Конспект уроку з української мови для 2 класу "Іменник. Слова - назви істот та неістот".Розробка уроку містить цікаву інформацію, мовні ігри, диференційовані завдання для вивчення теми " Іменник. Слова назви - істот та неістот . "
Іменник. Слова - назви істот та неістот .
Мета. Ознайомити учнів з поняттями "назви істот", "назви неістот".
Вчити розпізнавати іменники - назви істот та іменники -назви неістот,
групувати слова за питаннями.
Розвивати увагу, зв'язне мовлення, пам'ять.
Виховувати любов до природи.
Обладнання: таблиця, мультимедійна презентація, підручник .
Хід уроку
І. Організація класу.
Нумо , діти , підведіться,
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок ,
Починаємо урок .
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-Відгадайте:
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий .
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину .
- Хто це ? ( Ведмідь ) ( Слайд )
Тлумачення слова:
(Ведмідь — великий хижий звір із густою буро-білою чи чорною шерстю, що живе у дрімучих лісах, високих горах та на Півночі).
-Сьогодні ведмедик завітав до нас на урок і пропонує каліграфічну хвилинку .
Каліграфічна хвилинка.
В в ве ведмідь
Ведмідь – хижий звір.
-Складемо словосполучення з цим словом ( побачити ведмедя, зустрітися з ведмедем, ведмідь ричить).
- Складемо речення з цим словом. (Ведмідь – хижий звір .Бурий ведмідь водиться в Карпатах. Білого ведмедя ми бачили в зоопарку).
-Ведмідь зустрічається у прислів`ях, приказках, порівняннях , фразеологізмах .
Гра "Найрозумніший". ( Слайд )
Ведмежа послуга... відсутність слуху
Ведмідь на вухо наступив... сповільнена хода
Ведмежа хода... безглузда послуга
- На яке питання відповідає слово ведмідь?
- Як називаються слова, що відповідають на питання хто ? що ?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми продовжимо вивчати іменник. Дізнаємось, на які групи поділяються іменники .
IV.Сприймання і усвідомлення матеріалу.
-Ведмідь зустрічається у багатьох казках. А щоб дізнатися, що це за казка виконаємо завдання .
1.Розподільний диктант .
- Запишіть у дві колонки слова:
Хліб, дід,баба,борошно, заєць , засік, пісня, ведмідь, лисиця.
- Прочитайте, які слова записали в першій колонці. На яке питання вони відповідають? З якої казки ці герої?
- Прочитайте слова другої колонки. На яке питання відповідають? В якій казці зустрічаються ці слова?
- Отже, слова у першій колонці — це назви людей і тварин. Вони відповідають на питання хто? Слова у другій колонці — назви неживих предметів. Вони відповідають на питання щ о?
2. Формулювання правила ( Слайд )
3.Читання правила з підручника. с. 66
- А як зимує ведмідь ?
4. Робота з підручником. Впр.1 с. 65.
- З першого абзацу тексту випиши іменники , вкажи назва істоти чи неістоти .
( Гра « Передай естафету » ).
Фізкультхвилинка
Ведмежата в лісі жили,
Головою вертіли.
Ось так, ось так – головою вертіли.
Ведмежата мед шукали,
Дружно дерево гойдали,
Ось так, ось так - дружно дерево гойдали.
Вперевалочку ходили
Та із річки воду пили.
Ось так, ось так – та із річки воду пили.
Ну, а потім танцювали,
Вище лапи піднімали.
Ось так, ось так – вище лапи піднімали.
VI. Закріплення знань учнів.
-Ведмедик пропонує вам завдання :
1. З`єднай малюнок з поняттям « істота » чи « неістота » . ( Слайд )
2. Вибіркове списування .
Виберіть рядок, у якому записані назви істот ( І варіант ), назви неістот ( ІІ варіант ) і ви дізнаєтесь чим живиться ведмідь :
а ) вовк , земля, ожина ;
б ) мураха, заєць, карась ;
в ) горіхи, малина, мед .
3. Письмо з пам`яті .
Записати рядок слова « ведмідь ».
4. Робота в групах:
І група : згадати і записати за 3 хвилини якнайбільше іменників - назв істот на літеру «в » ;
ІІ група : згадати і записати за 3 хвилини якнайбільше іменників назв неістот на літеру «в » .
5. Самостійна робота учнів . ( Слайд )
Виписати назви істот ( хлопчики ), назви неістот ( дівчатка ).
Клени та дубочки -
То мої браточки .
Молода травичка –
Дорога сестричка.
Деревій та м’ята –
Любі мама й тато .
Верес і кульбаба –
Мої дід та баба .
6. Робота з підручником. ( Вправа 3)
- Дайте відповіді на питання :
-Що купив ведмідь? (Ведмідь купив діжку меду).
-Що несе лисиця? (Лисиця несе солодкого півника на паличці).
- Хто купив нитки? (Нитки купив їжак).
(Речення учні записують у зошитах і на дошці).
6. Творче завдання :
Дівчата: запишіть 5 іменників - назв істот із казки « Рукавичка » .
Хлопці: запишіть 5 іменників - назв неістот із казки « Колосок » .
VII. Підсумок уроку.
-Гра «Перетворіть істоту на неістоту».
-З`єднайте правильно частини і розкажіть, про що ви дізналися на уроці :
Слова, що означають назви предметів на питання що ?
Слова- назви істот відповідають називаються іменниками .
Слова- назви неістот відповідають на питання хто ?
VIII. Домашнє завдання.
-Вправа на с. 66, правила.