Узагальнення знань про слова - назви дії предметів, їх роль у мовленні; закріплення вмінь визначати ці слова у тексті, добирати близькі та протилежні слова до даного. розвивати мовленнєві вміння, збагачуючи активний словник учнів.
Українське мова
2 клас
Розділ « Слово»
Тема. Узагальнення знань про слова, що означають дію предметів.
Мета. Узагальнити знання учнів про слова – назви дії предметів, їх роль у мовленні; закріпити уміння визначати дієслова у тексті, добирати близькі та протилежні дієслова до даного ; розвивати мовленнєві уміння, збагачуючи активний словник учнів; виховувати любов до природи рідного краю.
Тип уроку. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання. Підручник М.Д. Захарійчук «Українська мова» 2клас , Київ «Грамота», 2012; ноутбук, телевізор; картки для роботи в парах(у вигляді кульок); ялинкова гілочка з прикрасами, лялька – сніговичок, іграшкові сніжинки.
Хід уроку
- Один, два, три, чотири, п’ять – прошу всіх рівненько встать!
Продзвенів уже дзвінок – починається урок!
Киньмо ж , друзі, в сніжки грати!
Будем мову ми вивчати й добрими людьми зростати!
1 учень. Рідну мову я вивчаю,
Її люблю, не забуваю.
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
2 учень. Берегтиму й рідний край,
Ліси високі, й річку,
Малу пташину, зелен – гай
І у дворі криничку.
3 учень. І казочку я збережу, що чита матуся,
А, можливо, й сам складу, бо ж у школі вчуся!
2. Мовна розминка.
- А щоб нам було легко і швидко працювати на уроці, треба скласти гасло із розсипаних слів. Зверніть увагу на дошку.(На дошці, що прикрашена зимовими атрибутами, прикріплені місяць і зірки зі словами)
(Добре того навчати, хто хоче все знати)
- А ви хочете багато знати? То ж налаштуймося на роботу.
2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання.
- Сьогодні ми пригадаємо й повторимо все, що знаємо про слова – назви дії предметів, помандруємо з вами в чарівний світ природи, будемо вчитися доречно і влучно використовувати слова. А разом з нами буде мандрувати веселий чоловічок . Хто він ви дізнаєтеся, працюючи разом.
3.Робота в групах
- А чи вірите, чи ні, в гості до нас зима завітала.
Білим пензлем на вікні нам завдання написала.
Щоби казочку ми склали про того, кого впізнали…
Слайд № 1
(Настав вечір. Ми з нетерпінням чекали у гості Дідуся Мороза. Раптом у двері хтось постукав. Мама відчинила двері і ми побачили подарунки. Хто ж приніс їх до нашого будинку? Поглянувши навкруги, ми побачили веселого Сніговика – помічника Діда Мороза. Він, тихенько озираючись, чимчикував до новорічної ялинки. Сніговик загадково посміхався.)
III. Узагальнення знань, умінь і навичок учнів
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку в снігу прокладає,
А знання ваші перевіряє.
( На гранях кубика написані питання з теми «Дієслово». Учні, передаючи один одному кубик, зачитують їх і дають відповідь.)
2. Вибіркове списування
Слайд № 2
Іринка проснулась, вдяглася і взулась,
Вмилась, попоїла,під вишнею сіла.
Позіхнула ліниво,зітхнула тужливо,
Лягла коло хати під вишнею спати.
3.Фізкультхвилинка- відпочивалочка .(Уривок з пісні «Морозець».)
Морозець, морозець, пощипай нам щічки!
Теплі валянки у нас, шубки, рукавички.
Морозець, морозець, плещемо в долоні,
У дівчаток і хлоп’яток носики червоні.
4. Гра «Добери слово»
Слайд № 3
- Танцюєте жваво, і гарно, й завзято
І знаєте, діти, слів ви багато
Ну ж бо спробуйте потрібне дібрати!
( Перед початком виконання роботи учні пригадують відомості про слова близькі і протилежні за значенням)
Протилежні за значенням:
Відчиняти - …..(зачиняти)
Брати - …( віддавати)
Говорити - …(мовчати)
Близькі за значенням:
Балакати – (говорити, базікати)
Реготати – (сміятися)
Репетує - ( кричить, волає)
5.Перевірка виконання роботи.
- Наш гість Сніговичок хоче почути, які пари слів ви утворили? (Діти зачитують утворені пари, вчитель оцінює)
6. Робота в парах. Гра «Завдання снігової кульки»
(На партах лежать снігові кульки (футлярчики із солодощів, оздоблені ватою), а в них завдання. Діти відкривають їх і виконують дане завдання, складаючи частинки розрізаних загадок про зиму і зимові явища. Загадки можуть повторюватись)
Сніг на полях, лід на річках, хуга гуляє, коли це буває? (Взимку)
Надворі горою, а в хаті водою.( Сніг)
Без рук, без голови, а на вікнах малює. (Мороз)
Біла морква зимою росте. (Бурулька)
Біла скатертина всю землю застелила.(Сніг)
Без пилки, без сокири, а мости будує.(Мороз)
Що то за гість, що тепло їсть?(Мороз)
Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
У білій свитці, і в білій намітці баба стояла, на мир позирала. (Зима)
Я вода і на воді плаваю. (Крига)
В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом.(Іній)
Шумить,гуде та все норою йде. (Завірюха)
(Пари, які швидше справились із завданням, зачитують утворені загадки, а діти відгадують)
7. Творча робота
- Зима – найчарівніша пора року. Саме взимку відбуваються чудеса. А ви любите зиму? Чому? (Бо взимку є свято Миколая, Нового року, Різдва Христового, Водохреща. В ці свята відбуваються чудеса)
- Подивіться уважно на текст.
Слайд № 4
… зимова ніч. У високому небі … зорі. Ось до них … срібний місяць. … він своїм ріжком лісову хатинку.
(Учні, спілкуючись, виконують роботу. По закінченні проводиться перевірка записаного тексту.
Настала зимова ніч. У високому небі замерехтіли зорі. Ось до них виплив срібний місяць. Освітив він своїм ріжком лісову хатину.)
IV . Підсумок уроку
( На сніжинках, що є початком кожного речення, стоїть цифра, що визначає порядок речень у вірші, який діти утворять після складання речень.)
Я зими дитинка – красуня – сніжинка.
Морозець – то мій татусь.
Дід Мороз – то мій дідусь.
Колисала мене віхола.
А зима на щічки дихала.
І тому така я гожа.
На матінку Зиму схожа.
(Учні складають речення. Дивлячись на перше слово, утворюють вірш. Перечитують його.)
Промайнув урок швиденько, то ж подумайте гарненько: