Урок вивчення нового матеріалу "Правила вживання апострофа"

Про матеріал
У розробці пропонується матеріал для ознайомлення учнів з новими для них правилами правопису слів з апострофом, а також повторенням уже відомих.
Перегляд файлу

Тема: Правила вживання апострофа

Мета: повторити відомі правила вживання апострофа, ознайомити з новими правилами вживання апострофа в українській мові, вчити правильно писати слова з апострофом, правильно обирати варіант правопису слів з апострофом чи без;

           розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, вміння вирішувати проблемні ситуації, розширювати словниковий запас;

           виховувати вміння працювати в команді, інтерес до української мови, її багатства

Обладнання: картка пам’яті типу «Лепбук», підручники з української мови «Українська мова. 5 клас»// О.В.Заболотний, В.В.Заболотний – К., 2018, інтерактивна дошка, програмовий матеріал, презентація (супровідна)

Форма уроку: лабораторна робота

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи, прийоми: проблемне питання, мозковий штурм, робота в групах, письмо з памяті(«чув-не чув»), конструювання, робота з інтерактивною дошкою, ейдетика

Хід уроку

1.Організація класу до роботи (учні поділені на три групи)

2. Вступне слово вчителя

А) Привітання

Б) Налаштування учнів на роботу: Не тільки чути, але й слухати;

                                                           Не тільки дивитись, але й бачити;

                                                           Не просто працювати, а бути творцем

3. Вивчення нового матеріалу

А) Пояснення, як працювати з Карткою памяті

Б) Розгадування загадок, у відгадці до яких є апостроф

Круглий, гарний і легенький,

Високо літає.

Йому діти дуже раді,

Бо ним кожен грає.яч)

 

Він беззубий, а кусає,

Він безрукий, а хапає,

Ще й причепиться міцненько

До штанців і до сукеньки.(Репях)

 

 – Зясування і запис теми уроку на дошці (у картці пам’яті)

– Показ очікуваних результатів (слайд1, 2):

Знатиму: правила написання слів з апострофом
Вмітиму : писати слова з апострофом без помилок 

В) Заповнення учнями «Матриці» (надрукований текст з пропущеними словами, які надаються кожний групі на окремих папірцях. Учні повинні визначити, які зі слів підходять за змістом їх речення і доповнити його) - відомості про апостроф та його роль у мові – прочитання загального тексту у презентації (слайд 3):

Слово “апостроф” походить з грецької мови – “звернений набік”. Це небуквений орфографічний знак.
 Це графічний знак, який не позначає звука.
 За допомогою апострофа в нашій мові відокремлюються йотовані літери ( я, ю, є, ї ) від попередніх губних приголосних.

Г) запис перших висновків у картку памяті  – правила про умови вживання апострофа після губних перед Я,Ю,Є,Ї  - МАВПА БУФ(ейдетика)

Ґ) Дослід №1 «Чув-Не чув» (запис слів з апострофом з почутої від учителя поезії)(слайд 4)

Якось в п’ятницю хлоп’ята

  Подались в футбол пограти.

Вдарив по мячу Демян –

М’яч упав десь у бурян.

Звідти вискочив хом’як,

Що від сплячки розім’як.

  • Ти, хомяче, м’яч не бачив?

                                                   Ну,а він собі мовчить,

                                                   Наче без’язикий.

                                                   Геть на полі збур’янів –

                                                  Одне слово – дикий.

Перевірка того, яка група більше записала слів(всього – 12).

Д) Робота по групах: записати у фонетичній транскрипції: 1. – один з виписаних іменників,2 – прикметників, 3. – дієслів. Розказати, чому в цих словах пишеться апостроф

Проблемне питання: ЧОМУ В СЛОВАХ буряк, фюзеляж, рябий АПОСТРОФ НЕ ПИШЕТЬСЯ (бо немає роздільної вимови)

Е) Дослід №2 Чому слово БЕЗЯЗИКИЙ пишеться з апострофом

«Утвори слово» (робота з інтерактивною дошкою) : утворити нові слова за допомогою префіксів, вставити, де потрібно, апостроф (1 учень від групи працює біля дошки, решта записує слова у лепбук)

Висновки про префікс заносяться у лепбук: після префіксів, що закінчуються на твердий приголосний перед я,ю,є,ї пишеться апостроф

Є) Дослід №3 Диктант-графік (учні креслять графік, у якому на вісі Х роблять позначки від 1 до  6 – за кількістю правил правопису слів з апострофом, а на вісі У – 9 позначок за кількістю слів. На перетині слова і правопису по мірі читання вчителя слів ставлять крапки. В кінці їх поєднують і отримують певний графік. За його конфігурацією можна встановити, в якому слові зроблено помилку) : зв'язок, розм’якшити, мавпячий, тьмяний, над’яр’я, свято, дзвякнути, підв’язати, б’ється (слайд 5)

Запис слів без апострофа (мавпячий, тьмяний, свято, дзвякнути)

Висновок учнів в результаті спостереження над словами про іншу букву перед губними і як результат - відсутність апострофа

Проблемне питання: ЧОМУ В СЛОВАХ торф’яний, червяк, вербя АПОСТРОФ ПИШЕТЬСЯ

Висновок про наявність букви Р перед губними (роблять учні в результаті спостереження над словами)

 

4. Закріплення вивченого

Прочитати правила з підручника, озвучити матеріал, який не опрацювали

5. Підведення підсумків

Сьогодні на уроці

Апостроф ми вивчали

І правила про нього

Такі ми зясували … (відповіді учнів про правила правопису слів з апострофом)

6. Домашнє завдання: вивчити правила, виконати вправу за підручником

 

 

 

Джерела:

  1. Електронний додаток до журналу «Джміль» - №2 – 2016 – с.8-12
  2. https://dovidka.biz.ua/zagadka-pro-myach-ukrayinskoyu/
docx
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
1614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку