Лекція-бесіда з елементами проблемного навчання «Специфіка соціальної роботи з мігрантами»

Про матеріал
Матеріал інструктивно-методичної карти проведення лекції-бесіди з елементами проблемного навчання на тему "Специфіка соціальної роботи з мігрантами" може бути використаний у роботі з учнями та батьками з числа внутрішньопереміщених осіб, трудових мігрантів соціальними педагогами, вчителями, класними керівниками.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Черкаський комерційний технікум

 

 

 

Розглянуто  на   засіданні циклової                                            

комісії   соціальних, правових                                                

дисциплін та психології                                                        

Протокол № ___ від ______ 2017 р.                                     

Голова циклової комісії                        

_______________ Т. В.  Посипайко                                                              

 

 

 

 

Інструктивно-методична карта

відкритого заняття

з нормативної навчальної дисципліни

 «Соціальна робота з окремими категоріями клієнтів»

за спеціальністю 5.13010101 Соціальна робота

група СП-4-09-14

денне відділення

 

 

 

Тема: «Специфіка соціальної роботи з мігрантами»

 

 

 

 

                                              Викладач: Башей О.О.

                                                           Дата проведення:     .0 .2017 р.

                                                    Час проведення: 1210 - 1330

                                                         Місце проведення: ауд. № 03

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016-2017 н.р.     

Тема лекції:  «Специфіка соціальної роботи з мігрантами»

 

Тип лекції: Лекція-бесіда з елементами проблемного навчання.  

 

Актуальність теми: полягає у розумінні студентами, майбутніми соціальними працівниками, особливостей міграційних процесів в Україні та наслідків їх впливу на населення країни; усвідомленні проблем міграції, потреби надання професійної соціальної підтримки/допомоги мігрантам в адаптації й інтеграції у нових  умовах, для зменшення соціального напруження та інших негативних наслідків міграції серед населення країни.

Мета лекції:

  1.        НАВЧАЛЬНА:
  •    розширити та поглибити знання студентів про міграції;
  •    розкрити сутність понять «міграція населення», «імміграція»,«іммігранти»,

«еміграція», «емігрант», «біженці», «вимушені переселенці»,«внутрішньо 

переміщені особи», «депортація» та визначити основні типи міграції населення;

  • ознайомити з особливостями розвитку міграційних процесів в Україні, основними видами та напрямками соціальної роботи з мігрантами;
  • навчити проводити інформаційну розяснювальну роботу серед населення про заклади та можливі послуги, ресурси та підтримку у місцях проживання чи розташування мігрантів;
  • привернути увагу студентів на проблеми внутрішніх міграцій, переселенців та з’ясувати причини, які сприяють міграційним процесам населення на території України, за її межами.

 

  1.        ВИХОВНА:
  • виховувати у студентів прагнення до поширення отриманих знань серед населення з метою зменшення соціальної напруженості в соціумі та інших негативних наслідків міграції;
  • виховувати у студентів активну позицію щодо необхідності надання соціальної підтримки, послуг, допомоги мігрантам в адаптації та інтеграції на новій території;
  •    виховувати у студентів толерантне ставлення до внутрішньо

  переміщених осіб, біженців, емігрантів, іммігрантів та членів їхніх сімей;

  •    виховувати почуття патріотизму та любові до рідної батьківщини.

 

  1.        РОЗВИВАЮЧА:
  •    спрямувати розвиток особистості студента на прагнення стати

висококваліфікованим спеціалістом;

  •    сприяти розвитку толерантного расового світогляду студентів;
  • розвивати вміння характеризувати напрями вітчизняних міграційних потоків, аналізувати текстові, картографічні та статистичні матеріали;
  • розвивати вміння роботи в групі;
  •    формувати у  студентів розуміння обставин, у яких перебуває людина,

яку змусили або яка самостійно покинула своє місце проживання.

  1. Методи проведення:

 

  •          За джерелами передачі та сприйняття навчальної інформації:
  • словесні;
  • наочні.

 

  •          За методами активізації навчальної діяльності студентів:
  • мотиваційні;
  • проблемні;
  • творчо-осмислювальні.

     

  •          За методами управління навчальною роботою студентів:
  • залучення студентів до викладання матеріалу, відповіді на запитання;
  • навчальна робота під керівництвом викладача;
  • самостійна робота на занятті.

    

  •          За методами контролю та самоконтролю:
  • тестовий контроль знань;
  • поетапний контроль засвоєного матеріалу шляхом відповідей на поставлені питання.

 

     3.  Інтеграція між навчальними дисциплінами:

 

  • Дисципліни, що забезпечують вивчення даної нормативної дисципліни:
  • «Історія України», тема №
  • «Вступ до спеціальності», тема № 4 «Об’єкти і суб’єкти соціальної роботи»; тема № 7 «Морально-гуманістичні витоки соціальної роботи».
  • «Географія», тема №
  • «Місцеве самоврядування і соціальна робота», тема № 6 «Порядок та умови призначення окремих видів соціальних допомог».
  • «Основи соціальної педагогіки», тема № 1 «Теоретичні засади соціальної педагогіки».
  • «Соціальна робота на виробництві», тема № 6 «Соціальний захист працівників на підприємстві».
  • «Соціальна робота з сім’ями, дітьми та жінками», тема №  «».
  • «Теорія соціальної роботи», тема № «».

 

  • Дисципліни, вивчення яких забезпечує дана дисципліна:
  • «Економіка соціальної роботи», тема №
  • «Методика і технологія соціальної роботи», тема № «».
  • «Основи соціальної політики», тема № 6 «Соціальний захист як складова соціальної політики»; тема № 9 «Соціальна політика у сфері зайнятості».

 

 

 

 

4.  Забезпечення заняття:

 

  •          Роздатковий матеріал:
  •   схема «Класифікація міграцій»;
  •   таблиця «Причини внутрішніх та зовнішніх міграцій населення України»;
  •   схема «Основні напрямки соціальної роботи з мігрантами»;
  •   таблиця «Правова база вирішення соціальних проблем мігрантів»;
  •   предмети для ігрової вправи;
  •   бланк  таблиці «Позитивні та негативні наслідки трудової міграції».

 

  •          Технічне забезпечення:
  • мультимедійний проектор;
  • презентація Power Point (слайди);
  • відеоролики.

 

  1. Види самостійної роботи студентів:
    • виконання тестових завдань;
    • випереджувальні індивідуальні завдання;
    • робота з  схемами «Класифікація міграцій», «Основні напрямки соціальної роботи з мігрантами»;
    • робота з таблицями «Причини внутрішніх та зовнішніх міграцій населення України», «Правова база вирішення соціальних проблем мігрантів»;
    • участь у розгляді та обговоренні проблемних питань;
    • дебати «Працевлаштування за кордоном: за і проти ?»;
    • заповнення бланків таблиці «Позитивні та негативні наслідки трудової міграції».

 

Література

 

      Законодавчо-нормативні документи:

  1. Конституція України :  [зі змін. та допов., внесеними Законом України від

15 берез. 2016 р. № 1- рп / 2016]. Київ : Паливода А. В., 2016. – 64 с.

  1. Закон України Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту : за станом на 3 берез. 2016 р. / Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
  2. Закон України Про імміграцію : за станом на  25 черв. 2016 р. / Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
  3. Закон України Про забезпечення прав і свобод  внутрішньо переміщених осіб : за станом на  21 лют. 2016 р. – Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.

 

     Основна:

  1. Звєрєва І. Д. Соціальна робота в Україні : навчальний посібник / 

І. Д. Звєрєва, О. В. Безпалько.  К.: Центр навчальної літератури, 2004. - с.177.

     2.  Краснова Н. П. Соціально-педагогічна та соціальна робота з різними

категоріями клієнтів : навчально-методичний посібник /  Н. П. Краснова,

Л. П.  Харченко. – Луганськ : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. - с. 284.

      

      Додаткова:

  1. Бандура Р. Соціальна робота з мігрантами [Електронний ресурс] / Бандура Р. // Нова педагогічна думка. - 2014. - № 1. - С. 81 – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2014_1_25 (дата звернення : 23. 11.16).
  2. Ляшенко О. М. Особливості трудової міграції України [Електронний ресурс] / Ляшенко О. М. // Молодий вчений. - 2016. - № 4 (31) – С.121 - Режим доступу : http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/4/30.pdf (дата звернення : 23. 11.16).
  3. Міграція в Україні : фати і цифри  [Електронний ресурс] // Міжнародна організація з міграції (МОМ). Представництво в Україні, 2016. – 29 с. - Режим доступу : http : // iom.org.ua/ua/pdf/Facts&Figures_b5_ua_f.pdf. (дата звернення : 23. 11.16).
  4. Рибакова Т. О. Стан та перспективи трудової міграції між Україною та Європейським Союзом в умовах євроінтеграції [Електронний ресурс] / Рибакова Т. О. Науковий вісник Ужгородського національного університету – Випуск 7, частина 3. - 2016. - С. 45 – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3534 (дата звернення : 23. 11.16).

 

  6. План і організаційна структура лекції

 

І. Підготовчий етап

1.1. Організація студентів групи:

  • перевірка присутніх;
  • перевірка готовності студентів до роботи, аудиторії до заняття.

1.2. Визначення теми, плану, навчальної мети.

1.3. Мотиваційний етап:

  • мотивація актуальності теми, що вивчається;
  • зв’язок з майбутньою практичною діяльністю.

1.4. Проведення попереднього контролю знань, умінь та навичок:

  1. Дати визначення поняття «людина похилого віку». На що має бути спрямована соціальна робота з людьми похилого віку?
  2. Яким чином здійснюється соціальна робота з людьми похилого віку в різних закладах соціальної сфери?
  3.   Назвати форми участі громадян похилого віку в суспільному житті.
  4. Які особистісно-професійні вимоги ставляться до соціального працівника,  що працює з людьми похилого віку? 

      1.5. Виконання тестових завдань для виявлення вхідного рівня знань.

 

План лекції

 

  1. Міграція як соціальне явище.

2. Класифікація та причини міграцій населення України.

  1. Організація і практика соціальної роботи з мігрантами.

 

 

 

 

ІІ. Основний етап

2.1. Постановка загальної проблеми викладачем і її обговорення з участю

       студентів:

Роль знань про особливості міграційних процесів в Україні, сучасному світі та їх вплив на життєдіяльність населення країни у професійній діяльності соціального працівника при наданні соціальної підтримки, послуг, допомоги мігрантам у подоланні проблем, адаптації та інтеграції на новій території, профілактики та зведення до мінімуму тих негативних наслідків для населення, які несе у собі міграція.

 

ІІІ. Заключний етап.

  1. Вирішення поставленої викладачем проблеми та формування студентами загального висновку з проблеми.
  2. Відповіді на можливі запитання.
  3. Оцінювання роботи студентів на занятті.

 

ІV. Домашнє завдання:

Вивчити матеріал лекції з теми: «Специфіка соціальної роботи з мігрантами» та підготуватися до семінарського заняття № 7 (за карткою семінарського заняття, ауд. № 03) 

Рекомендована література

 

  1. Про схвалення Концепції створення єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами [Текст] : розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2012 р. № 870 – р // Збірник урядових актів України.
  2. Закон України Про імміграцію : за станом на 25 черв. 2016 р. / Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
  3. Закон України Про забезпечення прав і свобод  внутрішньо переміщених осіб : за станом на  21 лют. 2016 р. – Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
  4. Звєрєва І. Д. Соціальна робота в Україні: навчальний посібник / І. Д. Звєрєва, 

О. В. Безпалько.  К.: Центр навчальної літератури, 2004.  с.177.

 

Виконати самостійну роботу:

Вирішити ситуацію:

      Соціальні працівники однієї з місцевих соціальних служб під час рейду з 

кримінальною поліцією у справах дітей в одному з мікрорайонів м. Києва  виявили 

дітей кавказької національності. Як з’ясувалося, діти з вимушені були виїхати із Афганістану через постійні збройні конфлікти і вже 3 місяці  перебувають в Україні, проживають у своїх родичів, з батьками спілкуються по телефону, школу не  відвідують, потребують допомоги.

      Визначити соціальний статус дітей, їх сім’ї та які і органи, установи, заклади необхідно залучити для надання їм допомоги/соціальних послуг. Відповідь обґрунтуйте.

 

Викладач                                     О.О. Башей

doc
Додав(-ла)
Башей Олексій
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
2 листопада 2019
Переглядів
840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку