Час інтерактивних ігор і вправ
На сьогоднішній день інтерактивні методи навчання на уроках українсько мови – це вже не просто цікаво. Сьогодні для вчителя оволодіння інтерактивними методами навчання та застосування їх у щоденній практичній діяльності на уроках української мови літератури – це професійна необхідність
Інтерактивна вправа – це центральна частина заняття , яка має займати близько 50-60% часу, її мета – засвоєння навчального матеріалу , досягнення результатів уроку . Обов’язковою є така послідовність і регламент проведення інтерактивної вправи:
-
Інструктування ( 2-3хвилини)
-
Об’єднання в групи або розподіл ролей ( 1-2хвилини)
-
Виконання завдання , де вчитель виступає як організатор , помічник, ведучий дискусії( 5-15 хвилин)
-
Презентація результатів виконання вправи ( 3-15 хвилин). Рефлексія результатів учнями , що є природним і найважливішим компонентом інтерактивного навчання .
-
Рефлексія здійснюється в різних формах: як індивідуальна робота , робота в парах, групах
Інтерактивні вправи :
-
Словбуд ( вправа використовується під час вивчення тем( написання складних іменників, прикметників, способи творення слів)
-
«Ліквідуй шпигуна» , «Влучний стрілець» ( за принципом « третій зайвий») , коли подається ланцюжок слів, і одне зі слів не відповідає темі, правопису і т. інше
-
Зашифроване слово( подається схема до слова ( наприклад до теми « Будова слова») за якою слід дібрати приклади, що відповідають схемі
-
Словниковий феєрверк ( записується словниковий диктант, а потім учні розподіляють на певні групи, наприклад» Написання слів разом , окремо і через дефіс)
-
«Слова, шикуйсь !» , « Перстень, перстеньочок , вийди на ганочок» ( учні працюють в групах , або самостійно з картками, учитель оголошує умову : наприклад, вийти тим учням , у яких слова в картках пишуться з апострофом , а потім тим учням , у яких слова пишуться без апострофа, проголошуючи назву гри
-
Гучні аплодисменти ( наприклад, під час вивчення теми « Дієприкметник» учитель називає ряд слів, коли названо дієприкметник, учні плескають один раз у долоні. У кінці вправи учні гучно аплодують самі собі
-
«Морфологічні симптоми»( під час вивчення самостійних частин мови , учні знаходять відповіді – на запитання морфологічні ознаки )
-
Мандрівка країною « Морфологією», «Нанизуй намисто» , « Драбина» ( учні , шукаючи відповіді на запитання вчителя , мандрують вулицями, стежками, провулками) , цим самим самі роблять висновки до понять , чому саме так названо частину мови, на які питання відповідає, її морфологічні ознаки, синтаксична роль в реченні
-
Передай естафету іншому ( вправа використовується під час того, коли учні самі усно добирають приклади до правил)
-
«Мовна скринька» , « Соняшник», « Мовний вінегрет», « Мовний коктейль»
( використовується під час написання переказу, твору, твору- опису), коли учні самі добирають опорні слова, які потім використовують під час написання роботи
-
«Знайди друга» ( вправа , коли учні працюють над вправою з довідкою, що подається нижче вправи)
-
Фольклорна вправа( вправа, якій використовуються прислів’я, приказки, загадки , коли учні працюють над вправою з довідкою, що подається нижче вправи)
-
«Розвідка – словом» ( учні пояснюють написання слів, наводячи правила написання)
-
Словесний портрет ( використовується під час складання характеристики героя) З набору рис характеру слід добрати ті, які відповідають поданому герою
-
Сильний аргумент( учитель наводить учням хибне твердження за вивченим твором, учні зачитують за текстом правильне твердження )
-
Портфоліо письменника ( учні складають за творчістю письменника )
-
Міні- інтерв’ю ( учні виступають у ролі письменника, які повідомляють про важливі віхи життя)
-
Мої думки ( використовується під час складання плану, твору, опису, роздуму)
Такі вправи та ігри дають і учневі, і вчителеві можливість самовираження. Орієнтація сучасної методики на діалог двох суб’єктів навчального процесу, учня і вчителя, робить інтерактивну технологію особливо цікавою й ефективною.