Урок української мови 4 клас. Прикметник

Про матеріал

Розробка уроку україської мови в 4 класі має на меті:

Ø актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови,

Ø ознайомити із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми,

Ø навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні;

Ø розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні,

Ø збагачувати словниковий запас учнів,

Ø розвивати творче мислення, увагу, уяву, вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки ;

Ø виховувати любов до рідної мови, толерантність, повагу один до одного, вміння відстоювати свою позицію.

Перегляд файлу

Тема: Повторення вивченого про прикметник. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, прикметники - багатозначні слова. Пряме і переносне значення.

Мета:

  • актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови,
  • ознайомити із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми,
  • навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні;
  •  розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні,
  •  збагачувати словниковий запас учнів,
  •  розвивати творче мислення, увагу, уяву, вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки ;
  •  виховувати любов до рідної мови, толерантність, повагу один до одного, вміння відстоювати свою позицію.

Обладнання: мовний матеріал, тлумачний словник , словник синонімів, антонімів, схема-опора, перо Птаха Щастя, зображення Птахи Щастя, сигнальні картки.

Тип уроку: комбінований, урок-подорож.

Хід уроку

І. Організація класу

Діти! В народі кажуть: 

Добрий гість – дому радість!

Сподіваюсь, що і ви, як і я,

Раді нашим гостям.

Шановні гості!

     Добрий день вам, добрі люди!

     Хай вам щастя – доля буде,

     Не на день, і не на рік,

     А на довгий-довгий вік!

      В добрий день і в добрий час

Завітали ви до нас.

Всіх ми вас вітаємо,

Подивіться, що ми знаємо.

  1.   Гра «Додай слівце»

Кожен знає з нас чудово-не прожити нам без.. .(мови).

Щоб розумним дуже стати, треба рідну мову .. .(знати).

І щоб вміти говорити, треба рідну мову .. .(вчити)

Прийом «Незвичайний початок»

- Діти, заплющіть очі, налаштуємося на роботу. Ви все вмієте, все знаєте, ви розумні і творчі. Покладіть долоню на серденько. Б’ється серденько. Таке маленьке, а так багато працює. Яке почуття живе у серці? (Любов і добро)

Світ прекрасний навколо тебе,

Ясне сонце і синє небо.

Даруйте добро і посмішку людям,

Тоді світ і вам щасливішим буде.

Погляньте на посмішки у вас на партах. Подаруйте посмішку один одному . Нехай гарний настрій буде у вас цілий урок. Це посмішки ви знаєте, не прості, а сигнальні. Якщо вам матеріал чи пояснення зрозуміле, показуємо посмішку, а якщо ні - знак питання.

Девіз уроку:        Урок розпочався! До праці мерщій!

Усі перешкоди здолати зумій!

Працюй наполегливо, швидко, старанно

 Щоб жодна хвилина не втратилась марно.

У нас є годинник навчального часу, який допоможе нам орієнтуватись у часі.

ІІ. Перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань

Запускаємо годинник, який відкриває відлік казкового часу.

Перевірка домашнього завдання

Ми знаємо, як важливо вміти берегти час, адже втратиш його - і вже не повернеш. Тому я сьогодні буду Феєю Часу, яка допомагатиме вам у вирішенні труднощів і завдань, які виникатимуть під час подорожі. А куди ж подорож? Послухайте загадку.

ЗАГАДКА

Кожен хоче його мати,

Та не легко відшукати.

Для когось це гроші, здоров'я чи слава.

Робота, знання чи рідна сім’я. (Щастя)

В одній казці говориться, що існує Птаха Щастя. Хто її спіймає, той буде мати все, що забажає.

III. Оголошення теми, мети, завдань уроку, мотивація уміння

Тема наша не проста, та для вас цікава.

Будуть в ній нові знання, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,          

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.          

Будуть в ній знання, уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння і оповідання.

Будуть завдання цікаві й ваша власна казка.

Тему нашого уроку зачитайте, будь ласка.

На дошці записана тема........синоніми, антоніми, багатозначні

слова

Вправа на передбачення

Чи знайома вам тема? Де ми з нею зустрічалися? (Коли вивчали тему «Слово» у 1 класі, тему «Іменник» у 3,4 класах)

   Що таке синоніми, антоніми? Наведіть приклади синонімів, антонімів,      багатозначних слів.

Але ж ми бачимо,що одне слово в темі уроку чомусь невідоме. Як ви гадаєте, чому? (Ми самі повинні сформулювати тему уроку)

Гра «Дешифрувальник»

П РИКМЕТНИК И (Відкриваю назву теми «Прикметники - синоніми, антоніми, багатозначні слова)

Отже,що ми повинні дізнатися і навчитися на уроці?(Вивішую таблицю)

На дошці завдання уроку

  1. Повторити  все  вивчене про прикметник в попередніх класах,
  2. Поширити знання про  його роль та значення у мовленні
  3. Навчитися розрізняти і підбирати синоніми, антоніми,багатозначні слова.
  4. Вживати і розрізняти прикметники в прямому і переносному значенні.
  5. Визначити роль прикметників у мовленні.
  6. 3багатити словниковий запас.
  7. Розвивати творче мислення,увагу,уяву,вміння аналізувати,порівнювати,зіставляти.

VІ. Перевірка,оцінка і корекція раніше засвоєних знань

  • Погляньте,Птаха Щастя залишила нам своє перо,а в ньому якась записка.

Якщо хочете мене знайти,в путь далеку мусите іти.

Щоб стежку відшукати,загадку мусите відгадати.

  1. Загадка

Різнобарвне коромисло понад річкою повисло.(Райдуга,веселка)

- Отже,перша підказка - веселка. А як вона нам може допомогти?(Відповіді)

- Ми побудуємо веселковий міст, щоб піднятися у небеса . Адже, згори можна все побачити,навіть, замок, де живе Птаха Щастя.

- Відкриємо зошити і запишемо дату сьогоднішньої подорожі.(Повторимо правила сидіння під час письма)

Посідали всі тихенько і красиво,і рівненько.

Спинку рівно всі держіть,щоб не бути,як ведмідь.

Парта вам-це не кровать і на парті не лежать.

Парта вам-це не диван, голови ти не тримай,

А тримай ти краще зошит,бо втекти від тебе може.

  1. Хвилинка каліграфії

Урок  продовжим  без зупинки

 з каліграфічної  хвилинки.

Запишемо каліграфічно слово ВЕ СЕ ЛКА

Використовую  метод «6 мислячих капелюхів Едварда де Боно»

Учень одягає червоний капелюх, який символізує наявні знання з даного питання.(Актуалізація опорних знань)Виходить до дошки і записує слово РАЙДУГА в стовпчик. На кожну букву підбирає словникове слово.

  1. Вправа «Кола по воді» (Повторення словникових слів)

“Коли у воду кинеш камінь, від нього по воді розходяться кола,

чим далі, тим більше. Так само й слово, запавши в думку, може наштовхнути на массу асоціацій, викликати різні порівняння, спогади, уявлення, образи.

 Різнокольорова


  Аеродром

  айстра

  Держава

  Україна

  гектар

 барвиста


За правильні  відповіді ви будете отримувати ось такі « смайлики» - усмішки. Чим більше таких усмішок, тим краща оцінка. А наш «червоний капелюшок» роль

якого виконував...отримав свій «смайлик» і може отримати ще один, якщо

дасть відповідь на додаткові запитання.

  • Які прикметники-синоніми є в нашому записі?
  • (Барвиста, різнокольорова )   Добери свої синоніми.(Різнобарвна, райдужна) Про що можна так сказати? (Про веселку)
  • Що ж таке синоніми?
  • Відтворення і корекція опорних знань

- Погляньте, у нас з'явився червоний колір веселки.(Прикріпляю до дошки)

- Який наступний колір мусимо повернути?(Оранжевий)

4. Вправа «Кубування» (На гранях кубика написані запитання. Учні по черзі передають кубик, відповідаючи на запитання)

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

 Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

- Яка частина мови називає ознаки предметів?

- Чим виступає в реченні прикметник?

- На які запитання відповідає прикметник?

- За чим змінюється прикметник?

-З якою частиною мови найчастіше пов'язаний прикметник?

- Що таке синоніми, антоніми? Наведіть приклади.

- Наведіть приклади багатозначних слів. Яка їх роль у мовленні?(За правильні  відповіді діти отримують «смайлики»).

другорядним    з іменником

членом речення

   Прикметник         за родами

 

 за числами  за питаннями

Знання відтворили, мобілізували, переходимо до наступного етапу уроку. (Переміщаю стрілки годинника навчального часу).

  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

- Наступний колір веселки, який ми повинні повернути, це...(жовтий).

- Що нам скаже «жовтий капелюшок»?Для чого в мовленні потрібні прикметники? Яка роль синонімів, антонімів, багатозначних слів у мовленні?    Проведемо невеличке дослідження.

Робота в парі за вправою 192

Висновок: Прикметники-синоніми роблять наше мовлення більш виразним, яскравим, точним.

Фізкультхвилинка

Спостереження за прикметниками-синонімами

Наступний колір веселки..(зелений). «Зелений капелюшок» - втілення нових

пропозицій, застосування їх на практиці. Завдання для «зеленого капелюшка» -проблемне завдання.

Згрупувати подані прикметники в синонімічні ряди, записати. Яке слово зайве? Доберіть до нього синоніми.

Дорогий, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий, ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.

  1. Дорогий, цінний.
  2. Розумний, тямущий, кмітливий.
  3. Ласкавий, ніжний, привітний.
  4. Охайний, чепурний, акуратний.

Зайве слово-духмяний, пахучий, запашний.

Що це може бути?(Хліб)

 «Зелений капелюшок» звітує про роботу, записує на дошці утворені синонімічні ряди.

Робота з підручником. Вправа 193. Знайти опис синички.

 

Спостереження за прикметниками-антонімами

  • Який наступний колір веселки ?(Блакитний)

Творча робота Вправа 194

Високий -списати 3 прислів’я лише з прикметниками - антонімами.

VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань

- Наступний колір веселки.(синій). Синій колір приніс наступне завдання.

-У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною, нам допомагають не лише прикметники-синоніми, антоніми, а й багатозначні слова.

-Чому вони називаються багатозначними?

    Прочитайте словосполучення. Поміркуйте, у яких сполученнях слів багатозначні слова вживаються у властивому їм значенні, а в яких – у переносному.

               Сміються діти – сміється сонце;

               холодне повітря – холодний погляд;

               гострий меч – гостре слово.

      Багатозначні слова можуть мати пряме і переносне значення. Наприклад, вушко дитини – пряме значення, а вушко голки – переносне. Переносним значення називають тому, що людина свідомо переносить назву з одного предмета чи явища на інше, коли предмети чи явища чимось схожі між собою.

Робота в парі . Вправа «Шнурування»

Пряме значення Переносне значення

Легкий мішок Легке завдання

Важке завдання Важкий мішок

Гаряча вода Гарячий характер

Холодний розум Холодна вода

(1 учень зачитує прикметники, поєднані червоним шнурком-в прямому значенні,а інший - словосполучення, поєднані синім шнурком-в переносному значенні).

  • Назвіть прикметники-антоніми.(Легкий - важкий, гарячий-холодний)
  • Вправа 195
  • Гра «Аукціон» За прикметники продається слово «Україна»
  • Робота із словниковими словами.
  • Фанера - дерев'яний матеріал у вигляді тонких пластин, якими обклеюють столярні вироби для їх оздоблення.
  • Фартух - жіночий одяг у вигляді шматка тканини певного розміру та фасону, який одягають спереду на сукню, спідницю, щоб запобігти їх забрудненню.
  • - Доберіть до кожного із поданих слів декілька прикметників, які їх характеризують.
  • - Що необхідно запам'ятати у цих словах? (У цих словах звук ф, тому вимовляємо і пишемо букву еф.)
  • Вправа 196
  • - Прочитайте словосполучення. З яких частин мови вони складаються?
  • (Словосполучення складаються з іменників.)
  • - Замініть подані словосполучення словосполученнями прикметників з іменниками за зразком.
  • Подвір'я школи - шкільне подвір'я.
  • Листя клена - кленове листя.
  • Полиця для книжок - книжкова полиця.
  • Вітер з півдня - південний вітер.
  • Допомога товариша - товариська допомога.
  • Портфель із шкіри - шкіряний портфель.
  • Хвіст лиса - лисячий хвіст.
  • Щебетання пташок - пташине щебетання.
  • Робота в класі - класна робота.
  • Потік води - водний потік.
  • Грива коня - кінська грива.
  • Ділянка для дослідів - дослідна ділянка.
  • Фартух для роботи - робочий фартух.
  • Ящик з фанери - фанерний ящик.

Висновок: багатозначні слова вживаються і в прямому, і в переносному значенні.

(Усно вправа 197)Яке з поданих словосполучень вжито в прямому значенні,а яке в переносному?

  • Гра «Додай слівце» . Метод «Мікрофон» (Я говорю прикметник  ви підбираєте синонім і антонім)

Великий - величезний, малий

 Гарний - хороший, поганий

Багатий - заможний, бідний

Світлий -яскравий, тьмяний

VII Рефлексія

  • Який останній колір веселки?(фіолетовий)
  • Гра «Назви казку» Завдання: назвати казки, в яких є сполучення прикметника з іменником.  (Червона Шапочка, Гидке каченя, Пшеничний колосок, Найдорожчий плід, Спляча красуня, Летючий корабель.)

Вправа «Складання асоціативного куща»

  • Щоб повернути останній колір веселки, підсумуємо усе, що вивчили на уроці і складемо опорну схему.

 

 

 

 

 

Однозначні                                                               Багатозначні

(Яблуневий, південний )                                            

                                                         Пряме                                         переносне

                                                       значення                                    значення

                                        золотий ланцюжок                                 золоті руки

 

Синоніми                                                                      Антоніми

 

Слова, близькі за значенням                     слова, протилежні за значенням                                                        

(веселий, радісний, щасливий)                            (чорний -  білий, веселий-сумний)

 

Погляньте, ось і замок з’явився. І саме в ньому , мабуть, живе Птаха Щастя. Що ми попросимо у неї? Що для вас щастя? (Складання асоціативного куща)

 

 

мати гарну родину                                                        бути здоровим 

 

 

 

                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бути розумним                                  Життя        мати улюблену справу

 

Гра «Скажи без затримки»
Учасники  гри  швидко  називають  антонім  до названого  вчителем      прикметника. У разі затримки  відповідає  наступний.
Важкий,  великий,  висока,  верхнє,  голосний,  цікавий,  повна,  лівий,  широка,  босе.
Важкий – легкий, великий – малий, високий – низький, верхнє – нижнє,  голосний  - приголосний, цікавий – нудний, повна – порожня, босе – взуте, лівий – правий, широкий – вузький.

VІІІ. Підсумок і домашнє завдання

Життя-це вже щастя.

  •    Діти, Птаха Щастя у кожного своя і кожен уявляє її по-різному. А нам на згадку залишається її зображення, як оберіг, що

приноситиме вам щастя. А ще погляньте під свої щоденники, що там?

Це сердечка, частинка мого серця, адже моє щастя - це ви діти. Я дуже Хочу, щоб ви були щасливі і робили щасливими інших. Адже наш девіз: Посміхнися всім довкола

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

Світ для вас щасливим буде.

  • А на звороті цих сердечок на вас чекає сюрприз. Цей кросворд – ваше домашнє завдання, розгадавши його, ви згадаєте, про що сьогодні на уроці йшла мова.

Зараз ми прикріпимо промінчики свого добра, і пригадаємо все, що робили на уроці.

  •       Над якою темою працювали?
  1.  Виконали вправу «Дешифрувальник» і дізналися тему уроку.
  2. Щоб знайти Птаху Щастя, ми складали веселку. Червоний колір дав завдання написати хвилинку каліграфії, відгадавши загадку.
  3. Повторили словникові слова, виконавши вправу «Кола по воді».
  4. Виконали вправу «Кубування» і повторили все, що знаємо про прикметник. Повернули оранжевий колір.
  5. Працювали в парі над вправою 192 Повернули жовтий колір.
  6. Згрупували прикметники у синонімічні ряди, шукали зайве слово. Повернули зелений колір.
  7. Виконували завдання - в прислів’я вставили антоніми. Повернули блакитний колір.
  8. Виконали вправу «Шнурування» і попрацювали над багатозначними прикметниками, навчились розрізняти пряме і переносне значення.
  9. Повернули останній колір веселки-фіолетовий. Склали опорну схему. Які завдання сподобались найбільше? Які труднощі виникали?

10.Перерахуйте свої смайлики. Хто вважає, що попрацював на відмінно? В кого найбільша кількість «смайликів»?Який настрій в кінці уроку? Наша Птаха Щастя завжди буде з вами.

Вчитель

Збігла подорож, як коротка мить.

Час наш дуже швидко біжить.

Ще попереду у вас багато кроків:

І цікавих, і важких уроків.

Ось закінчився урок,

І дзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре друзі,

Відпочиньте по заслузі!

Шановні гості!

Спасибі, що знайшли час,

Прийшли до нас.

Якщо ваша ласка,

То приходьте до нас ще, будь ласка.

Хай біда і горе обходять ваш дім.

Доброго здоров’я зичимо усім.

Хай сонце вам сяє, а серце співає,

Хай смуток до хати дороги не знає.

Хай щастя вікує у вашому домі,

А радість хай буде завжди.

Здоров’я міцного і щедрої долі

Хай Бог посилає на довгі роки!

Діти дарують перо Птаха Щастя гостям.

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запиши слова, протилежні за значенням.


  1. Гострий –
  2. Білий -
  3. Важкий -
  4. Кислий –
  5. Світлий –
  6. Великий –
  7. рідкий –
  8. Багатий –
  9. Холодний –
  10. Повільний -

 

                                                   Лист оцінювання

Критерії оцінювання

Самооцінка учня

Оцінка вчителя

  1. Я гарно відповідала на поставлені запитання.

 

 

  1. Я висловлювала свої думки, пропонував свої ідеї.

 

 

  1. Я активно працювала, виконуючи роботу в парі.

 

 

  1. Я старанно виконувала вправи з підручника

 

 

  1. Я каліграфічно і охайно писала у зошиті.

 

 

  1. Я зрозуміла матеріал, який ми вивчали на уроці і зможу застосувати його на практиці

 

 

Оцінювання:

 

 

 

docx
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
3793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку