Урок української мови для 2 класу "Робота з текстом"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку з української мови на тему "Дослідження тексту щодо змісту. Спостереження за словами, які служать для назви предметів, ознак, дій" В. Сухомлинський "Борщ із свіжою скибкою хліба"
Перегляд файлу

Українська мова

 

Тема: Виразне читання/слухання тексту. Дослідження тексту щодо змісту. Спостереження за словами, які служать для назви предметів, ознак, дій.

Очікуванні результати:

  • читає виразно вголос короткі тексти (логічний наголос, інтонація);
  • утворює відповідні граматичні форми слів для поширення або ускладнення речення;
  • записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так як вимовляються;
  •  відтворює в різних видах діяльності ймовірні та фактичні результати лічби об’єктів, що їх оточують;
  • розрізняє  різні професії та пояснює важливість навчання для їх опанування.

 

І. Ранкова зустріч

1. Вітання

Добрий день, ліси і поля,

Добрий день, Вкраїно моя!

Добрий день! Ми всіх вітаєм!

Миру й добра всім сердечно бажаєм!

2. Мій настрій (визначають до уроку)

  • Усміхніться один до одного, передайте гарний настрій.

3. Обмін інформацією

  • Діти, яка тема місяця? На території якої держави ми живемо? У якому місті?
  • Яка  погода сьогодні?
  • Ми живемо в гарній країні. Українці славляться своєю гостинністю та привітністю. Вони люблять ходити в гості один до одного та пригощатися традиційними стравами.
  • Які традиційні страви українців ви знаєте? Оберіть.

 - Серед поданих слів, оберіть ті, які називають професію людини, яка готує їжу?

Кухар, повар, кулінар, офіціант.

  • Як називаються ці слова? (Синоніми – це слова, які мають близьке за змістом значення,  а пишуться по різному)
  • На яке питання відповідають? Яка це частина мови?
  • На території кухні існують свої правила. І основне із них стосується одягу. Розкажіть, що ви знаєте про одяг кухаря?

- Правильно, кухар повинен бути одягнений у фартух та ковпак. (Хором)

 

- Навіщо кухареві фартух? Ковпак? ( Ковпак прикриває волосся кухаря, щоб воно не потрапило в їжу.)

- Сьогодні на уроці ми перетворимося на справжніх кухарів, які будуть показувати майстерність в приготуванні різноманітних страв на кухні «Української мови». Тема нашого уроку «Виразне читання/ слухання тексту. Дослідження тексту щодо змісту. Спостереження за словами, які служать для назви предметів, ознак, дій».

 

 Одягніть, будь ласка, ковпаки.

  • Що потрібно робити, щоб досягти результату на мовній кухні?

 

ІІ. Основна частина

1.Розповідь учнів

  • Слово надаю кухареві-історику.

Розповідь учня:

- На обід українська сім’я завжди збиралася разом. Кожен за столом мав своє місце. Першим сідав за стіл господар, за ним - господиня, потім старі батьки, останніми - малі діти. Їли разом з великої миски дерев’яними ложками. За столом заборонялося стукати ложками, голосно розмовляти, сміятися.

- Пригадайте, як називається посуд, яким користувалися наші предки?

Макітра – вид глиняного посуду великого розміру.

Глечик – висока кругла глиняна посудина,злегка розширена в нижній частині.

Куманець – глиняна фігурна посудина для напоїв.                 СТІНА СЛІВ

- Яка ж найголовніша страва на столі? Дайте відповіді:

- Скільки голосних звуків в укр.мові? (6)

- Скільки глухих приголосних звуків?(12)

- Скільки м’яких глухих приголосних звуків?(3)

- Скільки твердих глухих приголосних звуків?(9)

- Розташуйте числа в порядку зростання і дізнайтеся найголовнішу страву на столі.

-

          ЗАВДАННЯ

                           Каліграфічна хвилинка

 

 

 

  • А як англійською мовою буде слово хліб?  (бред)
  • А «я їм хліб»?  (Ай іт бред)
  • Слово надаю кухарці-всезнайці.

Тлумачні словники української мови дають кілька значень слова хліб.

1) Хліб — це зерно, яке перемелюють на борошно.     (Показує борошно)

«Зібрати три мішки хліба».

2) Хліб — це зернові сільськогосподарські рослини.     (Показує колоски)

«Достигає хліб у полі».

3) Хліб — це випечений виріб із борошна. Продукт харчування.      (Показує хліб)

ЗАВДАННЯ

хліб на лежить столі Запашний.

  • Відновіть речення. Запишіть його.
  • Знайдіть слова назви предметів, слова назви ознак предметів, слова назви дій. (По рядах)

Запашний хліб лежить на столі.

 

Розповідь дитини:

4) Існують і переносні значення цього слова. Їх використання також дуже поширене в нашій мові:

Хліб — це харчі, прожиток.

 «Заробляти собі на хліб», тобто забезпечувати собі добробут.

Хліб — це заробіток, засіб існування.

«Жити на чужих хлібах», тобто на чиємусь утриманні.

ЗАВДАННЯ

  • З’єднай частини прислів’я, поясни їх зміст. Підкресли прислів’я, в якому слово «хліб» вжито в переносному значенні.

Щоб хліб мати,                                     народу голодувати.

Хліб ногами топтати -                          треба добре працювати.

 

2. Опитування. Діаграма

- Які ваші улюблені страви?

- Що готують ваші мами? Я опитала Ваших батьків, яку страву вони готують найчастіше. Давайте подивимося.

Аналіз діаграми.

 

3. Борщ. Звуковий аналіз.

 

4. Відеозавдання.

- Щоб зварити борщ, потрібно закупити продукти. І от Віталіна з мамою вирішили приготувати борщ та зробили покупки в магазині.

- В чому ви принесли покупки з магазину? Чому?

- Верховна рада України прийняла закон про заборону поліетиленових пакетів. Їх мають замінити паперові та торбинки із тканини. Адже, для розкладання поліетиленового пакету потрібно до 200 років.

  • Ми з мамою вирішили приготувати борщ і закупили продукти. Мені стало цікаво, скільки вони коштують. Я попросила у мами ЧЕК.

Картопля – 10грн

Цибуля - 3грн

Морква – 5грн

Капуста – 9грн

Буряк – 5грн

Квасоля – 21грн

Томатна паста – 7грн

  • Татко полюбляє борщ з м’ясом. Тому ми купили 500грам  м’яса  за 60грн. Я дуже швидко порахувала вартість наших продуктів. А ви зможете?
  • Якими купюрами можна розрахуватися за цю покупку?

 

Пальчикова гімнастика «Квасимо капусту»

Ми капусту шаткували!

(прямими долонями імітуємо рухи сокири: вверх – вниз)

Солі в неї ми поклали.

(пальці зібрані «щіпкою», «солимо капусту»)

Ми капусту м’яли, дерли!

(стиснути пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі)

І морквинку туди терли!

(пальці однієї руки зжаті в кулак і виконують рухи вверх – вниз по долоні другої руки; після цього міняємо руки)

 

  • Професія кухаря вимагає, щоб людина швидко і вдумливо читала, розуміла зміст прочитаного рецепту страви. Тому, я вам пропоную також попрацювати з текстом.

 

5.  Робота з текстом.

   А) Читання вчителем

В. Сухомлинський

Борщ із свіжою скибкою хліба

В однієї матері було два сини — Працьовитий і Ледачий.
Одного разу поїхав Працьовитий син поле орати. А Ледачий син пішов у садок під грушею лежати...
Мати думає:
— Що б його смачне на обід синам приготувати?
Зварила борщу з свіжою капустою, сметаною, кропом і буряками. А до борщу спекла хліба — свіжого, пахучого.
Сіла мати біля столу, жде синів. Ось уже й сонце стало сідати, а Працьовитого сина немає. 
Ледачому ж уже під грушею не лежиться, хочеться їсти, та знає він, що обідати мати дає обом їм разом.
Ось приїхав Працьовитий син. Умився, переодягся, сів за стіл, і Ледачий його брат сів.
Насипаламатидвімискиборщупокраялахлібину.
Запахло в хаті борщем і свіжим хлібом.
Їсть Працьовитий син та дякує матері:
— Ой, смачний же ви борщ зварили!
З’їв Працьовитий син миску борщу і попросив ще.
А Ледачий син з’їв одну ложку — скривився, другу — зажурився, а як третю з’їв — на стіл схилився, ложку поклав і питає у матері:
— Мамо, чому це борщ такий несмачний?
— Їдь, сину, завтра в поле, — відповіла мати,— то й борщ буде смачним, і хліб пахучим...

 

Запитання

- Визначте жанр твору. (Оповідання – невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображувалася одна подія з життя одного або двох персонажів)

- Скільки синів було у матері?  (два)

- Як їх називали?     (Працьовитий і Ледачий)

  • Що робив Працьовитий?   (землю орав)
  • Чим займався Ледачий? (у садку під грушею лежав)
  •  Який обід приготувала мати синам?   (борщ із капустою, кропом і буряком, зі сметаною і спекла свіжий пахучий хліб)
  •  Що сказав Працьовитий, коли їв борщ? (що борщ дуже смачний)
  •   А Ледачий що запитав у матері?(чому борщ такий несмачний)
  •  Що ж відповіла мати?

    (щоб він ішов у поле, то й буде борщ йому добрий)

  • Чому матір так сказала?

    (тому що Ледачий не працював, і в нього не було апетиту)

Щоденні 5. Читання для когось

- Попрацюйте в парах. Прочитайте один одному.  Одна дитина читає до виділеного речення. Разом працюєте над виділеним реченням.

- Що трапилося з цим реченням?

-  Інша  дитина продовжує читання далі.

-  Яка мета оповідання?

- Знайдіть у тексті слова антоніми.

- Яке прислів’я розкриває головну думку оповідання?

Добрий кухар і з кропиви борщ зварить.

Гірко поробиш – солодко з’їси.

РЕЧЕННЯ

  • Знайдіть і зачитайте питальні речення. Доведіть, що вони питальні.
  • Знайдіть і зачитайте спонукальні речення. Доведіть, що вони спонукальні.
  • Які речення є за інтонацією?
  • Знайдіть окличне.

 

6. Робота в парах. Дидактична гра «Варимо борщ»

- Ви вже знаєте, що треба покласти в горщик, щоб зварити смачний борщик?

Попрацюйте в парах, знайдіть на картках назви овочів, які необхідні для цієї страви. Розфарбуйте різними кольорами. (перець, помідор, буряк, капуста, картопля, морква).

- Дуже швидко ви підшукали необхідні овочі. Думаю, що у вас вийшов би смачний борщ.

7. Комплексний обід.

- Можна вже й обідати. Думаю, ви чули термін "комплексний обід" , який добре знайомий багатьом людям: офісним співробітникам, туристам, відвідувачам ресторанів, кафе. У Франції, наприклад, такі обіди називають "Меню де жюр", в Чехії - "Денна набідка".

Комплекс 1                     Комплекс 2

Борщ -25грн                  Грибна юшка – 20грн

Вареники – 30грн          Голубці  - 35грн

Сметана – 5грн            Сметана – 5грн

Хліб – 3грн                       Хліб – 3грн

Узвар - 5грн                   Компот – 5грн

  • Хлопчики порахуйте вартість комплексного обіду № 1, а дівчатка - №2.
  • Перевірте один одного.
  • Поясніть, чому вартість однакова?

8. Сенкан

Кухар

Розумний, активний.

Готує, контролює, розробляє.

Кухар приготував смачну страву. (Кухар дуже відповідальна професія.)

Кулінар.

 

ІІІ. Підсумок уроку

 - Яка страва вважається найголовнішою на столі?

- Що нового дізналися про професію кухаря?

  • Професія кухаря важлива, потрібна і це професія майбутнього. Але щоб йти в ногу з часом кухар має бути сучасним, і коли з’являються новинки в кулінарії, відразу їх вивчати. Та й не тільки кухар, будь-яка професія  вимагає від людини того, щоб вона навчалася впродовж життя. І хоча ви ще тільки недавно розпочали свій навчальний шлях, маєте розуміти, що яку б професію ви не обрали, потрібно постійно розвиватися та навчатися.

 

1.Оцінювання.

- Думаю, тепер ми готові зварити борщ. У кожного з вас є овоч. А перед вами три каструлі. Якщо ви вважаєте, що сьогодні ви здобули багато цікавої інформації та нових знань, помістіть його у найбільшу каструлю, якщо не дуже багато – у середню, якщо мало – у маленьку.

 

Секрети від шефа

  • Розкрию Вам секрети довгого і щасливого життя:
  • їсти в два рази менше!
  • гуляти в два рази довше!
  • сміятись в три рази частіше!

 

docx
Додано
27 січня 2022
Переглядів
1079
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку