Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.
Перехід прикметників з однієї групи в іншу
Мета: повторити відомості про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, ознайомитися з розрядами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними;
формувати вміння розрізняти якісні, відносні, присвійні прикметники; пояснювати причини переходу прикметників з однієї групи в іншу; використовувати прикметники у мовленні; розвивати логічне мислення, усне і писемне мовлення, увагу та творчу уяву; виховувати любов до України, рідної мови.
Цілі. Учні знатимуть: що означає прикметник, на які питання відповідає, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, розряди прикметників за значенням.
Учні вмітимуть: розпізнавати прикметники в тексті, вказувати морфологічні ознаки, визначати синтаксичну роль, розрізняти якісні, відносні, присвійні прикметники, пояснювати причини переходу прикметників з однієї групи в іншу.
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська література.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки, алгоритм визначення групи прикметників, підручник.
Методи, прийоми, форми роботи: метод гри, методи «Мозковий штурм», «Прес», «Займи позицію», робота в групах, пошуково-евристичні, практичні, наочні методи і прийоми.
Література: Глазова О.П., Кузнєцов Ю.В. Рідна мова: Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів. – К.: Педагогічна преса,2008.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
(Учні знайомляться з темою уроку, озвучують чікувані результати).
Чи ти задумувавсь, відкіль оті
У нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове –
Частини мови!
Прикметник дасть іменнику-предмету
Якусь його ознаку чи прикмету.
Д. Білоус
Неодмінними супутниками нам будуть правила уроку:
1. Бути толерантними.
2. Не перебивати один одного.
3. Не викрикувати.
4. Допомагати товаришеві.
5. Отримати гарну оцінку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. «Мозковий штурм»
2. Гра «Лінгвістичний батл».
(Двобій).
Умови гри. Двоє учнів по черзі дають один одному запитання з теми «Прикметник». Якщо учень не відповідає, право задавати питання залишається в того учня, який знає відповідь. Якщо ж учасники двобою не можуть сформулювати запитання, допомогти можуть учні класу.
Учитель виконує роль фасилітатора.
(Фасилітатор (англ. facilitator, від лат. Facilis - «легкий, зручний») - це людина, що забезпечує успішну групову комунікацію. Термін «фасилітатор» прийшов до нас з медицини, де фасилітатор – це той, хто допомагає при народженні. Український відповідник – ведучий, головуючий).
3. Творчий самодиктант.
Запишіть текст, додаючи прикметники, які б точно характеризували той чи інший предмет. Визначте синтаксичну роль прикметника в останньому реченні.
Мова об’єднує в собі … мудрість. Прилучення дитини до краси … мови розпочинається з … … казок і … … пісні. … … слово джерельцем струмує в мені. У скарбниці …почуттів … скарб – повага до своєї мови.
Найкращий, Тарасове, рідної, народну, людських, колискової, могутнє, бабусиних, материнської, милих.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Замініть сполучення слів прикметниковими формами. Присвійні прикметники підкресліть.
Рослина, що росте у полі, ложка зі срібла; ведмедик Марусі; місце для роботи; ягода, що росте в лісі; мішок для спання; лапа ведмедя.
Сонце на небі і зоряна ніч солов’їна,
Мамина пісня і мамина тиха сльозина,
Батькове слово і врода небесна калини,
Слово молитви і лагідний усміх дитини - моя Україна.
Аналіз роботи проводиться за допомогою методу «Прес».
1.Робота з підручником с.189 (теоретичний матеріал «Перехід прикметників з одного розряду за значенням до іншого»).
2. Виконання вправи 387 с. 189.
До кожного іменника доберіть із довідки прикметники так, щоб утворилися фразеологізми. Фразеологізми запишіть, розкрийте їхнє значення. Визначте розряди прикметників за значенням.
(Лисяча хитрість,вовчий апетит, заяче серце, собача вдача, слоняча хода).
Алгоритм визначення розряду прикметника
У переносному значенні:
• Відносно-якісні: золоте серце, шовкова трава;
• Присвійно-відносні: лисячий комір,зміїна отрута;
• Присвійно-якісні: заяча душа, собачий холод;
• Якісно-відносні: важка промисловість, легка атлетика.
V. Домашнє завдання.
• Опрацювати параграф 24; виконати вправу 388 на с. 189.
• Скласти твір (віршований або прозовий) про рідний край, використовуючи прикметники різних розрядів.
VІ. Підсумок уроку.
Умови гри. Кожна команда (кожен з трьох рядів у класі може бути командою, естафету починає перша парта) отримує аркуш, на якому кожен учасник має написати приклад прикметника того розряду, яку назву носить команда. Оцінюється швидкість і правильність виконання завдання.
1. Позначте рядок, у якому всі слова – відносні прикметники:
а) кислий,вовняний,мамина,
вечірня;
б) міський,полтавський,
шкільний,лісовий;
в) дерев’яний,ясний,
батьківський;
г) літній,вечірній,молочний,білий.
2. Визначте речення,у якому вжито відносний прикметник.
а)На просторому майдані людно,мов на ярмарку.
б)Горить-палає рожевий ранок.
в)Пишається над водою червона калина.
г)Мир утихав після денної праці.
3. Установіть відповідність між прикметниками та їх групами за значенням.
А Важка атлетика, 1. Відносно
кислі грунти, -якісні
білі люди
Б Осляча впертість, 2. Присвійно
вовчий апетит, -якісні
заяча душа.
4. Утворіть словосполучення з прикметниками золотий (1варіант), свіжий (2 варіант), які б уживалися в прямому і переносному значенні.
1-3 – 6 балів, 4 – 6 балів.
Відповіді: 1. б 2. г 3. А-1, Б-2. 4. …
Учитель бере зошити на перевірку.