Мета: формувати вміння аналізувати засоби зв'язку в складнопідрядних реченнях з підрядними обставинними наслідку й допусту; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати логічне мислення учнів, удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, групувати, доповнювати тощо.
Урок 29
Тема: Складнопідрядніречення з підрядними допустовими і наслідковими
Мета: формувати вміння аналізувати засоби зв’язку в складнопідрядних реченнях з підрядними обставинними наслідку й допусту; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати логічне мислення учнів, удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, групувати, доповнювати тощо.
Хід уроку
Установити відповідність
Складнопідряднимреченням з підряднимнаслідковим називаєтьсятаке складне речення, у якомупідрядначастинавказує на наслідокдії, про яку йдеться в головнійчастині. Листягоробини з зеленого стало жовтим, так щойоговажкобуловідрізнитивідягід (В.Гжицький). [ ], (так що ).
Підряднанаслідковачастинамайжезавждизаймаємісцепісляголовноїчастини і приєднується сполучником так що, який не розділяється комою. Відголовноїчастини до підрядноїпитанняпоставитинеможливо.
РОЗРІЗНЯЙТЕ!
(підрядна способу дії і ступеня)
1. Очерет шумів так, щозаглушавнавіть думки (М. Коцюбинський).
(підряднанаслідкова)
2. Погода стояла тепла і сонячна, так щошибки на вікнах аж миготіли (Г. Тютюнник).
Складнопідряднимреченням з підряднимдопустовим називаєтьсятаке складне речення, у якомупідрядначастинавиражаєтвердження, всуперечякомудіяголовноїчастини все ж відбувається. 1. Хоч земля вся укритаснігами, моєсерце в цвіту (В.Сосюра).
2. Йшли в степи майстриланів, дарма щодощхолоднийсіяв (Д. Луценко).
Підряднадопустовачастинавідповідає на питання незважаючи на що? всупереччому? і приєднується до головної сполучниками хоч (хоча); дарма що; незважаючи на те, що; хай; нехай; нащо; сполучними словами куди не; де не; скільки не; як не; які не.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Якщопідряднадопустовачастинастоїть перед головною частиною, у реченніможуть бути протиставнісуряднісполучники а, та, зате, проте, однак, але. 1. Хоч і тепло вже, а осіньвжепідходитькрадькома (Н. Забіла). 2. Хочкозацька держава існуваланедовго, однак вона мала вирішальнийвплив на розвитокнаціональноїсвідомості (із журналу).
Вправа 1.
І. Спишітьречення, виділяючипідряднічастини комами. Укажітьпідряднінаслідкові.
1. Попенко, запихаючисьбулкою на весь рот так що за обомащокамийогоначе два кулаки стримілоусміхнувсяочима (ПанасМирний). 2. Теплий туман слався по полю і налив балку по самівінці так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський). 3. Хлопцівийшли до села з заходу так щотеперїм не булочогобоятися (Г. Тютюнник). 4. Місяць, підводячисьвгору, пірнає в загустілухмару так щовиднієтьсялишесрібний край (М. Стельмах). 5. Молоді, чорнявіскрипаліпозакидалиголови назад так що на їх ледведержалися шапки (І. Нечуй-Левицький). 6. Здоровеннийдуб розлягся, розширивсясвоїм кострубатим* гіллям так що аж темно під ним (М. Коцюбинський).
* Кострубатий — (рос.) косматый, корявый.
Вправа 2.
Утворіть і запишітьізподаних пар простихреченьскладнопідрядні з підрядниминаслідковими.
1. Агрегатипрацювали справно. Норми кожного дня працівникиперевиконували.
2. Безперервно лив дощ. Ріка почала виходити з берегів.
3. Хлопці стояли під деревом у тіні. їх ніхто не мігпобачити.
4. Учитель добре пояснив тему уроку. Усіучнізасвоїлиматеріал.
5. Літобулодощове. Трава виросласоковита.
Вправа 3.
Поставте пропущені розділові знаки, визначте вид речень.
1. Того хтотупцює на місціжодніперешкоди не зупинять. 2. Борис Савич дарма що не любив ув'язуватисьвподібнідискусіїцьогоразу все ж подав голос. 3. В дитинствві ми всіщетакі як задумала доля. 4. Моя далека юньти нездаєшся сном хочзморшки на чолі все глибшають у мене. 5. Хочбув на слово гострийзмовчав Стефан. 6. Цінуйчужі думки але не настількищобпривласнювати їх. 7. Дарма щоснігхрумкотитьпід ногами але весна своєбере. 8. Нехай я отруєна злою журбою та в пісні на всякуотруту є лік. 9. Якщолюдинавідрікаєтьсяродовоїпам'яті вона спроможна на все. 10. І хочжиття послало йомукалюжузамість океану душа в ньогобулаокеанська.
У СПР з підрядними допустовими підкреслітьостаннілітери і дізнаєтеся, хто автор вислову "Ніколищастя не ставило людину на такувисоту, щоб вона не потребувала друга".
Вправа 4
Спишіть, розкриваючи дужки. Поставте потрібні букви і розділові знаки.
У сонному повітрі чулися які(сь) звуки ніби хто(сь) зітхав чи ш...птався. 3..мля і небо потонули в гл...бокому мороці так що за кілька кроків (не)видно було (ні)чого. Ми спустилися в долину. Темно як у пеклі так що лобом у дер...во вткнешся. Злість мене бере тому що тупцюємось на міс...і. Бур...ян густішає та трава як очерет вище голови так що не прод...решся. Лазимо спот... каємось. Потім набр..ли на ковбаню. Вода плющ...ть-дзюркотить аж в горлі залоскотало... (За І. Багряним).
Вправа5.
Розв'яжіть тести.
Складнопідрядніречення з підряднимидопустовими і наслідковими
1. У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним допустовим?
2. У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним наслідку?
3. Визначте вид підрядної частини складного речення: Куди б не пішов він, дощі розмиють слід його сандалій (В. Стус).
Спишіть речення, вставляючи пропущені букви та розділові знаки Складіть схеми трьох речень.
1. Хоч як би під правду лжа не р...дилась правда як мати на світі одна (В.Соколов). 2. Вона (мова) одна у нас така - уся співуча і дзвінка уся плакуча і гримуча хоч без лаврового вінка(Т.Шевченко). 3. Ось такі лаври пр...ніс Кульбаці цей дощ дарма що ухекавсякомишан..ць неабияк(О.Гончар). 4. Хоча я й дуже люблю ліс але п...боююсь його душі (М.Стельнах). 5. Жнива найменше схожі на народ хоч і вінчають битви переможні (М.Братан).