Творчі завдання на уроках української мови

Про матеріал

Розвиток творчих здібностей - важливий складник вивчення рідної мови. Учні часто втомлюються під час уроку. Тому пропоную багато цікавих вправ для розвитку творчих здібностей учнів.

Перегляд файлу

ПУТИВЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА                            I-III СТУПЕНІВ №2 ІМЕНІ Г.Я.БАЗИМИ                              ПУТИВЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ                                 СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

«Творчі завдання на уроках української мови»

 

(із досвіду роботи)

 

 

Підготувала:

                             вчитель початкових класів

    Мужецька А.В.

 

 

 

 

ПУТИВЛЬ

2018р.

 

ЗМІСТ

 

ВСТУП……………………………………….………..............................3

 

  1. Розвиток творчих здібностей учнів у початкових класах на уроках української мови….…..…………………………………...4
  2. Формування творчих здібностей  у школярів в початкових класах.....…………………………………………………..............10

3.Творчі завдання на уроках української мови .…………………...13

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ..……………………………............32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 Стародавня мудрість говорить: „ Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо твої плани розраховані на десятиріччя – посади дерево, якщо твої плани розраховані на віки – навчай дітей”. Школа є тією лабораторією, де  навчають і виховують, відкривають можливості кожної дитини, допомагають розкривати її власні потреби.

Практично в кожній дитині є творчий потенціал. У кожної є свої здібності, притаманні лише їй, і тому – унікальні. В зв’язку з цим, завдання сучасної школи, системи освіти в цілому – допомогти дитині відшукати, розпізнати і розвинути в собі ці здібності.     Не один рік вчителі початкових класів вишукують і використовують новітні та ефективніші форми і методи навчання учнів. Спрямовують свою роботу не на учіння, а на навчання, не на знання, а на вміння й навички, не на використання пам’яті, а на її розвиток, не на «сліпе» повторення чи заучування відомих висловів, теорій, а на уміння мислити, висловлювати свою думку.

 Що ж насправді сприятиме розвитку такого типу мислення у дитини, який би дав змогу конкретно оцінювати ситуацію та формувати стратегію вирішення тих чи інших проблем?

 Перед вчителем стоїть завдання: створити умови для розвитку творчої особистості, яка вміє самостійно розв’язувати проблемні ситуації, маючи при цьому власні думки щодо шляхів їх подолання.

 Сьогодні необхідно, щоб учні не просто слухали і запам’ятовували програмовий матеріал від учителя, а самостійно проводили спостереження чи дослідження, ділилися своїми враженнями, створювали своїми руками чи уявляли яскраві образи, пов’язуючи їх з побаченим, доводили свою думку, мислили критично, застосовували свої знання в житті.

 Що робити, аби кожному учневі було легко і цікаво здобувати знання?

 Навчання – це важка розумова праця. Щоб вона стала бажаною для учня та успішно реалізовувалась, необхідно «перетворити» її в цікаву гру.

 

Ігри та вправи важливо проводити систематично й цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи й урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, мислення, уваги, кмітливості, самостійності, наполегливості.

1.РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ  ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.

 Навчити дітей вчитися, прищепити їм стійкий інтерес до знань, прагнення самостійно збагачуватися ними, починаючи вже з першого класу – таке завдання я поставила перед собою.

Щоб сформувати творчі здібності, дитині необхідно якнайбільше вражень про навколишній світ під час виконання різних видів діяльності, які їй подобаються найбільше, а потім – в усіх притаманних учням видах діяльності (гра, малювання, конструювання, читання та розігрування сюжетів знайомих літературних творів, складання віршів, казок, робота з геометричним матеріалом, експериментування тощо). Формуючи в учнів інтерес до будь-якого з цих видів діяльності, вдається захопити дитину процесом творчості.

Серед шляхів розвитку творчих здібностей, пізнавальної активності, самостійності, самореалізації дітей підкреслюється необхідність використання в роботі з учнями початкових класів різноманітних завдань – навчальних, розвивальних, пізнавальних, інтелектуальних, нестандартних, творчих.

Розвитку творчих здібностей сприяють:

  • словесні творчі завдання на добір рими, складання початку чи закінчення вірша;
  • складання казки за малюнком;
  • створення продовження казки, оповідання;
  • складання чистомовок;
  • використання анаграм, метаграм;
  • словесне малювання;
  • творчі списування текстів;
  • вилучення зайвого тощо.

Для розвитку творчих здібностей можна використовувати:

1. Метод гри.

Гра, як основна діяльність дитини в молодшому шкільному віці, є постійною її супутницею. Гра для дитини – перша можливість проявити себе, самовиразитись і самоствердитись. В іграх діти не тільки відображають реальне життя, а й перебудовують його. За словами Виготського, «гра дитини – це творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них дійсності, яка відповідає запитам і інтересам самої дитини», тобто гра розглядається як творча діяльність, в якій наочно виступає комбінуюча дія уяви. Тому в своїй роботі використовую розвивальні ігри як засіб навчання і виховання.

2. Використовуючи у роботі інтерактивні методи, треба використовувати ігри: «Мікрофон», «Акваріум», «Карусель». Методи інтерактивного навчання дають змогу швидко активізувати пошуково - пізнавальну діяльність учнів, максимально розкривають їх таланти.

3. Елементи технології критичного мислення.

Коли дитина приходить до школи, відбувається процес її адаптації до тих видів і форм діяльності, в яких їй доведеться брати участь у дорослому житті. І цей процес відбувається за умови комунікативної діяльності. Тому для розвитку мовленнєвих умінь, розвитку творчого мислення використовую такі завдання:

«Крісло автора»

Учні за бажанням сідають у «крісло автора» і розповідають щось цікаве про своїх рідних, знайомих або епізод зі свого життя, історію про своє ім’я тощо.

«Опиши навпаки»

Учитель показує сюжетний малюнок, а групи учнів описують його, замінюючи основні предмети, їх ознаки, дії, явища на протилежні.

4. Під час роботи з дітьми вчитель керує процесом творчості, спрямовуючи його на активізацію творчої думки. Тому варто використовувати метод мозкового штурму.

         Метод мозкового штурму тоді, коли діти не мають уявлення про предмет, вони висловлюють свої думки, обґрунтовують, а вже потім роблять висновок.

5. Для розвитку творчих здібностей учнів стратегія комбінаторних дій:

- таблиці – тренажери;

- гра «Утвори слово» (рис – сир).

 

6. Розвиток творчого мислення неможливий без формування розумових операцій, використовується такий метод розвитку уяви, як «морфологічний аналіз».

Мета даного методу полягає в тому, щоб:

  • формувати у дітей уміння давати велику кількість різних категорій відповідей у рамках заданої теми;
  • створювати умови для оцінки дитиною отриманих ідей;
  • учити деталізувати найбільш продуктивні відповіді.

7. Метод «Думай про інше»

Багато винаходів у нашому житті мають «аналоги» у природі. Літак схожий на птаха, вертоліт – на бабку, підводний човен – на рибу. Щоб винаходити, потрібно бути спостережливим, уміти придумувати, на що схожі різні предмети.

Розумовий розвиток дитини залежить від того, наскільки вона бере участь у продуктивних видах діяльності. Кожна продуктивна діяльність передбачає вміння планувати, тобто спершу уявляти образ того, що створюється, а потім утілювати його в практичній діяльності.

Треба залучати дітей до участі в конкурсах,наприклад, конкурс віршів «Моя країна – Україна», конкурс малюнків «Новорічний серпантин», «Здоровим бути – модно», «Зима - чарівниця», «Світ моїх казок»,де учні можуть проявити свою творчість та фантазію.

Враховуючи дані про молодший шкільний вік, як сензитивний період для розвитку творчих здібностей, правомірно говорити, що для учнів молодшого шкільного віку мовна та мовленнєва діяльність у роботі над текстом у сприятливій атмосфері співпраці та співавторства буде сприяти розвитку дитячої творчості.

 Умовою оптимізації процесу роботи над текстом є розвиток психофізіологічних процесів – уваги, пам'яті, мислення, сприймання, уяви, мовлення. Теоретичне осмислення особливостей мовно-мовленнєвого середовища та специфіки творчих здібностей дало підстави стверджувати, що в побудові системи вправ з розвитку творчих здібностей необхідно, щоб усі вправи були цілеспрямовані, наступні спиралися на попередні й підносили дітей на новий рівень оволодіння мовою, тобто становили цілісну систему і відповідали таким основним дидактичним вимогам:

  • розвиток і закріплення різних якостей знань і умінь (повнота, міцність, усвідомлення, гнучкість);
  • забезпечуваність достатньою повторюваністю вправ за видами і кількістю протягом вивчення всієї теми;
  • економна форма пред’явлення, коли до одного запису, малюнка, об’єкта можна сформулювати кілька тренувальних завдань;
  • наявність різних форм керівництва роботою учнів залежно від ступеня засвоєння ними матеріалу (опора на зразок, таблицю, поопераційне коментування, контроль кінцевих результатів тощо);
  • врахування вікових особливостей учнів;
  • набуття знань з української мови та розвиток умінь і навичок у зв’язку з усіма видами мовленнєвої діяльності;
  • зв’язок з уроками читання;
  • активізація мисленнєвої діяльності (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, абстрагування, класифікація та ін.);
  • розвиток різних видів пам’яті;

Роботу над текстом, яка б сприяла розвитку творчих здібностей, слід будувати відповідно до фаз мовленнєвої діяльності учнів у процесі формування умінь текстосприйняття і текстотворення. Її можна структурувати таким чином:

  • фаза орієнтування;
  • фаза реалізації;
  • фаза контролю.

Це дозволило визначити елементи творчої діяльності учнів при створенні власних вправ на кожному етапі.

Фаза орієнтування

Мета - познайомити учнів з текстом як одиницею мови і мовлення, з його структурою та основними категоріями, зацікавити учнів, створити позитивну мотивацію для вивчення тексту. Творча діяльність на цьому етапі виявляється в спостережливості та здібності помітити те незвичайне, чого часом не помічають.

Фаза реалізації

На цьому етапі школярі вчаться бачити структуру конкретного тексту, виділяти властиві даному тексту категорії, знаходити лексичні і синтаксичні особливості цього тексту, визначати його тему та ідею і т.ін. Творча робота учнів полягає в аналізі та інтерпретації тексту.

Фаза контролю

Метою цього етапу є усвідомлення учнями способів творення текстів. Діяльність їх на даному етапі можна визначити як безпосередньо творчу.

Відповідно до принципів навчання української мови та принципу градації, з визначеними вище методами і прийомами, та враховуючи фази текстової мовленнєвої та мовної діяльності, можна виділити 3 рівні методичної системи навчання – 3 рівні методичної градації вправ:

I- пропедевтичні вправи, мета яких - забезпечити первинне сприймання тексту;

II- умовно-творчі вправи;

III- творчі вправи.

Перший методичний рівень, або рецептивно-репродуктивний, має на увазі засвоєння одиниць мови в єдності значення і форми та на основі засвоєних знань про текст формування уміння правильно сприймати і аналізувати текст. Зокрема, він припускає засвоєння знань про текст як одиниці мови і мовлення та його основних структурних категорій, засобів зв'язку в тексті і т.ін. Цей рівень передбачає рецептивно-репродуктивну діяльність учнів з текстовим матеріалом, дає можливість при сприйнятті текстів усвідомлювати єдність значення форми і функції вивчених одиниць мови.             

Другий методичний рівень або умовно-творчий, передбачає сформованість в учнів здатності виконувати різні творчі завдання з текстом. Наприклад, реконструювати текст, відновлювати деформований текст, «збирати» текст з фрагментів і т.ін.

Третій методичний рівень, або творчий - це рівень творчих вправ, коли, на основі отриманих знань та умінь, учні створюють власні висловлювання як в письмовій, так і в усній формах, проявляють свої творчі здібності.

Усередині кожного рівня вправи теж розташовуються в певній послідовності залежно від їх типів. Важливою ланкою в системі вправ є їх послідовність.

Як було зазначено, робота з текстом дає змогу реалізовувати мовленнєвий, мовний та соціокультурний компоненти нового змісту навчання української мови. Соціокультурна змістова лінія реалізується добором мовного матеріалу, що відбиває особливості матеріальної й духовної культури українського народу, мовленнєва – формуванням практичних умінь і навичок мовлення в результаті виконання творчих вправ, мовна – підбором системи завдань до вправ, що дозволяють формувати основні мовні поняття, передбачені програмою з української мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ШКОЛЯРІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

«Може, маленька дитина повторює те, що було вже зроблено, створено іншими людьми, але якщо це діяння – плід її власних зусиль, - вона творець; її розумова діяльність – творчість.»

   В. О. Сухомлинський


 Час іде вперед, суспільство розвивається, а, отже, демократичні процеси в державі потребують вироблення нових суспільних вимог до освіти. Сьогоднішня школа пішла вперед шляхом прогресу. Це школа самореалізації і самоактуалізації особистості. Її головне завдання – виявити самостійні творчі здібності дитини і дати їм поштовх для розвитку. Коли маленька людина, пізнаючи складний і незрозумілий світ дорослих, прагне самоствердитися в ньому, вона намагається відразу проявити себе як особистість. Де ж, як не у творчості, це простіше зробити? Саме цей шлях для дитини найпривабливіший і найдоступніший.


 У творчості кожен з нас має змогу певною мірою втілити у життя свої знання, уміння і здібності, тобто, самореалізуватися. Маючи можливість випробувати себе в різних видах діяльності, ми на практиці переконуємося у дієвості власного арсеналу знань та здібностей, адекватно оцінюємо свої можливості. Це ж саме відбувається і з дитиною.


  Усім відомо, що учні, захоплені справою, яка їм подобається, проявляють наполегливість, силу волі в опануванні тими знаннями й уміннями, які випереджають програмні вимоги. Це дуже добре, бо дитина поступово йде вперед, до своєї мети, а ці знання і вміння вкрай необхідні для реалізації творчих задумів. Саме в процесі розв’язання творчих завдань, пошуку нестандартних способів їх вирішення, у дітей виробляється вміння критично ставитися до звичайного, виробляється навичка дискутувати, придумувати нове. Цілеспрямований розвиток творчості учнів сприяє й формуванню у них морально-етичних та вольових якостей.


  Одним з центральних аспектів розвитку особистості є розвиток творчого мислення школяра. Особливо ефективна ця робота на уроках української мови у процесі виконання творчих вправ на матеріалах прислів’їв, казок, загадок. Така робота задовольняє наступні вимоги:
– реалізує пізнавальну потребу молодшого школяра, що ґрунтується на природних інстинктивних реакціях – «дослідницькій», «ігровій» - потребу у враженнях, спілкуванні. Самореалізації та самоактуалізації;
– втілює єдність змістового, почуттєво-емоційного в пізнавальній діяльності;
– відповідає основним критеріям: понятійності, самостійності, гнучкості,
–орієнтує не на результат, а на спосіб дії;
–виховує естетично багату особистість.


 Роботу над творчими вправами здійснюю поетапно засобами дослідницьких, ігрових, творчо-прикладних дій, у ході яких відбувається розвиток та діалектичне поєднання операційного та образно-асоціативного видів мислення. Цьому сприяє організація навчального процесу у вигляді ділової гри з елементами змагання, театральної дії. В основі ділової гри – з розподілом ролей, вибором стратегії поведінки, планування дій, – лежить продуктивне спілкування вчителя з учнями й дітей між собою. У процесі гри для кожного учня характерні певне напруження думки, вольових зусиль, вияв емоцій. Все це допомагає дітям долати труднощі під час розв’язання творчого завдання і надихає на подальшу творчість.


 Вирішуючи проблемну ситуацію, учень спирається на аналогію, яка поєднує предмети не за формою, а за змістом. Я спрямовую на пошук власних розв’язків, а не нав’язую свої.


 Для того, щоб стимулювати розвиток творчого мислення школярів, створюю умови для гри та формую необхідні мислительні операції за допомогою спеціальних вправ. В іграх мозок дитини тренує здібності – створює нові ідеї, об’єкти, конструкції, продукти, які удосконалюють вже досягнуте, реконструюють його або контролюють щось принципово нове. Вправа – метод навчання, що припускає багаторазове, свідоме повторення розумових і практичних дій з метою формування, закріплення й удосконалення необхідних навичок та вмінь.


 Сучасна методика розподіляє вправи на репродуктивні (відтворення вивченого за зразком), конструктивні (перебудова, заміна одних моделей іншими) і творчі, пов’язані з творчою уявою й розраховані на варіативність та індивідуальність виконання та розвиток естетичного смаку.


 Особливу увагу приділяю формуванню у дітей позитивного ставлення до навчальної діяльності, до учнівських обов’язків. Проводжу уроки різних типів, але завжди створюю необхідний емоційний стан, настрій, обов’язково включаю перегляд ілюстрацій, слухання музики, розповіді за малюнками з включенням уяви та фантазії. Це все має неабияке значення у вихованні творчих здібностей у дітей.


 На першому етапі формую і розв’язую творче завдання, пропонуючи дітям не тільки роль виконавців. На цьому етапі діти глибоко засвоюють загальні поняття, які не повинні бути «мертвими». Їх необхідно наповнити змістом і «оживити» в дитячій уяві. «Оживити» поняття, зробити його наочним, доступним для сприйняття дитиною допомагають вірші, розповіді, казки. Одночасно з поняттями формується розуміння.


 На другому етапі із запропонованих варіантів рішень даю можливість дітям самостійно знайти свій.


 На третьому етапі учні отримують творчі завдання і самі формують проблему, знаходять шляхи її вирішення, проходять всі пошукові етапи, які наштовхують їх на наступні висновки.


 Однією з найважливіших умов успішного виконання творчих вправ є особливий тип спілкування вчителя й учнів, за якого зберігаються взаємна рівноправність і зацікавленість співрозмовників у поглядах, думках, оцінках один одного. Якщо ж у класі психологічна ситуація визначатиметься авторитарним спілкуванням, творчі вправи вилучатимуться з процесу навчання і втрачатимуть будь-яке значення.


 Для розвитку творчого мислення учнів на уроках української мови, використовую ігри-вправи, народознавчий матеріал: казки, загадки, прислів’я і фразеологізми, творчі завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

«Навчати без примусу, щоб кожен учень був не просто слухачем, а дослідником, фантазером, винахідником і просто жив щасливим життям спілкування…»

Мета навчання як компонент педагогічного процесу та як передбачений кінцевий результат навчання полягає у формуванні та розвитку особистості учня, розкритті його здібностей та талантів. В контексті освітніх реалій сьогодення ця мета може конкретизуватися як підготовка учнів до життя, розвиток їх інтелектуальних та творчих здібностей, опанування знаннями та уміннями – уміння спілкуватися, контактувати з іншими людьми, у тому числі задля розв’язання конкретних проблем, уміння опрацьовувати інформацію, гнучко реагувати на зміни в житті. Отже, мета навчання виступає нині як формування життєвої компетентності учнів. Збагачення змісту освіти, зокрема застосування розвивальних творчих вправ, забезпечення зв’язку з життям, залучення особисто важливої для дитини інформації, задієння її емоційної сфери, організація навчальної діяльності не тільки на рівні відтворення знань, умінь і навичок, але й на творчому рівні, має сприяти формуванню компетентності учнів.

Центральним аспектом цього є розвиток творчого мислення школяра, зокрема під час роботи над розвивальними творчими вправами.

Робота над розвивальними творчими вправами здійснюється поетапно засобами дослідницьких, ігрових творчо-прикладних дій, у ході яких відбувається розвиток та діалектичне поєднання операційного та образно-асоціативного видів мислення.

Такі завдання складають систему, яка дає змогу сформувати і розвинути всю різноманітність інтелектуальної і творчої діяльності учнів та забезпечити перехід від репродуктивних, формально-логічних дій до творчих. Треба пам’ятати, що творчі здібності забезпечують швидке набуття знань та умінь, закріплення та ефективне застосування їх на практиці. А це означає, що для розвитку творчих здібностей велике значення має розвиток психічних процесів – пам’яті, уваги, уяви тощо. Саме ці якості, за даними психологів, – основа для розвитку продуктивного мислення і творчих здібностей учнів.

Розвивальні творчі вправи в початкових класах, при систематичному їх використанні і правильній організації, спонукаютьдитину до мовленнєвої діяльності; заохочують до роздумів, уважного ставлення до мовленого слова, виконання нестандартних завдань; розвивають інтерес до мовлення як навчального предмета; пробуджують віру у власні сили і творчі можливості.

Зміст та матеріал для розвивальних творчих вправ залежить від вікових та індивідуальних особливостей дітей, знань учнів, завдань уроків.

Місце розвивальних та творчих вправ у структурі уроку залежить від багатьох факторів:

 рівня підготовки учнів;

 дидактичної мети;

 характеру навчального матеріалу;

 часу, відведеного на вивчення теми.

Використовуючи розвивальні творчі вправи треба дотримуватись таких вимог:

 цілеспрямованість застосування;

 підпорядкованість тематиці, навчально-виховній меті уроку;

 відповідність віковим та індивідуальним особливостям;

 різноманітність форм організації навчальної праці учнів (індивідуальні, групові, колективні)

 нерозривний зв’язок з іншими формами та методами роботи.

Розвивальні творчі вправи мають велике значення для розвитку мови і мислення учнів; активізують поширюють їх словниковий запас; привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словами та реченнями; поліпшують фонематичний слух дітей; розвивають правописну зіркість; прищеплюють інтерес і любов до мови.

 

 

 

 

 

Завдання 1

 

  1.         Склади і запиши слова. а) пани (сани) сапа пальто (_________) лимон

б) пожежа (поле) левеня вагон (__________) таксі

  1.         в) крапка (крапля) галявина мисливець (___________) наказав г) сирота (сирник) сінник мило (______________) ніша.

Завдання 2

 

Розгадай кросворд. Запиши звукову схему відгадки.

 

  1.         Є і кріп, і бараболя,

М’ясо, морква і квасоля,

Цибулина і петрушка.

От смачна в нас буде…. .

 

  1.                           А у нас сьогодні свято – Всі вітають мого тата. Безліч друзів і гостей,

 

Бо у тата ….. .

 

5.Рослини він любить,

 

І звірів, і луг.

 

Для них захисник він

 

Надійний і друг.

 

Лісам, і озерам, і рікам

 

Він брат.

 

То хто ж він такий?

 

Очевидно …. .

 

Завдання 3

 

Прочитати і розгадати метаграми, в яких вказується на лексичне значення слів-відгадок і є літери, за допомогою яких можна знайти відгадки.

 

Лінивому не розгадать ніколи, Кмітливому на відповідь - хвилина. А буде наша загадка така :

 

Три букви означають те, що й поле Додайте м'який знак - і вже тварина

 

  •         родини оленів, струнка й прудка. Які це слова ? (лан–лань)

 

Не цвірінькає – співає,

Жовто-чорне пір’я має,

 

 

З лісових густих кущів

До родини горобців

Пташка в гості прилітає

Як харчів не вистачає.

Після «С» як замість «И»

Букву «У» напишем ми

Будем мати запашну,

Гарну ягоду смачну.

 

(синиця-суниця)

Я необхідна в медицині,

М’яка, пухнаста, біла.

Та буква «Х» на дім родинний

Мене навік змінила.

(вата – хата)

Я з «М» літаю в зграї,

Бо я мала комаха.

А з «Д» мене в сараї

 

Приб’ють до планки цвяхом.

 

(мошка – дошка)

 

 

Я продукт молочнокислий

І для всіх людей корисний.

 Та зміню на «М» я «С»-

Стане гарним світ увесь. (сир – мир)

 

 

                                                         З димаря він вилітає,

Як в печі вогонь палає,

 

Варто нам "Д" на "Р" змінить –

Стане містом він у мить.

 

(дим - Рим)

 

 

"К" відняти, "Соб" додати –

 

стане гавкати й скавчати.

 

"Соб" на "К" як замінити –

Буде на водоймах жити.  (собачка – качка)

Завдання 4

 

Допишіть слово. Додавши дзвінкий приголосний , утворіть нові слова від таких слів: коза,рука,буква,міль,коса,буря.

 

 

Завдання 5

 

Пригадайте і запишіть якнайбільше слів , що мають склади - назви

 

нот (до , ре , мі, фа , соль , ля , сі).

 

 

Наприклад:    До+ля=доля;

по + мі + до + ри = помідори;

 

 

 

 

до + мі + но = доміно

 

 

Завдання 6

 

 

Знайдіть і запишіть слова, які б мали такі значення

 

зліва направо справа наліво

 

 

 

-

листяне дерево

[. . .]

- геометрична фігура

-

гул голосів

[. . .]

- чарівник

- площа для

 

 

сільськогосподарських робіт

[. . .]

- домашня тварина

- розряд речей за якістю

[. . .]

- канат

- злак

[. . .]

- молочний продукт

- синонім прислівника тепер

[. . .]

- тепер

Відповідь:  бук,гам,тік,

сорт,  рис,

зараз.

 

 

 

 

 

 

Завдання 7

 

Прочитай загадки. Знайди і виправ помилки.

 

Боязлива ця тварина:

 

Заховалась в кущ малини

 

І тремтить, мов лист осики. Це кабанчик в лісі дикий. Він сідає на квітки, Крильця, наче пелюстки, Кольорові, оксамитні.

 

Звісно, це дракончик спритний.

 

 

Під землею в нього хата.

Риє сам ходів багато.

 

 

 

 

Лиш не любить світла вдень.

Хто він, діти? Це олень.

 

Хто лікує у садку

Вишню яблуньку струнку?

Хто це дзьобом стук і стук?

 

 

 

 

 

с

 

о

 

м

 

 

 

 

 

о

 

с

 

и

 

 

 

 

 

м

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ну, звичайно ж, це павук.

Завдання 8 " Чарівні клітки "

1) Встав у ці клітки букви:

с, о, м, о, с, и, м, и

щоб вийшли слова: сом,оси,ми

у ширину і довжину.

2) Встав у ці клітки букви

с, о, н, о, с, а, н, а

щоб вийшли слова: сон,оса,на

у ширину і довжину.

3) Встав у ці клітки букви

л, а, н, а, л, е, н, е

щоб вийшли слова: лан,але,не

у ширину і довжину.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 9 "За алфавітом"

 

 

 

 

 

 

 

 

Кожна   цифра  відповідає

порядкові,  місцю  букви

в

алфавіті:

а-1, б-2, в-3 і  т. д.

 

 

 

 

 

 

 

 

Наприклад, слово абрикос цифрами пишеться:

 

1, 2, 20, 10, 14, 18, 21.

 

Запишіть слова

 

 

3, 7, 6, 17, 12, 6, 31 (ведмідь);

 

3, 24, 16, 11, 27, 34 (вулиця);

 

29, 15, 19, 16, 1 (школа);

 

10, 19, 29, 11, 23 (зошит);

15, 18, 11, 9, 15, 1 (книжка);

 

24, 28, 7, 18, 31 (учень);

 

2, 1, 23, 31, 15, 12, 3, 30, 11, 18, 1 (Батьківщина).

Завдання 10 "З букв одного слова"

 

  •             букв даного слова учням за певний час за допомогою словничків скласти і записати слова:

 

Ведмідь (мед,мідь,дім,дві,дід); Айстри (старий,три,рис,сир,тир); Акваріум (мак,кава,міра,кара,рама,ріка,Віра, кір, рука, крам, вік); Диктант (нитка,так,тин,кит,кат,танк); Екскурсія (рік,сік,кір,сук);

 

Жайворонок (жар,вкрай,ворон,корова,корона,край,кран,кров,нова, ножовка, нора, рак, район. рано, ранок); Компас (кома,копа,каса,сом,мак,сам,смак,оса);

 

Космонавт (сон,мак,сом,коса,кома,так,сова,мова,носок,сам,танк, вона, станок, там, танок).

 

Завдання 11 "Зачаровані слова"

 

 

 

 

А В Т О М О Б  І Л Ь

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

6

3

4

 

1

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

7

8

9

10

5

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

3

1

5

 

 

2

8

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

3

4

5

1

 

 

 

С  Т  А  Д  І  О Н

 

 

 

1

 

2

3

4

5

6

7

 

1 6 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 2 3 4 6

1 3 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 6 7

1 2 3 7

 

 

 

 

 

 

 

 

1 2 5 7 1

 

Г Р О М А Д  Я Н И Н

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2 3 4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4 3 6 5

1 2 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 3 2 5

7 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 9

2 9 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 9 2

6 9 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 2 5 4

6 9 10 7

 

 

 

 

 

 

 

 

6 3 2 3 1 5

10 5 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 5 1

 

Завдання 12 "Алфавіт і чотири арифметичні дії"

 

Потрібно прочитати слово, пригадати, на якому місці в алфавіті кожна його буква, і або від цього числа відняти, або до нього додати, або його поділити, або помножити на якісь числа, щоб вийшло нове число – показник букв за алфавітом у новому слові.

 

Наприклад,коли зі словабуряктреба зробити словозаєць,то слід записати так:

 

б у р я к

 

п  и  с  ь  м  о

п  е  н  а  л

+ - - -  +

 

-

-   +   +

+  +  -  -  +

8 23 13 6 16

 

4

20

10 15

4 21

11 17 15

з а є ц ь

 

л  и  с и  ц  я

у  ч  е  н  ь

о л і в е ц ь

в у л и ц  я

п і в е  н ь

+ - - + + -  -

+ - +

 

+  -

+  - +  + +

2 9 6 9 15 12 30

3 13 7

 

11 13

14 10 13 17 3

р е д и с к а

д и т и н а

я б л у н я

ц  и  б  у  л  я

 

ч е р е м х а

 

-   -  +  -   -  -

 

- + - + -  - +

 

7

4

26 13 13 15

 

8 12 4 5 11 7 20

 

п  е  ч  е  в  о

 

п о м і д о р

 


Завдання 13 "З кожного слова – по одному звуку, щоб вийшло нове слово"

 

Скласти нове слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого – другий, з третього – третій і т.д.

 

Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);

 

Мало, дим. сир (мир);

 

Пара, перо, він, мама, канал (пенал);

 

Заєць, лис, ломи, собака (зима);

 

Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);

 

Рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска); Лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).

 

Завдання 14 "Склади слово"

 

Корінь мій – у слові дзвінко, Суфікс – у слові синочок, Закінчення – у слові кіт.

 

(дзвінок)

 

Що за слово відгадай:

 

Корінь у «садку» сховався,

 

Префікс у «постіль» забрався

 

А закінчення та суфікс

 

У слові «хмарка» пошукай.

 

(посадка)

 

Корінь – в слові «відгадай», Префікс – в слові «запитай», Суфікс – в слові «нічка», Закінчення – в слові криничка».

 

(загадка)

 

 

  • слові «хмарка» корінь відшукаєш,

Із слова «літній» суфікс підбирай,

 

                                                            У «бездоріжжі» префікс упізнаєш,

Закінчення у слові «злий» впізнай!

(безхмарний)

Завдання 15

 

Вправа 1.

 

Подані слова розставте за алфавітом і запишіть у дві колонки.

 

  1.       Сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс,листопад ,переліт, зранку, зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жоржина, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.

 

  1.     Степ, стебельце, вівчар,зола, жар, вилов, відліт, вище, хороше,удруге. число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, , відплата, підрив, шарж, футляр, храм.

 

Ключ. З останніх букв записаних слів в одній і другій колонках повинні скластися прислів'я.

 

Вправа 2.

 

Випишіть підряд у три колонки:

 

  1.                             слова, у яких звуків і букв порівну;

 

  1.                             слова, у яких звуків менше, ніж букв;

 

  1.                             слова, у яких звуків більше, ніж букв.

 

Явір, огороджений, впроваджую, ходжу, мряка, гребінь, щедрий, малюк, юрба, динька, знаємо, оцінювати, безкраїй, сяють. Ключ. Підкресліть у кожному слові другу від початку букву, якщо ви правильно розставили слова; то з цих букв, виписаних підряд, складається народне прислів'я. Запишіть його.

 

Вправа 3.

 

Випишіть підряд спочатку всі односкладові слова, потім всі двоскладові, трискладові і т.д.

 

Обрій, сніг, озимина, вітер, бульдозер, екіпаж, екран, ось, лисенятко, йоржик, обмерзнути, заметіль, гойдалка, лід, сріблитися, унормований.

 

Ключ. Якщо ви правильно розташували слова , то з їхніх перших букв повинно скластися закінчення вислову М. Стельмаха : " Людина без мрії - це..." Запишіть вислів. Поділіть кожне слово на склади.

 

Вправа 4.

 

Запишіть слова у дві колонки:

 

  1.     у які вставили м'який знак;

 

  1.     у які не треба вставляти м'якого знака.

 

Кавказ...кий, тюр...ма, астрахан...ський, різ...бяр, аврал...ський,

камін...чик, ремін...чик, щіл...ний, емул...сія, мален...кий, електропаял...ник, астрахан...ці, щонаймен...ше, нян...чити, економіч...ний, шахтарс.кий, емал...ований .

 

Ключ. З перших букв прочитайте і запишіть крилатий вислів.

 

Вправа 5

 

Випишіть у дві колонки окремо іменники - назви істот і назви неістот.

 

Одесит, вовк, схід, стіна, абориген, трудівник, солома, режисер, схованка, сон, очерет, отаман, домогосподарка, село, хвала, острів, агроном, теніс, дослідник, автор, озеро, знання, вчитель, канат, втрата, директор, життя, сторож, винахідник.

 

  •        кожному іменнику підкресліть другу від початку букву. З них складіть та запишіть прислів'я.

 

Вправа 6

 

Запишіть іменники у дві колонки: 1) власні назви; 2) загальні назви.

 

(У,у) країна, (І,і) ндик, (К,к) рим, (3,з) ірка (небесне тіло), (Н,н) аталка, (Ю,ю) щук (прізвище), (У,у) жгородці, (І,і) нженер, (Б,б) ерлін, (0,о) панас, (Н,н) імець, (У,у) країнець, (Н,н) ікітенко (прізвище), (А,а) зія, (В,в) рона, (В,в) ласник, (Н,н) імеччина, (Р,р) оман, (Д,д) иректор.

 

  •     кожному іменнику підкресліть другу від початку букву. З цих букв складіть і запишіть прислів'я.

 

Вправа 7

 

Запишіть іменники в дві колонки:

 

1)що вжиті в однині;

2) що вжиті у множині.

 

Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.

 

  •     кожному іменнику підкресліть першу букву. З цих літер складіть і запишіть народне прислів'я.

 

Вправа 8

 

Випишіть у дві колонки окремо дієслова І і II дієвідміни. Закінчення підкресліть.

 

Зберуть, несете, зносять, узагальнюємо, непокоїться, зміниться,

 

стережеш, шарудить, спинимо, красується, клеїш, порадите, думаєш, здається, здійснимо, падають, бачать.

 

Підкресліть у кожному слові другу від початку букву. З цих букв, виписаних підряд, складіть і запишіть прислів'я.

Вправа 9

 

Запишіть у дві колонки дієслова:

 

1)із вставленими буквами Е, Є;

 

2)із вставленими буквами И, Ї.

 

Святку...мо, вивча...ш, знаход...ш, ненавид...те,  сто...мо, схоч...те,

 

лет...те, колиш...ться, осміл...ться, одяга...ться, захист...мо, пиш...ш, утримуймося, змін...ться, тьопа...те, перестав...ш.

 

  •      словах підкресліть другу від початку букву. З цих букв складіть і запишіть закінчення вислову давньоримського письменника ПубліяТеренція: "Якщо двоє роблять те саме ..."

Завдання  16 "Чи знаєш ти народні приказки і прислів'я?"

 

Назвати пропущені слова, а потім записати їх у стовпчик. Якщо відповіді правильні, то перші літери слів утворять ще одне прислів'я (не забудьте поставити апостроф в останньому слові прислів'я).

 

  1.    Літо дає коріння, а осінь ....

 

  1.    ... шия, то ярмо буде.

 

  1.    Хочеш ... їсти, треба в воду лізти.

 

  1.    Глибше ... - більше хліба будеш мати.

 

  1.    Хоч воду лий в очі, то скаже ... іде.

 

  1.    Поки суд та діло, а кошеня ... з'їло.

 

  1.    Під лежачий ... вода не тече.

 

  1.    Під гору вскач, ... на гору хоч плач.

 

  1.    День у ... рік годує.

 

  1.   Тільки став пан - вже поліз на ....

 

  1.   Не нашого поля ....

 

  1.   На городі бузина, а в ... дядько.

 

  1.   ... багата снігами, а осінь снопами.

 

  1.   Голка мала,... коле дуже.

 

  1.   Загляне сонце і в наше ....

 

  1.   ... до корови не ходять.

 

  1.   Хто полю годить, тому ... родить.

 

  1.   ... - беники, та й поїм вареники. Відповіді:

 

  1.    Насіння.  2. Аби.  3. Рибку.  4. Орати.  5. Дощ.  6. Сало.  7. Камінь.  8. А.

 

  1.     Жнива. 10. Екран. 11. Ягода. 12. Києві. 13. Зима. 14. Але. 15. Віконце.

 

  1.    Ясла. 17. Жито. 18. Еники.

 

Народ скаже - як зае'яже.

 

Завдання 17  "Розшифруй прислів’я"

 

Розшифруйте прислів'я і поясніть його зміст.

 

Такий зомор, ощ жа зіро чутьска

 

(Такий мороз, що аж зорі скачуть)

 

Зиймови деьонк, як макорів сокно.

 

(Зимовий деньок, як комарів носок)

 

Втікул лягує, а мкувзи чиваспоє.

 

(Влітку гуляє, а взимку спочиває)

 

Завдання 18  "Утвори нове слово"

 

Перестав букви, щоб вийшло нове слово.

 

 

Осел – село,   лісок –

сокіл,   курча –

ручка,    старий – айстра,

кіт – тік,

гава – вага,    марка – рамка,    кури – руки,

гори – роги,

тіло – літо,

банка – кабан,

дошка – шкода,

рис – сир,

липа – пила,

нора – рана,

лови – воли,

наголос – голосна,   спина – насип – напис,

 

смола – масло, сосна – насос.

 

Завдання 19  "Знайди спільне закінчення слів"


 

Карт (…), машГороб (…), гле Сер (…), вікон


 

(…), кал (…)

Відповідь:

ина

 

 

 

 

(…), паль (…)

Відповідь:

чик

(…), сон (…)

Відповідь:

це


Завдання 20  "Підбери риму"

 

Спробуй дібрати відповідні рими. ЗапишиУкраїнська рідна мова, Мелодійна, світанкова.

 

Ти від серця йдеш до серця

 

  •    дзвениш, як те… (джерельце). Ти багата і барвиста,
  •    дзвінка, і… (промениста,голосиста).

 

  •    буденна, і святкова

 

Мова наша… (барвінкова).

 

  •    свята, і найрідніша,

 

  •    для слуху... (наймиліша).

 

  •    весела, і завзята,

 

Ти дотепна і… (крилата).

 

 

 

 

Завдання 21  "Склади текст"

 

Склади i запиши зв`язний текст з деформованих речень. до, пiшли, лiсу, ми, весною

 

легенький, подув, вiтерець

 

в, заспiвали, всі, лiсi, дерева

 

кожне, свою, спiвало, пiсню, дерево

 

спiвала, бiлокора, пiсеньку, красуня, нiжну, берiзка

 

пiснею, дуб, вчив, своєю, бути, i, вiдважними, нас, сильними

 

Завдання 22  "Віднови вірш"

 

Запиши вiршованi рядки. На мiсцi крапок встав порiвняння, поданi в дужках

 

          З листя падають росинки, нiбисонячнi .....

 

Роси падають на квiти i блищать, як .....

 

На травi блищать росинки, мов срiблястi .....

 

(Самоцвiти, сльозинки, намистинки)

 

 

 

 

Завдання 23  "Відтвори вірш"

 

Відтворіть на письмі текст вірша Т. Шевченка …ч…т…с…, бр…т…м…ї, д…м…йт…, ч…т…йт…,

 

І ч…ж…г… н…в…ч…йт…сь, св…г… н… ц…р…йт…сь.

 

 

 

 

 

 

 

 


Завдання 24 "Впізнай слово"

 

Запиши слова, вставляючи пропущені букви _ ч _т_ль

 

В _ х _ в _ т _ ль

В б _ бл __ т _ к _ р л _ к _

р хл _ б _ р _ б п _ к _

к _ нд _ т _ р

пр _ д _ в _ ць

ш _ ф _ р кр _ в _ ць

  • _ ст _ н _ ш _

 

х _ д _ жн _ к

б _ хг _ лт _ р

р _ б _ лк _

ст _ л _ р м _

 л _ р

 

б _ д _ в _ льн _

к _ кт _ р п _ л _

т

 

к _ мп _ з _ т _ р

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 25 "Розкодуй  слово"

 

За поданим кодом склади і запиши слова.

 

 

 

5 6 4 11 12

10 7 5 4 6

10 9 6 4 5 7

3 2 5 6 4 1 7

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

І

Д

О

Б

Р

А

Ж

Е

Н

Н

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 2 10

1 4 10 7

6 7 5

1 4 3 7

1 9 10 7

8 7 5 4

10 9 5 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 26 "Математичні задачки"

 

Виконай дії, утвори і запиши слово.

 

КІТ - І + О + И + ГОРОХ - Х + ШАПКА - АПКА + О + КРІТ - РІТ =

 

ПОПІЛ - ІЛ + Е + Л + ЮШКА =

 

МУХА - ХА + РАК - К + ЧАШКА - ЧА =

 

МИЛО - ЛО + СЛИВА - ВА + ОЛІВЕЦЬ - ОЛІ = ГОДИНА - ИНА + ХЛІБ - Х - Л - Б + В + КРИНИЦЯ - КРИ = КОЛОСОК - ОСОК + КРИСА - КР - А + СОЙКА - СОЙ = САРАЙ - СА + ДУША - ША + КРИГА - КРИ = СМЕРЕКА - С - КА + ЖИТТЯ - ТТЯ + ВОЛОГА - ЛОГА = ПЕРО - О + УКАЗ - З + КНИГАРНЯ - КНИГА =

 

ВОЛОШКА - ЛОШКА + ДИВАН - ВАН + КРИНИЧКА - КРИНИ = ЛИСТОНОША - НОША + СНІГОПАД - СНІГО = КВАРТИРА - РТИРА + СОНЦЕ - НЦЕ + ЛЯДА - ДА = ХЛОПАВКА - АВКА + ЧИСТЮЛЯ - СТЮЛЯ + КОМАР - ОМАР = СПІВАК - К + ВІНОЧКИ - ВІ =

 

ТРИВОГА - ВОГА + ЗУБИЛО - ИЛО = ШЕВЧЕНКО - Ч - НКО + ЛЮТИЙ - ТИЙ + РАМА - МА = ШИПИ - И + ШИШКА - ШКА + МАЛИНА - МАЛИ =

 

САДИ - ДИ + ДІВЧИНА - ЧИНА + ЗАСТУПНИК - ЗАСТУП = МОРОЗЕЦЬ - ЕЦЬ + НИВА - Н - ВА + ВОЛЯ - ЛЯ =

Завдання 27 "Веселі анаграмки"

 

Утвори і запиши слово, встановивши порядок чисел.

 

 

3214

 

 

 

3214

 

4312

 

 

3412

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГОРА

 

 

ЛІТО

 

 

АРФА

 

 

 

ЛОЖА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34215

 

 

25143

 

42315

 

 

41235

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТОВАР

 

 

 

МАСЛО

 

 

ДРОВА

 

 

 

КРУЧА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32145

 

45231

 

 

14532

 

 

321455

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РАМКА

 

 

АТЛАС

 

 

ХВАЛА

 

 

РАКЕТА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

345126

 

 

32145

 

 

543216

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СТОЛИК

 

 

ЛИПКА

 

ВОЛОГА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Завдання 28 "Весела плутанка"

 

Пройди лабіринт і склади прислів'я.

 

я

к

а

 

 

т

 

 

и

 

 

т

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

л

х

х

 

 

е

 

 

т

 

 

и

 

 

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

д

о

ч

 

 

р

 

 

о

 

 

з

 

 

ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

щ

ш

е

 

 

б

 

 

п

 

 

я

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

о

с

ь

 

 

з

 

 

р

 

 

м

 

 

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ш

з

у

 

 

к

 

 

и

 

 

к

 

 

у

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м

 

с

і

 

 

в

 

х

 

 

 

к

 

 

 

в

 

 

 

м

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

т

р

 

 

н

 

о

 

 

 

т

 

 

 

а

 

 

 

с

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

р

 

и

н

 

 

і

 

р

 

 

 

р

 

 

 

к

 

 

 

о

 

 

р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

к

 

б

т

 

 

о

 

о

 

 

 

з

 

 

 

я

 

 

 

л

 

 

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

б

 

а

р

 

 

г

 

г

 

 

 

с

 

 

 

в

 

 

 

т

 

 

т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ч

 

о

р

 

 

і

 

и

 

 

 

а

 

 

 

с

 

 

 

е

 

 

р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

к

 

н

х

 

 

з

 

к

 

 

 

п

 

 

 

ц

 

 

 

к

 

 

ш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

и

 

б

у

 

 

р

 

я

 

 

 

ь

 

 

 

й

 

 

 

в

 

 

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

д

 

б

к

 

 

с

 

є

 

 

 

у

 

 

 

т

 

 

 

і

 

 

л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ж

 

ь

и

 

 

е

 

р

 

 

 

е

 

 

 

д

 

 

 

п

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Березіна О.M., ІІавловська Т .О. Мовні ігри та забави: Навчально-методичний посібник, - Тернопіль: Мальва - ОСО, 2002. - 104 с.
  2. Вашуленко М.С. Удосконалення змісту і методики навчання української мови в 1-4 класах. -К.: Рад. школа, 1991 .-112с.
  3. Васильєва Ю.Ф. Розвиток творчих  здібностей учнів. Журнал «Розкажіть онуку»,№ 4, 2010.
  4. Вітер Л. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови / Л.Вітер // Українська мова і література . –2000.
  5. Гемзюк О.Р., Рябова С.І. Творчі завдання з української мови. 4 клас: Дидактичний матеріал / О.Р.
  6. Гемзюк, С.І. Рябова. –Тернопіль: Навчальна книга –Богдан, 2011. –80 с.
  7. Крамаренко С.Г., Кротенко В.Нцццюцшт2юст.п9
  8. ., Тарабасова Л.Г. Розвиток творчих здібностей учнів. Дніпропетровськ, 2009.
  9. Юхимчак Н. Розвиток творчих здібностей молодших школярів. Науково-методичний журнал «Початкова школа», №6,2005
  10. Явоненко М. Розвиток уяви та літературних здібностей молодших школярів.// Початкова школа. – 2003. - №3. – С.16-17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Семенова Надія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Балуєва Ірина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
21568
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку