Урок української мови
4 клас
Тема. Повторення вивченого про прикметники як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
Мета. Поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, про значення його у мовленні; розвивати зв’язне мовлення учнів,образне мислення;виховувати любов до природи.
Обладнання. Ялинка, ялинкові прикраси, конверти із завданням, чарівна торбина, Дід Мороз, Снігуронька,підручник,зошити.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
І знову кличе дзвоник в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову.
Тож починаємо урок,
За парти кличе нас дзвінок.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Постановка проблемних запитань.
Правильно. Так само і Снігуронька хотіла відповісти Діду Морозу.
Отже, ви на сьогоднішньому уроці повинні навчитися визначати прикметники і дізнатися про те, яку важливу роль відіграють прикметники у мовленні.
III Тренувальні вправи
«Це дуже важлива частина мови! Нам необхідно треба поздоровити всіх Прикметників зі святом»,-сказав Дід Мороз.
Своєю чарівною палицею стукнув тричі, і вони із Снігуронькою в ту саму мить опинилися у Місті Прикметників. Чудова ялинка стояла на головній площі міста, але на ній не було жодної іграшки. »Давайте її прикрасимо!»-запропонувала Снігуронька. Тільки-но учні назвуть прикметники, якими можна охарактеризувати ялинку, як на ній з’являться іграшки. І чим більше прикметників буде названо, тим більше буде іграшок на ялинці.
Вправа 1
Діти, давайте ми з вами допоможемо прикрасити ялинку в Місті Прикметників. Подумайте, якими словами можна охарактеризувати ялинку? Яка вона, лісова красуня?
(Діти називають прикметники, записують їх у зошит і на дошці: ялинка – молоденька, струнка, вічнозелена, красива, пухнаста, приваблива, казкова, загадкова, сяюча, довгождана, новорічна).
Вправа 2
- Ой, яка вона буде гарна та красива! Скільки на ній з’явиться іграшок! Тож запишіть назви ялинкових прикрас разом з ознаками.
(Діти самі виконують завдання. Той, хто за відведений час запише більшу кількість словосполучень - виграє).
Наприклад. Золота бурулька, різнокольорова хлопавка, сяюча зірочка, срібляста кулька, лісові грибочки, чудова снігуронька, золота рибка…
Вправа 3
- Поки ми з вами займалися, до Діда Мороза прийшов хлопчик і прочитав йому свій твір. Ось він.
Ліс. … вечір. У … … кожухах сплять ялинки. … замети вкрили … пеньки та … … листя. Скоро … вовчі очі виглянуть із … хащі.нів
(зимовий, білий, пухнастий, снігові, старі, яскраве, осіннє, голодні, лісової)
- Чи сподобався він вам?
- Що потрібно доповнити, щоб твір став кращий?
- До якої частини мови належать ці слова?
- Запишіть утворений текст, додаючи слова із довідки.
Фізкультхвилинка.
Слухати ми перестали,
І тепер всі дружно встали,
Будем ми відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз присіли, другий встали.
Всі за парти посідали.
Вправа 4
- Діти, у мене в конверті є лист на ваше ім’я. Від кого він? (На конверті: «Від ялинки учням 4-В класу»). Давайте прочитаємо його.
«Дорогі друзі! Допоможіть відгадати загадки. Відгадку записуйте на початку рядочка, а ті прикметники, які характеризують слово-відгадку, через рисочку. Ялинка».
Робота за варіантами.
І варіант. Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени – жовтий. (Ліс).
ІІ варіант. Влітку – лагідний, взимку – холодний, восени – пронизливий, весною – теплий. (Вітер).
Хто за 1хвилину більше добере прикметників, той і переміг.
Вправа 5
- А зараз, діти, допоможіть розв’язати Діду Морозу суперечку про те, який буває сніг.
Ранок відповідає – золотий, небо говорить – блакитний, старій ялині здається, що синій, куріпка думає, що теплий, вечірній зірці він бачиться червоним.
- А вам діти?
Переконайте всіх, який же насправді буває сніг.
- Отже, ви бачите, що без прикметників нам ніяк не обійтися. В нашій мові вони відіграють надзвичайно важливу роль, текст більш зрозумілий, краще сприймати.
Вправа 6
- А тепер попрацюємо з підручником. Вправа 153.Прочитайте два описи й порівняйте їх. Який із описів є виразнішим? Завдяки чому?
1.Неначе в повені затонув світ. І скрізь розіллялось біливо туману-завмерло і не ворухнеться в полях.
А потім, коли в небо викотиться місяць, то сніг знову грає сяйвом, знову молоком розливається довкруг. І тоді іній знову оживає.
2.Неначе в молочній повені затонув ранковий світ.І скрізь розіллялося густе біливо туману- завмерло і не ворухнеться в зимових полях. А потім, коли в небо викотиться повний місяць, то сніг знову грає білим сяйвом, знову холодним молоком розливається довкруг. І тоді іній знову оживає.
(Другий,завдяки прикметникам.)
Вправа 7
Трішки відпочинемо й пограємо у гру, яка називається «Про що мова?»
Холодний, сильний, теплий, осінній, пронизливий … (вітер).
Довгі, круглі, загострені, різнокольорові … (олівці).
Жовтий, овальний, корисний, кислий … (лимон).
Голчаста, вічнозелена, гарна … (ялинка).
- Діти, запишіть ці слова каліграфічно. Згадайте, як правильно з’єднуються букви.
Вправа 8
- Молодці, діти! Діду Морозу і Снігурочці дуже сподобались ваші відповіді. І вони хочуть дати вам різні завдання.
Групова робота
1 група. Доповнити речення.
Промчала на конях (яка?) … зима.
Подарувала (які?) … діаманти (яким?) … берізкам і (яким?) … соснам. Ліс взимку – це (яка?) … країна. (Яка?) … краса перехоплює подих.
Довідка: білокрила, крижані, білокорим, зеленим, незвичайна, дивна.
2 група. Скласти невеличке оповідання за опорними словами.
Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований велетень, тепла ковдра, снігові шапки.
3 група. Скласти вірш за римами.
а) зима – чарівна;
сніжок – дружок;
б) навкруги – сніги;
холоди – в льоди
4 група
Допиши потрібний іменник. З одним із словосполучень склади і запиши речення.
Розлогий, як… .
Червоний, як… .
Красивий, ніби … .
Надокучливий, як … .
Вправа 8
Групова робота
- Дід Мороз приніс нам чарівну скриньку. А в ній завдання, щоб працювати групами. Із слів, що знаходяться в конверті, потрібно скласти прислів’я.
Запишіть його, підкресліть прикметники.
1гр. Мала праця краща за велике безділля.
2 гр. Праця має гіркий корінь, та солодкий плід.
3гр. Правда солона, а брехня солодка.
4 гр. Краще добра стежка, ніж поганий шлях.
IV. Підсумок уроку.
- Наші гості принесли нам торбину запитань. Давайте дамо на них відповідь. (Діти з торбинки дістають запитання, відповідають на них).
1. Яку частину мови ми повторювали?
2. Що називає прикметник?
3. На які питання відповідає прикметник?
4. Яка роль прикметників у мовленні?
5. Чи можна жити без прикметників?
V. Домашнє завдання .
Вправа 154.Списати опис синички, прикметники підкреслити.