Урок української мови. 9 клас. "Складнопідрядне речення, його будова, види та засоби зв'язку"

Про матеріал
Мета уроку: дати поняття про складнопідрядне речення, пояснити, якими сполучниками пов’язуються його частини; поглиблювати вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи, розряди сполучників підрядності, якими з’єднуються частини складнопідрядного речення; виховувати любов до краси осінньої природи, до дотепного народного слова; формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати вміння працювати з таблицею.
Перегляд файлу

Тема уроку. Складнопідрядне речення, його будова, види та  засоби зв’язку в ньому.

Мета уроку. Дати поняття про складнопідрядне речення, пояснити, якими сполучниками пов’язуються його частини; поглиблювати вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи, розряди сполучників підрядності, якими з’єднуються частини складнопідрядного речення; виховувати любов до краси осінньої природи, до дотепного народного слова; формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати вміння працювати з таблицею, розвивати увагу, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення, емоційну сферу.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення. Засідання бізнес-клубу.

Обладнання. Підручник, узагальнююча таблиця, роздатковий матеріал.

 

                                                                Працюй і не зважай на втому,

                                                                І не чекай, що зробить хтось.

                                                                А як зробив, то щоб нікому

                                                                Перероблять не довелось.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

        1. Вступне слово вчителя.

Дитинство – найкраща пора в житті людини. Але чомусь кожен малюк намагається якнайшвидше стати дорослим і заповітну мрію дитинства (стати лікарем, вчителем, геологом) втілити в життя.

Але час летить, несучи вас на своїх крилах у безмежні і незвідані простори  майбутнього. Разом з ним змінюється і саме життя, вимагаючи нових звершень як у різних галузях наук, так і у свідомості людини. Тому з’являються нові вподобання, нові професії. Донедавна слова «комп’ютер», «менеджмент», «бізнес», «фінансист» були неологізмами, нині – вплелися в мереживо української лексики і стали загальновживаними. Дехто добре розуміється на значенні цих слів, інші – не зовсім. Тож оскільки на сьогоднішньому уроці ці слова стануть ключовими, то нам чітко треба з’ясувати їх значення. Чому? Бо ж серед нас знайдуться ті, хто мріє стати бізнесменом. Чи не так? І допоможе нам у цьому наш бізнес-урок.

         До якого словника треба звернутися, щоб з’ясувати значення таких слів, як: бізнес, бізнесмен, комерсант, комерція, фірма, капітал, банкрут?

Ви заздалегідь поділилися на бізнес-команди. Кожна команда отримала завдання з’ясувати значення слів за тлумачним словником.

        Кожній команді дається по два слова. Після закінчення роботи зі словником кожна група отримує свій капітал.

Учні пояснюють значення слів.

 

2. Оголошення теми та мети уроку.

         Вчитель. Вельмишановні пані і панове! Радо вітаємо вас, молоде покоління українських бізнесменів, на засіданні бізнес-клубу. Прошу всіх вести ділові записи, як цього вимагає бізнесовий етикет. А для цього треба записати сьогоднішнє число та класна робота.

       Дозвольте ознайомити вас з пам’яткою бізнесмена-початківця.

Пам’ятка

  1. Досконало і всебічно вивчіть справу.
  2. Виховуйте в собі найкращі людські якості.
  3. Розширюйте власний світогляд.
  4. Учіться грамотно спілкуватися, працювати енергійно, творчо.

 

       Можна було б дати ще чимало подібних порад, проте, коли бізнесменові не вдається виконати якогось пункту «Пам’ятки», він за певних умов зможе досягти успіху в бізнесі. Та жоден підприємець не здатний плідно працювати, не знаючи мови, не зможе підтримувати контакти, вести облік виконаної роботи. Навіть налагодити зв’язки із зарубіжними партнерами без досконалого володіння рідною мовою дуже важко. Коли ми хочемо, щоб нас поважали, як людей, що мають власну гідність, поглиблюймо знання рідної мови.

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку – «Складнопідрядне речення, його будова, види та засоби зв’язку у ньому».записуємо тему в зошити. Давайте спробуємо визначити завдання нашого уроку. (Діти висловлюють свої ідеї). Так, молодці, ми повинні з’ясувати будову складнопідрядного речення, його види, засоби зв’язку речень.

 

          Свої прибутки ви будете отримувати протягом уроку у вигляді валюти. Якої? Спробуйте відгадати. Без рук, без ніг, без голови, а весь світ обійшли. (Гроші). Номінал валюти – «сердечка», на яких написано ділові якості характеру «успішного» бізнесмена.

Тож починаймо відкривати свої банківські рахунки. Слово «Банк» - це особливий економічний інститут, який володіє коштами, надає кредити, здійснює грошові розрахунки. Завдання кожної групи: якнайбільше заощадити коштів у своєму банку.

 

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань методом фронтальної бесіди.

Вчитель. Почнемо з аукціону знань.

Для початку попросимо працівників довідкового відділу пояснити значення слова «аукціон».

АУКЦІОН – продаж товарів з публічного торгу покупцеві, який запропонував найбільшу ціну.

Вчитель ставить запитання. Відповідає той, хто піднімає сигнальну картку. За правильну відповідь – 1 бал.

  1. Яке речення називається складним? Назвіть його ознаки.
  2. Що втрачають прості речення, входячи до складного?
  3. На які дві групи поділяються складні речення за характером синтаксичного зв’язку? Чим вони відрізняються?
  4. Яка ознака покладена в основу класифікації складних речень?
  5. Яке складне речення називається складносурядним?
  6. На які групи і за якою ознакою поділяються складносурядні речення?
  7. За допомогою яких сполучників приєднуються підрядна частина складнопідрядного речення?

ІV. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття та осмислення.

  1. Слово вчителя.

Настав час для вивчення нового матеріалу.  

Працюючи на цьому етапі уроку, ви повинні укласти словник ключових слів до теми «Складнопідрядне речення»

        Ключові слова до теми: складне речення, складнопідрядне речення, головне і підрядне, сполучникове, сполучники, сполучні слова, місце підрядного відносно головного, підрядні речення означальні, з’ясувальні, обставинні, пояснюють певне слово, головне речення в цілому і т.д.

Вчитель. Щоб розпочати свою справу, необхідно, перш за все, мати стартовий капітал. Ви його вже маєте. Тепер необхідно придивитися до оточуючого світу і вибрати те, що вам необхідно. А необхідно нам сьогодні вибрати складнопідрядні речення. Зараз попрацюємо біля дошки. Запишемо речення і визначимо серед них складнопідрядні.

Береза спалахне свічею у потемнілому гаю, а місяць золотом її одягне. Грайте, бубни дубів, бо у танець пішов листопад. Грайте, скрипки беріз, бо у танець пустилася осінь. За обрієм гуляє листопад, й земля рипить, морозами окута. За вечоровим небосхилом з дівчатьми дружить листопад, бо літо, серцю здавна миле, не повертається назад.

2. Робота з підручником.

Зараз кожна команда підготує свій бізнес-план. Для цього необхідно опрацювати параграфи у підручнику, скласти план прочитаного, а потім представник від кожної бізнес-команди представить свій план на наш розсуд. І всі ми разом складемо опорну схему до теми «Складнопідрядне речення».

Учні працюють з підручником. 1 команда - §4-5, 2 команда - §6-7, 3 команда - §8. відводиться часу 10 хвилин.

 3. Представлення бізнес-планів учнями, складання опорної схеми. Доповнення вчителя (схеми речень).

 

V. Первинне застосування здобутих знань

  1. Вчитель. Часто бізнесменам доводиться розподіляти товар за різними сортами. Наш товар – це речення. У кожному з речень підкреслити граматичну основу, поставити питання від головної частини до підрядної. Накреслити схеми речень.

Пахнуть хлібом слова, що мене їх навчила мати. Я працювати мушу, щоб не соромитись хліба. Був я в гостині, де люди живуть співочі. Коли не допоможуть вірші, то вже не допоможуть лікарі. Тікай набік з дороги, бо суне пан безногий.

Пояснення вчителя, як розрізнити сполучники і сполучні слова.

 

VІ. Закріплення набутих знань.

       1. Вчитель. З банківських рахунків видно, що деякі бізнесмени стали власниками підприємств і можуть почати випуск товару. Отже, отримайте замовлення на виробництво «лінгвістичної продукції». Вам необхідно виконати вправу 69 із вашого підручника.

 2. «Ти – редактор». До нашого редакційного відділу поступила термінова робота. Необхідно перевірити, чи якісна продукція надійшла до нашої фірми. Потрібно відредагувати речення.

Дорога вела до лісу, обабіч якої росли красиві клени. Теплий дощик змочив землю, який так потрібен був посівам. Коли я заглянув у колодязь, то він був дуже глибокий. Нещодавно ми прочитали повість, у центрі якої стоїть образ учителя.

       3. Гра «Ти – мені, я - тобі» (на закріплення діти ставлять питання одне одному про складнопідрядні речення, користуючись опорною схемою).

       4. Перевірка записаних учнями ключових слів до теми, використовуючи «ланцюжковий ряд». 

       Ключові слова до теми: складне речення, складнопідрядне речення, головне і підрядне, сполучникове, сполучники, сполучні слова, місце підрядного відносно головного, підрядні речення означальні, з’ясувальні, обставинні, пояснюють певне слово, головне речення в цілому і т.д.

 

VІІ. Підсумок уроку.

1.  Інтерактивна гра «Мікрофон». Закінчіть одне з речень:

  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Я зрозумів…
  • Я вивчив…
  • Мене здивувало…
  • Я збагатився інформацією про…
  • Мене зацікавило повідомлення про…
  • Я ніколи не чув про…

 

2. Візьміть картки самооцінки роботи на уроці. Впишіть туди своє прізвище та ім’я, поставте сьогоднішню дату і оцініть свою роботу на уроці. а на наступному уроці перевірку зроблю я і порівняємо результати. До роботи.

 

Картка

самооцінки роботи на уроці

Дата _______________  Прізвище учня___________________________

 

П/п

Як я працював на уроці

Коментар учня

Оцінка

1.

Я повторив раніше вивчений матеріал

 

 

2.

Я висловив нові ідеї

 

 

3.

Я плідно працював у парі, виконував письмові завдання

 

 

4.

Зможу скласти узагальнюючу розповідь із наведенням прикладів

 

 

5.

Настрій на уроці, мої очікування

 

 

6.

Загальна оцінка

 

 

 

  1. Заключне слово вчителя. Оголошення банківських рахунків.

Ми вітаємо найбільш успішних бізнесменів. А тим, кому не пощастило, я раджу не сумувати, адже бізнес – це фортуна. Якщо вона вам сьогодні не посміхнулась, то наступного разу вона неодмінно опиниться у вас у руках. А ще пам’ятайте, що кожен бізнесмен має бути перш за все людиною, бо без цього не станеш щасливим повною мірою.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому.

Бо людина ціниться по тому.

Що вона зробила, що змогла.

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало. (М. Луків).

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграфи 4-8, вправа 75,

 

 

Пам’ятка «Як працювати в групі»

  1. Швидко розподіліть ролі в групі. Визначтесь, хто буде головуючим, хто – секретарем, посередником, доповідачем. Намагайтесь виконувати різні ролі.

Головуючий

  • зачитує завдання групи;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
  • підбиває підсумки роботи;
  • за згодою групи визначає доповідача.

       Секретар:

  • веде коротко і розбірливо запис результатів роботи своєї групи;
  • як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.

Посередник:

  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.

      Доповідач:

  • чітко висловлює думку, якої дійшла група;
  • доповідає про результати роботи групи.
  1. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.
  2. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте одне одного.
  3. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
  4. Утримайтеся від оцінок та образ учасників групи.
  5. Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках може бути особлива думка і вона має право на і снування.

 

doc
Додано
19 травня
Переглядів
122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку