Конспект уроку: Вимова і правопис слів із ненаголошеними[е], [и] в коренях, які перевіряються наголосом
Мета: ознайомити учнів з поняттям «орфограма»; навчати правильно вимовляти і писати слова з ненаголошеними [е] та [и] в коренях; знаходити слова з орфограмами та перевіряти їх написання, знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або добирання спільнокореневого слова; розвивати правильну літературну вимову слів із ненаголошеними [е], [и] в коренях; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учні зачитують речення, яке склали вдома.
- До поданих слів доберіть спільнокореневі так, щоб відбулося чергування приголосних.
ІІІ.Актуалізація опорних знань
Гра-змагання по рядах «Хто швидше»
До поданих слів доберіть споріднені, в корені яких відбувається чергування приголосних звуків.
дорога - мураха - берег-
книга - луг - сніг-
друг- пух- щока-
муха- рука- подруга-
вухо- пастух - нога-
Каліграфічна хвилинка
и ин им ил ри ди
диктант дитина диван
Словникова робота
1) Гра «Знайди “зайве” слово».
Київ, Україна, український, Батьківщина.(Батьківщина)
2) Запишіть слова земля, озерце, дерево, весна.
— Поставте наголоси. Назвіть у словах наголошений склад. Як вимовляють голосні звуки в наголошених складах? А в ненаголошених ?
IV. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як позначаються на письмізвуки [е], [и] у наголошених та ненаголошених складах. Ми будемо вчитися перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними[е], [и] та знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або добиранням споріднених слів.
V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Робота в групах
— Прочитайте словосполучення. Порівняйте вимову голосних
звуків у виділених коренях.
Рідні села — не видно села
великі озера — велике озеро
широкий степ — широкі степи
густий дим — легкий димок
добре жити — щасливе життя
зелене листя — дубовий листок
— Повчіться правильно вимовляти слова з ненаголошеними [еи],[ие].
Вимовляй так:
с[еи]ла
оз[еи]ро
ст[еи]пи
д[ие]мок
ж[ие]ття
л[ие]сток
Пояснення вчителя
— Під час письма слова з ненаголошеними [е], [и] потрібно перевіряти наголосом. Щоб знати, яку букву (е чи и) писати в ненаголошеному складі кореня, треба змінити слово або дібрати до нього спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним.
Наприклад: земля — землі, життя — жити.
Все важливе в нашій мові,
Ось, приміром, річ така:
Е чи И писати в слові —
Часто сумнів виника:
сЕло чи сИло?
Якщо ясно та не дуже,
Щоб уникнуть зайвих мук,
Ти під наголос, мій друже,
Зразу став сумнівний звук:
Село — села.
Звук виразно зазвучить,
Як писать, тебе навчить.
Д. Білоус
Робота за таблицею
Вимовляй Перевіряй Пиши
оз[еи]ро озера озеро
ст[еи]пи степ степи
ж[еи]ття жити життя
Первинне закріплення. Ознайомлення з поняттям «орфограма»
— Змініть слова та дізнайтеся, яку букву необхідно писати в корені.
С.. ло —
л.. сиця —
с.. стрі —
в.. ликий —
с.. ниця—
з.. лений —
— Говорять, що в цих словах орфограма «Ненаголошені е, и в корені слова, що перевіряють наголосом».
Орфограма — це особливості написання певної букви, слова.
Таке написання визначено й закріплено тим чи іншим правилом(орфографічним).
Фізкультхвилинка
VI.Узагальнення й систематизація знань
Гра «Добери та перевір»
— Доберіть до поданих слів спільнокореневі для перевірки так,щоб вони відповідали на питання що?. Встав пропущені букви.(Впр.176)
Вишневий — вишня.
Ст.. повий — …
Т.. хенький — …
Кн.. жковий — …
Сл.. вовий — …
Гра «Обери»
— Яке зі слів допоможе під час перевірки орфограми в корені?
С.. лач — села, сила.
В.. сляр — весла, вислав.
Кр.. чати — крекче, крик.
Ш.. потіти — шепіт, шип.
Списування
— Спишіть. Підкресліть орфограму.
Садок в.. шневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Вода ож.. вляє і луки, і поле,
Співає, дзюркоче, тече і ш.. поче.
Загадковий диктант (Пояснювальний диктант)
Учитель читає загадки, учні записують лише слова-відгадки.
Грамоти не знаю,
А цілий рік пишу. (Перо)
Лід на річках,
Сніг на полях,
Віхола гуляє,
Коли це буває? (Взимку____________)
У темнім лісі проживає,
Гарний хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться.
А як звуть її?.. (Лисиця)
Всі ми в шапочках — брилях,
Заховалися в кущах. (Гриби)
Ніхто їх не лякає,
А вони тремтять. (Листочки)
Хто на зиму роздягається,
А на літо одягається? (Дерева)
Кольорове коромисло
Через річку повисло. (Веселка)
VІІ. Підсумок уроку
— Як вимовляють звук [е] в ненаголошеному складі?
— Як вимовляють звук [и] в ненаголошеному складі?
— Як дізнатися, яку букву (е чи и) потрібно написати в ненаголошеному складі кореня слова?