Конспект уроку української мови в 4 класі по темі " Змінювання дієслів за часами"

Про матеріал

Тема: Змінювання дієслів за часами.

Мета: Повторити і поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова; закріпити

вміння визначати час дієслів у реченнях, тексті;

розвивати творчу уяву, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати

правильні та повні відповіді на поставлені запитання;

виховувати любов до української мови.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Аутотренінг

- На уроці у нас сьогодні присутні гості тож поверніться, привітайтесь і посміхніться гостям.

- Щоб нам краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу за допомогою аутотренінгу. Закрийте очі і повторюйте подумки за мною.

«- Я – учень. Я – творча особистість. Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • -На роботу себе налаштували тож відкрийте зошити, покладіть їх під нахилом, сядьте за партою рівно і запишіть сьогоднішнє число, класна робота.
  • -Розпочнемо нашу роботу з каліграфічної хвилинки.
  • 1.Каліграфічна хвилинка.
  • Ввв ве еч че ері ввечері
  • -Запишіть каліграфічно з дошки буквосполучення, склади та словникове слово.
  • -Запам'ятайте його написання. На що треба звернути увагу при написанні цього слова? ( пишеться з двома буквами «ве», в корені слова пишемо дві букви «е», слово пишеться разом)
  • -Які слова ми називаємо спільнокореневими?
  • -Доберіть та запишіть спільнокореневі слова до цього слова, які б належали до різних частин мови. (Вечір, вечірня, вечорок, вечеряти)
  • -Які слова ви записали? Який в них корінь?
  • 2.Гра «Мереживо»
  • -А тепер пригадаємо все, що ми знаємо про дієслово.
  • 3.Словникова робота ( слайд 2 )
  • Гра « Закодовані слова»
  • -Перед вами на дошці таблиця з кодом, слова «закодовані». «Розкодуйте» і запишіть ці слова.
  • ( Сон, сад, стан, стіна, стадо, нота, дата.)
  • -Причитайте слова, які ви записали.
  • -Встаньте, хто не допустив жодної помилки.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 3)

  • -Сьогодні на уроці ми будемо виконувати творчі вправи, які допоможуть вам навчитися розрізняти часові форми дієслів. Доторкнемося до життєвого і творчого шляху нашої землячки, педагога та палкого патріота України С. Ф. Русової. І протягом уроку будемо використовувати речення про її життя і творчість.
  • 1.Гра «Очікування»
  • -Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

  • 1.Дослідження. Робота зі слайдами. ( слайд 4 (1))
  • -Почитайте речення. (Софія народилася 18 лютого в селі Олешня, на Чернігівщині.)
  • -Визначте в ньому дієслово. (Народилася)
  • -Поставте до нього запитання.( Що зробила?)
  • -Коли відбулася дія? У момент мовлення чи в минулому, до того, як ми про неї говоримо. (У минулому.)
  • -Отже, (слайд 4 (2)) дієслово відповідає на питання що зробила? І дія відбулася до того, як ми про неї говоримо. Значить це дієслово минулого часу.

(Слайд 5 (1))

  • -Прочитайте наступне речення. (Софійка зростає серед благодатної природи)

Визначте дієслово в реченні. ( Зростає)

На яке питання воно відповідає? (Що робить?)

Коли відбувається дія? (в той час, коли про неї повідомляємо)

Отже, ( слайд 5 (2)) дієслово зростає відповідає на питання що робить? і означає дію, яка відбувається в момент мовлення про неї. Значить це дієслово теперішнього часу.

( Слайд 6 (1))

  • -Прочитайте наступне речення. (В такій веселій, новій українській школі виростуть дітки на радість і на користь Україні.)
  • -Визначте дієслово в реченні. ( Виростуть)
  • -На яке питання воно відповідає? (Що зроблять? )
  • -Коли ця дія буде відбуватися? (Після того, як ми про неї розповіли)
  • -Отже, ( слайд 6 (2)) дієслово виростуть відповідає на питання що зроблять? і означає дію, що буде відбуватися після того, як ми про неї поговоримо. Це дієслово майбутнього часу.
  • - Давайте підведемо підсумок. З нашого дослідження випливає що ………………
  • ( слайд 7)
  • (Дієслова бувають теперішнього, минулого і майбутнього часу)
  • -Звіримо свої висновки з правилом. (Учні читають правило на ст.. 143 - 144)
  • -Відкрийте підручник на сторінці 143 і прочитайте правило.
  • -Тепер поміркуйте і скажіть: як визначити час дієслів? (треба поставити питання і визначити коли відбувається дія)
  • 2.Первинне закріплення.
  • Робота в парах.
  • Картка 1
  • Запишіть речення. Підкресліть дієслово і визначте в якому часі воно вжите.
  • Батько Софійки будує в самій Олешні невеличку гарну церкву. (Будує - теп.час)
  • Картка 2
  • Софія Русова закінчила гімназію із золотою медаллю. (Закінчила – мин.час)
  • -Встаньте, хто не допустив помилки.
  • Фізкультхвилинка (слайд 8)

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

1. Гра « Редактори» (слайд 9)

- Прочитайте текст «Рибками».

- Про що все життя мріяла С.Русова?

- Назвіть дієслова вжиті в тексті. У якому часі вони вжиті? (Майбутній час)

- Відредактуйте текст так:

1-й варіант: щоб дієслова були вжиті в теперішньому часі;

2-й варіант: щоб дієслова були вжиті в минулому часі.

  • -Перевірте себе з дошки (слайд 10)
  • -Встаньте, хто не допустив жодної помилки.

2.Розподільний диктант. (слайд 11 )

- Умовно поділіть зошит на 3 колонки. Запишіть дієслова за часами. Перша колонка – теп. час; друга – мин. час; третя – майб. час.

Сідлає, працюватиме, зробив, змерзла, озвучує, штовхатиме, пояснить, пояснює, повісила, збере.

Теп. ч. Мин. ч. Майб. ч.

Сідлає зробив працюватиме

Озвучує змерзла штовхатиме

Пояснює повісила пояснить

збере

  • -Перевірте з дошки, чи правильно ви виконали роботу ( слайд 12)
  • -Встаньте, хто не допустив жодної помилки.
  • 3.Робота біля дошки. Впр…………
  • -Тепер спробуємо довести чи змінюються дієслова за родами. Дієслово вжите в початковій формі запишемо у формі теперішнього, минулого та майбутнього часу.
  • Думати – думаєш, думав, думатиме ( буде думати);
  • Тремтіти – тремтиш, тремтів, тремтітиме ( буде тремтіти);
  • Брати – береш, брав, братимеш ( будеш брати ).
  • -Отже, чи змінюються дієслова за часами? ( Дієслова змінюються за часами )
  • 4.Експрес – тест « Назустріч ДПА».
  • -Наприкінці навчального року нас чекає ДПА. А щоб бути до неї готовими по темі «Дієслово» проведемо тестування. Запишіть у зошитах назву роботи.
  • ( Тестування)
  • -Прочитайте уважно питання і оберіть одну правильну відповідь.
  • Тестування.
  • 1.Дієслово – це частина мови, що означає:
  • А) назву предметів;
  • Б) ознаку предметів;
  • В) дію предметів.
  • 2. На які питання відповідають дієслова?
  • А) який? яка? яке? які?
  • Б) що робить? що зробить? що буде робити?
  • В) хто? що?
  • 3. У реченні дієслово найчастіше буває:
  • А) підметом;
  • Б) присудком;
  • В) другорядним членом речення.
  • 4. Дієслова у реченні зв'язані зі словами, які відповідають на питання:
  • А) хто? що?
  • Б) який? які?
  • В) що робить? Що зробив?
  • -Обміняйтесь зошитами, проведемо взаємоперевірку. Візьміть у руки олівці, послухайте правильні відповіді . Виправте, якщо є помилки.
  • 1)в; 2) б; 3) б; 4) а.
  • -Встаньте, хто не допустив жодної помилки.
  • VІ. Підсумок уроку. ( слайд 13 )
  • Гра « 5 речень»
  • Підводячи підсумок нашої плідної роботи проведемо гру « 5 речень»
  • Уважно подумайте про що ви хочете сказати, чи справдились ваші очікування? Що ви пригадали? Чого навчилися на уроці?
  • VІІ. Домашнє завдання. ( слайд 14 )
  • -Запишіть з дошки завдання додому. Виконаєте його самостійно, бо як говорила С.Ф. Русова « На всяке навчання треба дивитись, як на процес самонавчання».
  • ( слайд 15)
Перегляд файлу

 

Тема:  Змінювання дієслів за часами.

 

Мета:  Повторити і поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова; закріпити 

            вміння визначати час дієслів у реченнях, тексті;

            розвивати творчу уяву, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати

            правильні та повні відповіді на поставлені запитання;

            виховувати любов до української мови.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   1. Аутотренінг

 - На уроці у нас сьогодні присутні гості  тож поверніться, привітайтесь і посміхніться гостям.

- Щоб нам краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу за допомогою аутотренінгу. Закрийте очі і повторюйте подумки за мною.

 

«- Я – учень. Я – творча особистість. Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  • На роботу себе налаштували тож відкрийте зошити, покладіть їх під нахилом, сядьте за партою рівно і запишіть сьогоднішнє число, класна робота.
  • Розпочнемо нашу роботу з каліграфічної хвилинки.

 

  1. Каліграфічна хвилинка.

Ввв    ве   еч   че   ері   ввечері

  • Запишіть каліграфічно з дошки буквосполучення, склади  та словникове слово.
  • Запам’ятайте його написання. На що треба звернути увагу при написанні цього слова? ( пишеться з двома буквами «ве», в корені слова пишемо дві букви «е», слово пишеться разом)
  • Які слова ми називаємо спільнокореневими?
  • Доберіть та запишіть спільнокореневі слова до цього слова, які б належали до різних частин мови. (Вечір, вечірня, вечорок, вечеряти)
  • Які слова ви записали? Який в них корінь?

 

  1. Гра «Мереживо»
  • А тепер пригадаємо все, що ми знаємо про дієслово.

 

  1. Словникова робота     ( слайд 2 )

Гра « Закодовані слова»

  • Перед вами на дошці таблиця з кодом, слова «закодовані». «Розкодуйте» і запишіть ці слова.

( Сон, сад, стан, стіна, стадо, нота, дата.)

  • Причитайте слова, які ви записали.
  • Встаньте, хто не допустив жодної помилки.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.   (слайд  3)

  • Сьогодні на уроці ми будемо виконувати творчі вправи, які допоможуть вам навчитися розрізняти часові форми дієслів. Доторкнемося до життєвого і творчого шляху нашої землячки, педагога та палкого патріота України  С. Ф. Русової. І протягом уроку будемо використовувати речення про її життя і творчість.
  1. Гра «Очікування»
  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Дослідження. Робота зі слайдами.  ( слайд 4  (1))
  • Почитайте речення.     (Софія народилася 18 лютого в селі Олешня, на Чернігівщині.)
  • Визначте в ньому дієслово.  (Народилася)
  • Поставте до нього запитання.( Що зробила?)
  • Коли відбулася дія? У момент мовлення чи в минулому, до того, як ми про неї говоримо. (У минулому.)
  • Отже,  (слайд 4 (2))  дієслово відповідає на питання що зробила?  І дія відбулася до того, як ми про неї говоримо. Значить це дієслово минулого часу.

 

(Слайд 5 (1))

 

  • Прочитайте наступне речення.  (Софійка зростає серед благодатної природи)

Визначте дієслово в реченні. ( Зростає)

На яке питання воно відповідає? (Що робить?)

Коли відбувається дія? (в той час, коли про неї повідомляємо)

Отже,  ( слайд 5  (2)) дієслово зростає відповідає на питання  що робить?  і означає дію,  яка відбувається в момент мовлення про неї. Значить це дієслово теперішнього часу.

 

( Слайд 6 (1))

 

  • Прочитайте наступне речення. (В такій веселій, новій українській школі виростуть дітки на радість і на користь Україні.)
  • Визначте дієслово в реченні. ( Виростуть)
  • На яке питання воно відповідає?  (Що зроблять? )
  • Коли ця дія буде відбуватися? (Після того, як ми про неї розповіли)
  • Отже, ( слайд 6 (2)) дієслово виростуть відповідає на питання що зроблять? і означає дію, що буде відбуватися після того, як ми про неї поговоримо. Це дієслово майбутнього часу.
  •  Давайте підведемо підсумок. З нашого дослідження випливає що ………………

( слайд 7)

(Дієслова бувають теперішнього, минулого і майбутнього часу)

  • Звіримо свої висновки з правилом. (Учні читають правило на ст.. 143 - 144)
  • Відкрийте підручник на сторінці  143    і прочитайте правило.
  • Тепер поміркуйте і скажіть:   як визначити час дієслів? (треба поставити питання і визначити коли відбувається дія)

 

  1. Первинне закріплення.

Робота в парах.

Картка 1

Запишіть речення. Підкресліть дієслово і визначте в якому часі воно вжите.

   Батько Софійки будує в самій Олешні невеличку гарну церкву. (Будує - теп.час)

 

Картка 2

   Софія Русова закінчила гімназію із золотою медаллю. (Закінчила – мин.час)

 

  • Встаньте, хто не допустив помилки.

 

Фізкультхвилинка  (слайд 8)

 

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

1. Гра « Редактори»  (слайд 9)

- Прочитайте текст «Рибками».

- Про що все життя мріяла С.Русова?

- Назвіть дієслова вжиті в тексті. У якому часі вони вжиті? (Майбутній час)

- Відредактуйте  текст так:

 

1-й варіант:           щоб дієслова були вжиті в теперішньому часі;

 

2-й варіант:           щоб дієслова були вжиті в минулому часі.

 

  • Перевірте себе з дошки  (слайд 10)
  • Встаньте, хто не допустив жодної помилки.

 

2.Розподільний диктант. (слайд 11 )

- Умовно поділіть зошит на 3 колонки. Запишіть дієслова за часами. Перша колонка – теп. час;  друга – мин. час;  третя – майб. час.

 

Сідлає, працюватиме, зробив, змерзла, озвучує, штовхатиме, пояснить, пояснює, повісила, збере.

 

Теп. ч.               Мин. ч.               Майб. ч.

Сідлає              зробив               працюватиме

Озвучує           змерзла              штовхатиме

Пояснює          повісила            пояснить

                                                     збере

  • Перевірте з дошки, чи правильно ви виконали роботу ( слайд 12)

 

  • Встаньте, хто не допустив жодної помилки.

 

  1. Робота біля дошки.   Впр…………
  • Тепер спробуємо довести чи змінюються дієслова за родами.  Дієслово вжите в початковій формі запишемо у формі теперішнього, минулого та майбутнього часу.

Думати – думаєш, думав, думатиме ( буде думати);

Тремтіти – тремтиш, тремтів, тремтітиме ( буде тремтіти);

Брати – береш, брав, братимеш ( будеш брати ).

 

  • Отже, чи змінюються дієслова за часами?  ( Дієслова змінюються за часами )

 

  1. Експрес – тест « Назустріч ДПА».
  • Наприкінці навчального року нас чекає ДПА. А щоб бути до неї готовими по темі «Дієслово» проведемо тестування. Запишіть у зошитах назву роботи.

( Тестування)

  • Прочитайте уважно питання і оберіть одну правильну відповідь.

 

Тестування.

1.Дієслово – це частина мови, що означає:

А) назву предметів;

Б) ознаку предметів;

В) дію предметів.

2. На які питання відповідають дієслова?

А) який? яка? яке? які?

Б) що робить? що зробить? що буде робити?

В) хто? що?

3. У реченні дієслово найчастіше буває:

А) підметом;

Б) присудком;

В) другорядним членом речення.

4. Дієслова у реченні зв’язані зі словами, які відповідають на питання:

А) хто? що?

Б) який? які?

В) що робить? Що зробив?

 

  • Обміняйтесь зошитами, проведемо взаємоперевірку. Візьміть у руки олівці, послухайте правильні відповіді . Виправте, якщо є помилки.

 

  1. в;  2) б;  3) б;  4) а.
  • Встаньте, хто не допустив жодної помилки.

 

VІ. Підсумок уроку.   ( слайд 13 )

             Гра « 5 речень»

 

Підводячи підсумок нашої плідної роботи проведемо гру « 5 речень»

Уважно подумайте про що ви хочете сказати, чи справдились ваші очікування? Що ви пригадали? Чого навчилися на уроці?

 

VІІ. Домашнє завдання.  ( слайд 14 )

  • Запишіть з дошки завдання додому. Виконаєте його самостійно, бо як говорила С.Ф. Русова « На всяке навчання треба дивитись, як на процес самонавчання».

 

( слайд 15)

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
1813
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку