Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Тренувальні вправи (тема: Однорідні члени речення).
Мета: закріпити знання учнів про вживання розділових знаків у реченнях із узагальнювальними словами перед однорідними членами речення, формувати вміння визначати узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно інтонувати такі речення, розставляти в них розділові знаки, уживати однорідні члени речення з узагальнювальними словами в мовленні; з’ясувати рівень засвоєння тем «Однорідні члени речення», «Узагальнювальне слово перед однорідними членами речення»; розвивати мислення й мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, формувати емоції, естетичні почуття.
Тип уроку: комбінований урок (закріплення знань і навичок; перевірка й облік якості засвоєних знань і вмінь).
Хід уроку
І. Повідомлення мети уроку.
ІІ. Відтворення теоретичних відомостей.
Бесіда. Які члени речення називаються однорідними?
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
Попереджувальний диктант.
Усі разом ми сім’я: тато, мама, братик, я. (О.Попов.) Все докупи злилося: материна любов, піклування батькове, дитячі забавки, радощі й горе. (За Б.Грінченком.) У селі в бабусі все мені цікаве: квіти, берег річки і зелені трави. (Г.Чубач.) Все для мене тут рідне: і віконце привітне, і дубовий поріг. (І.Гнатюк.) Поспішайте, любі діти, вибирайте гарні квіти! Їх побачите в саду: мак, майорці, резеду, чорнобривці, нагідки і калинові квітки. (К.Перелісна.) Зійшлися посестри: тополя й калина з вербою. (Б.Олійник.) Мине все на світі: і злочин, і лють. Лиш праця для людства одна не минає. (П.Тичина.)
Самостійна робота. Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Однорідні члени речення підкреслити, узагальнюючі слова виділити рамкою.
І заспівало все у цім краю: Карпатські гори, ріки і смереки… (Л.Забашта.) Ми любимо усе: і мову, і пісні, й широкий плин Дніпра… (В.Онуфрієнко.) Україна дала світові прекрасну літературу, в якій вічно зорітимуть імена письменників: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. (О. Гончар.)
*Перевірка самостійної роботи.
Диктант із коментуванням
Про ягоду чорницю існує давня німецька легенда. Під її кущиками живуть гноми і карлики.
Ці крихітні істоти довго не могли знайти схованки для себе і своїх скарбів. Вони ховалися скрізь: у підвалах, погребах, на горищах. Та скрізь знаходили їх союзники людської жадібності: лопата, кирка і сокира.
З жалібними стогонами блукали бездомні карлики світом. Їхній плач почув кущ чорниці. Він покликав бідолах і пообіцяв їм притулок. Крихітний народець і по сьогодні живе й господарює під зеленим шатром куща. Тут його ніхто не бачить і не турбує. (За А.Давидовим; 85 сл.)
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Однорідні члени речення - це
а) усі члени речення, крім головних;
б) члени речення, які відповідають на одне і те питання, відносяться до одного й того члена речення;
в) члени речення, що складають граматичну основу речення.
Скласти (пригадати) й записати речення з двома однорідними присудками. Однорідні присудки підкреслити (напр.: Зашуміла віхола, холодом задихала. (В.Кравчук.).
2. Слова із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів називаються
а) узагальнюючими; б) вставними; в) допоміжними.
Скласти й записати речення із словом із загальним значенням рослини та однорідними членами речення кущі, мох, трава, квіти.
3. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться
а) кома; б) тире; в) двокрапка.
Скласти й записати речення з узагальнюючим словом дерева перед однорідними додатками.
4. Між однорідними членами речення, що не поєднуються сполучниками, ставиться
а) тире; б) двокрапка; в) кома.
Скласти й записати речення з однорідними членами речення, що не з’єднуються сполучниками (напр.: Притулюся щокою до щоки вересневого сонця і згадаю матір свою. (Є.Гуцало.)
5. Однорідними у реченні Природа, час і терпеливість – найкращі лікарі. (Нар.творч.)є
а) підмети; б) означення; в) обставини.
Скласти й записати речення з однорідними означеннями веселий, дотепний, кмітливий.
6. Узагальнююче слово у реченні Я знаю українських художників: Тараса Шевченка, Олександра Мурашка, Катерину Білокур є
а) додатком; б) підметом; в) присудком.
Скласти й записати речення із узагальнюючим словом-обставиною (напр.: скрізь, завжди).
ІV. Відповіді вчителя на запитання учнів щодо тестів (після того, як зібрано зошити).
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.