Урок "Як вимовляти і писати слова, у яких ставиться апостроф?"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови з використанням стратегій критичного мислення. Надіюсь, що вчителі зможуть використати дані вправи на своїх уроках.

Перегляд файлу

Українська мова

Тема уроку: Як вимовляти і писати слова, у яких ставиться апостроф?

Мета уроку: Актуалізувати і розширити знання учнів про вимову і написання слів, у   яких ставиться апостроф. Розвивати зв’язне мовлення та мислення учнів. Вчити робити висновки, узагальнювати. Виховувати любов до природи.

Обладнання: сигнальні картки, карточки для індивідуального опитування, слайди, презентація .

                                Хід уроку

1.Організація класу.

Пролунав уже дзвінок,

Час почати вже урок.

На уроці рідну мову

Будемо вивчати.

Прошу, будьте всі уважні,

Щоб її нам добре знати.

Прочитайте девіз уроку:

- Як ви зрозуміли дане прислівя?

2.Розминка.

2.1.Інтерактивна вправа „ Навчаючи вчуся” (повторення правил з теми „ Звуки і букви”). На картках надруковані правила зеленим кольором для учнів – вчителів, а чорним кольором запитання .

2.2. Гра „ Істинне – хибне”.

Хибні твердження зловити оплеском і перетворити їх на істинні.

1.В українській мові 6 голосних звуків.

2. На письмі вони позначаються 8 буквами.

3. Букви Я, Ю, Є, Ї завжди позначають два звуки.

4.Голосні бувають дзвінкими і глухими.

5. Мякий знак – це буква.

6.Приголосні звуки, які утворюються за участю голосу і шуму, називаються глухими.

2.3. Гра „ Знайди зайве слово”.

1.Сидить, спів, слухає, читає. ( Зайве слово «спів», бо решта –  означають дію предметів).

2.М’ята, буря, солов’ї, б’ють. ( Може бути зайвим слово буря, бо пишеться без апострофа,а може бути зайве слово « б’ють» - дієслово).

3. Ялин-ка, о – лень, ли-си-ця, зай-ці.( Слово «олень» не можна переносити).

З. Каліграфічна хвилинка.

Щоб рівно і гарно

Слова написати,

Нам з’єднання букв

Слід усім пригадати.

Для цього дається

Одна лиш хвилина.

  • Відгадайте загадку:

Сам вечірньої години заховався в кущ калини.

Та на дуду голосну грає пісню чарівну.

Спів той радісний усюди

Дуже люблять слухать люди.

(Соловейко – розгляд пташки, комп’ютер – Серія « Вундеркінди з пелюшок»).

Охарактеризуйте перший звук у слові – відгадці. (Це приголосний звук, твердий,

глухий, позначається на письмі літерою «ес»).

  •      Складіть три різні за метою висловлювання речення зі словом соловейко.
  •      Запишіть каліграфічно рядочок літер Сс, з’єднання літер сл, ся, см, ос та питальне речення про соловейка.
  •      Чи хочете послухати, як соловейко співає?

Розповідь учнів про соловейка.

 Солов'я можна зустріти в листяних і змішаних лісах. Розміром соловей  завбільшки з горобця, оперення коричневе, хвіст рудувато-коричневий. Пташенята вкриті строкатим пір'ям. їх часто плутають з пташенятами малинівки, але солов'ї більші і стрункіші за них, вони часто піднімають хвіст. Солов'ї знамениті завдяки своїм співочим здібностям. Їхній спів можна почути, починаючи з середини весни. Його пісня складається зі свисту, клацання та гуркотливих звуків. Соловей замовкає в останні тижні червня. Соловей харчується в основному комахами і черв'яками. Він розшукує їх серед листя, під деревами і кущами, іноді ловить на льоту. Здобич б'є об землю, поки вона не перестане ворушитися. Восени солов'ї відлітають до Африки. До цього часу вони запасаються жировим прошарком, який допомагає витримати тривалий і важкий переліт. Молоді птахи вирушають на південь разом з батьками.

 4.Оголошення теми та мети уроку.

 - Як називається країна, у якій живуть звуки та букви?

– Сьогодні ми продовжимо свою подорож країною Фонетики.

– Якщо ви відгадаєте загадку, то дізнаєтесь тему уроку.

(Загадка із вправи 265, читає напам’ять хлопчик).

Так, сьогодні ми навчимося вимовляти і правильно писати слова із апострофом, вживати їх у мові, правильно вимовляти, попрацюємо в парах.

– Чого ви очікуєте від цього уроку? Вправа « Мікрофон». Діти висловлюють свої очікування.(Хочу навчитися писати слова з апострофом, збагатити своє мовлення новими словами, вивчити правило про написання слів із апострофом…).

5. Осмислення нових знань.

5.1. Проблемна ситуація. Складання правила.

Згадайте, що ми знаємо про апостроф з першого класу.

Ви правильно сказали, що апостроф – це знак. Він має вигляд коми, яку треба писати вище прописних букв. Тепер дізнаємося, де та між якими літерами пишеться апостроф.

 Ось у цьому будиночку проживають незвичайні мешканці.

Вимовіть звуки, які позначають літери, які мешкають у цьому будиночку. Що ви помітили? (При їх вимові приймають участь губи. Їх ще називають губні приголосні звуки. Вони не бувають м’якими). У країні Фонетиці букви «бе», « пе», «ве», «ем», «еф» та « ер» живуть ось в цьому будиночку схожому на губи, по сусідству із літерою « ер». Вони дуже гордовиті, бо не люблять зливатися із голосними, які живуть в палаці навпроти. Назвіть голосні, які живуть в такому красивому палаці. Приголосні хочуть, щоб їх вимовляли роздільно і ніяк не можуть  стояти поруч з голосними я, ю, є, ї, коли вони позначають два звуки. Тому в українській мові є знак, який допомагає цим літерам утворювати слова. Прочитаємо правило, яке нам треба запам’ятати.  Відкрийте підручник на с.54. Попрацюємо за вправою №1.

– То як називається цей знак? На який знак він схожий? Де він пишеться?

До нас прийшла в гості дівчинка  Мар’янка. Вона вам відкриє таємницю про те, як запам’ятати літери після яких ставиться апостроф. Бабуся подарувала внучці  рожевий фартушок. Запишіть це речення каліграфічно у зошити.

Подивіться, якими літерами починається кожне слово, запишіть їх у новому рядку.

Бабуся подарувала внучці Мар’янці фартушок рожевий(Малюнок). Діти записують в зошитах.

-  Перед якими  літерами пишемо апостроф? Діти записують.

Б, п, в. м,ф,р                 я,ю,є,ї.

 От у нас вийшло правило. Хто може його сформулювати?

А зараз навчимося правильно вимовляти слова з апострофом  за вправою № 2 с.54.

Прочитайте слова і скажіть, перед якими буквами написано апостроф. Які звуки позначають ці букви.

- Доведіть, чому у слові б’ють голуб’я ставимо апостроф?  (Я вважаю, що слово «б’ють» будемо писати з апострофом, тому що звук [б ] твердий, а буква «я» позначає два звуки [йа]. Наприклад, м’ята, в’юн. Отже, слово «б’ють» будемо писати з апострофом).

 - Після яких букв ставиться апостроф? Перед якими літерами ставиться апостроф? (слайди).

Прочитаємо правило з підручника с. 54.

В’юк, хом’як, пір’їна, в’ється.

Знак апострофом зоветься

Після букв запам’ятайте:

Б, П, В, М, Ф та Р

Всі апостроф гарно ставте

         Перед я, ю, ї та є.

Я є у п’явці, у в’юні,

Я є у риб’ячій сім’ї,

Але в воді мене немає.

Скажіть, хіба таке буває?

5.2. Гра «Дослідники». Робота в групах.

Дослідимо чи завжди після цих літер пишемо апостроф?

 – Зробіть звукові моделі слів та поясніть, чому в одних словах пишемо апостроф,

а в інших ні:

1 група – буряк і бур’ян.

2 група – в’яне і цвяхи.

3група – м’ята і духмяний

Висновок: слова буряк і цвяхи, духмяний  пишуться без апострофа, бо буква я в цих словах позначає м’якість попереднього приголосного і  звук [а], приголосні перед апострофом вимовляються твердо, як у словах в’яне, м’ята  та бур’ян, а голосні позначають два звуки.

5.3. Завдання на вибір за вправою 3.

Послухайте казку про апостроф. Сформулюйте два запитання до тексту. А тепер обговоріть їх з однокласником, з яким сидите за однією партою. Виберіть із 4 запитань тільки два. Потім учні обговорюють запитання в четвірках і вибирають одне найкраще запитання. Їх можуть задавати вчителю або окремому учневі.

За вправою 3 пропоную вам виконати завдання на вибір. Виберіть те завдання, яке ви хотіли б виконати.

1) Зробити звуко - буквений аналіз слів п’ятниця  і гостює.

2) Списати перший абзац, підкресліть слова, які пишуться з апострофом.

Учні виконують одне із завдань на вибір, перевіряють виконану роботу.

   5.4. Робота  в парі за перфокартками.

Вчитель роздає учням перфокарти, де у віконечках діти ставляють, там де необхідно, апостроф.

Солов 0 їний                 Морк 0 яний

Пор 0 ядний                   В 0 ють

Рум 0 яний                     Кам 0 яна

Р 0 ясний                       Св 0 ято

Б 0 ють                           Мар 0 янка

5.6. Творче списування.

На подвірячку, під вязом

Вся зібралася сімя:

Відпочить, побути разом

Та послухать соловя.

 Знайдіть і виправіть помилки. Чому в слові  солов’я, подвірячко, сімя треба поставити апостроф.  Знайдіть звукову модель до слова солов’ї. (Метод пастка. Моделі даного слова немає серед запропонованих вчителем моделей).

  •      Опишіть цю пташку?

 5.7. Малюнковий диктант (сигнальні картки).  

Дайте сигнал карткою зеленого кольору, у якому слові будете ставити апостроф. (Вчитель показує малюки, а учні сигналізують карткою зеленого кольору про те, в якому слові будуть писати апостроф).

http://i007.radikal.ru/0902/44/839ada561b5f.pnghttp://i1.i.ua/prikol/pic/2/5/450052_432791.jpghttp://s.pikabu.ru/post_img/2013/11/18/12/1384804766_168267568.jpghttp://cs5340.vk.me/g30696804/a_dec0b5a2.jpg

http://img-fotki.yandex.ru/get/9066/16969765.197/0_7d983_8ff05cca_orig.pnghttp://www.stihi.ru/pics/2012/05/07/6258.jpghttp://www.zoougolok.com/images/photoalbum/album_1/solovey_vostochniy.jpghttp://fitoapteka.org/images/foto/368/1.jpg

Назвіть слова, які ви запамятали. В яких словах ви поставите апостроф, а в яких апостроф не потрібно писати.

5.8. Телепередача. Перегляньте слайди і запишіть  по пам’яті слова, що називають побачені предмети.

Хом’як, в’яз, цвяхи, м’ята, комп’ютер.

Що спільне для цих слів?( Означають назви предметів ).

Яке слово зайве? ( Цвяхи, бо пишеться без апострофа).

5.9.  Гра „ Хто більше?”

     Я вимовляю слово, у якому пишеться апостроф, і вказую на когось із учнів. Той, на кого я вказую, повинен повторити це слово, і добавити своє, вказуючи на іншого учня. Він повторює ті слова, що були вже сказані і добавляє своє і т. д. слова добавляються до тих пір, доки вони утримуються в пам’яті. Виграє той, хто зумів утримати більше слів в пам’яті. 

6.Консолідація.

6.1.Кубування.

Кубування слова апостроф.

Діти кидають кубик на гранях якого написано:

1.Опиши його (маленький значок).

2.Порівняй це (схожий на кому ).

3.Підбери асоціації (про що змушує думати? що спадає на думку? ).

4.Проаналізуй це. ( Апостроф ставимо після твердих приголосних б, п, в, м, ф, р перед буквами я, ю, є, ї, коли вони позначають два звуки.? ).

5.Як його використати? (Треба знати після яких букв і перед якими голосними його треба ставити).

6.Запропонувати аргументи „ за” або „ проти” цього (що в ньому доброго чи поганого?

 (Добре, що є апостроф і ми можемо утворювати нові слова і цим збагачуємо нашу мову. Погано, що є такий знак, бо треба вивчити ще одне правило, необхідно думати, де його правильно ставити у словах).

  1. Скласти сенкан до слова соловейко.

Соловейко

Маленький, сіренький.

Співає, знищує, прикрашає.

Має гарний голос.

Маестро.

 - Змініть слово соловейко так, щоб воно писалося з апострофом. Доведіть, що слово «солов’ї» будете  писати з апострофом.(Діти, використовуючи метод Прес, пояснюють).

(Я вважаю, що слово «солов’ї»  пишемо з апострофом, тому що звук [ в]- твердий приголосний, а «я» позначає два звуки [йа]. Наприклад, сім’я, бур’ян. Отже, слово солов’ї також пишемо з апострофом).

 6.3. Гра « Продовжте речення».

1.Апостроф ставиться після букв ……

 2.Апостроф ставиться перед  буквами я, ю, є, ї, коли …

 3.Приголосні звуки перед апострофом вимовляються ….

– Чи збулися ваші очікування?

– Які завдання ви виконували найбільш старанно?

6.4. Дружнє коло.

Діти об’єднані в групи. Кожна група записує на аркуші паперу своє слово з апострофом і передає іншій (по колу, за напрямом руху годинникової стрілки). Кожна група зачитує слова і складає з них речення, що утворилося.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 червня 2018
Переглядів
1372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку