Мета уроку: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати вміння знаходити і визначати їх роль у реченнях; розвивати орфографічні навички, вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати уважність, спостережливість, кмітливість, бажання творчо працювати; шанобливе ставлення до мови, природи.
Тема: Іменник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
(6 клас)
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати вміння знаходити і визначати їх роль у реченнях; розвивати орфографічні навички, вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати уважність, спостережливість, кмітливість, бажання творчо працювати; шанобливе ставлення до мови, природи.
Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення; урок-подорож.
Обладнання: підручники, зошити, карта, таблиця, картки, мультимедіо.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Поетична хвилинка
Учитель. Сьогоднішній урок ми розпочнемо поетичною хвилинкою. Вірш Білоуса «Хто любить, той легко вчить» прочитає ваша однокласниця.
Якщо з українською мовою
в тебе, друже, не все гаразд,
не вважай її примусовою,
полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
а хто любить, той легко вчить:
все як пишеться, так вимовляється, -
все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена.
Тільки фальш для неї гужа
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова бринить душа
Учитель: Дійсно, для того щоб опанувати рідну мову, треба її вчити. Саме тому ми з вами вирушили у подорож з метою ознайомлення з великими містами, що знаходяться в країні Морфологія.
ІІІ. Актуалізація знань
Учитель: Давайте ж пригадаємо, що це за незвичайна країна Морфологія
(Ми знаємо, що самостійні частини мови мають лексичне і граматичне значення)
- Скільки самостійних частин мови? Назвіть їх (шість: іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник)
- Які ви знаєте службові частини мови? (сполучник, прийменник, частка)
Службові частини мови мають лише граматичне значення.
(За кожну правильну відповідь учню дається сніжинка)
ІV. Оголошення теми та мети уроку
(учні записують число, тему уроку в зошитах)
Учитель: Сьогодні ми починаємо вивчення теми, над якою працюватимемо декілька уроків. І перший з них незвичайний – це урок-подорож. А ви любите подорожувати? Ми побуваємо в країні Морфології і відвідаємо нове графство - графство Іменника. І щоб наша подорож відбулася, нам треба повторити те, що ми знаємо про іменник, а що не знаємо вивчити. Я думаю ви помітили, що оцінювання у нас на уроці також буде незвичайним. За допомогою цих чарівних сніжинок ви будете отримувати по 2 бали. А наприкінці уроку отримаєте загальний бал.
Заходить Листоноша
Листоноша: Чекайте, чекайте! Вам надіслали телеграму з країни Морфології. Слухайте
«Шановні діти! Ми, графиня Іменниковія і граф Іменниковіус, запрошуємо вас відвідати наші землі, побувати в різних містах, стати почесними громадянами графства Іменника. Сьогодні ви побуваєте в містечку Всезнайко та за його межами. Щоб стати мешканцями цього міста, вам потрібно буде подолати чимало перешкод, показати всі свої знання, щоб на наступних уроках побувати в інших містах графства. Ми бажаємо вам успіхів».
Учитель: Дуже добре, що у нас є карта подорожі. Що ж всі готові. Тоді завітаємо до містечка Всезнайко.
V. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1. Робота з підручником (пошукова робота)
Учитель: А починаємо ми свою подорож з галявини Кмітливих шестикласників. І тут на вас чекає бліц-опитування, відповіді на яке ви знайдете пошуковим методом на сторінках підручника (с.129-131)
Учитель: Залишаючи галявину, ми потрапляємо з вами на площу Знань у містечку Всезнайко. А зараз ми об’єднаємося у групи (по рядам по 5 учнів), кожна отримає своє завдання. І на цій площі ми згадаємо морфологічні ознаки іменника – назви істот та неістот, власні та загальні назви.
2. Робота у групах
Учитель:
Скласти 4 речення зі словами, так щоб в одному випадку вони виступали як загальні назви, а в іншому – як власні: місто Орел – орел; вовк та ягня – байка «Вовк та Ягня».
Додати до іменників, що означають власні назви, іменники – загальні назви: Київ, Росія, Дмитрик, Дніпро, «За відвагу»
Із поданого тексту виписати спочатку назви істот, потім неістот. В словах, де пропущені букви назвати орфограми.
Л…тіли джмелі до лісу, гаю. А лебедоньки летіли через темний бір, поронили біля пір…я та й у батьків двір. Коло хати а лаві сиділи діти: хлопчик та дівчинка. Вони співали піс…ню про теплу в…сну та зелено…коричневе вбран…я дерев. А батьки цих дітлахів готувалися до свята.
(Під час роботи учнів звучить музика)
3. Учитель: Ми вийшли з містечка Всезнайко й мандруємо далі. Попереду у нас гори. Щоб їх подолати, час відпочити.
І зараз ми з вами проведемо фізкультхвилинку.
Встаньте діти, усміхніться
Землі рідній поклоніться,
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
Вліво, вправо нахиліться
Веретенцем покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Відчуваєте легкість, звільняєтесь від проблем. Ще мить – і ви здатні подолати нові вершини. І перед нами дійсно вершина Пізнань. А щоб її подолати потрібно виконати наступне завдання. І зараз ми згадаємо ще одну морфологічну ознаку іменника – це число.
Виконуємо розподільний диктант (біля дошки працює один учень, інші в зошитах) . Записати іменники у три колонки: в першу, ті що вживаються і в однині, і в множині; в другу – ті, що вживаються тільки в однині, і в третю – ті, що вживаються тільки в множині.
Ліс, квітки, птахи, ялинка, ножиці, сміливість, двері, молоко, окуляри, Одеса, канікули, Дунай, дерево, надра, залізо, гілка, хащі, радість, Карпати, коні. Оцінювання
4. Учитель:
Що ж рушаймо далі. Але щоб спуститися з вершини Пізнань, необхідно ще дещо пригадати про іменник, а саме про його морфологічну ознаку – рід.
І зараз ми проведемо гру «Мовознай» у вигляді конструктивного моделювання.
Необхідно скласти словосполучення за схемою-моделлю «іменник + прикметник», використовуючи подані слова. Визначити рід іменників.
(Біля дошки працює по одному учню від групи, інші – в зошитах)
Дерево (с.р.) Какаду (ч.р.) тополя (ж.р.) місто (с.р.) староста (сп.р.) мороз (ч.р.) поле (с.р.) ялинка (ж.р.) |
сніг (ч.р.) задавака (сп.р.) зима (ж.р.) вітерець (ч.р.) хуртовина (ж.р.) небо (с.р.) сирота (сп.р.)
|
5. Учитель: Ми наближаємось до завершення подорожі, і нам необхідно перепливти через річку Відмінковію й виконати завдання пана Нептуна, які пов’язані з наступною морфологічною ознакою іменника – відмінком. Та з’ясувати синтаксичну роль його в реченні.
- Але спочатку давайте згадаємо скільки відмінків в українській мові? (Звернути увагу на кличний)
- Назвати їх і на які питання відповідають?
- Чому кожен відмінок має два питання?
(Необхідно звернути увагу на те, що початкова форма іменника це Н.в.)
А зараз виконуємо самостійну роботу
(завдання спроектовано на дошку)
Переписати речення, розкриваючи дужки. Іменники поставити у відповідному відмінку. Відмінок визначити. Підкреслити іменники як члени речення. Назвати вивчені орфограми.
Ось і прийшла довгоочікувана зима. З сильними (мороз) та пухким (сніг). Дітвора з нетерпінням чекає (канікули) та новорічних (свято). На святах не обходяться без (подарунок). Найкращий подарунок – ялинка. (Ялинка) прикрасили гарними (іграшка). Але мамині та татусеві подарунки найприємніші. (Під час виконання звучить музика)
Перевірка. Оцінювання. (Учні обмінюються зошитами - взаємоперевірка)
VІ. Підсумок уроку
Учитель: Ось і завершилась наша подорож. Ми відвідали лише одне із багатьох міст графства Іменника. Я вважаю, що своїми знаннями ми довели, що можемо називатися мешканцями містечка Всезнайко. Попереду у нас ще багато невідомого й багато невідомих міст – і ліс Відміна, і фабрика Будівничок, а головне відвідування нових графств – Прикметника, займенника та інших.
Гра «Мікрофон»
Підведемо підсумок
Так, дійсно, багато цікавого і корисного ви візьмете з цієї подорожі. Але коли люди повертаються, то хочуть щось залишити на згадку про подорож – у вас це будуть бали (виставлення балів за урок).
І ще один подарунок для вас це – …(домашнє завдання)
VII. Домашнє завдання
* Вправа 231 (стор.132)
** Підібрати 10 слів на позначення різних родів іменників, скласти з 4 речення.
*** Написати твір-мініатюру «Подорож до графства Іменника», визначити іменники та їх морфологічні ознаки.