технології розвитку критичного мислення

Про матеріал
Матеріал містить деякі методи використання технологій розвитку критичного мислення на уроках в початковій школі.Також приведені приклади фрагментів уроків як ці технології використовувати на уроках
Перегляд файлу

Технології розвитку критичного мислення.

Виконала вчитель КЗШ №90 Кривенко Наталія Олександрівна

Стратегія «Шість капелюхів»

Учні діляться на команди (або це можуть бути окремі ролі для 1 людини), кожна з яких отримує свого «капелюха».

Колір капелюха вказує на тип завдання:

Білий капелюх – розкажіть про тему лише у фактах і цифрах.

Жовтий капелюх – подумайте, чому … (далі йде якесь питання, що стосується фундаментальних основ теми, яку досліджує клас).

Чорний капелюх – доведіть, що … (в рамках теми).

Червоний капелюх – подумайте, який емоційний стан може викликати в нас ця тема (або якийсь її ключовий елемент).

Зелений капелюх – подумайте, як використати тему/її елементи, щоб це зробило наше життя радіснішим?/ які позитивні моменти має ця тема?

Синій капелюх – узагальніть висловлювання всіх попередніх груп капелюхів/підсумуйте, що корисного та нового ми взнали в результаті цього завдання.

 

Урок природознавства

3 клас

Тема: Повітря.

Кожна група отримує кольорові капелюхи з написами. Після обговорення в групах вислуховуються відповіді дітей.

Білий капелюх. Факти. За допомогою енциклопедії розкажіть, з чого складається повітря, його властивості.

Жовтий. Позитивне мислення.  Подумайте! Чому тварини і люди не змогли б жити на Землі без повітря?

Чорний. Проблема. Доведіть: якби на Землі не росли рослини, в повітрі зовсім не було б кисню.  Використовуйте матеріал підручника.

Червоний. Емоції. Подумайте, який емоційний стан ви відчуваєте, коли бачите, як люди забруднюють повітря?

Зелений. Творчість. Що б ви зробили для того, щоб поновити чисте повітря на нашій планеті?

Синій. Філософія. Узагальнюють висловлювання кожної групи.

 

Урок природознавства

3 клас

Тема: Різноманітність рослин.

Клас ділиться на 6 груп. Кожній групі дістається один з шести капелюхів.

- Пропоную презентувати свій досвід, свої враження і думки, виходячи з кольору капелюха.

1 група. Білий капелюх.

- За допомогою енциклопедій і атласу розкажи про рослини тільки фактами, цифрами.

2 група. Жовтий капелюх.

- Подумайте! Чому тварини і люди не змогли б жити на Землі без рослин?

3 група. Чорний капелюх.

-Доведіть: якби на Землі не росли рослини, в повітрі зовсім не було б кисню.

- Використовуйте матеріал підручника.

4 група. Червоний капелюх.

- Подумайте, яке емоційний стан ви відчуваєте, коли бачите, як навколо гинуть рослини?

5 група. Зелений капелюх.

- Що б ви зробили для того, щоб наша Земля зеленіла з кожним роком і ставала все кращою і кращою?

 6 група. Синій капелюх.

- Узагальнити висловлювання інших груп.


Стратегія «Якщо …, то…»

Варіанти роботи за цією стратегією такі:

1. Вчитель (учень) говорить першу частину речення, а учень повинен продовжити його самостійно.

2. Вчитель (учень) говорить другу частину речення, а учень повинен сформулювати першу частину речення.

3. Можна запропонувати учням на основі тексту підручника побудувати всі речення одного чи кількох абзаців за вказаним методом.

 

Урок Природознавства

3 клас

Тема: Опора тіла і рух.

  1. Вчитель говорить першу частину речення, а учні доповнюють.

Якщо до м’язів надходить мало кисню, то …

Якщо носити тісне або на високому підборі взуття, то …

Якщо постійно носити важкий портфель в одній руці, то…

Якщо неправильно сидіти за партою,то …

Якщо робити ранкову зарядку, то…

  1. Вчитель говорить другу частину речення, а учень повинен сформулювати першу частину речення.

…, то будуть слабкі м’язи.

…, то може розвинутися викривлення хребта.

…, то людині важче дихати.


Стратегія  «Правильно чи неправильно»

Цю стратегію застосовують, коли учню потрібно оцінити власний рівень знань з теми, яка буде розглянута на уроці. Крім цього, учень має виявити інтерес до вивчення цієї теми. Оскільки він  хоче переконатися, що правильно відповів на всі запитання до знайомства з нею.

Вчитель задає класу заздалегідь продумані питання за темою заняття. Всі питання починаються з «Чи правда, що…?». Відповідь може бути тільки «так» або «ні». Відповіді заносяться до відповідної таблиці, а протягом уроку учні повертаються до таблиці і перевіряють правильність своїх тверджень.

Алгоритм роботи за стратегією

Крок 1. Запропонуйте учням прочитати декілька суджень з теми уроку та оцінити їх: «правильно» чи «неправильно» («істинне-хибне»). Також їм необхідно поставити позначки «+» чи «-» біля кожного судження.

Крок 2. Проконтролюйте, щоб учні оцінили істинність суджень та поставили позначки.

Крок 3. Запропонуйте учням познайомитися з новою інформацією стосовно того, що вони оцінювали.

Крок 4. Нагадайте учням, що вони оцінювали судження на початку уроку. А також про те, що їм необхідно порівняти власні припущення з отриманою інформацією.

 Крок 5. Попросіть учнів внести потрібні правки до оцінювання висловів.

Урок природознавства

3 клас

Тема «Ґрунт»

У кожного на парті таблиця. Вчитель читає питання, а учні у першому рядку ставлять «+», якщо згодні, і «-», якщо не згодні. Другий рядок поки що залишається порожнім.

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання:

 - Чи вірите ви, що…

1. …вітер може зруйнувати гори?

2. …листя, що опало восени, шкодить Ґрунту?

3. …1 см Ґрунту утворюється за 300 років?

4. …нірки тварин, що живуть у Ґрунті, руйнують її?

5. …рослини беруть участь в утворенні Ґрунту?

6. … Ґрунт і каміння родичі?

7. … Ґрунт нас годує?

 - Сьогодні протягом уроку ви будете повертатися до таблиці та побачите, наскільки ви були праві.

 

 

Урок основ здоров’я

3 клас

Тема «Здоров’я і хвороби»

Учитель ставить запитання, учні заповнюють таблицю «так» чи «ні».

Як допомогти організму захиститися від інфекцій?

  Користуватися лише своїм гребінцем, зубною щіткою, хус¬точкою;

  мити овочі та фрукти;

  їсти багато свіжих овочів та фруктів;

  вживати більше солодощів;

  двічі на день чистити зуби;

  мити руки перед їжею та після туалету;

  щодня купатися;

  взимку менше виходити на вулицю;

  робити профілактичні щеплення;

  правильно харчуватися;

  вдягатися відповідно до погоди;

  загартовуватися;

  провітрювати кімнату, робити вологе прибирання.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Стратегія «Кошик ідей»

 Її ціллю є здебільшого зацікавлення дітей. Вчитель задає питання про те, що учні знають про певну тему/проблему. Кожен учень записує те, що згадає (на це виділяється 2 хв.). Далі учні обмінюються інформацією в командах – записують нові ідеї, якщо такі в когось з’являться. Потім по колу кожна команда називає якийсь із записаних фактів і всі разом складають єдиний список ідей у вигляді тез – в одну «кошик» (можна взяти реальний кошик і складати туди папірці з ідеями, або ж намалювати його на плакаті і приліплювати туди стікери). Головний принцип – як і в бреінстормінгу – записуються усі ідеї, навіть помилкові (наприклад, «Шевченко народився в сім’ї музикантів»). Наприкінці заняття вчитель може виправити недостовірні тези і вписати туди разом з дітьми нову правдиву інформацію.

 

Урок природознавства

3 клас

Тема «Ґрунт»

 Ґрунт – це…

- земля

- земля для рослин

- речовина

- суходіл, а не вода

- місце для життя, дім тварин

На дошці фіксуються всі передбачення. Протягом уроку виправляються хибні судження, або «кошик» поповнюється.

 

 

Урок основ здоров’я

3 клас

Тема «Здоров’я і хвороби»

Учитель пропонує учням скласти «кошик» слів на визначення поняття «здоров’я».

Стратегія  «Рюкзак»

Дає можливість залучити кожного учня класу до підбиття підсумків уроку. Полягає в тому, що кожен з учнів коротко записує на папері відповідь на запитання: які з тих знань, умінь, способів дій, що набули на уроці, вони візьмуть з собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання тощо. Папірці з відповідями учні складають у рюкзак (справжній чи уявний) та  вибірково знайомляться з відповідями.

Особливості стратегії:

- дає можливість залучити до роботи всіх учнів;

- дає можливість виділити головне, визначити важливість уроку;

- вносить в урок елемент гри, сприяє розвитку пізнавальних інтересів, позитивних емоцій;

- надає вчителю інформацію про кожного учня, про методи роботи, що були важливими для учнів, сподобались їм;

- створює основу для проведення мотивації на наступних уроках.


Стратегія «Кластер»

Це спосіб графічної організації матеріалу, що дозволяє зробити наочними ті розумові процеси, які відбуваються при зануренні в ту або іншу тему. Кластер є відбиттям нелінійної форми мислення. Іноді таку техніку називають «наочним мозковим штурмом».

Послідовність дій проста й логічна:

- Посередині чистого аркуша (класної дошки) написати ключове слово або пропозицію, що є «серцем» ідеї, теми.

- Навколо «накидати» слова або пропозиції, що виражають ідеї, факти, образи, які підходять для даної теми, як модель «планети і її супутники».

- У міру записів, що з’явилися, слова з’єднуються прямими лініями із ключовим поняттям.

У кожного з «супутників» у свою чергу теж з’являються «супутники», установлюються нові логічні зв’язки. У підсумку виходить структура, що графічно відображає наші міркування, визначає інформаційне поле даної теми.

Ефективною є методика створення тематичних кластерів-вкладок, що відображають динамічне розширення та поглиблення знань і вмінь учнів.

 

Урок української мови

Урок розвитку мовлення

4 клас

Тема. Твір-опис «Весна-красна»

 Учитель пропонує до ключового слова «весна» дібрати тематичні групи слів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савко Леся
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 серпня 2019
Переглядів
1318
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку