Урок " Я син народа, що вгору йде"

Про матеріал

Урок в 7 класі при вивченні прислівника на матеріалі твору І.Франка " Захар Беркут". В розробці подано вивчення прислівника на основі використаних прислівників у творі І.Франка

Перегляд файлу

УКРАЇНА

ДОЛИНСЬКА РАЙОННА РАДА

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Рахинянський навчально-виховний комплекс

«загальноосвітня школа І,ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад»

77514 ,вул. Шевченка, 10, с.Рахиня, Долинський р-н, Івано-Франківська область,    тел.  (03477) 94-2-16, rahynja_zow@ukr.net, Код ЄДРПОУ 20565514

 

 

Урок  української     мови в 7 класі :  

 

«Я син народа, що вгору йде»

ПРИСЛІВНИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

 

 

                                                   Підготувала вчитель

                                                                                української мови та літератури

    Голікова О.Я.

2018р.

 

Урок №

«Я син народа, що вгору йде»

ПРИСЛІВНИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, їх характеризувати (визначати значення, синтаксичну функцію); за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу поглибити знання семикласників про життєвий і творчий шлях І.Я. Франка, пригадати захопливу історію з динамічними подіями й цікавими героями повісті «Захар Беркут», виховувати патріотичні почуття. Любов до своєї землі, шанобливе ставлення до історії нашого народу.

Внутрішньо-предметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: народні вислови з прислівниками; прислівники-омоніми до інших самостійних частин мови.

Синтаксис: прислівники в ролі другорядних членів речення.

Культура мовлення і стилістика: використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення.

Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього стилю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Настановчо - мотиваційний етап

Слово вчителя про причину звернення сьогодні до величної і безсмертної постаті І.Франка, відзначення 162-річчя від Дня народження Мойсея. 

Коротке повідомлення учнів про життєвий шлях І.Франка, пригадати ,як пов’язана наша місцевість з поетом,зокрема з Лолином, щорічне вшанування пам’яті  на «Святі Франкової поезії»… 

Психологічна настанова щодо вивчення теми «Прислівник». Ознайомлення учнів зі структурою теми.

ІІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку                                            « Прийде пора, іскра розгориться  новим вогнем…»

(Захар Беркут)

 

ІV. Актуалізація мотиваційних резервів семикласників

Пошуково-вибіркова робота

  • Серед спільнокореневих слів виписати такі, що відповідають на запитання як? коли? якою мірою? Назвати, до яких частин мови належить решта слів.

Близький, зблизька, приблизити, близько; літній, улітку, літо; зеленіти, зелень, зелено, зелений; учорашній, учора; три, утричі, потроїти, трійка; щасливий, щастя, щасливо.

  • Дослідити, чи змінюються виписані слова за числами й відмінками. Свої міркування зіставити з теоретичним матеріалом підручника.

Творче спостереження з елементами аналізу

  • Прочитати. Схарактеризувати речення за будовою (назвати спочатку прості, а потім — складні речення).

Дивний сон снився Захарові Беркуту. Здавалось йому, немов нині їхнє дорічне свято

« Сторожа», і вся громада зібрана довкола каменя. Він перший наближається до каменя і починає гаряче молитися. Слова не перестають плисти, темно робиться кругом,громи довкола починають бити…

      « Що се могло бути? – питав сам себе Захар, роздумуючи над своїм сном. – Щастя чи нещастя? Радість чи горе?» Цей сон лишив якесь важке почуття по собі.

Швидко справдилось це почуття! Саме пополудні настигли страшні, несподівані вісті до Тухлі…

  • От і сповнився мій сон! – прошептав він. – В обороні свого села поляг мій Максим. Так воно і треба. Раз умирати каждому, але славно вмирати – се не каждому лучається!..
  • Виписати словосполучення, у яких виділені слова виступали б у ролі залежних.
  • До виділених слів поставити запитання.
  •  Пригадати й записати кілька речень до опису зовнішності  Захара Беркута ( із повісті «Захар Беркут»

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

Дослідження-характеристика

  • Записати мудрі повчальні вислови із повісті. Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають.

1).Не відбивати, а розбити їх вщент – се повинна  бути наша мета! 2)Любо було глядіти на ті горді відважні лиця, розігріті мужністю й відвагою, що ї прийдеться заступати своїми грудьми все найдорожче, що в них є.  3) Життя – дорога річ , і за ніякі скарби ніде його не купиш. 4) Краще вмерти, ніж зрадою заробити вільність!5)Не хвали, боярине,завчасно дня перед вечером! 6)Він звик добре передумати, заки що говорить. 7) Вмирати зрадником хоч би тілько в очах зрадника – се страшно, се мука, се гірше самої смерті!

Навести 2–3 приклади речень із сучасного життя,боротьбу українського народу на сході нашої країни, використовуючи прислівники.

Колективне опрацювання схеми

  • Розглянути схему. Визначити, що виражає прислівник, яка морфологічна ознака властива йому, з якими частинами мови пов’язується, яким членом речення виступає.

  • За допомогою схеми сформулювати визначення прислівника. Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника.

Дослідження-зіставлення

Зіставити речення. Проаналізувати в них синтаксичну роль виділених прислівників.

1) Справи в мене пішли добре. — Мені було добре. 2) Ми весело захитали головами. — Нам  весело. 3) Тихо задував низовий вітер. — Надворі тихо.

  • Із словами гарно, пізно, важко, сумно скласти по два речення так, щоб в одних вони виступали в ролі обставини, в інших — у ролі присудка.

 

 Лінгвістична гра «Прислівник за вами»

Відновити словосполучення, дібравши потрібні за змістом прислівники з довідки, які виконували б роль залежного слова. Поставити до них запитання.

Викладати…, сміючись…, шлях…, молодий…, близько…, виглядати…, зроблений…, читання…, прочитавши…

Довідка: весело, нехотя, цікаво, вічно, назад, молодо, лежачи, зовсім, гуртом.

  • Зробити висновок про те, з якими частинами мови можуть пов’язуватися прислівники.

Вибіркова робота з елементами аналізу

  • Розподілити прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії; до другої — ознаку стану; до третьої — ознаку іншої ознаки.

Розмовляти тихо, жити поблизу, дуже високий, лагідно дивитися, приїхати здалеку, чекати роками, сказати спересердя, трохи гіркий, ледве теплий, писати грамотно, виглядати молодо, вірити по-своєму, дуже грамотний, дивитися стоячи, прибирати заново.

 

Прислівники означають

ознаку дії

ознаку стану

Ознаку іншої ознаки

 

 

 

 

  • Визначити, з якими частинами мови пов’язуються прислівники.

  Аналіз мовних явищ на основі тексту з елементами відновлення

Асоціативний   диктант.

 

Завдання: записати словосполучення, додаючи прислівники,що асоціюються з героями твору.

Палка натура, хоробрість , доброта, сміливість, гордість, чарівність,  сила, скромність, тендітність, дитям гір, мужність, винахідливість, вірність, спритність.

Рефлексія на рівні розуміння (робота в парах)

     «Мозковий штурм» у парах».

Учитель. Подумайте  спочатку індивідуально, а потім об’єднайтеся у пари  за партою і обговоріть  питання : «Що таке героїзм? Які вчинки є героїчні?» Використовуйте прислівники.

Пари доповідають свої ідеї всьому класу і одночасно записують на їх на дошці.

 

 

VІІ. Підсумок уроку

1. Яка частина мови називається прислівником?

2. З якими частинами мови можуть пов’язуватися прислівники? Навести приклади.

3. Яка морфологічна ознака прислівника є основною?

4. Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?

   5.Що цікавого ви взяли для себе з уроку?

      Обмін думками з іншими учнями.

     Оцінка та самооцінка  діяльності.

 

VІІІ. Домашнє завдання

Виконання завдань клоуз – тестів.

  • Продовжіть фразу., використовуючи прислівники.

1. Тема ІІІ розділу повісті «Захар Беркут» -  ….

2. У ІІІ та ІV розділах порушені проблеми …

3. Найстаршим на  копних зборах був …

4. Улюбленим  заняттям для Захара Беркута є …

5. Захар Беркут  із сином Максимом  збирають зілля у горах для ліків коли ….

6. Метою життя З.Беркут для себе вважав …

7. Тухольці сплачували князю податки …

8. Орда хана складалася з війська у …

9.  Основною метою військового походу монголів було …

10. Тугар Вовк називав  татар своїми  ….

11. Пета  подарував Мирославі …

12. Бурунда був одягнений у шкіру …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерела:

1.  Омельчук С. А., Ляшкевич А. І., Чаловська М. В. Усі уроки української мови в 7 класі / Упорядник С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 348, [4] с.

2.  Уроки української мови. 7-11 класи. Учитель року / уклад. Є. І. Науменко,                         О. М. Чхайло. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 207, [1] с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 1.

3.  Омельчук С. А., Кумейська Н. В., Середа Л. В., Чаловська М. В. Сучасний урок української мови в 7 класі / Упоряд. С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2007. -      208 с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 6 (43)).

4. Текст повісті І.Франка « Захар Беркут» за адресою в інтернеті: uk.wikipedia.org/wiki/Нагуєвичі

 

 

 

doc
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку