Учитель: Стринжа Лариса Іванівна
Тема: Частини мови. Іменник. Повторення вивченого про іменник.
Мета: повторити, закріпити і поглибити знання учнів про іменник, його значення і граматичні ознаки. Вдосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті серед інших частин мови. Виховувати любов і повагу до традицій українського народу.
Обладнання: український віночок, схема – опора, макет дерева, завдання для роботи у групах, ілюстрації для складання речень.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Зміст уроку
І. Етап орієнтації
Закінчилася перерва,
Продзвенів чаклун-дзвінок,
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
- Розпочати наш урок я хочу рядками В. Сосюри:
Любіть Україну
У сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її вічно живу і нову
І мову її солов’їну.
- До чого закликає нас поет?
- Щоб наше мовлення було красивим і солов’їним, продовжуємо вивчати українську мову. Символом нашого сьогоднішнього уроку є український віночок. Дуже багато народних звичаїв, обрядів, ритуалів, повір’їв, пов’язаних саме з вінком. Він – невід’ємна частина українського національного костюма. Це не тільки прикраса - це оберіг, таємничий "знахар душі”. У ньому, вірили люди, є сила, котра болі знімає, здоров’я додає. Тому ми сьогодні з вами створимо оберіг для нашого класу. Скажіть, будь ласка, чого не вистачає нашому віночку? ( стрічок) Тому сьогодні ми будемо вплітати стрічки і дізнаватися, що означає кожен колір. А щоб вплести стрічку, звичайно, треба виконати правильно всі завдання.
ІІ. Етап покладання мети
Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати нову тему, а яку саме, ви скажете, поглянувши на наше осіннє дерево. На кожному із листочків є буква. Зберіть із них осінній букет і дізнаєтесь, яку тему будемо вивчати. (Іменник)
Вправа «Очікування»
Учні оголошують свої очікування від уроку фразою: «Я очікую…»
Запрошую вас до роботи у класі.
ІІІ. Етап проектування
Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці.
ІV. Етап організації виконання плану діяльності
1.Словниковий диктант
Щотижня, восени, механік, до побачення, щодня, щоденно, щогодини.
(Діти пишуть слова під диктовку. Потім йде взаємоперевірка, а один учень пояснює усі орфограми у словах).
Отже, вплітаємо першу стрічку. Вона коричневого кольору. Як ви думаєте, що вона означає? (символ землі – годувальниці).
2. Дидактична гра «Нове слово»
Щоб вдосконалити навички каліграфічного письма, я пропоную вам цю гру.
е ш г а н е р
шеренга – група людей, вишикуваних в один ряд і повернених обличчям в один бік.
Вплітаємо ще одну стрічку. На цей раз жовтого кольору. Це символ сонця.
Фізкультхвилинка
Хоровод "Віночок".
Рідна наша земле, матінко моя,
Сонечко привітне (руки-вгору),Співи солов’я (слухаймо).
Поклонись низенько рідній за пісні (кланяємося),
За духмяні квіти (нюхаємо), за дощі рясні (долоні до верху, плещемо).
3. Мозковий штурм
- З чого складається наше мовлення? (З речень).
- Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні та спонукальні).
- А за інтонацією? (Окличні і неокличні).
- З чого складається речення? (Зі слів).
- Як групуються слова у мові? (У частини мови).
- Які ви знаєте частини мови? (Самостійні і службові).
- До якої із цих груп належить іменник? (До самостійної).
- Які бувають іменники? (Назви істот і неістот; власними і загальними).
- За чим змінюються? (За родами, числами).
- Яким членом речення можуть бути?
4. Складання схеми – опори
Іменник
означає предмет (хто? що?) граматичні ознаки
назви
рід число підмет
істот загальні (ч.р., ж.р., с.р.) (одн., множ.) додаток
неістот власні
5. Робота з підручником
Знайдіть у тексті іменники і випишіть їх групами. Хлопчики – загальні і власні, дівчатка назви істот і неістот.
Перевірка
Стрічка, яку ми вплетемо зараз є символом неба і води. Як ви думаєте, якого вона кольору? (голуба)
6.Робота у групах
Я пропоную вам об’єднатися у групи за допомогою квіточок, що є у кожного з вас. Зі своєю маленькою квіточкою знайдіть стіл, де розквітла ваша квітка. Таким чином, у нас утворилося 5 груп. На виконання завдань ви маєте 3 хвилини. Але перш, ніж ми будемо працювати, давайте згадаємо наші правила, які ми з вами колективно склали.
Правила роботи в групах
Завдання для І групи.
Розібрати слово сонце як частину мови за планом:
Завдання для ІІ групи.
Звуко – буквенний аналіз іменника щастя. (Побудова транскрипції, повний аналіз кожного звука).
Завдання для ІІІ групи.
Дібрати синоніми до іменників: Батьківщина, друг.
Дібрати антоніми до іменників: північ, шум, ранок.
Завдання для ІV групи.
Підберіть спільнокореневі слова до іменника ліс. Розберіть слова за будовою.
Завдання для V групи.
Запишіть іменники, які можуть виражати почуття. З одним із них складіть речення. Яким членом речення виступає іменник?
7. Презентація роботи у великій групі (класі)
Група вирішила, що презентувати роботу буду я...» Учень чітко оголошує питання , дає відповідь.
Після виступу лідер групи вплітає стрічку у віночок:
Помаранчева – символ хліба;
Фіолетова – символ мудрості;
Малинова – щирості і душевності;
Рожева – достатку;
Біла – символ чистоти;
8. Домашнє завдання: с. 50, впр. 102, схема – опора (інструктаж).
9. Підсумок уроку
- Над якою темою працювали?
- Що таке іменник?
V. Рефлексія
- Які враження від уроку?
- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
- Що символізує колір стрічок у нашому віночку?