1 червня о 18:00Вебінар: Медіаграмотність як структурний компонент у траєкторії професійного самовизначення учнів

Урок української мови для учнів 4-х класів "Як відлітають птахи"

Про матеріал
Вчити дітей писати розповідь на основі власних спостережень, активізувати їх словниковий запас, вчити правильно підбирати ситуативні слова.
Перегляд файлу

Урок української мови

 4 клас

 

Тема. Складання розповіді за власним спостереженням на тему: «Як відлітають птахи»

 

Мета. Закріпити уявлення учнів про мовлення, його види і значення для людей, показати, як воно використовується для передачі думок і почуттів; вчити дітей писати розповідь на основі власних спостережень, активізувати їх словниковий запас, вчити правильно підбирати ситуативні слова;

            розвивати спостережливість, уяву, пам'ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення;

            виховувати естетичний смак, любов і повагу до природи, дбайливе ставлення до наших пернатих друзів.

Обладнання. Картина „Осінь" (з відльотом пташок), ілюстрації птахів, що відлітають, запис твору І. Чайковського „Пори року. Осінь", картки з цікавою інформацією про відлітних птахів (даються попередньо учням, що мають виступати), мовний матеріал, «Довідкове бюро».

 

ХІД УРОКУ

І.  Організація учнів до уроку.

     Створення емоційного настрою.

Звучить грамзапис твору І. Чайковського „Пори року. Осінь" (курличуть журавлі). Під час прослуховування учні опускають голови на парти з закривають очі. Учитель читає слова:

«Сяють золотом берези. Жовтень вінчає осінь, Журавлиний клин мережить Висоти холодну просинь.

Відлітають гуси і лелеки

У краї заморські і далеку.

Осінь тиха, осінь золотава

Вийшла, мов лисичка на галяву».

II.  Актуалізація опорних знань.

1. Фронтальна технологія «Навчаючи – вчуся»

  •      Які думки у вас виникли при слуханні мелодії?
  •      Що ви уявили?
  •      Яку б картину намалювали?
  •      Який настрій у вас виник?
  •      Чи спостерігали ви коли-небудь, як відлітають птахи? Куди вони летять?
  •      Розкажіть про свої спостереження.
  •      Яких перелітних птахів ви знаєте?
  •      Чому вони відлітають? Що їх змушує це робити?

 

 

2. Хвилинка-цікавинка від «Довідкового бюро»:

  • Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов'ї, лелеки з нашої країни летять зимувати в Африку.
  • Качки,   лебеді,   чаплі   відлітають   до   узбережжя   Чорного   і Азовського морів.
  •   Зозуля зимує в Південній Азії та Індонезії.
  • Під час перельоту птахи знаходять дорогу, орієнтуючись за сонцем і зірками.
  • 3 вирію більшість птахів повертаються в ті місця, де вони гніздилися раніше.

3. Фронтальна технологія «Мозковий штурм»

  • А які цікавинки щодо відльоту птахів знаєте ви?
  • Яким видом мовлення ми щойно користувалися?
  • А які типи мовлення ще існують? Для чого вони потрібні?
  • Який тип мовлення слід використовувати при написанні творів?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми                            та мети уроку
  2. Підготовча робота до написання розповіді.
  1. Розгляд ілюстрацій по розпізнаванню птахів.
  2. Відгадування загадок про птахів (робота в групах)

 

Птах великий і красивий,

Чорний, або сніжно-білий.

Гострий дзьоб, тоненькі ноги,

Вернувсь з далекої дороги. (Журавель, лелека)

Ми маєм грудочки червоні,                   І чорні крильця в нас міцні.                  На крилах зиму ми приносим                 І звуть нас просто ... (Снігурі).

Найчорніший з усіх птахів. Чистить ріллю від черв'яків. (Грак)

Чорна латка, біла латка По дереву скаче. (Сорока)

  •      Чи всі ці птахи є перелітними?
  •      А які загадки знаєте ви про перелітних птахів?

 


3.  Навчання у грі «Перелітні птахи».

- Якщо птах перелітний, показати помахом рук: дрізд, горобчик, ластівка, синичка, лелека, галка, зозуля, снігур, сорока.

4. Навчання у грі «З’єднай, якщо знаєш» (робота в парах)

 

  •       А чи знаєте ви, яким способом відлітають птахи у вирій?
  •       Спробуємо це вияснити, з'єднуючи правильні відповіді стрілками.

 

5. Робота «Довідкового бюро».

А) У кожної групи птахів свій „почерк". Одні летять поодинці, інші - великими зграями. Але як би птахи не летіли, вони завжди летять одним і тим же шляхом. Як пташки знають, куди їм летіти? Хто їм показує дорогу? Більшість вчених вважає, що птахи звіряють напрям за сонцем і зірками. Довгий час вважали, що молоді птахи летять за старими. Але, виявляється, що це не так. У зозуль, наприклад, старі птахи летять окремо від молодих. Старі лелеки відлітають в політ раніше за молодих. Отже, птахи, з'являючись на світ уже знають, куди вони повинні летіти з настанням холоду, і за яким маршрутом. Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу, і що перед великим шляхом потрібно „нагуляти жир", щоб підтримувати сили в далекому і важкому перельоті. Адже є такі птахи, які можуть долати відстань біля 8000 км без жодної зупинки.

Б) Зграї шпаків і граків летять дуже високо. Журавлі прямують великим ключем. Гуси летять вервечкою, а качки      прямою шеренгою. Зозулі ж відлітають поодинці. (При необхідності допрацювати поєднання стрілочками попередню вправу).

 

 

 

 

IV.  Фізкультхвилинка.

Пташки в вирій відлітали,

На калину посідали.

Посиділи, поклювали,

Покрутились й розлетілись.

 

 

V.  Робота над складанням розповіді.

 

  1. Словниково-тлумачна робота

 

Словникові

Тлумачні

Лелеки, журавлі, , ластівки, гуси, шпаки, стрижі, качки, зозулі.

Теплі краї, вирій, далекий край.

Ключ, зграя,  шеренга, поодинці.

Дорога, путь, маршрут, переліт, відстань.

Щебечуть,     хвилюються,      курличуть,     

 

Бузьки, вервечка ґелґочуть, „нагулюють жир",

 тренують крила,

непокояться,

 

 

2. Складання  плану розповіді

    - З чого ви почнете свою розповідь?

    - Про що піде мова далі?

    - Як ви закінчите розповідь?

 

 

План

  1. Холодна пора осені.
  2. Птахи відлітають по-різному.
  3. До радісної зустрічі навесні!

3.  Складання усних висловів на основі плану та опорних слів

         

      4. Запис тексту - розповіді

      5. Самоперевірка, виправлення помилок.

VI.  Підсумок уроку.

1. Розв'язання кросворду.

- Відгадайте загадки, щоб розв'язати кросворд, і прочитайте слово, яке вказує на основну причину відльоту або кочівлі птахів.

 

 

 

 

 

 

 

1. Всяк в блакитнім піджачку,
В рожевій сорочці.

В нас зимою по садку  Гуляють, як гості. (Снігур)

  1. Хоч сам ростом невеличкий, але гарно співає. (Соловей)
  2. Пташка, що ліпить на будівлях свої гнізда, схожі на кошики. (Ластівка)
  3. Бідовий хлопчина

В сірій сорочині По дворах стрибає, Крихти збирає. (Горобець)

5. Вірно людям я служу,

їм дерева стережу.

Дзьоб міцний та гострий маю.

Шкідників ним здобуваю. (Дятел)

 

VII. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  •       Які форми роботи ми виконували на уроці?
  •       Які типи мовлення при цьому використовували?
  •       Що вам сподобалось найбільше на уроці?
  •       Чи задоволені ви своєю роботою?
  •       Що для вас виявилось найважчим?
  •       Чи збагатились ваші знання новою інформацією?
  •       Що нового ви дізнались на уроці?
docx
Додав(-ла)
Мороз Іванна
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
1646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку