Конспект уроку
української мови
9 клас
Життя таке коротке…
Поспішайте творити добро!
Тема уроку: Повторення й узагальнення вивченого про складносурядне
речення.
Мета уроку: Повторити й узагальнити вивчене по складнопідрядне речення,
його види, сполучники та сполучні слова. Виховувати доброту у ставленні до людей і тварин.
Перебіг уроку
У нас сьогодні незвичайний урок, бо на ньому присутні гості. Отже, я закликаю вас
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Мені до рук випадково потрапив лист, в якому порушена актуальна проблема. Почитаймо його уважно. Лист лежить в кожного на парті.
ЛИСТ
Кажуть, що краса врятує світ. А хто врятує красу від нашої жорстокості й байдужості?
Нещодавно я став свідком розстрілу п’ятьма браконьєрами лебедів, що сіли перепочити на ставку. Лебеді, полювання на яких заборонено, звикли до доброго ставлення людей. Тому не злякалися автобуса, який виїхав на греблю.
Не злякалися навіть тоді, коли почалася стрілянина. Коли двоє птахів були мертві, третій здійнявся у небо. Зробивши велике коло, вернувся назад, де його наздогнав постріл.
Лебідь завжди був символом вірності та любові, родинного щастя та материнства. Прикро, що такі «мисливці» нехтують неоціненним даром природи.
Бесіда:
А що означає це слово? Коли чуємо слово небо, в уяві постає прозора блакить із серпанком хмар. А з чим асоціюється слово доброта? (Доброту глухі чують, а сліпі бачать)
Складімо асоціативний кущ до цього слова
Доброта
Подивімося на мультимедійну дошку. Що об’єднує записані речення? (на дошці записані прислів’я, об’єднані спільною темою – робити добро, а речення за будовою - складнопідрядні)
Отже, записуємо тему сьогоднішнього уроку.
Повернемося до листа. Назвати складнопідрядні речення, визначити їх вид.
Ми їдемо просторами України, які оспівані в народних піснях.
На попередніх уроках ми говорили з вами, що складнопідрядні речення з підрядними означальними можна перебудувати на прості з дієприкметниковим зворотом. Отже записати речення і яке це речення за будовою, вид (складнопідрядне речення з підрядним означальним) спробуємо перебудувати на просте з дієприкметниковим зворотом.
Ми їдемо просторами України, оспіваної в народних піснях. (просте речення з дієприкметниковим зворотом)
Наступне завдання. Зробити синтаксичний розбір речення.
Кажуть, що краса врятує світ. (розповідне, неокличне, складне, складнопідрядне, з підрядним з’ясувальним, поєднані сполучником що
[ ],→ (що…))
Пограємо в гру. «Мисливці за помилками»
Ми сьогодні теж будемо мисливцями, але не злими та жорстокими, а уважними мисливцями за помилками. Увага на мультимедійну дошку!
Подивіться на мультимедійну дошку і скажіть, чи можна за поданим початком визначити види речень. Отже, продовжити речення, щоб утворилося складнопідрядне.
1 ряд Творімо добро для того… (щоб всі були щасливі)
Добре діло те… (що зробила добра людина)
2 ряд Якщо робиш добро… (добра сподівайся)
Я вірю… (що добро переможе зло)
3 ряд Я думкою лину у майбутнє… (де панує добро)
Якби я був художником
Подивіться на дошку, де представлена виставка робіт юних художників під назвою «Доброта очима дітей». Як розуміють доброту юні художники? Опишіть кількома реченнями картинки.
Підсумки уроку
Сьогодні на уроці ми ще раз переконалися в тому, що природа створила людину для добра і краси. Будьмо добрими до всього живого: до пташки, до тварини, до людини.
Домашнє завдання: Підготуватися до контрольної роботи. Міні-твір «Мій день».