Розробка уроку україської мови в 4 класі має на меті:
Ø актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови,
Ø ознайомити із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми,
Ø навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні;
Ø розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні,
Ø збагачувати словниковий запас учнів,
Ø розвивати творче мислення, увагу, уяву, вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки ;
Ø виховувати любов до рідної мови, толерантність, повагу один до одного, вміння відстоювати свою позицію.
Тема: Повторення вивченого про прикметник. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, прикметники - багатозначні слова. Пряме і переносне значення.
Мета:
Обладнання: мовний матеріал, тлумачний словник , словник синонімів, антонімів, схема-опора, перо Птаха Щастя, зображення Птахи Щастя, сигнальні картки.
Тип уроку: комбінований, урок-подорож.
Хід уроку
І. Організація класу
Діти! В народі кажуть:
Добрий гість – дому радість!
Сподіваюсь, що і ви, як і я,
Раді нашим гостям.
Шановні гості!
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя – доля буде,
Не на день, і не на рік,
А на довгий-довгий вік!
В добрий день і в добрий час
Завітали ви до нас.
Всіх ми вас вітаємо,
Подивіться, що ми знаємо.
Кожен знає з нас чудово-не прожити нам без.. .(мови).
Щоб розумним дуже стати, треба рідну мову .. .(знати).
І щоб вміти говорити, треба рідну мову .. .(вчити)
Прийом «Незвичайний початок»
- Діти, заплющіть очі, налаштуємося на роботу. Ви все вмієте, все знаєте, ви розумні і творчі. Покладіть долоню на серденько. Б’ється серденько. Таке маленьке, а так багато працює. Яке почуття живе у серці? (Любов і добро)
Світ прекрасний навколо тебе,
Ясне сонце і синє небо.
Даруйте добро і посмішку людям,
Тоді світ і вам щасливішим буде.
Погляньте на посмішки у вас на партах. Подаруйте посмішку один одному . Нехай гарний настрій буде у вас цілий урок. Це посмішки ви знаєте, не прості, а сигнальні. Якщо вам матеріал чи пояснення зрозуміле, показуємо посмішку, а якщо ні - знак питання.
Девіз уроку: Урок розпочався! До праці мерщій!
Усі перешкоди здолати зумій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно
Щоб жодна хвилина не втратилась марно.
У нас є годинник навчального часу, який допоможе нам орієнтуватись у часі.
ІІ. Перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань
Запускаємо годинник, який відкриває відлік казкового часу.
Перевірка домашнього завдання
Ми знаємо, як важливо вміти берегти час, адже втратиш його - і вже не повернеш. Тому я сьогодні буду Феєю Часу, яка допомагатиме вам у вирішенні труднощів і завдань, які виникатимуть під час подорожі. А куди ж подорож? Послухайте загадку.
ЗАГАДКА
Кожен хоче його мати,
Та не легко відшукати.
Для когось це гроші, здоров'я чи слава.
Робота, знання чи рідна сім’я. (Щастя)
В одній казці говориться, що існує Птаха Щастя. Хто її спіймає, той буде мати все, що забажає.
III. Оголошення теми, мети, завдань уроку, мотивація уміння
Тема наша не проста, та для вас цікава.
Будуть в ній нові знання, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Будуть в ній знання, уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння і оповідання.
Будуть завдання цікаві й ваша власна казка.
Тему нашого уроку зачитайте, будь ласка.
На дошці записана тема........синоніми, антоніми, багатозначні
слова
Вправа на передбачення
Чи знайома вам тема? Де ми з нею зустрічалися? (Коли вивчали тему «Слово» у 1 класі, тему «Іменник» у 3,4 класах)
Що таке синоніми, антоніми? Наведіть приклади синонімів, антонімів, багатозначних слів.
Але ж ми бачимо,що одне слово в темі уроку чомусь невідоме. Як ви гадаєте, чому? (Ми самі повинні сформулювати тему уроку)
Гра «Дешифрувальник»
П РИКМЕТНИК И (Відкриваю назву теми «Прикметники - синоніми, антоніми, багатозначні слова)
Отже,що ми повинні дізнатися і навчитися на уроці?(Вивішую таблицю)
На дошці завдання уроку
VІ. Перевірка,оцінка і корекція раніше засвоєних знань
Якщо хочете мене знайти,в путь далеку мусите іти.
Щоб стежку відшукати,загадку мусите відгадати.
Різнобарвне коромисло понад річкою повисло.(Райдуга,веселка)
- Отже,перша підказка - веселка. А як вона нам може допомогти?(Відповіді)
- Ми побудуємо веселковий міст, щоб піднятися у небеса . Адже, згори можна все побачити,навіть, замок, де живе Птаха Щастя.
- Відкриємо зошити і запишемо дату сьогоднішньої подорожі.(Повторимо правила сидіння під час письма)
Посідали всі тихенько і красиво,і рівненько.
Спинку рівно всі держіть,щоб не бути,як ведмідь.
Парта вам-це не кровать і на парті не лежать.
Парта вам-це не диван, голови ти не тримай,
А тримай ти краще зошит,бо втекти від тебе може.
Урок продовжим без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
Запишемо каліграфічно слово ВЕ СЕ ЛКА
Використовую метод «6 мислячих капелюхів Едварда де Боно»
Учень одягає червоний капелюх, який символізує наявні знання з даного питання.(Актуалізація опорних знань)Виходить до дошки і записує слово РАЙДУГА в стовпчик. На кожну букву підбирає словникове слово.
“Коли у воду кинеш камінь, від нього по воді розходяться кола,
чим далі, тим більше. Так само й слово, запавши в думку, може наштовхнути на массу асоціацій, викликати різні порівняння, спогади, уявлення, образи.
Різнокольорова
Аеродром
айстра
Держава
Україна
гектар
барвиста
За правильні відповіді ви будете отримувати ось такі « смайлики» - усмішки. Чим більше таких усмішок, тим краща оцінка. А наш «червоний капелюшок» роль
якого виконував...отримав свій «смайлик» і може отримати ще один, якщо
дасть відповідь на додаткові запитання.
- Погляньте, у нас з'явився червоний колір веселки.(Прикріпляю до дошки)
- Який наступний колір мусимо повернути?(Оранжевий)
4. Вправа «Кубування» (На гранях кубика написані запитання. Учні по черзі передають кубик, відповідаючи на запитання)
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
- Яка частина мови називає ознаки предметів?
- Чим виступає в реченні прикметник?
- На які запитання відповідає прикметник?
- За чим змінюється прикметник?
-З якою частиною мови найчастіше пов'язаний прикметник?
- Що таке синоніми, антоніми? Наведіть приклади.
- Наведіть приклади багатозначних слів. Яка їх роль у мовленні?(За правильні відповіді діти отримують «смайлики»).
другорядним з іменником
членом речення
Прикметник за родами
за числами за питаннями
Знання відтворили, мобілізували, переходимо до наступного етапу уроку. (Переміщаю стрілки годинника навчального часу).
- Наступний колір веселки, який ми повинні повернути, це...(жовтий).
- Що нам скаже «жовтий капелюшок»?Для чого в мовленні потрібні прикметники? Яка роль синонімів, антонімів, багатозначних слів у мовленні? Проведемо невеличке дослідження.
Робота в парі за вправою 192
Висновок: Прикметники-синоніми роблять наше мовлення більш виразним, яскравим, точним.
Фізкультхвилинка
Спостереження за прикметниками-синонімами
Наступний колір веселки..(зелений). «Зелений капелюшок» - втілення нових
пропозицій, застосування їх на практиці. Завдання для «зеленого капелюшка» -проблемне завдання.
Згрупувати подані прикметники в синонімічні ряди, записати. Яке слово зайве? Доберіть до нього синоніми.
Дорогий, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий, ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.
Зайве слово-духмяний, пахучий, запашний.
Що це може бути?(Хліб)
«Зелений капелюшок» звітує про роботу, записує на дошці утворені синонімічні ряди.
Робота з підручником. Вправа 193. Знайти опис синички.
Спостереження за прикметниками-антонімами
Творча робота Вправа 194
Високий -списати 3 прислів’я лише з прикметниками - антонімами.
VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань
- Наступний колір веселки.(синій). Синій колір приніс наступне завдання.
-У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною, нам допомагають не лише прикметники-синоніми, антоніми, а й багатозначні слова.
-Чому вони називаються багатозначними?
Прочитайте словосполучення. Поміркуйте, у яких сполученнях слів багатозначні слова вживаються у властивому їм значенні, а в яких – у переносному.
Сміються діти – сміється сонце;
холодне повітря – холодний погляд;
гострий меч – гостре слово.
Багатозначні слова можуть мати пряме і переносне значення. Наприклад, вушко дитини – пряме значення, а вушко голки – переносне. Переносним значення називають тому, що людина свідомо переносить назву з одного предмета чи явища на інше, коли предмети чи явища чимось схожі між собою.
Робота в парі . Вправа «Шнурування»
Пряме значення Переносне значення
Легкий мішок Легке завдання
Важке завдання Важкий мішок
Гаряча вода Гарячий характер
Холодний розум Холодна вода
(1 учень зачитує прикметники, поєднані червоним шнурком-в прямому значенні,а інший - словосполучення, поєднані синім шнурком-в переносному значенні).
Висновок: багатозначні слова вживаються і в прямому, і в переносному значенні.
(Усно вправа 197)Яке з поданих словосполучень вжито в прямому значенні,а яке в переносному?
Великий - величезний, малий
Гарний - хороший, поганий
Багатий - заможний, бідний
Світлий -яскравий, тьмяний
VII Рефлексія
Вправа «Складання асоціативного куща»
Однозначні Багатозначні
(Яблуневий, південний )
Пряме переносне
значення значення
золотий ланцюжок золоті руки
Синоніми Антоніми
Слова, близькі за значенням слова, протилежні за значенням
(веселий, радісний, щасливий) (чорний - білий, веселий-сумний)
Погляньте, ось і замок з’явився. І саме в ньому , мабуть, живе Птаха Щастя. Що ми попросимо у неї? Що для вас щастя? (Складання асоціативного куща)
мати гарну родину бути здоровим
Бути розумним Життя мати улюблену справу
Гра «Скажи без затримки»
Учасники гри швидко називають антонім до названого вчителем прикметника. У разі затримки відповідає наступний.
Важкий, великий, висока, верхнє, голосний, цікавий, повна, лівий, широка, босе.
Важкий – легкий, великий – малий, високий – низький, верхнє – нижнє, голосний - приголосний, цікавий – нудний, повна – порожня, босе – взуте, лівий – правий, широкий – вузький.
VІІІ. Підсумок і домашнє завдання
Життя-це вже щастя.
приноситиме вам щастя. А ще погляньте під свої щоденники, що там?
Це сердечка, частинка мого серця, адже моє щастя - це ви діти. Я дуже Хочу, щоб ви були щасливі і робили щасливими інших. Адже наш девіз: Посміхнися всім довкола
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
Світ для вас щасливим буде.
Зараз ми прикріпимо промінчики свого добра, і пригадаємо все, що робили на уроці.
10.Перерахуйте свої смайлики. Хто вважає, що попрацював на відмінно? В кого найбільша кількість «смайликів»?Який настрій в кінці уроку? Наша Птаха Щастя завжди буде з вами.
Вчитель
Збігла подорож, як коротка мить.
Час наш дуже швидко біжить.
Ще попереду у вас багато кроків:
І цікавих, і важких уроків.
Ось закінчився урок,
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре друзі,
Відпочиньте по заслузі!
Шановні гості!
Спасибі, що знайшли час,
Прийшли до нас.
Якщо ваша ласка,
То приходьте до нас ще, будь ласка.
Хай біда і горе обходять ваш дім.
Доброго здоров’я зичимо усім.
Хай сонце вам сяє, а серце співає,
Хай смуток до хати дороги не знає.
Хай щастя вікує у вашому домі,
А радість хай буде завжди.
Здоров’я міцного і щедрої долі
Хай Бог посилає на довгі роки!
Діти дарують перо Птаха Щастя гостям.
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запиши слова, протилежні за значенням.
Лист оцінювання
Критерії оцінювання |
Самооцінка учня |
Оцінка вчителя |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінювання: |
|
|