Конспект уроку з української мови з використанням стратегій критичного мислення. Надіюсь, що вчителі зможуть використати дані вправи на своїх уроках.
Українська мова
Тема уроку: Як вимовляти і писати слова, у яких ставиться апостроф?
Мета уроку: Актуалізувати і розширити знання учнів про вимову і написання слів, у яких ставиться апостроф. Розвивати зв’язне мовлення та мислення учнів. Вчити робити висновки, узагальнювати. Виховувати любов до природи.
Обладнання: сигнальні картки, карточки для індивідуального опитування, слайди, презентація .
Хід уроку
1.Організація класу.
Пролунав уже дзвінок,
Час почати вже урок.
На уроці рідну мову
Будемо вивчати.
Прошу, будьте всі уважні,
Щоб її нам добре знати.
Прочитайте девіз уроку:
- Як ви зрозуміли дане прислів’я?
2.Розминка.
2.1.Інтерактивна вправа „ Навчаючи вчуся” (повторення правил з теми „ Звуки і букви”). На картках надруковані правила зеленим кольором для учнів – вчителів, а чорним кольором запитання .
2.2. Гра „ Істинне – хибне”.
Хибні твердження зловити оплеском і перетворити їх на істинні.
1.В українській мові 6 голосних звуків.
2. На письмі вони позначаються 8 буквами.
3. Букви Я, Ю, Є, Ї завжди позначають два звуки.
4.Голосні бувають дзвінкими і глухими.
5. М’який знак – це буква.
6.Приголосні звуки, які утворюються за участю голосу і шуму, називаються глухими.
2.3. Гра „ Знайди зайве слово”.
1.Сидить, спів, слухає, читає. ( Зайве слово «спів», бо решта – означають дію предметів).
2.М’ята, буря, солов’ї, б’ють. ( Може бути зайвим слово буря, бо пишеться без апострофа,а може бути зайве слово « б’ють» - дієслово).
3. Ялин-ка, о – лень, ли-си-ця, зай-ці.( Слово «олень» не можна переносити).
З. Каліграфічна хвилинка.
Щоб рівно і гарно
Слова написати,
Нам з’єднання букв
Слід усім пригадати.
Для цього дається
Одна лиш хвилина.
Сам вечірньої години заховався в кущ калини.
Та на дуду голосну грає пісню чарівну.
Спів той радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловейко – розгляд пташки, комп’ютер – Серія « Вундеркінди з пелюшок»).
Охарактеризуйте перший звук у слові – відгадці. (Це приголосний звук, твердий,
глухий, позначається на письмі літерою «ес»).
Розповідь учнів про соловейка.
Солов'я можна зустріти в листяних і змішаних лісах. Розміром соловей завбільшки з горобця, оперення коричневе, хвіст рудувато-коричневий. Пташенята вкриті строкатим пір'ям. їх часто плутають з пташенятами малинівки, але солов'ї більші і стрункіші за них, вони часто піднімають хвіст. Солов'ї знамениті завдяки своїм співочим здібностям. Їхній спів можна почути, починаючи з середини весни. Його пісня складається зі свисту, клацання та гуркотливих звуків. Соловей замовкає в останні тижні червня. Соловей харчується в основному комахами і черв'яками. Він розшукує їх серед листя, під деревами і кущами, іноді ловить на льоту. Здобич б'є об землю, поки вона не перестане ворушитися. Восени солов'ї відлітають до Африки. До цього часу вони запасаються жировим прошарком, який допомагає витримати тривалий і важкий переліт. Молоді птахи вирушають на південь разом з батьками.
4.Оголошення теми та мети уроку.
- Як називається країна, у якій живуть звуки та букви?
– Сьогодні ми продовжимо свою подорож країною Фонетики.
– Якщо ви відгадаєте загадку, то дізнаєтесь тему уроку.
(Загадка із вправи 265, читає напам’ять хлопчик).
Так, сьогодні ми навчимося вимовляти і правильно писати слова із апострофом, вживати їх у мові, правильно вимовляти, попрацюємо в парах.
– Чого ви очікуєте від цього уроку? Вправа « Мікрофон». Діти висловлюють свої очікування.(Хочу навчитися писати слова з апострофом, збагатити своє мовлення новими словами, вивчити правило про написання слів із апострофом…).
5. Осмислення нових знань.
5.1. Проблемна ситуація. Складання правила.
Згадайте, що ми знаємо про апостроф з першого класу.
Ви правильно сказали, що апостроф – це знак. Він має вигляд коми, яку треба писати вище прописних букв. Тепер дізнаємося, де та між якими літерами пишеться апостроф.
Ось у цьому будиночку проживають незвичайні мешканці.
Вимовіть звуки, які позначають літери, які мешкають у цьому будиночку. Що ви помітили? (При їх вимові приймають участь губи. Їх ще називають губні приголосні звуки. Вони не бувають м’якими). У країні Фонетиці букви «бе», « пе», «ве», «ем», «еф» та « ер» живуть ось в цьому будиночку схожому на губи, по сусідству із літерою « ер». Вони дуже гордовиті, бо не люблять зливатися із голосними, які живуть в палаці навпроти. Назвіть голосні, які живуть в такому красивому палаці. Приголосні хочуть, щоб їх вимовляли роздільно і ніяк не можуть стояти поруч з голосними я, ю, є, ї, коли вони позначають два звуки. Тому в українській мові є знак, який допомагає цим літерам утворювати слова. Прочитаємо правило, яке нам треба запам’ятати. Відкрийте підручник на с.54. Попрацюємо за вправою №1.
– То як називається цей знак? На який знак він схожий? Де він пишеться?
До нас прийшла в гості дівчинка Мар’янка. Вона вам відкриє таємницю про те, як запам’ятати літери після яких ставиться апостроф. Бабуся подарувала внучці рожевий фартушок. Запишіть це речення каліграфічно у зошити.
Подивіться, якими літерами починається кожне слово, запишіть їх у новому рядку.
Бабуся подарувала внучці Мар’янці фартушок рожевий(Малюнок). Діти записують в зошитах.
- Перед якими літерами пишемо апостроф? Діти записують.
Б, п, в. м,ф,р я,ю,є,ї.
От у нас вийшло правило. Хто може його сформулювати?
А зараз навчимося правильно вимовляти слова з апострофом за вправою № 2 с.54.
Прочитайте слова і скажіть, перед якими буквами написано апостроф. Які звуки позначають ці букви.
- Доведіть, чому у слові б’ють голуб’я ставимо апостроф? (Я вважаю, що слово «б’ють» будемо писати з апострофом, тому що звук [б ] твердий, а буква «я» позначає два звуки [йа]. Наприклад, м’ята, в’юн. Отже, слово «б’ють» будемо писати з апострофом).
- Після яких букв ставиться апостроф? Перед якими літерами ставиться апостроф? (слайди).
Прочитаємо правило з підручника с. 54.
В’юк, хом’як, пір’їна, в’ється.
Знак апострофом зоветься
Після букв запам’ятайте:
Б, П, В, М, Ф та Р
Всі апостроф гарно ставте
Перед я, ю, ї та є.
Я є у п’явці, у в’юні,
Я є у риб’ячій сім’ї,
Але в воді мене немає.
Скажіть, хіба таке буває?
5.2. Гра «Дослідники». Робота в групах.
– Дослідимо чи завжди після цих літер пишемо апостроф?
– Зробіть звукові моделі слів та поясніть, чому в одних словах пишемо апостроф,
а в інших ні:
1 група – буряк і бур’ян.
2 група – в’яне і цвяхи.
3група – м’ята і духмяний
Висновок: слова буряк і цвяхи, духмяний пишуться без апострофа, бо буква я в цих словах позначає м’якість попереднього приголосного і звук [а], приголосні перед апострофом вимовляються твердо, як у словах в’яне, м’ята та бур’ян, а голосні позначають два звуки.
5.3. Завдання на вибір за вправою 3.
Послухайте казку про апостроф. Сформулюйте два запитання до тексту. А тепер обговоріть їх з однокласником, з яким сидите за однією партою. Виберіть із 4 запитань тільки два. Потім учні обговорюють запитання в четвірках і вибирають одне найкраще запитання. Їх можуть задавати вчителю або окремому учневі.
За вправою 3 пропоную вам виконати завдання на вибір. Виберіть те завдання, яке ви хотіли б виконати.
1) Зробити звуко - буквений аналіз слів п’ятниця і гостює.
2) Списати перший абзац, підкресліть слова, які пишуться з апострофом.
Учні виконують одне із завдань на вибір, перевіряють виконану роботу.
5.4. Робота в парі за перфокартками.
Вчитель роздає учням перфокарти, де у віконечках діти ставляють, там де необхідно, апостроф.
Солов 0 їний Морк 0 яний
Пор 0 ядний В 0 ють
Рум 0 яний Кам 0 яна
Р 0 ясний Св 0 ято
Б 0 ють Мар 0 янка
5.6. Творче списування.
На подвірячку, під вязом
Вся зібралася сімя:
Відпочить, побути разом
Та послухать соловя.
Знайдіть і виправіть помилки. Чому в слові солов’я, подвір’ячко, сім’я треба поставити апостроф. Знайдіть звукову модель до слова солов’ї. (Метод пастка. Моделі даного слова немає серед запропонованих вчителем моделей).
5.7. Малюнковий диктант (сигнальні картки).
Дайте сигнал карткою зеленого кольору, у якому слові будете ставити апостроф. (Вчитель показує малюки, а учні сигналізують карткою зеленого кольору про те, в якому слові будуть писати апостроф).
Назвіть слова, які ви запам’ятали. В яких словах ви поставите апостроф, а в яких апостроф не потрібно писати.
5.8. Телепередача. Перегляньте слайди і запишіть по пам’яті слова, що називають побачені предмети.
Хом’як, в’яз, цвяхи, м’ята, комп’ютер.
Що спільне для цих слів?( Означають назви предметів ).
Яке слово зайве? ( Цвяхи, бо пишеться без апострофа).
5.9. Гра „ Хто більше?”
Я вимовляю слово, у якому пишеться апостроф, і вказую на когось із учнів. Той, на кого я вказую, повинен повторити це слово, і добавити своє, вказуючи на іншого учня. Він повторює ті слова, що були вже сказані і добавляє своє і т. д. слова добавляються до тих пір, доки вони утримуються в пам’яті. Виграє той, хто зумів утримати більше слів в пам’яті.
6.Консолідація.
6.1.Кубування.
Кубування слова апостроф.
Діти кидають кубик на гранях якого написано:
1.Опиши його (маленький значок).
2.Порівняй це (схожий на кому ).
3.Підбери асоціації (про що змушує думати? що спадає на думку? ).
4.Проаналізуй це. ( Апостроф ставимо після твердих приголосних б, п, в, м, ф, р перед буквами я, ю, є, ї, коли вони позначають два звуки.? ).
5.Як його використати? (Треба знати після яких букв і перед якими голосними його треба ставити).
6.Запропонувати аргументи „ за” або „ проти” цього (що в ньому доброго чи поганого?
(Добре, що є апостроф і ми можемо утворювати нові слова і цим збагачуємо нашу мову. Погано, що є такий знак, бо треба вивчити ще одне правило, необхідно думати, де його правильно ставити у словах).
Соловейко
Маленький, сіренький.
Співає, знищує, прикрашає.
Має гарний голос.
Маестро.
- Змініть слово соловейко так, щоб воно писалося з апострофом. Доведіть, що слово «солов’ї» будете писати з апострофом.(Діти, використовуючи метод Прес, пояснюють).
(Я вважаю, що слово «солов’ї» пишемо з апострофом, тому що звук [ в]- твердий приголосний, а «я» позначає два звуки [йа]. Наприклад, сім’я, бур’ян. Отже, слово солов’ї також пишемо з апострофом).
6.3. Гра « Продовжте речення».
1.Апостроф ставиться після букв ……
2.Апостроф ставиться перед буквами я, ю, є, ї, коли …
3.Приголосні звуки перед апострофом вимовляються ….
– Чи збулися ваші очікування?
– Які завдання ви виконували найбільш старанно?
6.4. Дружнє коло.
Діти об’єднані в групи. Кожна група записує на аркуші паперу своє слово з апострофом і передає іншій (по колу, за напрямом руху годинникової стрілки). Кожна група зачитує слова і складає з них речення, що утворилося.