Урок української мови "Іменник. Назви істот та неістот"

Про матеріал
Даний матеріал допоможе розширити знання учнів про іменник; удосконалити вміння виділяти його серед інших частин мови через правильно поставлене запитання;ознайомити з термінами «назви істот» та «назви неістот»; розвиватиме пізнавальну активність учнів, вміння будувати повні відповіді на запитання, знаходити іменники у текстах; збагачувати словниковий запас школярів; вдосконалювати навички грамотного письма;
Перегляд файлу

Тема: Загальне поняття про іменник.

            Іменники, що означають назви істот та неістот

Мета: 

        -розширити знання про іменник; удосконалювати вміння виділяти його серед інших частин мови через правильно поставлене запитання;

       -ознайомити з термінами «назви істот» та «назви неістот»;           

       -розвивати пізнавальну активність учнів, вміння будувати повні відповіді на              запитання, знаходити іменники у текстах;

        -збагачувати словниковий запас школярів;

         -вдосконалювати навички грамотного письма;

         -виховувати культуру спілкування, уважність;

         -корегувати увагу, мислення, пам'ять, звуковимову

      

I. Організаційний момент.

- Я всміхаюсь сонечку!

- Здрастуй, золоте!

- Я всміхаюсь квіточці!

- Хай вона росте!

- Я всміхаюсь дощику!

- Лийся, мов з відра!

- Друзям посміхаюся!

- Зичу їм добра!

- То ж давайте повернемося один до одного і подаруємо своїм друзям посмішку.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

      Вправа «Мікрофон»

Створення позитивного настрою.

- Щоб наш урок був гарним, цікавим, змістовним; щоб ви добре засвоїли знання, якими ви повинні бути на уроці?

- Активними, старанними, уважними …

- Я згодна з вами. Мені приємно вчити того, хто хоче вчитися. То ж розпочнемо!

1. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

- Розгорніть зошити,запишіть дату і класна робота. Зверніть увагу на завдання для каліграфічного письма .

Зз  зз  зи зм  ма  им   

 -Яке слово можна утворити з цих буквосполучень ? ( Зима )   

 -А що означає слово зима ?

-Які ще пори року ви знаєте?

-Яка зараз пора року?

За якими ознаками ви це дізналися?

 Так, сьогодні 1 грудня, перший день зими. Які зимові місяці ви знаєте?

-До якої частини мови належить слово зима?

-Що таке іменник?

Доберіть до нього споріднений прикметник і дієслово

-А спочатку нагадайте, які це слова споріднені?

(Зима, зимова, зимувати). Виділіть корінь.

III. Повідомлення теми й мети уроку.

- Спишіть вірш про зиму, знайдіть іменники та підкресліть їх. Усно поставте до них запитання.

(Для інклюзії: Прочитати, знайти іменники та підкреслити)

Зимонька до нас прийшла,

Сніг пухкий нам принесла.

І летять, летять сніжинки

На дерева, на стежинки.

-      Чи знайомі ви з іменником?

- Що саме ви знаєте про цю частину мови?

- Наведіть приклади іменників-антонімів і синонімів до слів, написаних на дошці (усно):

Дібрати антоніми:                                                     Дібрати синоніми:

місто – село                                                                 робота – праця, труд

запитання – відповідь                                              дорога – стежка, шлях 

-Наведіть свої приклади іменників-антонімів та синонімів

      

  -   Сьогодні ми розширимо знання про іменник, будемо вдосконалювати вміння впізнавати іменники серед інших слів, познайомимось з іменниками-істотами і іменниками - неістотами.

ІV. Актуалізація опорних знань.

1.- У словнику української мови, що складається з 11 томів, налічується 135 тисяч слів, і половина цих слів – іменники (близько 70тис)

 Спостереження показали, що іменник – це перша частина мови, яка з’являється в мовленні дітей. Їх оточує світ речей, і вони жадібно прагнуть дати назви усьому, що бачать.

Ще іменник – найсамотніша частина мови. Вона має свої категорії і дуже рідко прислухається в реченні до інших слів.

2. Гра «Впіймай іменник»

(спочатку діти плескають в долоні, а останні 3 слова записують в зошит)

Пенал, жовтий,учень,мріяти, стрибав, земля, дідусь, радість,синій,

 абрикос, сидить,апетит, директор.

-Що це за слова? (словникові)

-які ще словникові слова ви знаєте?

(Взаємоперевірка. Обміняйтесь зошитом із сусідом по парті. Місце , де є помилка підкресліть олівцем. Без помилок ставимо +, хоча б одна помилка-)

-          Як ви розпізнали іменники?

-          Чим відрізняється іменник від інших частин мови?

V. Робота над новим матеріалом.

1. ГРА «ОЖИВИ ІМЕННИК»

Трактор, банк, ліс, кухня, школа.

-Що спільного в цих словах? Чим вони схожі?

(іменники, відповідають на питання що?)

- Хто керує трактором?....... тракторист

- Хто працює в банку?....... банкір

- Хто охороняє ліс?........ лісник

- Хто працює на кухні?..... кухар

- Хто навчається в школі?...... школярі

-Що спільного в цих словах?

(іменники, відповідають  на питання Хто?)

Які  іменники відповідають на питання ХТО?

(назви людей і тварин) – це назви істот

А на питання ЩО?

(всі інші назви предметів)- неістоти

Запишіть 2 пари слів на вибір.

-Як луна питання: « Хто ти?»

  Це є назвою істоти.

-Ну а як питання: « Що?»

  Це є назва неістот.

2. ГРА «ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА»

-Коли чуємо назву істот піднімаємо руку вгору.

-Коли чуємо назви неістот присідаємо

Гора, сніг, мама, лікар, телефон, мороз, сонце, будівельник, пекар, бабуся, зошит, нога, зуб, лев, рука, слон, телевізор

3.  Робота в парах (виконання диференційованих завдань)

 На отриманих картках записано 6 слів. Запишіть слова у дві колонки. У першу запишіть істоти, в другу – неістоти.

Вулик, дитина, січень, муха,кінь, озеро.

Інклюзія: виписує на вибір

Самоперевірка (Світлофор)

4. Робота в групах.

(Записати 1і 3групи- назви істоти , 2і 4 групи - неістоти)

Інклюзія: усно добирає назви істот і неістот.

 

5.  Малюнковий диктант (робота по рядах)

(1 ряд- назви людей, 2-назви тварин, 3- назви рослин)

Лікар, баран, мак, співак, дуб, сова,калина,учень, корова.

- Прочитайте слова, які є назвами істот; поставте до них запитання.

- Прочитайте іменники, які є назвами неістот; поставте до них запитання

- Який висновок можна зробити виконуючи цю вправу?

Самоперевірка «Світлофор»

 

6. Знайдіть «зайве слово»

Журнал, газета, журналіст.

Працівник, праця, робота.

Читання, читає, читач.

 

VІ. Підсумок уроку.

-Що таке іменник? Які іменники назви істоти? А які неістоти?

 Рефлексія.

Самооцінка

-Оцініть свою роботу на уроці

 

docx
Додано
5 грудня 2022
Переглядів
1107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку