Основне завдання уроку української мови виховувати любов і шану до рідного слова.
Обладнання: відеоурок «Вставні слова» (https://www.youtube.com/watch), підручник, картки, інтерактивна вправа,опорні схеми, словник іншомовних слів, портрет В.Сухомлинського, книга В.Сухомлинського « Серце віддаю дітям»,поезії про мову.
Тип уроку : застосування знань і формування умінь.
Форма проведення: урок - практикум.Урок української мови в 8 класі
Тема. Багатство української мови. Вставні слова ( словосполучення)
Мета:
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Учень (учениця):
Знаннєва складова
наводить приклади речень, ускладнених вставними словами
(словосполученнями);
ставить розділові знаки в таких реченнях, пояснює їх правилами.
Діяльнісна складова
знаходить вставні слова (словосполучення, речення) в реченні;
визначає в тексті риторичні звертання й пояснює стилістичну роль їх;
знаходить і виправляє помилки на вивчені пунктуаційні правила;
конструює та інтонує правильно речення зі вставними словами (словосполученнями);
використовує виражальні можливості речень із вставними словами (словосполученнями, реченнями) в усному й писемному мовленні.
Ціннісна складова
оцінює виражальні можливості речень зі вставними словами (словосполученнями, реченнями) у тексті.
Ключові компетентності:
- спілкування державною мовою;
- спілкування іноземними мовами;
- інформаційно – цифрова ;
- соціальні й громадянські;
- загальнокультурна грамотність.
Предметні компетентності:
Мовна (лінгвістична):
- розрізняти звуки мови й мовлення, правильно вимовляти й писати слова;
- розрізняти види речень;
-інтонувати речення відповідно до розділових знаків;
- правильно писати слова, розставляючи розділові знаки в реченнях і текстах.
Мовленнєва:
- розуміти зміст сприйнятого на слух або прочитаного тексту;
- орієнтуватися в умовах спілкування й підтримувати його, будувати усне й письмове висловлювання на певну тему.
Комунікативна :
- виявляється у здатності успішно користуватися мовою (всіма видами мовленнєвої діяльності) у процесі спілкування.
Креативна:
- здатність до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання й вміння діяти оригінально, передбачаючи новизну.
Обладнання: відеоурок «Вставні слова» (https://www.youtube.com/watch), підручник, картки, інтерактивна вправа,опорні схеми, словник іншомовних слів, портрет В.Сухомлинського, книга В.Сухомлинського « Серце віддаю дітям»,поезії про мову.
Тип уроку : застосування знань і формування умінь.
Форма проведення: урок - практикум.
Епіграф уроку:
Заглянь у мову народу, спробуй
відчути красу кожного слова
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1.Створення психологічної атмосфери уроку
Поетична хвилинка
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
Федір Панто
2. Очікування
3. Оголошення теми , мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Експрес – опитування( Інтерактивна вправа « Мозкова атака».)
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.Робота з текстом.
« Мова – то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам усихає від спраги»
« Серце віддаю дітям» (див. Додаток 1)
2.Дослідження
Порівняйте різні варіанти одного того самого речення.
Якими словами і якими відтінками значень вони різняться?
Без мови важко жити.
Без мови рідної, повірте, важко жити. – привернення уваги.
Без мови, безперечно, важко жити. – упевненість.
Отже, без мови важко жити. – висновок.
Висновок: вставні слова, словосполучення виражають особисте ставлення мовця до висловлювання.
Робота з підручником. ( читання з позначками)
+ знаю - не знаю! Зацікавило
3. Пунктуаційний практикум.
Звичайно, усі мови світу запозичують одна в одної певні терміни для зручності. Скажімо, англійська в її американському варіанті за рік «приручає» 200-300 слів. До речі, більшість із них – дійсно наукові терміни.
А от Україна за кілька останніх років устигла запозичити з англійської мови кілька тисяч слів.! Звісно, то вже не взаємозбагачення, а пряме витіснення корінних українських слів. Прислухайтесь до таких слів : ЛІЗИНГ, БРИФІНГ, ЛІМІТ.
4. Перегляньте відеурок « Вставні слова» (див. Додаток 2)
5. Робота з таблицею « Значення вставних слів»
Виписати вставні слова і визначити їх значення
№ |
Вставні слова |
Значення |
|
|
|
6.Словникова робота (Словник іншомовних слів)
ЛІЗИНГ- (англ. leasing — оренда, майновий найм) — підприємницька діяльність, спрямована на інвестування власних чи залучених фінансових коштів, яка полягає в наданні лізингодавцем у виключне користування на визначений термін лізингоодержувачу майна.
БРИФІНГ- (англ. briefing) — короткий публічний виступ, на якому учасники певних подій або заходів надають інформацію про поточний перебіг справ, позиції сторін, повідомляють раніше невідомі деталі та відповідають на питання журналістів.
ЛІМІТ - (від фр. limite та лат. limes: границя, кордон, межа) — гранична норма. Норма, в межах якої дозволяється користуватися чим-небудь, використовувати щось. Межа, обмеження, граничне значення якоїсь величини.
ІУ. Закріплення знань, умінь та навичок
1.«Коментоване письмо» ( записати речення, вставляючи замість крапок відповідні вставні слова)
БЕЗ СУМНІВУ , ….слово треба берегти. ( ступінь достовірності повідомлення: упевненість)
Матуся, БУДЬ ЛАСКА ……, прочитай мені казку.( звернення до співрозмовника, увічливість)
НА МОЮ ДУМКУ , мова - ……душа народу ( джерело повідомлення)
2. Коло думок
- Чи згодні Ви з тезою « Суржик - це не взаємозбагачення , а взаємообкрадання мов»? Обгрунтуйте відповідь, використовуючи вставні слова, словосполучення.
3. Творча лабораторія ( робота в групах)
Очевидно, ясна річ, на жаль.
4. Робота з опорними схемами.
ВС,……. …..,ВС,……. ……………,ВС.
У.Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
1.Вправа « Розумне перо». Виправте помилки у постановці розділових знаків.
2.Інтерактивна вправа « Вставні слова» (див. Додаток 3)
3. Тестові завдання (див. Додаток 4)
УІ. Оцінювання
Самооцінка: (продовжити вислови , використовуючи вставні слова, словосполучення).
УІІ. Домашнє завдання( різнорівневе)
№ |
Рівень |
Завдання |
1 |
Середній рівень |
Виконати вправу 249 |
2 |
Достатній рівень |
Виписати з художньої літератури 10 речень з вставними словами ( словосполученнями) |
3 |
Високий рівень |
Написати твір – мініатюру « Мови рідної скарби», використовуючи вставні слова ( словосполучення). |
ДОДАТКИ ДО УРОКУ
Додаток 1
Додаток 2
Відеоурок « Вставні слова»
Додаток 3
Інтерактивна вправа « Вставні слова»