Урок з української мови. Богдан Чепурко «Покрова - козацька мати». Мовне дослідження «Слова, протилежні за значенням». Антоніми, добір до поданого слова одного-двох найуживаніших антонімів. Де козак, там і слава. Слово. Значення слова
Мета. Ознайомити учнів з віршем Богдана Чепурка «Покрова — козацька мати». Вчити добирати інтонації для виразного читання. Ознайомити з явищами антонімії, навчити користуватися антонімами у власному мовленні. Виробляти уміння знаходити антоніми в текстах, добирати антонімічні пари слів. Виховувати пізнавальні інтереси, чуття мови.
Перебіг уроку
І. Вступна частина. Емоційне налаштування.
Вчитель:
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовимо: «Доброго день».
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо до науки крок –
Починаємо урок.
Повторення девізу уроку:
Думати - швидко,
Виконувати - чітко,
Писати - каліграфічно.
Я вам бажаю на уроці
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Вчитель: - Продовжіть речення: «Від уроку сьогодні я очікую…»(слайд)
ІІ. Основна частина.
1. Перевірка домашнього завдання.
— Які пари слів-синонімів ви утворили? (Друг — приятель, робота — справа, заметіль — віхола, стежка — доріжка, школяр — учень, будинок — житло.)
— Які речення ви склали? (Мчить сміливий вершник. Іде вистава про козаків. Тягнеться звивиста стежка.)
-Що таке синоніми?
-Для чого в мовленні вживаються синоніми?
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
— Складіть прислів'я за числовими підказками. ( слайд )
2. Покрова — |
4. чумаче, |
1. Прийшла |
5. вдома. |
3. сиди, |
3. той |
1. Хто лежав |
5. усі корови. |
2. до Покрови, |
4. продасть |
4. діброва. |
2. Покрова — |
3. всохла |
1. Прийшла |
— Що спільного у всіх прислів'ях? (слайд )
Оголошення теми і мети уроку.
-Отже, ми сьогодні будемо знайомитися з текстом Богдан Чепурко «Покрова - козацька мати».
3. Робота над віршем Богдана Чепурка «Покрова — козацька мати» (с. 46).
✵ «Щоденні 5». Слухаю і розумію.
Учитель виразно читає вірш. Звучить запис
— Які емоції у вас після слухання? (показ цеглинками) слайд
✵ Самостійне читання вірша учнями.
-Чому поет називає Покрову козацькою матір,ю?
-Що може Покрова?
-З якою інтонацією ти читатимеш вірш?
* Читання вголос учнями.
-Що вам відомо про це свято?
(Інформаційна хвилинка від дітей) кореспонденти
14 жовтня українці святкують одразу три свята. Перше – Свято Покрови Божої Матері, друге – День українського козацтва, третє свято, дуже молоде – День захисника України.
Усі ці свята дуже взаємопов’язані і виникали послідовно.
14 жовтня православні християни святкують день Покрови Пресвятої Богородиці. У народі говорять: «Покрова накриває траву листям, землю снігом, воду – льодом, а дівчат – шлюбним вінцем».
Це свято вважається одним із найбільш шанованих свят в Україні. Не виникає навіть суперечок між православними українцями й рідновірами, котрі хоч і вкладають у це свято зовсім різний зміст, ставляться до нього дуже шанобливо.
Зі святом Покрови співпадає святкування Дня українського козацтва. З давніх-давен Божа Матір вважалася покровителькою усього українського козацтва. А на Січі запорозькі козаки збудували церкву на честь Покрова Богородиці з її іконою. І. до речі, саме у цей день, козаки збирали Велику раду, на котрій обирали гетьмана й визначалися з подальшими військовими планами.
Відомий український етнограф Олекса Воропай писав, що після зруйнування Катериною ІІ Запорозької Січі, козаки, ідучи за Дунай, несли з собою ікону Покрови Пресвятої Богородиці
Цікаво, що козаки настільки глибоко й щиро шанували образ Покрови Божої Матері, вірили у її силу й урочисто святкували цей день, що у народі закріпилася й друга назва свята – Козацька Покрова.
Певно, не знайдеться в Україні людини, яка б не знала про козаків. Про них складено безліч творів, книжок і фільмів. Про козацький рід співається й у нашому державному гімні. Образ сміливого парубка, котрий захищає честь та волю нашого народу, міцно закарбувався у пам’яті поколінь. Тож, козак в українській культурі – звитяжний воїн, озброєний захисник Вітчизни, що боронить віру, гідність та звичаї усього нашого народу..
Свято Покрови Пресвятої Богородиці було засноване на Русі князем Андрієм Боголюбським в 1164 році. Встановлене воно на честь Божої матері, яка зняла з своєї голови хустку-покрову і розкинула її над людьми, що знаходилися в церкві, одночасно молячись за їх спасіння і врятування від біди. Ось ця її довга біла покрова і стала своєрідним оберегом України, символом її споконвічного прагнення до встановлення злагоди та миру між своїми та чужими землями.
Свято Покрови було найбільшим святом для козаків. Цього дня у них відбувалися вибори нового отамана. Наші козаки вірили, що Свята Покрова охороняє їх, а Пресвяту Богородицю вважали своєю заступницею та покровителькою. Багато церков маємо побудованих на честь свята Покрови.
Козаки на стільки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці і настільки щиро і урочисто відзначали свято Покрови, що впродовж століть в Україні воно набуло ще й козацького змісту та отримало другу назву - Козацька Покрова. З недавніх пір свято Покрови в Україні відзначається ще як День українського козацтва.
-Які ще свята відзначають 14 жовтня?
-Діти, Покрова була покровителькою козаків, тому сьогодні виконуючи завдання дізнаємося інформацію про атрибутику козаків. Але щоб дізнатися-треба виконати завдання, які є у нас на осінніх листочках.
1завдання – Каліграфічна хвилинка.
Каліграфічна хвилинка.
– Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Щоб рівно і гарно слова написати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати.
ВЧ Вч ння тьм вчення
Вчення людину з пітьми виводить.
Виконали завдання, тому отримуємо 1 атрибут козаків. (слайд)
Булава – найважливіша ознака гетьманської влади. Палиця з горіхового дерева завдовжки 50-70 см зі срібною чи визолоченою кулею на кінці. Булава розкішно оздоблювалася, здебільшого бірюзою, смарагдами і перлами. Також на ній могли бути вигравірувані герб, прізвище чи вензель власника.
2 завдання – Вивчення нової теми.
— Сьогодні на уроці ми ознайомимось зі словами, протилежними за значенням. Такі слова називаються антонімами. Будемо вчитися добирати антоніми, вживати їх у своєму мовленні.
Країна лексикологія
– Я запрошую вас здійснити подорож до цікавої країни Лексикології.
Які групи слів мешкають в цій країні? (Омоніми, синоніми, багатозначні та однозначні слова)
Що таке Лексикологія?( наука, що вивчає лексику. Тобто сукупність слів, що входять до складу будь-якої мови; слова.) (слайд)
4. Ознайомлення з поняттям «антонім» (Використання мультимедії)
—В Країні Лексикології була дивна вулиця. На ній виднілися розкішні палаци й убогі хатки, росли високі дерева й низенькі кущі. Тут жили люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цього міста?
Ось ідуть двоє жителів (заходять два хлопчики).Давайте тихенько поспостерігаємо за ними. Що ви помітили? ( Один високий і повний, а другий-низький і худий,один одягнений у світлий костюм, а другий в темний, один усміхнений, а другий насупнений)
Послухаємо, про що вони розмовляють:
-Який сьогодні сонячний день! - Який похмурий день!
- Мені так весело! - Мені так сумно!
- Я хочу весь час сміятися! -Я хочу плакати!
- В мене скільки друзів! - Кругом одні вороги!
-Діти, як ми назвемо цих двох хлопчиків? ( Сміхун і Буркун). А ще таких людей називають оптиміст і песиміст. Звернемось до тлумачного словника, щоб добре зрозуміти значення цих слів.
Робота зі словником або Науковий центр (слайд)
(Оптиміст –людина, яка бачить у всьому гарні, позитивні, світлі сторони. Песиміст- людина,яка бачить у всьому погане,негативне,темне.)
Поки ви читали, хлопчики пішли. Залишили нам завдання. Прочитайте його.
До поданих слів доберіть протилежні за значенням. Прочитайте перші літери дібраних слів. Яке вийшло слово?(біля дошки)
Пасивний – активний,
день – ніч,
голосно – тихо,
песиміст – оптиміст,
вчений – неук,
колективний – індивідуальний,
багато – мало.
- Дати відповідь на мої запитання допоможе «Скринька ідей»
Діти по черзі дістають із скриньки «Листочки – віщуни»
-Сьогодні я дізнаюся, які слова називаються антонімами.
-Сьогодні я дізнаюся, для чого потрібні антоніми.
-Сьогодні я навчуся знаходити антоніми у тексті.
-Сьогодні я навчуся добирати антоніми.
-Сьогодні я навчуся правильно вживати антоніми.
1.Хвилинка – цікавинка. Повідомлення учня.
Лексичне значення слова «антонім». Слово антонім походить від грецького слова анти – «проти» і оніма – «ім’я».
- Дивлячись на лексичне значення слова АНТОНІМИ, який висновок ми зробимо?
ВИСНОВОК: це слова, протилежні за значенням.
1. Мовна довідка.
У сучасній українській мові, крім омонімів і синонімів, с ще антоніми (від грецьких слів anti — проти і onyma — ім’я).
Якщо синонімів у синонімічному ряді може бути декілька, то антоніми утворюються поєднанням лише двох слів:
Антоніми виникли у мові дуже давно. Мабуть, ще первісна людина навчилася характеризувати якийсь предмет чи явище з протилежного боку.
Літо — тепла, чарівна пора року, але її протилежність зима — це холод, сніг і хуртовина. У житті існують радощі і сум, добро і зло, правда і кривда. Якщо є початок, то є й кінець.
— Як ви думаєте, скільки антонімів у сучасній українській літературній мові? Шкільний «Словник антонімів» Л.М. Полюги, виданий 19S7 року, витлумачує понад 2000 антонімічних пар. Але їх, звичайно, в нашій мові набагато більше.
— Для чого антоніми для нашого мовлення?
(Наявність антонімів свідчить про багатство мови. При зіставленні понять, протилежних за своїм значенням, підсилюється висловлювана думка. мова стає виразною та яскравою, тому антоніми широко використовуються у народній творчості і художній літературі, у публіцистиці і науковій мові.)
Завдання хлопчиків.
-Виписати слова протилежні за значенням парами. До кожної пари поставити запитання.
ВЧЕНИЙ- НЕУК (хто?)
Стоїть-БІЖИТЬ ( що робить ?)
БІЛЬШЕ-МЕНШЕ (Скільки ?)
НОВИХ-СТАРИХ (Яких?)
-Поставте питання до кожної пари слів. Який висновок можна зробити.
ВИСНОВОК: антоніми мають протилежне значення, але відповідають на одне і те саме питання.
-Де найчастіше ми використовуємо антоніми?(В прислів’ях, приказках, загадках).
-Яку роль відіграють антоніми в мові? На це питання ми дамо відповідь в кінці уроку.
Вивчення правила.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
— Отож, місто Лексикологія запрошує нас прогулятись вулицею Протилежностей.
Де ми дізнаємося, як називаються слова, протилежні за значенням, для чого вони потрібні у мовленні, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо в повсякденному житті
2.Щойно ви дізналися і запам’ятали визначення антонімів.
А ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ АНТОНіМИ В МОВІ?
! Антоніми увиразнюють мовлення.
! Вони допомагають висловити свою думку, загострити увагу на чомусь особливому.
! Зіставляти явища в навколишньому середовищі
Вивчили новий матеріал і отримуємо наступний атрибут.(слайд)
Бунчук – поряд з булавою був важливим атрибутом гетьманської влади. Це було древко завдовжки 2-2,5 м, верхівку якого прикрашала кулька – маковиця, від якої донизу звисали пасма кінського волосся.
Молодці, ви добре попрацювали і заслуговуєте на відпочинок.
Фізкультхвилинка.
3 завдання- Робота з підручником.
Українська мова дуже багата і мелодійна. Здавна народ використовував слова, протилежні за значенням, у прислів’ях, щоб зіставити явища в навколишньому середовищі. Зараз ви переконаєтесь у цьому, коли виконаєте вправу 210. Прислів’я. Закінчи прислів’я,додаючи антоніми. Визначте слова, протилежні за значенням.
-Чи правильне твердження, що у кожному реченні виділені антонімічні пари?
- Що таке прислів'я? ( це – влучний образний вислів, який має повчальний характер)
- Підбирають антоніми. Пояснення прислів'їв. Запис у зошити.(самостійно)
Наступний атрибут.(слайд)
Печатка – символ влади судді. Нею скріплювали всі офіційні документи Війська Запорозького, видані Кошем універсали, привілеї, дипломатичне листування. На печатці зображували герб – постать козака, озброєного мушкетом і шаблею.
4 завдання- Робота в групах.
Повторення правил роботи в групах.
1. Перед початком роботи обрати командира групи.
2. Уважно читати завдання – інструкцію.
3. Говорити по черзі, не перебивати один одного.
4. Дотримуватись відведеного часу.
5. Презентувати роботу має командир групи.
6. Працювати так, щоб не заважати іншим.
Перша група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова?
Добро - …(зло).
Запитання -…(відповідь).
Плюс - … (мінус).
Друга група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова?
Білий - … (чорний).
Важкий - … (легкий).
Світла - … (темна).
Третя група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова?
Говорити - … (мовчати).
Плакати - … (сміятися).
Знайти - … (загубити).
Висновок: антоніми в парі відповідають на одне і те ж питання, належать до однієї частини мови.
4 група
Доберіть словосполучення з протилежним значенням. З’єднайте стрілками.
Вчора приїхав мовчить сумно
допоможу тепер відпочиває вночі
летить високо сідає низько
розмовляє весело сьогодні від’їхав
працює вдень відпочину потім
5 група
З’єднай прислів’я . Підкресли антоніми.
Нових друзів наживай, а лінь марнує
З поганої трави не буде а старих не забувай
Чим нива чорніша, доброго сіна
Праця людину годує, тим хлібець біліший.
6 група
До поданих слів доберіть слова, протилежні за значенням.
голосний—_____________________
швидко —_________________________
мовчати—________________________
літо—_______________________
7 група
До поданих слів доберіть слова, протилежні за значенням.
високо—_____________________
бігати—_________________________
відповідь—________________________
відпочинок—_______________________
8 група
До поданих слів доберіть слова, протилежні за значенням.
маленький —_____________________
стоїть —_________________________
світло —________________________
ліворуч —______________________
Презентування роботи в групах.
Атрибут (слад)
Каламар – символ влади військового писаря. Зазвичай був срібним. Козацькі каламари були стаціонарними і похідними.
5 завдання-Редагування тексту
У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням. Текст записаний на слайді.
Прочитай. Заміни виділені слова в реченнях антонімами.
― Змінити виділені слова так, щоб похмура картина природи змінилася на протилежну.
Важкі чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна осінь.
(Легкі біліхмари пливли по небу. Лагіднийвітер гойдав віти дерев. Жовте листя веселотріпотіло од вітру. Настала тепла осінь.)
Атрибут (слайд)
Литаври – відзнака довбиша. Це був ударний музичний інструмент, який складався з двох котлів та натягнутої між ними шкіри. Без його ударів не починалася жодні козацька рада.
6 завдання Творча робота
Творча робота . Гра «Доберіть антоніми»
-Учні отримують картки з малюнками, за допомогою яких мають скласти та записати речення.
1 малюнок. Слон ….. , а мишка ……. ( Слон великий , а мишка маленька.)
2 малюнок. Дідусь ….., а хлопчик….. ( Дідусь старий, а хлопчик молодий).
3 малюнок. Сіль …., а цукор… ( Сіль солона, а цукор солодкий)
4 малюнок. Кінь …, а равлик ( Кінь швидкий, а равлик повільний).
7 завдання- «Асоціативний кошик»
Вправа «Асоціативний кошик».
— Зберіть в кошик слова, протилежні за значенням до поданих.
День, небо, ранок, працелюбні, йде, сміливий.
— Що таке антоніми?
— Для чого вживаються у мовленні?
! Антоніми увиразнюють мовлення.
! Вони допомагають висловити свою думку, загострити увагу на чомусь особливому.
! Зіставляти явища в навколишньому середовищі
(Наявність антонімів свідчить про багатство мови. При зіставленні понять, протилежних за своїм значенням, підсилюється висловлювана думка. мова стає виразною та яскравою, тому антоніми широко використовуються у народній творчості і художній літературі, у публіцистиці і науковій мові.)
— На які питання відповідають антоніми?
Атрибут (слайд)
Печатка — символ влади судді. Нею скріплювались всі документи Війська Запорізького, видані кошем універсали, привілеї, дипломатичне листування. Козацька символіка є прямим втілення української національної ідеї. Вона широко поширилася по всій тодішній Україні і стала основою розвитку державної організації. У ній знайшли своє місце незабутні сторінки нашої історії, в неї покладена унікальність та самобутність розвитку української культури. Велика частина предковічної пам'яті українського народу зображена на козацьких гербах та прапорах, що й нині слугують державницькими символами нашої країни. Саме тому їхнє значення є важливим для нас зараз, в умовах становлення України як незалежної держави. Адже народ, який не знає свого минулого, не зможе побудувати світле майбутнє.
Підсумок уроку.
Вправа "Очікування".
Вчитель: Продовжіть речення: «Мої очікування від уроку здійснилися тому, що …»
- То ж з якими словами ми познайомились на одній з осінніх вулиць нашої української мови?
―Що таке антоніми?
―До яких частин мови вони належать?
―На які запитання відповідають антоніми однієї пари?
Самооцінювання.
Ось і добіг до кінця наш урок. Ми ще раз переконалися, яка наша мова багата, солов’їна, барвінкова. Бажаю вам бути мудрими, розумними, досягати гарних успіхів у навчанні. Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.
Домашнє завдання.