Українська мова
Тема: Виразне читання/слухання тексту. Дослідження тексту щодо змісту. Спостереження за словами, які служать для назви предметів, ознак, дій.
Очікуванні результати:
І. Ранкова зустріч
1. Вітання
Добрий день, ліси і поля,
Добрий день, Вкраїно моя!
Добрий день! Ми всіх вітаєм!
Миру й добра всім сердечно бажаєм!
2. Мій настрій (визначають до уроку)
3. Обмін інформацією
- Серед поданих слів, оберіть ті, які називають професію людини, яка готує їжу?
Кухар, повар, кулінар, офіціант.
- Правильно, кухар повинен бути одягнений у фартух та ковпак. (Хором)
- Навіщо кухареві фартух? Ковпак? ( Ковпак прикриває волосся кухаря, щоб воно не потрапило в їжу.)
- Сьогодні на уроці ми перетворимося на справжніх кухарів, які будуть показувати майстерність в приготуванні різноманітних страв на кухні «Української мови». Тема нашого уроку «Виразне читання/ слухання тексту. Дослідження тексту щодо змісту. Спостереження за словами, які служать для назви предметів, ознак, дій».
Одягніть, будь ласка, ковпаки.
ІІ. Основна частина
1.Розповідь учнів
Розповідь учня:
- На обід українська сім’я завжди збиралася разом. Кожен за столом мав своє місце. Першим сідав за стіл господар, за ним - господиня, потім старі батьки, останніми - малі діти. Їли разом з великої миски дерев’яними ложками. За столом заборонялося стукати ложками, голосно розмовляти, сміятися.
- Пригадайте, як називається посуд, яким користувалися наші предки?
Макітра – вид глиняного посуду великого розміру.
Глечик – висока кругла глиняна посудина,злегка розширена в нижній частині.
Куманець – глиняна фігурна посудина для напоїв. СТІНА СЛІВ
- Яка ж найголовніша страва на столі? Дайте відповіді:
- Скільки голосних звуків в укр.мові? (6)
- Скільки глухих приголосних звуків?(12)
- Скільки м’яких глухих приголосних звуків?(3)
- Скільки твердих глухих приголосних звуків?(9)
- Розташуйте числа в порядку зростання і дізнайтеся найголовнішу страву на столі.
-
ЗАВДАННЯ
Каліграфічна хвилинка
Тлумачні словники української мови дають кілька значень слова хліб.
1) Хліб — це зерно, яке перемелюють на борошно. (Показує борошно)
«Зібрати три мішки хліба».
2) Хліб — це зернові сільськогосподарські рослини. (Показує колоски)
«Достигає хліб у полі».
3) Хліб — це випечений виріб із борошна. Продукт харчування. (Показує хліб)
ЗАВДАННЯ
хліб на лежить столі Запашний.
Запашний хліб лежить на столі.
Розповідь дитини:
4) Існують і переносні значення цього слова. Їх використання також дуже поширене в нашій мові:
✵ Хліб — це харчі, прожиток.
«Заробляти собі на хліб», тобто забезпечувати собі добробут.
✵ Хліб — це заробіток, засіб існування.
«Жити на чужих хлібах», тобто на чиємусь утриманні.
ЗАВДАННЯ
Щоб хліб мати, народу голодувати.
Хліб ногами топтати - треба добре працювати.
2. Опитування. Діаграма
- Які ваші улюблені страви?
- Що готують ваші мами? Я опитала Ваших батьків, яку страву вони готують найчастіше. Давайте подивимося.
Аналіз діаграми.
3. Борщ. Звуковий аналіз.
4. Відеозавдання.
- Щоб зварити борщ, потрібно закупити продукти. І от Віталіна з мамою вирішили приготувати борщ та зробили покупки в магазині.
- В чому ви принесли покупки з магазину? Чому?
- Верховна рада України прийняла закон про заборону поліетиленових пакетів. Їх мають замінити паперові та торбинки із тканини. Адже, для розкладання поліетиленового пакету потрібно до 200 років.
Картопля – 10грн
Цибуля - 3грн
Морква – 5грн
Капуста – 9грн
Буряк – 5грн
Квасоля – 21грн
Томатна паста – 7грн
Пальчикова гімнастика «Квасимо капусту»
Ми капусту шаткували!
(прямими долонями імітуємо рухи сокири: вверх – вниз)
Солі в неї ми поклали.
(пальці зібрані «щіпкою», «солимо капусту»)
Ми капусту м’яли, дерли!
(стиснути пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі)
І морквинку туди терли!
(пальці однієї руки зжаті в кулак і виконують рухи вверх – вниз по долоні другої руки; після цього міняємо руки)
5. Робота з текстом.
А) Читання вчителем
В. Сухомлинський
Борщ із свіжою скибкою хліба
В однієї матері було два сини — Працьовитий і Ледачий.
Одного разу поїхав Працьовитий син поле орати. А Ледачий син пішов у садок під грушею лежати...
Мати думає:
— Що б його смачне на обід синам приготувати?
Зварила борщу з свіжою капустою, сметаною, кропом і буряками. А до борщу спекла хліба — свіжого, пахучого.
Сіла мати біля столу, жде синів. Ось уже й сонце стало сідати, а Працьовитого сина немає.
Ледачому ж уже під грушею не лежиться, хочеться їсти, та знає він, що обідати мати дає обом їм разом.
Ось приїхав Працьовитий син. Умився, переодягся, сів за стіл, і Ледачий його брат сів.
Насипаламатидвімискиборщупокраялахлібину.
Запахло в хаті борщем і свіжим хлібом.
Їсть Працьовитий син та дякує матері:
— Ой, смачний же ви борщ зварили!
З’їв Працьовитий син миску борщу і попросив ще.
А Ледачий син з’їв одну ложку — скривився, другу — зажурився, а як третю з’їв — на стіл схилився, ложку поклав і питає у матері:
— Мамо, чому це борщ такий несмачний?
— Їдь, сину, завтра в поле, — відповіла мати,— то й борщ буде смачним, і хліб пахучим...
Запитання
- Визначте жанр твору. (Оповідання – невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображувалася одна подія з життя одного або двох персонажів)
- Скільки синів було у матері? (два)
- Як їх називали? (Працьовитий і Ледачий)
(щоб він ішов у поле, то й буде борщ йому добрий)
(тому що Ледачий не працював, і в нього не було апетиту)
Щоденні 5. Читання для когось
- Попрацюйте в парах. Прочитайте один одному. Одна дитина читає до виділеного речення. Разом працюєте над виділеним реченням.
- Що трапилося з цим реченням?
- Інша дитина продовжує читання далі.
- Яка мета оповідання?
- Знайдіть у тексті слова антоніми.
- Яке прислів’я розкриває головну думку оповідання?
Добрий кухар і з кропиви борщ зварить.
Гірко поробиш – солодко з’їси.
РЕЧЕННЯ
6. Робота в парах. Дидактична гра «Варимо борщ»
- Ви вже знаєте, що треба покласти в горщик, щоб зварити смачний борщик?
Попрацюйте в парах, знайдіть на картках назви овочів, які необхідні для цієї страви. Розфарбуйте різними кольорами. (перець, помідор, буряк, капуста, картопля, морква).
- Дуже швидко ви підшукали необхідні овочі. Думаю, що у вас вийшов би смачний борщ.
7. Комплексний обід.
- Можна вже й обідати. Думаю, ви чули термін "комплексний обід" , який добре знайомий багатьом людям: офісним співробітникам, туристам, відвідувачам ресторанів, кафе. У Франції, наприклад, такі обіди називають "Меню де жюр", в Чехії - "Денна набідка".
Комплекс 1 Комплекс 2
Борщ -25грн Грибна юшка – 20грн
Вареники – 30грн Голубці - 35грн
Сметана – 5грн Сметана – 5грн
Хліб – 3грн Хліб – 3грн
Узвар - 5грн Компот – 5грн
8. Сенкан
Кухар
Розумний, активний.
Готує, контролює, розробляє.
Кухар приготував смачну страву. (Кухар дуже відповідальна професія.)
Кулінар.
ІІІ. Підсумок уроку
- Яка страва вважається найголовнішою на столі?
- Що нового дізналися про професію кухаря?
1.Оцінювання.
- Думаю, тепер ми готові зварити борщ. У кожного з вас є овоч. А перед вами три каструлі. Якщо ви вважаєте, що сьогодні ви здобули багато цікавої інформації та нових знань, помістіть його у найбільшу каструлю, якщо не дуже багато – у середню, якщо мало – у маленьку.
Секрети від шефа