Урок української мови "Частини мови. Іменник. Повторення вивченого про іменник."

Про матеріал
Розробка уроку української мови з теми "Частини мови. Іменник. Повторення вивченого про іменник."
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              Учитель: Стринжа Лариса Іванівна

 

 

 

 

 

 

Тема: Частини мови. Іменник. Повторення вивченого про іменник.

Мета: повторити, закріпити і поглибити знання учнів про іменник, його значення і граматичні ознаки. Вдосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті серед інших частин мови. Виховувати любов і повагу до традицій українського народу.

Обладнання: український віночок, схема – опора, макет дерева, завдання для роботи у групах, ілюстрації для складання речень.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

                                                      Зміст уроку

І. Етап орієнтації

Закінчилася перерва,
Продзвенів чаклун-дзвінок,
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.

- Розпочати наш урок я хочу рядками В. Сосюри:

Любіть Україну

У сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову

І мову її соловїну.

- До чого закликає нас поет?

- Щоб наше мовлення було красивим і соловїним, продовжуємо вивчати українську мову. Символом нашого сьогоднішнього уроку є український віночок. Дуже багато народних звичаїв, обрядів, ритуалів, повір’їв, пов’язаних саме з вінком. Він – невід’ємна частина українського національного костюма. Це не тільки прикраса - це оберіг, таємничий "знахар душі”. У ньому, вірили люди, є сила, котра болі знімає, здоров’я додає. Тому ми сьогодні з вами створимо оберіг для нашого класу. Скажіть, будь ласка, чого не вистачає нашому віночку? ( стрічок) Тому сьогодні ми будемо вплітати стрічки і дізнаватися, що означає кожен колір. А щоб вплести стрічку, звичайно, треба виконати правильно всі завдання.

ІІ. Етап покладання мети

Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати нову тему, а яку саме, ви скажете, поглянувши на наше осіннє дерево. На кожному із листочків є буква. Зберіть із них осінній букет і дізнаєтесь, яку тему будемо вивчати. (Іменник)

Вправа «Очікування»

Учні оголошують свої очікування від уроку фразою: «Я очікую…»

Запрошую вас до роботи у класі.

ІІІ. Етап проектування

Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці.

  1. Вправа «Очікування»
  2. Словниковий диктант
  3. Дидактична гра «Нове слово»
  4. «Мозковий штурм»
  5. Складання схеми – опори
  6. Робота з підручником
  7. Робота в групах
  8. Презентація роботи в групах

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

1.Словниковий диктант

Щотижня, восени, механік, до побачення, щодня, щоденно, щогодини.

(Діти пишуть слова під диктовку. Потім йде взаємоперевірка, а один учень пояснює усі орфограми у словах).

Отже, вплітаємо першу стрічку. Вона коричневого кольору. Як ви думаєте, що вона означає? (символ землі – годувальниці).

2. Дидактична гра «Нове слово»

Щоб вдосконалити навички каліграфічного письма, я пропоную вам цю гру.

                              е ш г а н е р

  • повторення алгоритму написання запропонованих букв;
  • утворення слова з даних букв (шеренга);
  • пояснення лексичного значення слова

шеренга – група людей, вишикуваних в один ряд і повернених обличчям в один бік.

  • аналіз слова;
  • написання слова і виділення у ньому орфограми;
  • складання і запис речення з цим словом;
  • повний аналіз записаного речення за алгоритмом:
    1. Назвати тип речення за метою висловлювання, інтонацією
    2. Визначити головні і другорядні члени речення. Підкреслити їх.
    3. Якими частинами мови виражені члени речення? Записати над кожним словом.
    4. Пояснити розділові знаки, якщо вони є в реченні.

Вплітаємо ще одну стрічку. На цей раз жовтого кольору. Це символ сонця.

                             Фізкультхвилинка

Хоровод "Віночок".
 Рідна наша земле, матінко моя,
Сонечко привітне (руки-вгору),Співи солов’я (слухаймо).
Поклонись низенько рідній за пісні (кланяємося),
За духмяні квіти (нюхаємо), за дощі рясні (долоні до верху, плещемо).

3. Мозковий штурм

- З чого складається наше мовлення? (З речень).

- Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні та спонукальні).

- А за інтонацією? (Окличні і неокличні).

- З чого складається речення? (Зі слів).

- Як групуються слова  у мові? (У частини мови).

- Які ви знаєте частини мови? (Самостійні і службові).

- До якої  із цих груп належить іменник? (До самостійної).

 - Які бувають іменники? (Назви істот і неістот; власними і загальними).

- За чим змінюються? (За родами, числами).

- Яким членом речення можуть бути?

 

4. Складання схеми – опори

 

                                                   Іменник

 

означає предмет                    (хто? що?)               граматичні ознаки

      назви

                                                                          рід                число               підмет

істот             загальні                           (ч.р., ж.р., с.р.)  (одн., множ.)       додаток

неістот          власні

5. Робота з підручником

  • Вибіркове списування за вправою.

Знайдіть у тексті іменники і випишіть їх групами. Хлопчики – загальні і власні, дівчатка назви істот і неістот.

                                                  Перевірка

Стрічка, яку ми вплетемо зараз є символом неба і води. Як ви думаєте, якого вона кольору? (голуба)

6.Робота у групах

Я пропоную вам обєднатися у групи за допомогою квіточок, що є у кожного з вас. Зі своєю маленькою квіточкою знайдіть стіл, де розквітла ваша квітка. Таким чином, у нас утворилося 5 груп. На виконання завдань ви маєте 3 хвилини. Але перш, ніж ми будемо працювати, давайте згадаємо наші правила, які ми з вами колективно склали.

                                             Правила роботи в групах

  1. Перед початком роботи обрати лідера, секунданта.
  2. Уважно читати завдання – інструкцію.
  3. Говорити по черзі, не перебивати один одного.
  4. Дотримуватися відведеного часу.
  5. Дотримуватися правила піднятої руки.
  6. Працювати так, щоб не заважати іншим.

Завдання для І групи.

Розібрати слово сонце як частину мови за планом:

  1. Аналізоване слово.
  2. Частина мови.
  3. Власна чи загальна назва.
  4. Назва істоти чи неістоти.
  5. Рід.
  6. Число.
  7. Яким є членом речення?

Завдання для ІІ групи.

Звуко – буквенний аналіз іменника щастя. (Побудова транскрипції, повний аналіз кожного звука).

Завдання для ІІІ групи.

Дібрати синоніми до іменників: Батьківщина, друг.

Дібрати антоніми до іменників: північ, шум, ранок.

Завдання для ІV групи.

Підберіть спільнокореневі слова до іменника ліс. Розберіть слова за будовою.

Завдання для V групи.

Запишіть іменники, які можуть виражати почуття. З одним із них складіть речення.  Яким членом речення виступає іменник?

7. Презентація роботи у великій  групі (класі)

Група вирішила, що презентувати роботу буду я...» Учень чітко оголошує питання , дає відповідь.

Після виступу лідер групи вплітає стрічку у віночок:

Помаранчева – символ хліба;

Фіолетова – символ мудрості;

Малинова – щирості і душевності;

Рожева – достатку;

Біла – символ чистоти;

8. Домашнє завдання: с. 50, впр. 102, схема – опора (інструктаж).

9. Підсумок уроку

- Над якою темою працювали?

- Що таке іменник?

V. Рефлексія

- Які враження від уроку?

- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

- Що символізує колір стрічок у нашому віночку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 серпня 2019
Переглядів
1030
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку