Тема: Складнопідрядні речення з підрядними причини і мети.
Мета: дати поняття учням про складнопідрядні речення з підрядними причини та мети, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; удосконалювати пунктуаційну грамотність, поглиблювати навички правильного інтонування речень;
розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях в усній і писемній формах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, логічне мислення, увагу, уяву;
виховувати повагу до духовності, домогтися усвідомлення значимості слова «милосердя» як найвищої гуманістичної цінності.
9 клас
Тема:
Мета:
дати поняття учням про складнопідрядні речення з підрядними причини та мети, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; удосконалювати пунктуаційну грамотність, поглиблювати навички правильного інтонування речень;
розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях в усній і писемній формах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, логічне мислення, увагу, уяву;
виховувати повагу до духовності, домогтися усвідомлення значимості слова «милосердя» як найвищої гуманістичної цінності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, презентація, картинки.
Перебіг уроку
Доброго дня, дев’ятикласники. Сьогодні на уроці я хочу знайти для вас такі слова, які б торкнулися не лише вашої думки, а вашого серця, вашої душі. Епіграфом нашого уроку є такі слова:
Милосердя це сила здатна захистити безахисне.
Г. Честертон
/ Гілберт Честертон – англійський журналіст і письменник/
Розгорніть зошити, запишіть епіграф уроку.
- У написанні епіграфа у вас нічого не викликало підозру? Уважно прочитайте його, зверніть увагу на орфографічну та пунктуаційну грамотність.
1.1.робота з Тлумачним словником. Тлумачення слова «милосердя».
- Дослідимо за Тлумачним словником лексичне значення слова «милосердя» / ст.
- Складіть гроно «милосердя» , які моральні цінності є складовою поняття «милосердя»?
Ми сьогодні спробуємо усвідомити важливість співчуття і милосердя у нашому житті через дослідження мовної теми уроку.
Цілі уроку:
1.2.Емоційне налаштування на урок; 8 хв
- Пропоную переглянути вам презентацію і поміркувати, які проблеми сьогодення в ній порушено і , звичайно, запам’ятати вислови про милосердя відомих людей.
Прийом «Коло думок»
- Які вислови, міркування про милосердя ви запам’ятали?
/ Милосердя – це безкорислива,щира допомога нужденним/
/ Милосердя – готовність простити, вибачити когось із жалю або міркувань гуманності/
/Найвеличніші і найбожественніше в людині – милосердя і вибачення /
/Милосердя живе у серці кожного/
/Розпалімо у наших серцях вогник добра/
/Милосердя – це відповідальність за тих, кого ми приручили/
- Діти, то до кого ми можемо проявляти милосердя ? /до тих, хто потребує допомоги, підтримки, співчуття, до тих , хто помилявся і хоче виправити помилки, просить прощення, як блудний син із притчі, до найбільш незахищених – тварин, яких приручають, а потім безжально викидають на вулицю, до дітей-сиріт, до бродяг, безхатченків, яких доля викинула на узбіччя життя, до хворих, немічних, стареньких/
- Чи здатне милосердя зробити світ кращим?
Прийом «Біль літературного героя
Жінка-легенда ХХ століття, лауреата Нобелівської премії Миру, фундаторки Ордену милосердя, свята при житті, — мати Терези. В 2003 році Папа Іоанн ІІ причислив її до лику блаженних. Ця маленька скромна жінка стала прикладом втілення милосердя і любові до ближнього для мілліонів людей.
В Бейруті вона зупинила бойові дії двох фронтів , щоб вивести дітей із зони обстрілу Мати Тереза створювала пересувні госпіталі, будувала приюти . Вона заснувала першу клініку для хворих на СНІД. Стараннями Матері Терези було створено притулки для покинутих дітей, будинки для помираючих, побудоване ціле містечко, у якому мали змогу гідно жити прокажені.В ХХ столітті Мати Тереза стала не просто символом милосердя. Нею захоплювалися, перед нею схиляли свої голови, її обожнювали.
Вислів «У цьому секрет добра: спочатку воно слабке, але всемогутнім стає в кінці. Зло, навпаки, всемогутнє спочатку, але слабшає з часом» .
11 хв.
Діти, скажіть, чи можна побудувати будинок, не звівши фундамент? Так, будинок, зведений на піску, розсипиться. Тож щоб почати вивчати нову тему, потрібно повторити раніше вивчене про складнопідрядне речення, бо повторення вивченого – це фундамент міцності знань.
Я той, що творить добро.
Я вірю, що добро переможе.
Робота з картками на партах. /ланцюжкова реакція/
1.Милосердним вважаються той, хто терпить горе і зло, але завжди всіх прощає.
2.Милосердя грунтується на якостях, які цінуються людьми найбільше: уважність, турботливість і доброзичливість.
3.Воно ніколи не з'явиться там, де панує брутальність, байдужість і гордість.
4.Тільки той вчинок вважається милосердним, який демонструє повагу до стражденного .
5.Коли ми проявляємо милосердя, ми надаємо допомогу самим собі, стаючи чистішим і добрішим.
7. «Хто сповнений милосердя, той неодмінно володіє мужністю», - говорив Конфуцій .
8. Трапляється, що ми засуджуємо або дорікаємо близьких в необережності або нерозсудливості, коли треба просто сказати добре слово і пожаліти.
9. Дійсно,милосердя — розуміння і жалість до того, хто серцю твоєму милий.
ІІ. Пояснення нового матеріалу 15 хв.
Технологія дослідження
Увага новий матеріал. Досліджуємо речення, написані на дошці.
Речення написані на дошці.
Щоб / для того щоб/ навіки зруйнувати життя, вистачить одного слова.
Слідкуй за власними висловлюваннями, бо / тому що /пустопорожнє, необачне і жорстоке слово може зруйнувати надію і навіть вбити людину.
Із скількох частин складаються 1 речення? ( головної та підрядної)
Це СПР обставинне з підрядним мети
ВИСНОВОК: У підрядній частині цих речень говориться про подію, яка метою того, про що йдеться в головній частині. Підрядні мети відповідають на питання для чого? навіщо? із якою метою? заради чого?. Її приєднуємо до головної за допомогою сполучників
/запис на дошці/щоб, аби, для того щоб, заради того щоб, з тим щоб, з тією метою щоб.
- А що подає нам підручник? Відкрийте його на сторінці 93.
Прочитайте мовчки правило.
Прочитайте речення, чи погоджуєтеся ви з тим, що це складнопідрядні речення з підрядними мети?
Для порівняння:
Ми співчуваємо, щоб наші серця не зачерствіли.
Дуже важливо, щоб серця наші не зачерствіли.
Зверніть увагу! Обставинні речення з підрядними мети, яку приєднуємо до головної частини за допомогою сполучника щоб, слід відрізняти від з’ясувальних речень зі сполучником щоб.
Сполучники щоб у таких реченнях – омоніми: сполучник мети щоб є скороченим сполучником для того щоб, а зясувальний сполучник щоб утворився від що додаванням частки б,коли йдеться не про реальні, а про бажані дії. Щоб їх розрізняти слід:
Поспостерігаємо ще за одними реченнями.
У підрядній частині таких речень йдеться про подію, яка є причиною того, про що говориться в головній частині. Повернемося на речення.
До підрядної частини причини можна поставити питання: чому?, за якої причини?, завдяки чому?.
Складнопідрядні речення з підрядними причини приєднують до головної частини за допомогою сполучників бо, тому що, затим що, через те що, завдяки тому що, оскільки, адже.
Прочитайте підручник…
ІІІ. Адаптивно-перетворювальний етап 22 хв.
5. «Лінгвістична естафета».
Завдання.
Записати речення, пояснити розділові знаки та орфограми, визначити тип підрядності, накресліть схему. Методика проведення:
Учитель викликає одного учня, який набирає собі команду — ще двох учнів. Перший учасник естафети записує речення, пояснює розділові знаки; другий визначає головне і підрядне речення, тип підрядності; третій — малює схему.
Ніколи не прагни товариства людей лихих, через те що серця їхні привчені до насильства.
Не тішся чужою бідою, бо твоя стоїть за горою.
Будьте милосердними, тому що життя дається лише раз.
Щоб з людьми було тобі добре, не скупись на ласку і тепло.
Щоб пізнати людину, треба з нею пуд солі з’їсти.
Усі свої сили, і душу широку, й життя я віддам до останнього кроку, аби ти щаслива була, Україно! (П.Воронько.)
Щоб змінити людину, її треба любити.
/Ви погоджуєтеся? Якщо людину любиш, то ти її цінуєш такою, якою вона є, любиш її не тільке за хороше, а й з всі недоліки, мусиш терпіти і пробачати/
На те щука в морі, щоб карась не дрімав.
30 хв.
Притча . Урок метелика
Хвилина творчості
Милосердя – це прояв любові, тому що людям необхідне привітне, добре ставлення.
Милосердя – це здатність співчувати, бо людям необхідна підтримка.
Будьте милосердними,людяними, сердечними, щоб світ став кращим, щоб добра побільшало, щоб ми стали хоч трішки щасливішими.
Люди стали жорстокими і немилосердними, тому що їх серця збайдужіли, тому що душі зачерствіли, тому що у них з’явилося багато проблем, тому що в країні іде війна.
Люди, будьте милосердними і співчутливими, бо людській душі так не вистачає тепла.
38 хв.
2.2. Робота в групах
Установіть відповідність
Ст. 23, 3 завдання.
1Д, 2Г, 3А, 4В.
Назвіть підрядне мети? 40 хв.
Прийом «Асоціація»
/Діти відшукують в Інтернеті або ж малюють
асоціації та пояснюють свій вибір/
Метод «Прес»
1. Я вважаю, що милосердя схоже на …
2. Тому що...
3. Наприклад, ...
4. Отже, …
Милосердя схоже на серце, бо воно може подарувати життя людині.
Милосердя схоже на ромашку, тому що ця квіточка несе ніжність, гарний настрій, як і доброчинні справи.
Милосердя – це рука підтримки ,бо людям необхідна безкорислива допомога.
Милосердя – це сонце, бо воно дарує світло і тепло.
Прийом «Твоя думка – цінна»
/ Сьогодні в Україні проживає 2 мільйони одиноких людей, 15 тисяч у будинках престарілих, у злиднях живе 1 мільйон 150 тисяч, багато на вулиці безпритульних, немічних. Усі вони потребують нашої уваги, теплого слова, допомоги, підтримки. Будьмо ж милосердними до тих, хто плаче і страждає, хто потребує нашої уваги/
Бо здатність співчувати, співпереживати — це ознака духовної зрілості особистості. Заплакати від власної образи і болю простіше, ніж від чужої. І ці сльози співчуття до іншої людини — святі сльози. Вони означають наявність у людини душі й серця. Адже людина стала людиною тоді, коли в ній прокинулась жалісливість, співчуття . Почуття милосердя вічне. Воно старе, як світ, в якому ми живемо. Але на довгий час ми якось забули про нього.
Не ставайте жорстокими, не озлоблюйтесь ні за яких обставин. Добрим і милосердним легше жити, тому що люди платять їм любов'ю. Злоба спалює людину, зла людина неприємна оточуючим, частіше хворіє й раніше помирає.
До кого ж ставитися з милістю?
Насамперед до тих, хто дав вам життя — до батька і матері.
Скажіть, хіба матері однаково, з ким ви буваєте, о котрій приходите? Як буде діяти хороша мати? Так, вона буде лаяти вас, псувати собі й вам здоров'я, тому що їй не байдужа ваша доля. І тому потрібно змовчати, погасити свій гнів і надалі не давати приводу для подібних «розмов». Потрібно берегти здоров'я найближчих людей. І як би ви не «міняли» їх на друзів і подруг, у важкі й гіркі дні рідні не зрадять вас.
Більшу увагу потрібно виявляти до стареньких.
Лист до доньки.
Дорогая доченька! Наступит день, когда я состарюсь — и тогда прояви терпение и постарайся понять меня. Если запачкаюсь за едой, если не смогу одеться без твоей помощи, будь терпелива. Вспомни, как много часов я потратила, когда учила этому тебя.
Если, разговаривая с тобой, буду тысячу раз повторять одно и то же — не перебивай, выслушай меня. Когда ты был маленькой, мне приходилось тысячу раз читать тебе одну и ту же сказку, чтобы ты уснула.
Если в какой-то момент я что-то забуду или утрачу нить нашего разговора — дай мне время, чтобы вспомнить. А если у меня так и не получится, не переживай. Ведь самое важное: не то, что я говорю, а то, что могу быть с тобой, что ты меня слушаешь…
Если уставшие ноги откажутся служить мне опорой — дай мне руку, как и я давала тебе свою, когда ты делала первые шаги.
Ты должна быть рядом со мной, стараться меня понять и помочь мне — как я помогала тебе, когда ты только начинала свою жизнь.
Прийом «Сенкан» /------- !!!!!
Милосердя.
Сердечне, безкорисливе.
Лікує, підтримує, допомагає.
Живе у серці кожного.
Доброчинність.
Пригадуєте, як ви, шановні девятиклсники, були ще маленькими і навчалися у 5 класі, ми писали твори-асоціації, « я – осінній листочок», «Я – сонячний промінчик» «Я- дзвіночок».
Прийом «Монолог милосердя».
Я – милосердя.
Я – живу .. /в людському серці, в людській душі, в людських думках, у словах підтримки, у доброчинних справах…
Я – мрію … /щоб всі люди стали співчутливими … підключаємо гроно…
Я – роблю … /добрі вчинки, допомагаю, співпереживаю, співчуваю, прощаю, пробачаю
Я – знаю .. , що я живу у серці кожного.
Я допомагаю … хворим, нужденним, бідним, розчарованим, зневаженим / зачитати опис раю «Енеїда».
Я бажаю …, щоб всі люди стали щасливими.
Я впевнене…, що я- найвеличніше і найбожественніше, що є людській душі.
Рефлексія
Оцінювання.
ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО
ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО
МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ
Д/з
1. Виконати вправу
2. Твір Чи здатне милосердя зробити світ кращим?
3. Скласти 10 речень про милосердя.