Урок української мови, 3 клас.
Тема уроку: змінювання іменників за числами.
Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттями: число іменників, однина і множина, вправляти у змінюванні іменників за числами; визначенні число іменників, розвивати уважність, мислення, орфографічну зіркість, виховувати інтернаціональні почуття.
Обладнання: таблиці, картки, малюнки.
Хід уроку.
Розпочинаємо урок української мови й проведемо вправу «Очікування». Яким би ви хотіли бачити цей урок? (відповіді дітей).
Тоді часу не гаймо роботу починаймо.
В дитинстві я полюбила плести віночки, сьогодні ми будемо вплітати у віночок нашого уроку стрічки різник завдань, тому і план уроку записано у вигляді віночка. А ще будемо вирощувати «Квітку успіху», тобто за правильне виконання завдання отримуємо пелюстку, а наприкінці уроку порахуємо всю кількість, що буде свідченням діяльності вас на уроці.
1 група. У словах допущені помилки виправте їх.
БИРЕЗА, ЗКАЗАТИ, БЕССТРАШНИЙ, НАСІНЯ, полтава, У ВУХІ.
2 група. Відредагувати вислови.
Дві неділі-
В сім годин-
Відчини форточку -
Ти не правий –
3 група. Дайте відповіді на запитання.
Яку частину мови ми вивчаємо?
Що означають іменники?
На які питання відповідають назви істот, а неістот?
Які іменники пишуться з великої літери?
Індивідуально учень працює з карткою. (див додаток)
3. Повідомлення теми і мети уроку.
Тему уроку ви дізнайтесь із мого побажання.
Я хочу, малята, усім побажати вам лиха ніколи в житті не зазнати.
Якщо й доведеться - нехай лиш одне,
Вас он як багато - Воно вас мине
А щастя й добра - нехай буде багато
Хай з вами прямують від школи до хати 3 собою несуть вони радість і сміх,
Хай буде багато, щоб стало на всіх.
(Висловлення учнів).
Отже, ми сьогодні вивчатимемо число іменників. Записуємо дату . Каліграфічна хвилинка письма. Напишіть зразки букв і складів , речення. Утворіть слова із складів.
• Які слова ви склали? (однина, множина)
- Робота над словами однина і множина.
Що таке однина? Це один предмет. Число.
Дайте приклад.
Змініть слово однина ( однині, однини, однину)
Доберіть до цього слова споріднені ( один, одиниця, однісінький, одинокий)
До слова однина інші однакові за значенням ( синоніми) ( сам, одинак )
А протилежне ( множина) .
Дайте приклад:
А як одним словом назвати однину і множину? ( число іменників)
Поле - воїн -
Діти ! Складіть подібне речення, що починається словом один. Один колосок у полі - не поле; Qдна квітка - не букет, Одна крапля - не море, одне дерево - не ліс, один палець - не рука. Я продиктую вам названі іменники в однині, а ви запишіть у множині. Колосок, квітка, ліс, крапля.
4.Робота з підручником. Опрацювання правила.
Виконання вправи -
5. Хвилинка здоров’я.
Ми з вами гарно потрудились, Мабуть трішки потомились. Руки в боки , нахилилися вперед, відхилилися назад.
І вправо і вліво - щоб нічого не боліло. 1,2,3,4 - набираємося сили, нахились, повернись, до товариша всміхнись.
6. Творчий диктант.
Запишіть слова, перевіряючи ненаголошений голосний у корені шляхом зміни числа. Весна - верба, мечі, чижі, листи, село.
7. Етап диференціації.
1 варіант. Самостійно опрацюйте 1 стовпчик, вправи, змініть іменники за зразком. Спишіть, вставляючи пропущені букви.
2 варіант. Давайте колективно опрацюємо другий стовпчик вправи. Складемо і запишемо речення.
8 Завдання рими - жартівниці.
- перший і останній рядок вірша стоять на своєму місці, а інші переплуталися і вам потрібно поставити їх на місце.
1. Я ладнаю годівнички
2. Прилітайте, друзі милі,
3. Для горобчика й синички.
4. Крихт насиплю і пшона,
5. Для малого снігурця
6. Не лякайтесь заметілі.
Жарт - загадка. Допоможи визначити число іменника.
Дитина у множині: - Скажи іменник у множині, Васильку - просить вчитель.
Люди - відповідає Васько.
А як буде у множині дитина?
- Близнята.
Чи погоджуєтесь ви з відповіддю Василька: Чому?
9. Складання зв'язного міркування на тему: Один -
10. Підсумок уроку.
Що було цікавим. Де згаяли час?
Чи здійснилися ваші очікування?