Конспект уроку української мови (9 клас)

Про матеріал
Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно й плідно працювати. Мені до рук випадково потрапив лист, в якому порушена актуальна проблема. Почитаймо його уважно. Лист лежить в кожного на парті. ЛИСТ Кажуть, що краса врятує світ. А хто врятує красу від нашої жорстокості й байдужості? Нещодавно я став свідком розстрілу п’ятьма браконьєрами лебедів, що сіли перепочити на ставку. Лебеді, полювання на яких заборонено, звикли до доброго ставлення людей. Тому не злякалися автобуса, який виїхав на греблю. Не злякалися навіть тоді, коли почалася стрілянина. Коли двоє птахів були мертві, третій здійнявся у небо. Зробивши велике коло, вернувся назад, де його наздогнав постріл. Лебідь завжди був символом вірності та любові, родинного щастя та материнства. Прикро, що такі «мисливці» нехтують неоціненним даром природи. Бесіда: 1. Що символізує лебідь? (вірність, любов, материнство, щастя) 2. Хто є руйнівником природи у листі? (мисливці) 3. Якими рисами наділені мисливці? (жорстокість, бездушність) 4. Що врятує світ? (доброта) А що означає це слово? Коли чуємо слово небо, в уяві постає прозора блакить із серпанком хмар. А з чим асоціюється слово доброта? (Доброту глухі чують, а сліпі бачать)
Перегляд файлу

Конспект уроку

української мови

 9 клас

Життя таке коротке…

Поспішайте творити добро!

Тема уроку: Повторення й узагальнення вивченого про складносурядне   

речення.

Мета уроку: Повторити й узагальнити вивчене по складнопідрядне речення,

його види, сполучники та сполучні слова. Виховувати доброту у ставленні до людей і тварин.

Перебіг уроку

У нас сьогодні незвичайний урок, бо на ньому присутні гості. Отже, я закликаю вас

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

Мені до рук випадково потрапив лист, в якому порушена актуальна проблема. Почитаймо його уважно. Лист лежить в кожного на парті.

ЛИСТ

Кажуть, що краса врятує світ. А хто врятує красу від нашої жорстокості й байдужості?

Нещодавно я став свідком розстрілу п’ятьма браконьєрами лебедів, що сіли перепочити на ставку. Лебеді, полювання на яких заборонено, звикли до доброго ставлення людей. Тому не злякалися автобуса, який виїхав на греблю.

Не злякалися навіть тоді, коли почалася стрілянина. Коли двоє птахів були мертві, третій здійнявся у небо. Зробивши велике коло, вернувся назад, де його наздогнав постріл.

Лебідь завжди був символом вірності та любові, родинного щастя та материнства. Прикро, що такі «мисливці» нехтують неоціненним даром природи.

Бесіда:

  1. Що символізує лебідь? (вірність, любов, материнство, щастя)
  2. Хто є руйнівником природи у листі? (мисливці)
  3. Якими рисами наділені мисливці? (жорстокість, бездушність)
  4. Що врятує світ? (доброта)

А що означає це слово? Коли чуємо слово небо, в уяві постає прозора блакить із серпанком хмар. А з чим асоціюється слово доброта? (Доброту глухі чують, а сліпі бачать)

Складімо асоціативний кущ до цього слова

 

 

Доброта

 

 

Подивімося на мультимедійну дошку. Що об’єднує записані речення? (на дошці записані прислів’я, об’єднані спільною темою – робити добро, а речення за будовою - складнопідрядні)

Отже, записуємо тему сьогоднішнього уроку.

Повернемося до листа. Назвати складнопідрядні речення, визначити їх вид.

  1. Кажуть, що краса врятує світ. [що?] (складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним)
  2. Нещодавно я став свідком розстрілу п’ятьма браконьєрами лебедів, що сіли перепочити на ставку. [яких?] (складнопідрядне речення з підрядним означальним)
  3. Лебеді, полювання на яких заборонено, звикли до добого ставлення людей [які?] (складнопідрядне речення з підрядним означальним)
  4. Тому не злякалися автобуса, який виїхав на греблю. [якого?] (складнопідрядне речення з підрядним означальним)
  5. Не злякалися навіть тоді, коли почалася стрілянина. [коли?] (складнопідрядне речення з підрядним обставинним)
  6. Зробивши велике коло, вернувся назад, де його наздогнав постріл. [куди?] (складнопідрядне речення з підрядним обставинним)
  7. Прикро, що такі «мисливці» нехтують неоціненним даром природи. [чому?] (складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним)

Ми їдемо просторами України, які оспівані в народних піснях.

На попередніх уроках ми говорили з вами, що складнопідрядні речення з підрядними означальними можна перебудувати на прості з дієприкметниковим зворотом. Отже записати речення і яке це речення за будовою, вид (складнопідрядне речення з підрядним означальним) спробуємо перебудувати на просте з дієприкметниковим зворотом.

Ми їдемо просторами України, оспіваної в народних піснях. (просте речення з дієприкметниковим зворотом)

Наступне завдання. Зробити синтаксичний розбір речення.

Кажуть, що краса врятує світ. (розповідне, неокличне, складне, складнопідрядне, з підрядним з’ясувальним, поєднані сполучником що

 [ ], (що…))

Пограємо в гру. «Мисливці за помилками»

Ми сьогодні теж будемо мисливцями, але не злими та жорстокими, а уважними мисливцями за помилками. Увага на мультимедійну дошку!

  1. Яке складне речення зайве? Чому?
  1. Все добре пам’ятай, а злого уникай.
  2. Якщо робите людям добро, то, перш за все, допомагаєте собі.
  3. Знай, що лише добрий у серці має добро.
  1. Чим з’єднана головна і підрядна частина в реченнях? Яке речення зайве? Чому?
  1. Переконатися пора, що зробивши зло, не жди добра.
  2. Затям, що доброзичливість вартісніша за срібло і золото.
  3. Доброта, що йде від серця, приносить радість іншим людям.
  1. Види підрядних речень. Яке речення «зайве»? Чому?
  1. Я знаю той край, де живе доброта, милосердя, любов.
  2. Добро існує там, де його постійно творять.
  3. Добре діло те, що викликає посмішку на обличчі іншої людини.
  1. Складнопідрядні речення. Яке речення «зайве»? Чому?
  1. Як бджола – трудівниця дарує щастя квітам, доброта робить людину щасливою.
  2. Хлопець, немов тихий ангел з небес, своєю чарівною паличкою робив людей добрими.
  3. Самійло орудував косою, немов добрий маляр водив пензлем.

Подивіться на мультимедійну дошку і скажіть, чи можна за поданим початком визначити види речень. Отже, продовжити речення, щоб утворилося складнопідрядне.

1 ряд  Творімо добро для того… (щоб всі були щасливі)

  Добре діло те… (що зробила добра людина)

2 ряд  Якщо робиш добро… (добра сподівайся)

  Я вірю… (що добро переможе зло)

3 ряд  Я думкою лину у майбутнє… (де панує добро)

 

Якби я був художником

Подивіться на дошку, де представлена виставка робіт юних художників під назвою «Доброта очима дітей». Як розуміють доброту юні художники? Опишіть кількома реченнями картинки.

Підсумки уроку

  1. Які поняття ми повторили на уроці?
  2. Чи виконали поставлені завдання?
  3. Які завдання були найцікавішими?
  4. Які завдання були складними?
  5. Що для вас особисто означає слово «доброта»?

Сьогодні на уроці ми ще раз переконалися в тому, що природа створила людину для добра і краси. Будьмо добрими до всього живого: до пташки, до тварини, до людини.

Домашнє завдання: Підготуватися до контрольної роботи. Міні-твір «Мій день».

docx
Додано
9 червня 2019
Переглядів
1126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку