, підкреслити головне слово у словосполученнях.)
-Хто хоче зачитати перше словосполучення?(перший листок).
-Яке головне слово?(листок).
-Яке ставимо питаннявід головного слова до прикметника?(який)
Яке закінчення ? –ий,
-Як утворити множину? (перші листочки).
-Наступне словосполучення…
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Умій слухати і чути. Поважай думку інших.
Дотримуватися розпорядку дня. Загартовуйся.
Будь активним. Пиши і говори правильно.
Розважайся.
- Сподіваюся , що ви будете дотримуватися цих правил.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.
V.Робота з новим матеріалом.
- Учні, відкриваємо зошити пропускаємо два рядки і записуємо дата та в наступний рядок класна робота. Сьогодні третє квітня , класна робота.
1. Каліграфічна хвилинка.
- По середині записуємо К.хв. З нового рядочка , з абзацу записуємо перше буквосполучення з великої літери Ук , пропускаємо трохи місця і записуємо наступне буквосполучення до …
- З нового рядку з великої букви записуємо слово Весна..
Ук до жд ім ся ля ву зр
Весна красива і привітна
Будь здорова-як риба, весела-як весна, робоча-як бджола, а багата-як земля.
2.Робота з підручником.(с.139)
-Учні, відкриваємо підручник на сторінці 139, вправа 332.
-Хто нам зачитає, перше завдання, що нам потрібно виконати у вправі.
-Записуємо в зошити , по середині Вправа 332.
-Зараз кожен з вас тихенько вивчить вірш
-Закрили підручники і хтось один розкаже вірш , який ви вчили.
-Книжку не відкривати і пишемо всі по пам’яті вірш.
-Відкрили книжку і перевіряємо чи правильно написали, якщо є щось не правильно , то виправте.
-Підкресліть прикметники, знайдіть перший прикметник ( прекрасна).
-Яке головне слово? (весна).
-Яке ставимо від цього слова питання до прикметника?( Яка?)
-Яке закінчення ?
- Визначемо рід ?
-Множина чи однина?
В)Зробити розбір виділеного слова.
-Яке слово у нас виділине?( прекрасна). Нам потрібно зробити розбір цього слова за будовою – З чого починаємо?Шукаємо закінчення. Яке у нас закінчення? (-а).
-Визначаємо основу.Після цього шукаємо корінь Який у нас корінь?(крас). –Де у нас префікс? ( на початку, - пре) і залишився у нас? ( суфікс –н-)
- Молодці.
Фізкультхвилинка
Я буду називати прикметники , які відносяться до різного роду, а ви уважно слухайте, якщо прикметник ч. р. – піднімаємо руки вгору.
Якщо ж.р.- руки в сторони
Якщо с.р – присідаємо
Якщо прикметник у множині- плескаємо у долоні.
(зелений, грайлива, запашні, солодке, дерев’яна, різнокольоровий, чудові, весела,паперовий, гарні, прямокутний,школа).
3 Коментоване письмо.( вправа 333).
Прочитайте текст, розкриваючи дужки та вставляючи пропущенні закінчення.
- Зачитайте , що потрібно виконати у вправі.
А)Прочитай наступне завдання (Спишіть перший абзац ,розкриваючи дужки .Позначте закінчення прикметників і визначте число).
-Перед тим як ми прочитаємо, хто знає, що таке оторочка?
-Хто хоче прочитати перший абзац?Розкриваємо дужки , а всі інші уважно слідкують.
- Записуємо в зошити по середині вправа 333 і переписуємо перший абзац.
-Хто прокоментує перше речення? –Коментуй…
- Знаходимо перший прикметник . Хто уже знайшов?(Доброго)
- Яке головне слово ?
- Яке ставимо питання?
-Яке закінчення?
-Який рід? Однина і множина?.
Б) Знайдіть у тексті звертання і підкресліть їх.
-Що таке звертання?( Звертання – це коли до когось звертаємося).
-Що частіше ми ставимо після звертання?( Знак оклику).
-Хто може пояснити розділові знаки у першому реченні?
4.Рубрика «Спілкуємося красно!».
- Дивимося на вправу 334 і прочитаймо , що потрібно виконати у вправі?
-Нам потрібно переписати тектс і визначити тему, але спочатку його прочитаємо.
-Ви прочитали, яку б ви назву дали даному тексту. ( правила етикету або ввічливі слова).
-Які ввічливі слова ви знаєте?(Дякую, будь ласка, солодких снів…)
- А зараз ми з вами спробуємо створити діалог.
-Як ви розумієте значення слова діалог?( Обмін думками між двома або кількома особами).
-Тепер подивіть на проектор, ми бачимо зразок діалогу.
- А зараз кожен із своїм сусідом по парті створить діалог.
-Уявіть, що ви у книжковій крамниці хочете купити книгу.Якби ви розмовляли з продавцеи? Як би запитали про ту чи іншу книгу? Або може бути ще така ситуація Уявіть , що до автобусу заходить дідусь, а вільних місць не має.Що би ви зробили в такій ситуації і як би ви розмовляли з дідусем? Або Розмова по телефону , у вас захворіла сестра , а ні кого нема вдома, як ви будете розмовляти з лікарем і що ви йому скажете?
-Поділіться між собою ролями . Хто буде продавцем , а хто покупцем, а потім виступете перед класом. -Кожен з вас прочитав текст і всі ви знаєте, яких правил потрібно дотримуватися під час розмови з другом, батьками.Тому давайте зараз ми спробуємо створити діалог спілкування, використовуючи українські форми вітання.
-Хто хоче спробувати?
-Молодці!
VII.Підсумок.
-Читаємо наступне завдання.
А)Зробити аналіз прикметника «веселий».
Для того , щоб зробити аналіз слова нам потрібно виконувати у такому порядку: 1.Яке слово нам потрібно про аналізувати?, 2.Від якого слова в реченні залежить? 3. На яке питання відповідає? 4. До якої частини мови належить?5.Рід( в однині) 6. Число. 7. Яким є членом речення.
Гра «Мікрофон».
-Яка частини мови називається прикметником?
- На які ознаки вказує прикметник?
- З якою частиною мовою найчастіше зв’язаний прикметник у реченні?
-За чим змінюється прикметник?
- Яким членом речення виступає частіше у реченні?
VIII. Повідомлення домашнього завдання.
-Записуємо домашнє завдання, вправа 335.Вам потрібно буде списати другий абзац з вправи 333,уставляючи пропущенні закінчення , а також підкреслити прикметники і визначити числою.
IX. Оцінювання учнів.