Урок української мови " Дієслово"

Про матеріал

Узагальнення знань про слова - назви дії предметів, їх роль у мовленні; закріплення вмінь визначати ці слова у тексті, добирати близькі та протилежні слова до даного. розвивати мовленнєві вміння, збагачуючи активний словник учнів.

Перегляд файлу

Українське  мова

2 клас

Розділ « Слово»

 

Тема. Узагальнення знань про слова, що означають дію предметів.

Мета. Узагальнити знання учнів про слова – назви дії предметів, їх роль у мовленні; закріпити уміння визначати дієслова у тексті, добирати близькі та протилежні дієслова до даного ; розвивати мовленнєві уміння, збагачуючи активний словник учнів; виховувати любов до природи рідного краю.

Тип уроку.  Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

Обладнання. Підручник М.Д. Захарійчук «Українська мова» 2клас , Київ «Грамота», 2012;  ноутбук, телевізор;  картки для роботи в парах(у вигляді кульок);  ялинкова гілочка з прикрасами, лялька – сніговичок, іграшкові  сніжинки. 

 

                                               Хід уроку

 

  1. Організаційна частина.

 

  1. Створення  емоційно – сприятливої атмосфери уроку для навчання.

- Один, два, три, чотири, п’ять – прошу всіх рівненько встать!

Продзвенів уже дзвінок – починається урок!

Киньмо ж , друзі, в сніжки грати!

Будем мову ми вивчати й добрими людьми зростати!

1 учень.  Рідну мову я вивчаю,

                Її люблю, не забуваю.

                Рідну мову буду знати,

                Берегти і поважати.

2 учень. Берегтиму й рідний край,

              Ліси високі, й річку,

               Малу пташину, зелен – гай

               І у дворі криничку.

3 учень. І казочку я збережу, що чита матуся,

               А, можливо, й сам складу, бо ж у школі вчуся!

2. Мовна розминка.

- А щоб нам було легко і швидко працювати на уроці, треба скласти гасло із розсипаних слів. Зверніть увагу на дошку.(На дошці, що прикрашена зимовими атрибутами,  прикріплені місяць і зірки  зі словами)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Добре того навчати, хто хоче все знати)

- А ви хочете багато  знати? То ж налаштуймося на роботу.

2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми пригадаємо й повторимо все, що знаємо про слова – назви дії предметів, помандруємо з вами в чарівний світ природи, будемо вчитися доречно і влучно використовувати слова. А разом з нами буде мандрувати веселий чоловічок . Хто він ви дізнаєтеся, працюючи разом.

     3.Робота в групах

                   - А чи вірите, чи ні, в гості до нас зима завітала.

                     Білим пензлем на вікні нам завдання написала.

                     Щоби казочку ми склали про того, кого впізнали…

                                                   Слайд № 1

  • А коли до нас приходить казка? (Казка приходить до нас вночі.)
  • А яка ніч найказковіша? (Це новорічна ніч, бо відбуваються чудеса.)
  • Розгляньте уважно слайд і спробуйте скласти міні - казочку про новорічну ніч. (Лідери груп презентують складені мініатюри .Клас визначає кращу з них)

 

(Настав вечір. Ми з нетерпінням чекали у гості Дідуся Мороза. Раптом у двері хтось постукав. Мама відчинила двері і ми побачили подарунки. Хто ж приніс їх до нашого будинку? Поглянувши навкруги, ми побачили веселого Сніговика – помічника Діда Мороза. Він, тихенько озираючись, чимчикував до новорічної ялинки. Сніговик загадково посміхався.)

 

  • То кого ви впізнали? (Це Сніговичок!)
  • От і буде мандрувати він з нами, допомагаючи нам виконувати завдання.

III. Узагальнення знань, умінь і навичок учнів

  1. Технологія «Кубування»

 

  • Завітав сьогодні в клас на урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку в снігу прокладає,

А знання ваші перевіряє.

( На гранях кубика написані питання з теми «Дієслово». Учні, передаючи один одному кубик,  зачитують їх і дають відповідь.)

 

 

 

 

                               

 

 

 

  • Що означає дієслово? (Дію предмета)
  • З яким словом дієслово утворює пару у реченні?( З іменником)
  • Яким членом речення є дієслово?(Головним )
  • Слова – антоніми це слова …(Протилежні за значенням)
  • Яке слово є антонімом до слова кричати?(Мовчати)
  • Який синонім до слова іде?(Крокує, мандрує, чимчикує)
  • Молодці. Ви порадували нас із сніговичком гарними відповідями. І за це він на хвилинку поверне до нас літо.
  •  А в якій казці все це уже відбувалося -– літо поверталося?(Казка «Дванадцять місяців»)
  • Про яких дочок ідеться в цій казці?( Про ліниву бабину дочку і про працьовиту дідову дочку.)

2. Вибіркове списування

                                              Слайд № 2

  • Уважно перечитуйте рядки вірша і запишіть у зошит тільки слова, що означають дію предмета.

     Іринка проснулась, вдяглася і взулась,

 Вмилась, попоїла,під вишнею сіла.

 Позіхнула ліниво,зітхнула тужливо,

Лягла коло хати під вишнею спати.

  • Які слова ви вибрали і записали у зошити? (Проснулась, вдяглась, взулась,вмилась, попоїла, сіла, позіхнула, зітхнула, лягла. Проводиться оцінювання роботи.)
  • На чию дочку була схожа Оленка? (На ліниву бабину дочку)
  • А от Сніговичок просить вас, щоб ви не лінувалися і зарядкою займалися.

3.Фізкультхвилинка- відпочивалочка .(Уривок з пісні «Морозець».)

Морозець, морозець, пощипай нам  щічки!

Теплі валянки у нас, шубки, рукавички.

Морозець, морозець, плещемо в долоні,

У дівчаток і хлоп’яток носики червоні.

4. Гра «Добери слово»

                                              Слайд № 3

- Танцюєте жваво, і гарно, й завзято

  І знаєте, діти, слів ви багато

  Ну ж бо спробуйте потрібне дібрати!

( Перед початком виконання роботи учні пригадують відомості про слова близькі і протилежні за значенням)

  • Як ми називаємо слова протилежні за значенням? ( Слова – навпаки)
  • Як ви розумієте вислів близькі за значенням?(Означають ту ж дію тільки по іншому звучать)
  • Подивіться на завдання і запишіть слова парами.

Протилежні за значенням:                 

Відчиняти - …..(зачиняти)

Брати - …( віддавати)

Говорити - …(мовчати)

                                           Близькі за значенням:

                                           Балакати – (говорити, базікати)

                                           Реготати – (сміятися)

                                           Репетує -  ( кричить, волає)

5.Перевірка  виконання роботи.

- Наш гість Сніговичок хоче почути, які пари слів ви утворили? (Діти зачитують утворені пари, вчитель оцінює)

6. Робота в парах. Гра «Завдання снігової кульки»

а партах лежать снігові кульки (футлярчики із солодощів, оздоблені ватою), а в них завдання. Діти відкривають їх і виконують дане завдання, складаючи частинки розрізаних загадок про зиму і зимові явища. Загадки можуть повторюватись)

Сніг на полях, лід на річках, хуга гуляє, коли це буває?  (Взимку)

 

 

 

 

 

    Надворі горою, а в хаті водою.( Сніг)

    Без рук, без голови, а на вікнах малює. (Мороз)

    Біла морква зимою росте. (Бурулька)

   Біла скатертина всю землю застелила.(Сніг)

   Без пилки, без сокири, а мости будує.(Мороз)

   Що то за гість, що тепло їсть?(Мороз)

   Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає.  (Сонце)

   У білій свитці, і в білій намітці баба стояла, на мир позирала. (Зима)  

  Я вода і на воді плаваю. (Крига)

  В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом.(Іній)

  Шумить,гуде та все норою йде. (Завірюха)

        (Пари, які швидше справились із завданням, зачитують утворені загадки, а діти відгадують)

7. Творча робота

    - Зима – найчарівніша пора року. Саме взимку відбуваються чудеса. А ви любите зиму? Чому? (Бо взимку є свято Миколая,  Нового року, Різдва Христового, Водохреща. В ці свята відбуваються чудеса)  

- Подивіться уважно на текст.

                                                    Слайд № 4

  • Прочитайте його.

 

… зимова ніч. У високому небі … зорі. Ось до них  … срібний місяць. … він своїм ріжком лісову хатинку.

 

  • Як потрібно його удосконалити?
  • Попрацюйте в парах зі словами для довідок. Порадьтеся, яке дієслово пропущене у кожному реченні і запишіть відредагований текст у зошит.

(Учні, спілкуючись, виконують роботу. По закінченні проводиться перевірка записаного тексту.

Настала зимова ніч. У високому небі замерехтіли зорі. Ось до них виплив срібний місяць. Освітив він своїм ріжком лісову хатину.)

IV . Підсумок  уроку

  • Мені і сніговичку приємно було слухати ваші відповіді. За вашу роботу на уроці ми даруємо вам подарунки. Але подарунки ці не прості. Вони чарівні. Об’єднайтесь у групи за формою сніжинок і складіть речення зі слів, що містяться на сніжинках.

 

 

 

 

 

 

 

 

( На сніжинках, що є початком кожного речення, стоїть цифра, що визначає порядок речень у вірші, який діти утворять після складання речень.)

Я зими дитинка – красуня – сніжинка.

Морозець – то мій татусь.

Дід Мороз – то мій дідусь.

Колисала мене віхола.

А зима на щічки дихала.

І тому така я гожа.

На матінку Зиму схожа.

(Учні складають речення.  Дивлячись на перше слово, утворюють вірш. Перечитують його.)

Промайнув урок швиденько, то ж подумайте гарненько:

  • Що здалося вам веселим? А легеньким? А складним?
  • Яке завдання примусило вас подумати?
  • А я в свою чергу дякую вам за роботу.

 

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
1952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку