Міністерство освіти і науки України
Черкаський комерційний технікум
Розглянуто на засіданні циклової
комісії соціальних, правових
дисциплін та психології
Протокол № ___ від ______ 2017 р.
Голова циклової комісії
_______________ Т. В. Посипайко
Інструктивно-методична карта
відкритого заняття
з нормативної навчальної дисципліни
«Соціальна робота з окремими категоріями клієнтів»
за спеціальністю 5.13010101 Соціальна робота
група СП-4-09-14
денне відділення
Тема: «Специфіка соціальної роботи з мігрантами»
Викладач: Башей О.О.
Дата проведення: .0 .2017 р.
Час проведення: 1210 - 1330
Місце проведення: ауд. № 03
2016-2017 н.р.
Тема лекції: «Специфіка соціальної роботи з мігрантами»
Тип лекції: Лекція-бесіда з елементами проблемного навчання.
Актуальність теми: полягає у розумінні студентами, майбутніми соціальними працівниками, особливостей міграційних процесів в Україні та наслідків їх впливу на населення країни; усвідомленні проблем міграції, потреби надання професійної соціальної підтримки/допомоги мігрантам в адаптації й інтеграції у нових умовах, для зменшення соціального напруження та інших негативних наслідків міграції серед населення країни.
Мета лекції:
-
НАВЧАЛЬНА:
-
розширити та поглибити знання студентів про міграції;
-
розкрити сутність понять «міграція населення», «імміграція»,«іммігранти»,
«еміграція», «емігрант», «біженці», «вимушені переселенці»,«внутрішньо
переміщені особи», «депортація» та визначити основні типи міграції населення;
-
ознайомити з особливостями розвитку міграційних процесів в Україні, основними видами та напрямками соціальної роботи з мігрантами;
-
навчити проводити інформаційну роз’яснювальну роботу серед населення про заклади та можливі послуги, ресурси та підтримку у місцях проживання чи розташування мігрантів;
-
привернути увагу студентів на проблеми внутрішніх міграцій, переселенців та з’ясувати причини, які сприяють міграційним процесам населення на території України, за її межами.
-
ВИХОВНА:
-
виховувати у студентів прагнення до поширення отриманих знань серед населення з метою зменшення соціальної напруженості в соціумі та інших негативних наслідків міграції;
-
виховувати у студентів активну позицію щодо необхідності надання соціальної підтримки, послуг, допомоги мігрантам в адаптації та інтеграції на новій території;
-
виховувати у студентів толерантне ставлення до внутрішньо
переміщених осіб, біженців, емігрантів, іммігрантів та членів їхніх сімей;
-
виховувати почуття патріотизму та любові до рідної батьківщини.
-
РОЗВИВАЮЧА:
-
спрямувати розвиток особистості студента на прагнення стати
висококваліфікованим спеціалістом;
-
сприяти розвитку толерантного расового світогляду студентів;
-
розвивати вміння характеризувати напрями вітчизняних міграційних потоків, аналізувати текстові, картографічні та статистичні матеріали;
-
розвивати вміння роботи в групі;
-
формувати у студентів розуміння обставин, у яких перебуває людина,
яку змусили або яка самостійно покинула своє місце проживання.
-
Методи проведення:
-
За джерелами передачі та сприйняття навчальної інформації:
-
За методами активізації навчальної діяльності студентів:
-
мотиваційні;
-
проблемні;
-
творчо-осмислювальні.
-
За методами управління навчальною роботою студентів:
-
залучення студентів до викладання матеріалу, відповіді на запитання;
-
навчальна робота під керівництвом викладача;
-
самостійна робота на занятті.
-
За методами контролю та самоконтролю:
-
тестовий контроль знань;
-
поетапний контроль засвоєного матеріалу шляхом відповідей на поставлені питання.
3. Інтеграція між навчальними дисциплінами:
-
Дисципліни, що забезпечують вивчення даної нормативної дисципліни:
-
«Історія України», тема №
-
«Вступ до спеціальності», тема № 4 «Об’єкти і суб’єкти соціальної роботи»; тема № 7 «Морально-гуманістичні витоки соціальної роботи».
-
«Географія», тема №
-
«Місцеве самоврядування і соціальна робота», тема № 6 «Порядок та умови призначення окремих видів соціальних допомог».
-
«Основи соціальної педагогіки», тема № 1 «Теоретичні засади соціальної педагогіки».
-
«Соціальна робота на виробництві», тема № 6 «Соціальний захист працівників на підприємстві».
-
«Соціальна робота з сім’ями, дітьми та жінками», тема № «».
-
«Теорія соціальної роботи», тема № «».
-
Дисципліни, вивчення яких забезпечує дана дисципліна:
-
«Економіка соціальної роботи», тема №
-
«Методика і технологія соціальної роботи», тема № «».
-
«Основи соціальної політики», тема № 6 «Соціальний захист як складова соціальної політики»; тема № 9 «Соціальна політика у сфері зайнятості».
4. Забезпечення заняття:
-
схема «Класифікація міграцій»;
-
таблиця «Причини внутрішніх та зовнішніх міграцій населення України»;
-
схема «Основні напрямки соціальної роботи з мігрантами»;
-
таблиця «Правова база вирішення соціальних проблем мігрантів»;
-
предмети для ігрової вправи;
-
бланк таблиці «Позитивні та негативні наслідки трудової міграції».
-
мультимедійний проектор;
-
презентація Power Point (слайди);
-
відеоролики.
-
Види самостійної роботи студентів:
-
виконання тестових завдань;
-
випереджувальні індивідуальні завдання;
-
робота з схемами «Класифікація міграцій», «Основні напрямки соціальної роботи з мігрантами»;
-
робота з таблицями «Причини внутрішніх та зовнішніх міграцій населення України», «Правова база вирішення соціальних проблем мігрантів»;
-
участь у розгляді та обговоренні проблемних питань;
-
дебати «Працевлаштування за кордоном: за і проти ?»;
-
заповнення бланків таблиці «Позитивні та негативні наслідки трудової міграції».
Література
Законодавчо-нормативні документи:
-
Конституція України : [зі змін. та допов., внесеними Законом України від
15 берез. 2016 р. № 1- рп / 2016]. – Київ : Паливода А. В., 2016. – 64 с.
-
Закон України Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту : за станом на 3 берез. 2016 р. / Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
-
Закон України Про імміграцію : за станом на 25 черв. 2016 р. / Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
-
Закон України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб : за станом на 21 лют. 2016 р. – Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
Основна:
-
Звєрєва І. Д. Соціальна робота в Україні : навчальний посібник /
І. Д. Звєрєва, О. В. Безпалько. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. - с.177.
2. Краснова Н. П. Соціально-педагогічна та соціальна робота з різними
категоріями клієнтів : навчально-методичний посібник / Н. П. Краснова,
Л. П. Харченко. – Луганськ : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. - с. 284.
Додаткова:
-
Бандура Р. Соціальна робота з мігрантами [Електронний ресурс] / Бандура Р. // Нова педагогічна думка. - 2014. - № 1. - С. 81 – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2014_1_25 (дата звернення : 23. 11.16).
-
Ляшенко О. М. Особливості трудової міграції України [Електронний ресурс] / Ляшенко О. М. // Молодий вчений. - 2016. - № 4 (31) – С.121 - Режим доступу : http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/4/30.pdf (дата звернення : 23. 11.16).
-
Міграція в Україні : фати і цифри [Електронний ресурс] // Міжнародна організація з міграції (МОМ). Представництво в Україні, 2016. – 29 с. - Режим доступу : http : // iom.org.ua/ua/pdf/Facts&Figures_b5_ua_f.pdf. (дата звернення : 23. 11.16).
-
Рибакова Т. О. Стан та перспективи трудової міграції між Україною та Європейським Союзом в умовах євроінтеграції [Електронний ресурс] / Рибакова Т. О. Науковий вісник Ужгородського національного університету – Випуск 7, частина 3. - 2016. - С. 45 – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3534 (дата звернення : 23. 11.16).
6. План і організаційна структура лекції
І. Підготовчий етап
1.1. Організація студентів групи:
-
перевірка присутніх;
-
перевірка готовності студентів до роботи, аудиторії до заняття.
1.2. Визначення теми, плану, навчальної мети.
1.3. Мотиваційний етап:
-
мотивація актуальності теми, що вивчається;
-
зв’язок з майбутньою практичною діяльністю.
1.4. Проведення попереднього контролю знань, умінь та навичок:
-
Дати визначення поняття «людина похилого віку». На що має бути спрямована соціальна робота з людьми похилого віку?
-
Яким чином здійснюється соціальна робота з людьми похилого віку в різних закладах соціальної сфери?
-
Назвати форми участі громадян похилого віку в суспільному житті.
-
Які особистісно-професійні вимоги ставляться до соціального працівника, що працює з людьми похилого віку?
1.5. Виконання тестових завдань для виявлення вхідного рівня знань.
План лекції
-
Міграція як соціальне явище.
2. Класифікація та причини міграцій населення України.
-
Організація і практика соціальної роботи з мігрантами.
ІІ. Основний етап
2.1. Постановка загальної проблеми викладачем і її обговорення з участю
студентів:
Роль знань про особливості міграційних процесів в Україні, сучасному світі та їх вплив на життєдіяльність населення країни у професійній діяльності соціального працівника при наданні соціальної підтримки, послуг, допомоги мігрантам у подоланні проблем, адаптації та інтеграції на новій території, профілактики та зведення до мінімуму тих негативних наслідків для населення, які несе у собі міграція.
ІІІ. Заключний етап.
-
Вирішення поставленої викладачем проблеми та формування студентами загального висновку з проблеми.
-
Відповіді на можливі запитання.
-
Оцінювання роботи студентів на занятті.
ІV. Домашнє завдання:
Вивчити матеріал лекції з теми: «Специфіка соціальної роботи з мігрантами» та підготуватися до семінарського заняття № 7 (за карткою семінарського заняття, ауд. № 03)
Рекомендована література
-
Про схвалення Концепції створення єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами [Текст] : розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2012 р. № 870 – р // Збірник урядових актів України.
-
Закон України Про імміграцію : за станом на 25 черв. 2016 р. / Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
-
Закон України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб : за станом на 21 лют. 2016 р. – Верховна рада України. – Офіц. вид. – Київ: Парлам. вид-во, 2016.
-
Звєрєва І. Д. Соціальна робота в Україні: навчальний посібник / І. Д. Звєрєва,
О. В. Безпалько. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – с.177.
Виконати самостійну роботу:
Вирішити ситуацію:
Соціальні працівники однієї з місцевих соціальних служб під час рейду з
кримінальною поліцією у справах дітей в одному з мікрорайонів м. Києва виявили
дітей кавказької національності. Як з’ясувалося, діти з вимушені були виїхати із Афганістану через постійні збройні конфлікти і вже 3 місяці перебувають в Україні, проживають у своїх родичів, з батьками спілкуються по телефону, школу не відвідують, потребують допомоги.
Визначити соціальний статус дітей, їх сім’ї та які і органи, установи, заклади необхідно залучити для надання їм допомоги/соціальних послуг. Відповідь обґрунтуйте.
Викладач О.О. Башей