Тема: Змінювання дієслів за часами.
Мета: Повторити і поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова; закріпити
вміння визначати час дієслів у реченнях, тексті;
розвивати творчу уяву, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати
правильні та повні відповіді на поставлені запитання;
виховувати любов до української мови.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Аутотренінг
- На уроці у нас сьогодні присутні гості тож поверніться, привітайтесь і посміхніться гостям.
- Щоб нам краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу за допомогою аутотренінгу. Закрийте очі і повторюйте подумки за мною.
«- Я – учень. Я – творча особистість. Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 3)
ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
(Слайд 5 (1))
Визначте дієслово в реченні. ( Зростає)
На яке питання воно відповідає? (Що робить?)
Коли відбувається дія? (в той час, коли про неї повідомляємо)
Отже, ( слайд 5 (2)) дієслово зростає відповідає на питання що робить? і означає дію, яка відбувається в момент мовлення про неї. Значить це дієслово теперішнього часу.
( Слайд 6 (1))
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
1. Гра « Редактори» (слайд 9)
- Прочитайте текст «Рибками».
- Про що все життя мріяла С.Русова?
- Назвіть дієслова вжиті в тексті. У якому часі вони вжиті? (Майбутній час)
- Відредактуйте текст так:
1-й варіант: щоб дієслова були вжиті в теперішньому часі;
2-й варіант: щоб дієслова були вжиті в минулому часі.
2.Розподільний диктант. (слайд 11 )
- Умовно поділіть зошит на 3 колонки. Запишіть дієслова за часами. Перша колонка – теп. час; друга – мин. час; третя – майб. час.
Сідлає, працюватиме, зробив, змерзла, озвучує, штовхатиме, пояснить, пояснює, повісила, збере.
Теп. ч. Мин. ч. Майб. ч.
Сідлає зробив працюватиме
Озвучує змерзла штовхатиме
Пояснює повісила пояснить
збере
Тема: Змінювання дієслів за часами.
Мета: Повторити і поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова; закріпити
вміння визначати час дієслів у реченнях, тексті;
розвивати творчу уяву, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати
правильні та повні відповіді на поставлені запитання;
виховувати любов до української мови.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Аутотренінг
- На уроці у нас сьогодні присутні гості тож поверніться, привітайтесь і посміхніться гостям.
- Щоб нам краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу за допомогою аутотренінгу. Закрийте очі і повторюйте подумки за мною.
«- Я – учень. Я – творча особистість. Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ввв ве еч че ері ввечері
Гра « Закодовані слова»
( Сон, сад, стан, стіна, стадо, нота, дата.)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 3)
ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
(Слайд 5 (1))
Визначте дієслово в реченні. ( Зростає)
На яке питання воно відповідає? (Що робить?)
Коли відбувається дія? (в той час, коли про неї повідомляємо)
Отже, ( слайд 5 (2)) дієслово зростає відповідає на питання що робить? і означає дію, яка відбувається в момент мовлення про неї. Значить це дієслово теперішнього часу.
( Слайд 6 (1))
( слайд 7)
(Дієслова бувають теперішнього, минулого і майбутнього часу)
Робота в парах.
Картка 1
Запишіть речення. Підкресліть дієслово і визначте в якому часі воно вжите.
Батько Софійки будує в самій Олешні невеличку гарну церкву. (Будує - теп.час)
Картка 2
Софія Русова закінчила гімназію із золотою медаллю. (Закінчила – мин.час)
Фізкультхвилинка (слайд 8)
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
1. Гра « Редактори» (слайд 9)
- Прочитайте текст «Рибками».
- Про що все життя мріяла С.Русова?
- Назвіть дієслова вжиті в тексті. У якому часі вони вжиті? (Майбутній час)
- Відредактуйте текст так:
1-й варіант: щоб дієслова були вжиті в теперішньому часі;
2-й варіант: щоб дієслова були вжиті в минулому часі.
2.Розподільний диктант. (слайд 11 )
- Умовно поділіть зошит на 3 колонки. Запишіть дієслова за часами. Перша колонка – теп. час; друга – мин. час; третя – майб. час.
Сідлає, працюватиме, зробив, змерзла, озвучує, штовхатиме, пояснить, пояснює, повісила, збере.
Теп. ч. Мин. ч. Майб. ч.
Сідлає зробив працюватиме
Озвучує змерзла штовхатиме
Пояснює повісила пояснить
збере
Думати – думаєш, думав, думатиме ( буде думати);
Тремтіти – тремтиш, тремтів, тремтітиме ( буде тремтіти);
Брати – береш, брав, братимеш ( будеш брати ).
( Тестування)
Тестування.
1.Дієслово – це частина мови, що означає:
А) назву предметів;
Б) ознаку предметів;
В) дію предметів.
2. На які питання відповідають дієслова?
А) який? яка? яке? які?
Б) що робить? що зробить? що буде робити?
В) хто? що?
3. У реченні дієслово найчастіше буває:
А) підметом;
Б) присудком;
В) другорядним членом речення.
4. Дієслова у реченні зв’язані зі словами, які відповідають на питання:
А) хто? що?
Б) який? які?
В) що робить? Що зробив?
VІ. Підсумок уроку. ( слайд 13 )
Гра « 5 речень»
Підводячи підсумок нашої плідної роботи проведемо гру « 5 речень»
Уважно подумайте про що ви хочете сказати, чи справдились ваші очікування? Що ви пригадали? Чого навчилися на уроці?
VІІ. Домашнє завдання. ( слайд 14 )
( слайд 15)
1