Пропонований урок побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 7 класу.
8 клас
Тема: Словосполучення. Будова і види словосполучень за способом вираження головного слова.
Мета: – поглибити знання учнів про загальну структуру мови; актуалізувати вивчене і поглибити знання про словосполучення;
- розвивати усне і писемне мовлення, грамотність, логічне мислення, увагу, творчу уяву, спостережливість, вміння аналізувати, вирішувати проблемні питання;
- виховувати естетичні смаки учнів, повагу і любов до рідного слова, мови, перлин художньої поезії і прози, почуття гордості за свою мову і прагнення бережного ставлення до неї.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок – дослідження.
Методи і прийоми: пояснення вчителя, робота біля дошки, робота з образним словом, творча робота, конструктивні вправи, робота над помилками, гра, використання інтерактивної технології колективно-групового навчання: обговорення проблеми в колективі, аналіз ситуації, вирішення проблеми.
Хід уроку:
(почнемо вивчати новий розділ; поглибимо знання про словосполучення, а саме:
Запис у робочих зошитах.
2.1. Робота з таблицею.
Синтаксис – із гр. складання, впорядкування. І.Огієнко назвав синтаксис словом складня. Чому?
Отже, синтаксис вивчає будову і значення словосполучень, речень, текстів.
Отже, який розділ почнемо вивчати ?
Що вивчає синтаксис ?
2.2. Дослідження мовного матеріалу .
Пригадати, що ми знаємо про словосполучення ?
Записати біля дошки речення.
Танцює дощик у калюжі своїми срібними ногами. (І.Світличний)
Як автор передає своє ставлення до описуваного?
Виписати словосполучення і розібрати їх:
танцює у калюжі,
танцює ногами,
срібними ногами, своїми ногами.
Учні самостійно роблять висновки.
Отже, словосполучення складається з головного і залежного слова. Слова у словосполученнях зв’язані між собою? Чим? Як?(За змістом і граматично). Що забезпечує граматичний зв’язок? (Закінчення і прийменник).
Отже, висновок: словосполучення – це сполучення двох або більше повнозначних слів, пов'язаних за змістом і граматично. Одне є головне, інше – залежне. 2.3.Робота в групах:
Чим словосполучення схоже до слова і речення і чим відмінне?
(Схоже до слова, бо називаються ознаки, дії, предмети.
Схоже до речення, бо складається з слів і зв’язане синтаксичним зв’язком.)
Відмінне від речення:
Отже, що ми називаємо словосполученням ?
2.4. Вирішення проблемного питання. Запис біля дошки сполучень слів :
Біля дошки, буду говорити, вони подякували, на сонці, більш сильний, цвіте липа, батьки і діти, квіти і трави, чесати язика, накивати п’ятами.
Чому я сказала сполучення слів, а не словосполучення ?
Отже, які сполучення слів не є словосполученням ?
Формулювання правил
(Повторення: які це іменні частини мови?).
Розподільний диктант. Коментуємо, у яку колонку записуємо словосполучення: (до іменних, дієслівних чи прислівникових)
Ходити до школи, виноградний сік, високий будинок, мокрий від дощу, п’ять білетів, гарно заспівав, швидше за мене, почуваю гордість, надзвичайно добрий.
Уявімо, що ми вчителі, і нам треба виправити помилки.
Нам не вдається запобігати (помилок) помилкам.
Ми прийшли до пам’ятника (Т.Шевченка) Т.Шевченкові.
Директор парку дякував (школярам) школярів за допомогу.
Моє враження і ставлення до пісні.
А тепер продовжити розпочате мною складне речення:
Синтаксис потрібно вивчати для того, щоб ...
2.8. Тренувальна вправа.
Виписати і розібрати словосполучення:
Іде гроза дзвінка і кучерява
Садам зомлілі руки цілувать. (Л.Костенко).
(зустріч, літній, розповідати, поїздка, весело, довго, цікавий).
Вітер, наче парубок у танці, на всі боки обертав кожухарку метелицю, і вона, широко розкинувши поли кожуха, то захлиналась жагучим потаємним шепотом, то лютилась, мов звірина, і водночас, як їй минулось, розтрушувала, розметувала, розкублювала над землею холодну вовну.
Мовчали закурені поля, німувала насічена рубцями - переметами дорога, тільки діброва, до якої він саме дійшов, пересварювалася з хуртовиною і вітром; незлинялі закучерявлені дуби, як військо шолом'яне, стояли плечем в плече проти них, надламували їхню силу, а самі по коліна вгрузли в сніг...
5. Домашнє завдання: Намалювати уявну картину словами. Знайти у своєму тексті всі види словосполучень, 10 розібрати.