Тема: Правила вживання апострофа
Мета: повторити відомі правила вживання апострофа, ознайомити з новими правилами вживання апострофа в українській мові, вчити правильно писати слова з апострофом, правильно обирати варіант правопису слів з апострофом чи без;
розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, вміння вирішувати проблемні ситуації, розширювати словниковий запас;
виховувати вміння працювати в команді, інтерес до української мови, її багатства
Обладнання: картка пам’яті типу «Лепбук», підручники з української мови «Українська мова. 5 клас»// О.В.Заболотний, В.В.Заболотний – К., 2018, інтерактивна дошка, програмовий матеріал, презентація (супровідна)
Форма уроку: лабораторна робота
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи, прийоми: проблемне питання, мозковий штурм, робота в групах, письмо з пам’яті(«чув-не чув»), конструювання, робота з інтерактивною дошкою, ейдетика
Хід уроку
1.Організація класу до роботи (учні поділені на три групи)
2. Вступне слово вчителя
А) Привітання
Б) Налаштування учнів на роботу: Не тільки чути, але й слухати;
Не тільки дивитись, але й бачити;
Не просто працювати, а бути творцем
3. Вивчення нового матеріалу
А) Пояснення, як працювати з Карткою пам’яті
Б) Розгадування загадок, у відгадці до яких є апостроф
Круглий, гарний і легенький,
Високо літає.
Йому діти дуже раді,
Бо ним кожен грає. (М’яч)
Він беззубий, а кусає,
Він безрукий, а хапає,
Ще й причепиться міцненько
До штанців і до сукеньки.(Реп’ях)
– З’ясування і запис теми уроку на дошці (у картці пам’яті)
– Показ очікуваних результатів (слайд1, 2):
Знатиму: правила написання слів з апострофом
Вмітиму : писати слова з апострофом без помилок
В) Заповнення учнями «Матриці» (надрукований текст з пропущеними словами, які надаються кожний групі на окремих папірцях. Учні повинні визначити, які зі слів підходять за змістом їх речення і доповнити його) - відомості про апостроф та його роль у мові – прочитання загального тексту у презентації (слайд 3):
Слово “апостроф” походить з грецької мови – “звернений набік”. Це небуквений орфографічний знак.
Це графічний знак, який не позначає звука.
За допомогою апострофа в нашій мові відокремлюються йотовані літери ( я, ю, є, ї ) від попередніх губних приголосних.
Г) запис перших висновків у картку пам’яті – правила про умови вживання апострофа після губних перед Я,Ю,Є,Ї - МАВПА БУФ(ейдетика)
Ґ) Дослід №1 «Чув-Не чув» (запис слів з апострофом з почутої від учителя поезії)(слайд 4)
Якось в п’ятницю хлоп’ята
Подались в футбол пограти.
Вдарив по м’ячу Дем’ян –
М’яч упав десь у бур’ян.
Звідти вискочив хом’як,
Що від сплячки розім’як.
Ну,а він собі мовчить,
Наче без’язикий.
Геть на полі збур’янів –
Одне слово – дикий.
Перевірка того, яка група більше записала слів(всього – 12).
Д) Робота по групах: записати у фонетичній транскрипції: 1. – один з виписаних іменників,2 – прикметників, 3. – дієслів. Розказати, чому в цих словах пишеться апостроф
Проблемне питання: ЧОМУ В СЛОВАХ буряк, фюзеляж, рябий АПОСТРОФ НЕ ПИШЕТЬСЯ (бо немає роздільної вимови)
Е) Дослід №2 Чому слово БЕЗ’ЯЗИКИЙ пишеться з апострофом
«Утвори слово» (робота з інтерактивною дошкою) : утворити нові слова за допомогою префіксів, вставити, де потрібно, апостроф (1 учень від групи працює біля дошки, решта записує слова у лепбук)
Висновки про префікс заносяться у лепбук: після префіксів, що закінчуються на твердий приголосний перед я,ю,є,ї пишеться апостроф
Є) Дослід №3 Диктант-графік (учні креслять графік, у якому на вісі Х роблять позначки від 1 до 6 – за кількістю правил правопису слів з апострофом, а на вісі У – 9 позначок за кількістю слів. На перетині слова і правопису по мірі читання вчителя слів ставлять крапки. В кінці їх поєднують і отримують певний графік. За його конфігурацією можна встановити, в якому слові зроблено помилку) : зв'язок, розм’якшити, мавпячий, тьмяний, над’яр’я, свято, дзвякнути, підв’язати, б’ється (слайд 5)
Запис слів без апострофа (мавпячий, тьмяний, свято, дзвякнути)
Висновок учнів в результаті спостереження над словами про іншу букву перед губними і як результат - відсутність апострофа
Проблемне питання: ЧОМУ В СЛОВАХ торф’яний, черв’як, верб’я АПОСТРОФ ПИШЕТЬСЯ
Висновок про наявність букви Р перед губними (роблять учні в результаті спостереження над словами)
4. Закріплення вивченого
Прочитати правила з підручника, озвучити матеріал, який не опрацювали
5. Підведення підсумків
Сьогодні на уроці
Апостроф ми вивчали
І правила про нього
Такі ми з’ясували … (відповіді учнів про правила правопису слів з апострофом)
6. Домашнє завдання: вивчити правила, виконати вправу за підручником
Джерела: