Завдання для учнів підготували гості - пташки, але кожного з них потрібно відгадати: горобця за допомогою загадки, синичку - за морфологічною загадкою, снігура - за вподобаннями у їжі, шишкаря - за ребусом, а дятла - за народною легендою. З усіма завданнями третьокласники впоралися гарно, гостям подякували та відпустили на волю.
Тема. Добір спільнокореневих слів, які належать до різних частин мови, розрізнення їх за питаннями, значенням. (Вправи 10-14).
Мета. Вчити учнів добирати спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови, визначати корінь слова. Удосконалювати вміння розпізнавати частини мови. Поглиблювати інтерес учнів до вивчення української мови. Виховувати любов до пташок.
Обладнання. Малюнок комбайна, зображення птахів,
Хід уроку
Пролунав дзвінок.
Починаємо урок.
Працюватимем старанно.
Щоб почути укінці.
Що у 3-Б класі
Учні просто молодці.
лише зернами пшениці. А й зернятками науки – нашими знаннями. А щоб здогадатися, яка пташка прилетіла до нас першою, відгадайте морфологічну загадку: корінь мій у слові синочок, суфікс і закінчення у слові лисиця, а зовуть мене … синиця.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 9).
III. Побудова асоціативного куща.
(Зима, великий, засніжила, білий, праця, дружити, навчання, молодий.)
ЗНАТИ ВМІТИ
іменник добирати споріднені слова різних частин мови
прикметник розрізняти їх за питанням та значенням
дієслово визначать роль у реченні
IV. Робота над новим матеріалом.
1. Коментоване письмо (за вправою 11).
а) Першу групу словосполучень за всіма завданнями вправи
коментую сама.
б) Другу групу словосполучень з наступною фронтальною
перевіркою учні опрацьовують самостійно.
в) Складання речення зі словом праця, добрі прислів’їв. (Хто працює, той і має.)
2. Письмово поширте речення. Підкресліть головні члени речення. Якими частинами мови виступають головні члени речення: Хворих лікує лікар.
Комбайн водить… комбайнер.
3.Каліграфічна хвилинка.
— Запишіть каліграфічно слова з рамок (с. 7), поставте наголос
і повправляйтесь у правильній вимові цих слів.
Бідовий хлопчина
В сірій сорочині
По дворах стрибає,
Крихти збирає.
І варіант – слова дзвінкий, дружба, сум; ІІ варіант – старість, молодість, сніг.
4. Самостійна робота (за вправою 13).
а) Письмовий підбір спільнокореневих прикметників і дієслів,
позначення кореня
Фізкультхвилинка про сніжок
б) Складання і запис речень зі словами першого рядка; уточнення,
яким членом речення є іменник ( у групах:
І група – дзвін
ІІ група – дзвінкий
ІІ група – дзвенить
Пішов раз чоловік у Великдень до лісу рубати дрова і зустрів старого діда. Той і питає, чому саме сьогодні чоловік працює. Він відповів, що сім’я голодує, а затопити і зварити треба. Дід наказав йому йти додому, а там на столі повно грошей. І мав він цілий рік усе, що хотів. Наступного Великодня знову той чоловік пішов у ліс рубати дрова, хотів стати ще багатшим. Але дід прийшов і сказав: "Відтепер будеш цюкати по деревині до кінця світу".
5. Розвиток зв'язного мовлення. Вчимося редагувати текст (за вправою 10).
VI. Домашнє завдання з інструктажем.
Вправа 18 (завдання 2, 3).
Повторити вірш, який раніше вивчали напам'ять (на вибір).
VII.Підсумок уроку.
— Чи виконали ми завдання уроку?
VIІI. Рефлексія.