Урок української мови на тему "Добір спільнокореневих слів, які належать до різних частин мови, розрізнення їх за питаннями, значенням".

Про матеріал

Завдання для учнів підготували гості - пташки, але кожного з них потрібно відгадати: горобця за допомогою загадки, синичку - за морфологічною загадкою, снігура - за вподобаннями у їжі, шишкаря - за ребусом, а дятла - за народною легендою. З усіма завданнями третьокласники впоралися гарно, гостям подякували та відпустили на волю.

Перегляд файлу

Тема. Добір спільнокореневих слів, які належать до різних частин мови, розрізнення їх за питаннями, значенням. (Вправи 10-14).

Мета. Вчити учнів добирати спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови, визначати корінь слова. Удосконалювати вміння розпізнавати частини мови. Поглиблювати інтерес учнів до вивчення української мови. Виховувати любов до пташок.

Обладнання. Малюнок комбайна, зображення птахів,

Хід уроку

  1. Організація класу.
  •    Сьогодні  до нас завітали гості, поверніться до них, привітайтеся.

Пролунав дзвінок.

Починаємо урок.

Працюватимем старанно.

Щоб почути укінці.

Що у 3-Б класі

Учні просто молодці.


  •    З яким настроєм  починаєте урок?
  •    Яка зараз пора року? (Зима.)
  •    Кому важко живеться взимку? (Пташкам.)
  •    Чим ми можемо їм допомогти? (Зробити годівнички, насипати зерна.)
  •            Сьогодні до нашого класу теж прилетіли пташки, ми будемо їх частувати не

лише зернами пшениці. А й зернятками науки – нашими знаннями. А щоб здогадатися, яка пташка прилетіла до нас першою, відгадайте морфологічну загадку: корінь мій у слові синочок, суфікс і закінчення у слові лисиця, а зовуть мене … синиця.

  •            Синичка хоче перевірити, як ви виконали домашнє завдання.

II. Перевірка домашнього завдання (вправа 9).

  •   Яке правило потрібно було пригадати для виконання першого завдання? (Написання ненаголошених е, и в коренях слів.)
  •   Як дізнатися е чи и писати в коренях. (Щоб дізнатися е чи и писати треба дібрати перевірні слова.)
  •   Зачитайте виписані слова, які букви вставили, чому?
  •   До якої частини мови належать слова, які виписувала І група, чому? (Іменники, бо вони називають предмет і відповідають на питання хто? що?)
  •   Зачитайте слова ті, хто працював у ІІ групі. Як вони називаються, доведіть свою думку. (Прикметники, бо називають ознаку предмета і відповідають на питання який? яка? яке? які?)
  •   До якої частини мови належать слова, які виписувала ІІІ група, чому? (Дієслова, бо вони називають дію предмета і відповідають на питання що робити? що зробити?)
  •   Наступний наш гість прилітає з першим снігом і полюбляє горобину. (Снігур.) Він просить пригадати, яку тему ви почали вивчати? (Частини мови.)

III. Побудова асоціативного куща.

  •   Які ви знаєте частини мови? (Самостійні і службові.)
  •   Які частини мови є самостійними, чому? (Іменник, прикметник, дієслово, бо вони є назвами.)
  •   Які частини мови є службовими, чому? (Прийменники, бо служать для зв’язку слів у реченні, та сполучники, бо сполучають між собою слова та частини речення.)
  •   Що ви знаєте про іменники? (Називають предмет і відповідають на питання хто? що?)
  •   Що ви знаєте про прикметники? (Називають ознаку предмета і відповідають на питання який? яка? яке? які?)
  •   Що ви знаєте про дієслова? (Називають дію предмета і відповідають на питання що роботи? що зробити?)

DSC02123

  •   Перевіримо, чи вмієте ви визначати, до якої частини мови відносяться слова за допомогою сигнальних карток.

(Зима, великий, засніжила, білий, праця, дружити, навчання, молодий.)

  •   Сьогодні тема нашого уроку – добір спільнокореневих слів – різних частин мови. На уроці ми повинні:

ЗНАТИ  ВМІТИ

іменник  добирати споріднені слова різних частин мови

прикметник розрізняти їх за питанням та значенням

дієслово   визначать роль у реченні

IV. Робота над новим матеріалом.

  •   Щоб дізнатися, яка ще пташка завітала до нас, розгадайте ребус. (Шишкар.)
  •   Що ви знаєте про шишкаря? (Прилітає до нас взимку, живиться насінням ясена, має особливий дзьоб, висиджує малят взимку.)
  •   Від шишкаря завдання – ознайомитися з новим матеріалом

1. Коментоване письмо (за вправою 11).

а) Першу групу словосполучень за всіма завданнями вправи
коментую сама.

б) Другу групу словосполучень з наступною фронтальною
перевіркою учні опрацьовують самостійно.

в) Складання речення зі словом праця, добрі прислів’їв. (Хто працює, той і має.)

2. Письмово поширте речення. Підкресліть головні члени речення. Якими частинами мови виступають головні члени речення: Хворих лікує лікар.

Комбайн водить… комбайнер.

3.Каліграфічна хвилинка.

  •   Запишіть каліграфічно слово комбайнер (пояснюю з’єднання). Це слово іншомовного походження.

— Запишіть каліграфічно слова з рамок (с. 7), поставте наголос
і повправляйтесь у правильній вимові цих слів.

  •      Складіть речення за картиною. Запишіть їх.
  •      До нас завітав наступний гість, а дізнаєтесь який, коли відгадаєте загадку:

Бідовий хлопчина

В сірій сорочині

По дворах стрибає,

Крихти збирає.


  •            Він пропонує вам закріпити вміння добирати спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови самостійно за варіантами.

І варіант – слова дзвінкий, дружба, сум; ІІ варіант – старість, молодість, сніг.

4. Самостійна робота (за вправою 13).

а) Письмовий підбір спільнокореневих прикметників і дієслів,
позначення кореня

  •              Доведіть, що вони належать до різних частин мови.
  •              Утворіть від слова сніг нове за допомогою суфікса –ок. (Сніжок.)

Фізкультхвилинка про сніжок

б) Складання і запис речень зі словами першого рядка; уточнення,
яким членом речення є іменник ( у групах:

І група – дзвін

ІІ група – дзвінкий

ІІ група – дзвенить  

  •              Останнього гостя вгадаєте з легенди, яку підготувала наша Тетянка:

Пішов раз чоловік у Великдень до лісу рубати дрова і зустрів старого діда. Той і питає, чому саме сьогодні чоловік працює. Він відповів, що сім’я голодує, а затопити і зварити треба. Дід наказав йому йти додому, а там на столі повно грошей. І мав він цілий рік усе, що хотів. Наступного Великодня знову той чоловік пішов у ліс рубати дрова, хотів стати ще багатшим. Але дід прийшов і сказав: "Відтепер будеш цюкати по деревині до кінця світу".

  •            Від дятла завдання – попрацювати в парах.

 5. Розвиток зв'язного мовлення. Вчимося редагувати текст (за вправою 10).

  •   Діти, в редакцію нашої шкільної газети надійшла стаття, яка
    потребує доопрацювання. Оголошено конкурс на кращого редактора.
  •   Завдання: прочитати статтю під назвою "Незабаром весна" (с. 7),
    записати слова з довідки, щоб утворився текст.
  •   Для роботи над статтею даю вам 4 хвилини.

VI. Домашнє завдання з інструктажем.
Вправа 18 (завдання 2, 3).

Повторити вірш, який раніше вивчали напам'ять (на вибір).

VII.Підсумок уроку.

— Чи виконали ми завдання уроку?

  •            Доберіть спільнокореневі слова до слів  хліб  мир мова
  •              Ми дуже вдячні нашим гостям – пташкам за участь у процесі навчання, настав час відпустити їх на волю.    DSC02125

VIІI. Рефлексія.

  •            На уроці працювали ви гарно,  старанно. Що вам найбільше сподобалось на уроці?
  •            З яким настроєм закінчуєте урок?

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку